Komunikat po posiedzeniu Komisji Wychowania Katolickiego KEP
We wtorek, 21 października br., odbyło się w Łowiczu posiedzenie Komisji Wychowania Katolickiego Konferencji Episkopatu Polski. Głównym tematem spotkania było podsumowanie prac związanych z przygotowaniem nowej „Podstawy programowej nauczania religii rzymskokatolickiej w Polsce”.
Komunikat po posiedzeniu Komisji Wychowania Katolickiego KEP
Łowicz, 21 października 2025 r.
W Łowiczu, dnia 21 października 2025 roku, pod przewodnictwem Biskupa Wojciecha Osiala, zebrała się w odnowionym składzie Komisja Wychowania Katolickiego KEP. Pośród nowych członków powitano Księdza Biskupa Sosnowieckiego Artura Ważnego i Księdza Biskupa pomocniczego Archidiecezji Krakowskiej Damiana Muskusa, natomiast do grona konsultorów dołączyli: ks. prof. dr hab. Paweł Mąkosa (KUL), ks. dr hab. Roman Buchta (UŚ) i ks. dr hab. Waldemar Janiga (Przewodniczący Stowarzyszenia Katechetyków Polskich). Podziękowano za dotychczasową pracę Księdzu Arcybiskupowi Markowi Jędraszewskiemu.
Głównym tematem spotkania było podsumowanie prac związanych z przygotowaniem nowej Podstawy programowej nauczania religii rzymskokatolickiej w Polsce. Przygotowany projekt pod kierownictwem ks. prof. Pawła Mąkosy i prof. Anny Zellmy został zatwierdzony 15 października br. na 402. Zebraniu Plenarnym Konferencji Episkopatu Polski w Gdańsku. Obecnie trwają prace nad opracowaniem ogólnopolskiego programu do nauczania religii, który umożliwi przygotowanie nowych podręczników. Przypomniano, że celem nauczania religii jest przede wszystkim przekaz wiedzy religijnej i kształtowanie postaw religijno‑moralnych płynących z wiary i niezbędnych we współczesnym świecie. Jednocześnie lekcje religii mają zadania ewangelizacyjno-katechetyczne w celu zaproszenia uczniów do formacji wiary w środowisku parafii. Służą one także zrozumieniu własnej tradycji religijnej jako części globalnego dziedzictwa duchowego i kulturowego. Nowa podstawa programowa nauczania religii stawia na rzetelny, obiektywny i pogłębiony przekaz wiedzy religijnej, starając się pomóc człowiekowi w zrozumieniu własnej wiary i tożsamości przy jednoczesnym otwarciu na problemy współczesnego świata.
Podjęto także analizę sytuacji, w której znaleźli się uczniowie i nauczyciele religii po wprowadzeniu przez Ministerstwo Edukacji Narodowej szkodliwych zmian w organizacji lekcji religii w szkole, szczególnie redukcji tygodniowego wymiaru zajęć i umieszczania lekcji religii przed i po obowiązkowych zajęciach w szkole. Cały czas są zbierane i analizowane dane z poszczególnych diecezji. Zauważono rozgoryczenie zaistniałą sytuacją. Pokrzywdzeni czują się wszyscy: uczniowie, katecheci i rodzice. Podkreślono konieczność pomocy wszystkim nauczycielom religii, którzy utracili dotychczasowy wymiar godzin. Przypomniano, że nauczyciele religii mają prawo domagać się na piśmie jasno określonej podstawy prawnej, na mocy której utracili godziny.
Innym istotnym tematem był powtarzany już postulat wzmocnienia katechezy realizowanej w parafii. Katecheza parafialna nie oznacza rezygnacji z lekcji religii w szkole i nie powinna też powielać schematu szkolnego. Jako posługa Słowa Bożego w Kościele jest pogłębieniem wiary, wprowadza we wspólnotę i relację z Chrystusem, kształtuje moralność, uczy postawy służby względem drugiego człowieka.
Na zakończenie zawierzono w modlitwie całą posługę katechetyczną i ewangelizacyjną Kościoła w Polsce.
Im większa jest twoja wiedza religijna tym przyjaźniej odnosisz się do wyznawców innych tradycji. To jeden z wniosków wypływających z ankiety przeprowadzonej przez Pew Research Center w Stanach Zjednoczonych, której głównym celem było pokazanie wiedzy religijnej dorosłych Amerykanów.
Pytania zostały przygotowane tak, aby obejmowały różne spektrum trudności. Te łatwiejsze miały pokazać, co prawie wszyscy Amerykanie wiedzą o religii. Trudniesze były po to, aby wyodrębnić grupę osób mających największą wiedzę na te tematy. I to właśnie ta ostatnia grupa wykazała się największą akceptacją dla reprezentantów różnych tradycji.
