Reklama

Najważniejszy Tydzień

Niedziela Palmowa rozpoczyna w kościelnej liturgii Wielki Tydzień. Rozważamy w nim wydarzenia związane z męką Pana Jezusa, poczynając od pamiątki Jego mesjańskiego pojawienia się w Jerozolimie, a kończąc na przeżywaniu Wigilii Paschalnej

Niedziela Ogólnopolska 13/2015, str. 28-29

Martin Schongauer, „Wjazd Jezusa do Jerozolimy”(XV wiek)/fot. Graziako

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W Niedzielę Palmową Kościół wspomina tryumfalny wjazd Chrystusa do Jerozolimy, o którym wzmiankują wszyscy Ewangeliści (Mt 21, 1-11; Mk 11, 1-11; Łk 19, 29-40; J 12, 12-19). Tego dnia przed główną Mszą św. ma miejsce uroczysta procesja z poświęconymi wcześniej palmami, czytanie Ewangelii i krótka homilia.Podczas zaś Liturgii Słowa odczytuje się bądź śpiewa (na role) opis Męki Pańskiej zgodnie z przekazem tzw. Ewangelii synoptycznych według świętych: Mateusza, Marka i Łukasza, w zależności od tego, jaki mamy w danym roku cykl czytań (A, B, C). Liturgia łączy zatem radosny śpiew „Hosanna” na cześć Jezusa Króla z wsłuchiwaniem się w słowa Pisma Świętego o Jego krzyżowej ofierze. Historia Niedzieli Palmowej sięga jerozolimskich uroczystości odprawianych już pod koniec IV wieku. W IX stuleciu natomiast pojawiła się tradycja święcenia palm.

W okresie Wielkiego Tygodnia nie obchodzi się żadnych uroczystości i wspomnień liturgicznych. Jego drugi, trzeci i czwarty dzień zwyczajowo dedykowany jest sakramentowi pokuty i pojednania – przy kratkach konfesjonału wyznajemy grzechy, by w mocy łaski uświęcającej jak najlepiej przeżyć Triduum Paschalne (Wielki Czwartek, Wielki Piątek oraz Wielką Sobotę) i samą Wielkanoc.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Wielki Czwartek

Reklama

Dzień ten jest szczególnie ważny dla księży. To ich święto. Wspominamy w nim bowiem ustanowienie przez Chrystusa dwóch związanych ze sobą sakramentów – Eucharystii i kapłaństwa. Przed południem w świątyniach katedralnych prezbiterzy gromadzą się wraz ze swoimi biskupami na Mszy Krzyżma, podczas której poświęca się oleje wykorzystywane przy kapłańskiej sakramentalnej posłudze – przy udzielaniu chrztu św. czy namaszczeniu chorych. Wtedy też duchowni odnawiają przyrzeczenia złożone w czasie święceń.

W godzinach wieczornych w poszczególnych parafiach odprawia się Mszę Wieczerzy Pańskiej. Upamiętnia ona ewangeliczne wydarzenia z Wieczernika: ustanowienie Eucharystii i kapłaństwa oraz Chrystusowe przykazanie miłości. Liturgia Słowa przypomina m.in. o tym, jak Pan Jezus obmył nogi dwunastu najbliższym uczniom. W ten sposób Chrystus dał przykład wielkiej pokory i miłości. Dlatego też po homilii odbywa się obrzęd umywania nóg, jeśli przemawiają za tym względy duszpasterskie. Konsekrowana jest też Hostia do wystawienia, odpowiednia liczba komunikantów na tę Mszę św. oraz na dzień kolejny. Najświętszy Sakrament zostaje przeniesiony do tzw. ciemnicy. Wierni rozpamiętują wówczas modlitwę Pana Jezusa w Ogrodzie Oliwnym, Jego aresztowanie i przesłuchanie. Tabernakulum zostaje więc puste i otwarte, a wieczna lampka – zgaszona. Ołtarz też jest obnażony.

Wielki Piątek

To drugi dzień Triduum Paschalnego. Czas powagi, skupienia i rozpamiętywania męki oraz śmierci Pana Jezusa. To także czas ścisłego postu. W Wielki Piątek nie sprawuje się Mszy św. Tego dnia Najwyższy Kapłan – Chrystus złożył Ojcu niebiańskiemu największą ofiarę z własnego życia za zbawienie świata. Trwa adoracja Najświętszego Sakramentu. Jest to też okazja do spowiedzi. Wierni uczestniczą w nabożeństwie Drogi Krzyżowej.

Reklama

Najważniejszym zaś obrzędem jest Liturgia Męki Pańskiej, która rozpoczyna się w absolutnej ciszy. Pojawienie się kapłana w czerwonych szatach nie jest poprzedzone ani modlitwą, ani śpiewem. Pada on na twarz przed ołtarzem. Modli się w skupieniu. Wierni wysłuchują potem opisu Męki Pańskiej według św. Jana Ewangelisty, uczestniczą też w wyjątkowej modlitwie powszechnej. Dziesięć wezwań obejmuje swoim zasięgiem praktycznie cały świat. Najważniejszym momentem liturgii jest adoracja krzyża, który od dwóch tygodni był zasłonięty. Kapłan, stopniowo go odsłaniając, śpiewa: „Oto drzewo krzyża, na którym zawisło zbawienie świata”. Wierni zaś w odpowiedzi intonują: „Pójdźmy wszyscy z pokłonem”. Przyklękają i składają symboliczny pocałunek – wyraz czci i przyjęcia odkupienia. Po adoracji uczestnicy przyjmują Komunię św. Liturgię kończy przeniesienie Najświętszego Sakramentu do Grobu Pańskiego. Monstrancję przykrywa welon na pamiątkę całunu okrywającego ciało Pana Jezusa. Trwa adoracja – również kolejnego dnia.

Wielka Sobota

To czas refleksji i oczekiwania na Zmartwychwstanie. Wierni modlą się, adorując Chrystusa w monstrancji ustawionej w symbolicznym grobie. Przynoszą też do świątyń tzw. święconkę – pokarmy na niedzielne wielkanocne śniadanie, by kapłan je pobłogosławił. To dawna tradycja sięgająca VIII wieku, która na naszych ziemiach pojawiła się w XIV stuleciu.

Wieczorem ma miejsce Liturgia Wigilii Paschalnej. Rozpoczyna ona paschalne świętowanie. Składa się z trzech – bogatych w symbole – części: Liturgii Światła, Słowa i Chrzcielnej. Od poświęconego ognia zapalana jest świeca wielkanocna – paschał, na którym widnieją: znak krzyża, greckie litery Alfa i Omega, cyfry bieżącego roku oraz pięć symbolicznych gwoździ upamiętniających rany Pańskie. Światło paschału – jako światło Chrystusa – rozświetla mrok świątyń. To znak Zmartwychwstania. Wszyscy zapalają od niego swoje świece. Wierni wysłuchują biblijnych czytań (może być ich dziewięć), które ukazują całą historię zbawienia. Wreszcie ma miejsce Liturgia Chrzcielna z niezwykle wymownym śpiewem „Exsultet” – wielkanocnego orędzia. Odnawiane są przyrzeczenia chrzcielne – wierni wyrzekają się Szatana i wyznają wiarę w Zmartwychwstałego. Dawniej większość chrześcijan przyjmowała wtedy chrzest św.

W niektórych wspólnotach liturgia ta kończy się rezurekcyjną procesją.