22 listopada Kościół obchodzi wspomnienie św. Cecylii. Należy ona do najsłynniejszych męczennic Kościoła rzymskiego. Żyła na przełomie II i III w. Jako młoda dziewczyna, złożyła ślub czystości.
Mimo iż zmuszono ją do małżeństwa z poganinem Walerianem, nie złamała swego przyrzeczenia, lecz pozyskała dla Chrystusa swego męża i jego brata. Wszyscy troje ponieśli śmierć męczeńską.
Jakub de Voragine w Złotej legendzie w taki oto sposób pisze o św. Cecylii: „Gdy muzyka grała, ona w sercu Panu jedynie śpiewała. Przyszła wreszcie
noc, kiedy Cecylia znalazła się ze swym małżonkiem w tajemniczej ciszy sypialni. Wówczas tak przemówiła do niego: Najmilszy, istnieje tajemnica, którą ci wyznam, jeśli mi przyrzekniesz,
że będziesz jej strzegł troskliwie. Jest przy mnie anioł Boży, który mnie kocha i czujnie strzeże mego ciała. Będziesz go mógł zobaczyć, jeśli uwierzysz w prawdziwego Boga i obiecasz,
że się ochrzcisz. Idź więc za miasto drogą, która nazywa się Appijska i powiedz biedakom, których tam spotkasz: Cecylia posyła mnie do was, abyście pokazali mi świętego starca Urbana.
Skoro ujrzysz jego samego, powtórz mu wszystkie moje słowa. A gdy on już oczyści ciebie i wrócisz do mnie, wtedy ujrzysz i ty owego anioła.
Walerian przyjął chrzest z rąk św. Urbana. Wróciwszy do Cecylii znalazł ją w sypialni rozmawiającą z aniołem. Anioł trzymał w ręce dwa wieńce z róż
i lilii i podał jeden z nich Cecylii, a drugi Walerianowi, mówiąc przy tym: Strzeżcie tych wieńców nieskalanym sercem i czystym ciałem, ponieważ
przyniosłem je dla was z raju Bożego. One nigdy nie zwiędną ani nie stracą swego zapachu i nigdy nie ujrzą ich ci, którym czystość nie jest miła”.
Pierwszym miejscem kultu św. Cecylii stał się jej grób w katakumbach Pretekstata, gdzie zachowała się grecka inskrypcja „Oddała duszę Bogu”. Następnie kryptę powiększono, przyozdabiając
jej sklepienie malowidłem przedstawiającym Świętą w postaci orantki.
Pierwsze ślady kultu liturgicznego Świętej męczennicy zawiera Sakramentarz leoniański z V w., gdzie znajduje się 5 formularzy mszalnych z własnymi prefacjami. Z kolei
w aktach synodu papieża Symmacha z 499 r. znajduje się wzmianka o kościele pw. św. Cecylii wzniesionym w połowie IV w. Inną sławną świątynią dedykowaną
Świętej jest bazylika zbudowana przez papieża Paschalisa na rzymskim Zatybrzu w początkach IX w., gdzie złożono pod ołtarzem jej doczesne szczątki.
Za patronkę muzyki kościelnej uznano św. Cecylię dopiero pod koniec średniowiecza. Miało to swoje źródła w błędnym rozumieniu treści jednej z antyfon oficjum brewiarzowego: Cantantibus
organis Coecilia Domino decantabat. Owo sformułowanie antyfony spowodowało powstanie licznych przedstawień ikonograficznych św. Cecylii, która gra na instrumencie przypominającym organy.
W nawiązaniu do tej średniowiecznej tradycji od XVI w. w Kościele zachodnim zaczęły powstawać stowarzyszenia, których celem było pielęgnowanie muzyki kościelnej. Największy jednak rozgłos
zyskało Stowarzyszenie św. Cecylii, które powstało w Bambergu w 1868 r.
Dążyło ono do odnowienia prawdziwej muzyki kościelnej poprzez oczyszczenie liturgii z elementów świeckich i przywrócenia w liturgii chorału gregoriańskiego oraz polifonii
Szkoły Rzymskiej. Rychło ruch cecyliański rozszerzył się na cały Kościół powszechny, a wybitni kompozytorzy dedykowali jej swoje dzieła.
Jak wygląda życie codzienne Kościoła, widziane z perspektywy metropolii, w której ważne miejsce ma Jasna Góra? Co w życiu człowieka wiary jest najważniejsze? Czy potrafimy zaufać Bogu i powierzyć Mu swoje życie? Na te i inne pytania w cyklicznej audycji "Rozmowy z Ojcem" odpowiada abp Wacław Depo.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.