2015-03-23 19:25

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Św. Łukasz - patron lekarzy

Święty Łukasz Ewangelista jest autorem jednej z Ewangelii i Dziejów Apostolskich. Św. Łukasz, kiedy stał się wyznawcą Jezusa, przyłączył się do św. Pawła i towarzyszył mu aż do jego śmierci w 67 r. Ten wykształcony poganin, wychowany w kręgu kultury hellenistycznej, jest patronem służby zdrowia. Sam, prawdopodobnie, także był lekarzem, bo na kartach spisanej przez niego Ewangelii możemy znaleźć kilkaset terminów medycznych, które występują również u Hipokratesa czy Galena. Dzięki temu posiadamy cenne próby diagnozowania niektórych schorzeń albo reakcji fizjologicznych, np. krwawego potu Jezusa podczas jego walki wewnętrznej w Ogrodzie Oliwnym. Św. Łukasz był też prawdopodobnie uzdolnionym malarzem. Wspomina o tym Teodor Lektor (VI w.), podając, że Łukasz namalował obraz Matki Bożej, który zabrała z Jerozolimy cesarzowa Eudoksja, żona Teodozego I Wielkiego i przesłała w darze Pulcherii, siostrze cesarza. Od tego czasu autorstwo św. Łukasza przypisywano wielu obrazom, między innymi jedna z legend mówi, że to on namalował obraz Matki Bożej Częstochowskiej. Zmarł - zgodnie z najpowszechniej przyjmowaną wersją - pod koniec I stulecia, w podeszłym wieku 84 lat w Beocji i został pochowany w Tebach. Prawdopodobnie w IV w. relikwie jego zostały przeniesione do Konstantynopola i umieszczone w Bazylice Dwunastu Apostołów. W VIII w. relikwie św. Łukasza, a także św. Macieja zostały - jak mówi wielowiekowa tradycja - przewiezione do Padwy.
CZYTAJ DALEJ

„Trzeba” to słowo drogie Jezusowi

2025-10-16 14:51

[ TEMATY ]

rozważania

O. prof. Zdzisław Kijas

Agata Kowalska

„Trzeba” (gr. deĩ) to słowo drogie Jezusowi. Posługiwał się nim często, mówiąc o swojej misji: Trzeba mi być w tym, co należy do mojego Ojca (Łk 2, 49); trzeba, abym ewangelizował [głosił Dobrą Nowinę], bo na to zostałem posłany (Łk 4, 43); Trzeba, aby Syn Człowieczy wiele cierpiał (Łk 9, 22).

Jezus opowiedział swoim uczniom przypowieść o tym, że zawsze powinni się modlić i nie ustawać: «W pewnym mieście żył sędzia, który Boga się nie bał i nie liczył się z ludźmi. W tym samym mieście żyła wdowa, która przychodziła do niego z prośbą: „Obroń mnie przed moim przeciwnikiem!” Przez pewien czas nie chciał; lecz potem rzekł do siebie: „Chociaż Boga się nie boję ani z ludźmi się nie liczę, to jednak, ponieważ naprzykrza mi się ta wdowa, wezmę ją w obronę, żeby nie nachodziła mnie bez końca i nie zadręczała mnie”». I Pan dodał: «Słuchajcie, co mówi ten niesprawiedliwy sędzia. A Bóg, czyż nie weźmie w obronę swoich wybranych, którzy dniem i nocą wołają do Niego, i czy będzie zwlekał w ich sprawie? Powiadam wam, że prędko weźmie ich w obronę. Czy jednak Syn Człowieczy znajdzie wiarę na ziemi, gdy przyjdzie?»
CZYTAJ DALEJ

Elbląg: ingres bp. Wojciecha Skibickiego do katedry św. Mikołaja

2025-10-18 17:11

[ TEMATY ]

ingres

Elbląg

KP BEP

- Tutaj, w tej katedrze, przyjąłem święcenia kapłańskie, a przed sześcioma laty sakrę biskupią. Czuję się więc tutaj jak u siebie - mówił bp Wojciech Skibicki podczas ingresu do katedry św. Mikołaja w Elblągu. Uroczystość odbyła się w sobotę, 18 października, we wspomnienie św. Łukasza Ewangelisty, patrona m.in. lekarzy i ewangelizatorów.

Na początku liturgii odczytano bullę papieża Leona XIV ustanawiającą nowego biskupa elbląskiego. Następnie bp Skibicki przyjął z rąk nuncjusza apostolskiego w Polsce, abp. Antonio Guido Filipazziego, oraz swego poprzednika, bp. Jacka Jezierskiego, pastorał - znak władzy pasterskiej - i zajął miejsce na katedrze biskupów elbląskich, skąd przewodniczył Eucharystii. W uroczystości uczestniczyli m.in. członkowie najbliższej rodziny, w tym mama biskupa, przedstawiciel prezydenta RP, reprezentanci władz państwowych i samorządowych, służb mundurowych, świata nauki, duchowieństwa, osób konsekrowanych, wspólnot oraz licznie zgromadzeni wierni.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję