Reklama

Świat

Rozbieżności pozostały, ale dialog trwa

Niedawne rozmowy z kard. Gerhardem Müllerem pokazały, że obie strony pozostają na swoich pozycjach i różnice między nami się utrzymują, zarazem jednak jest wola dalszej wymiany poglądów i dyskusji. W ten sposób przełożony Bractwa Kapłańskiego św. Piusa X bp Bernard Fellay ocenił swe spotkanie z prefektem Kongregacji Nauki Wiary 23 września w rozmowie ze związanym z tą wspólnotą serwisem informacyjnym DICI. Bractwo, skupiające księży przeciwnych nauczaniu i decyzjom Soboru Watykańskiego II, po latach braku więzi z Watykanem, od 2009 prowadzi z nim rozmowy nt. zbliżenia stanowisk.

[ TEMATY ]

lefebryści

Michał Firlej/www.missa.pl

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Na pytanie, czy wspomniane spotkanie z kardynałem wniosło coś nowego do dotychczasowych kontaktów, biskup odparł, że z jednej strony wszystko pozostało po staremu w odniesieniu do rozbieżności doktrynalnych i oceny Vaticanum II, z drugiej jednak jest nowy papież i nowy prefekt Kongregacji Nauki Wiary, a więc trzeba na nowo podejść do dialogu.

„I to spotkanie pokazuje, że i oni, i my nie chcemy zerwania stosunków i obie strony nalegają na potrzebę wyjaśnienia zagadnień doktrynalnych przed uznaniem kanonicznym [Bractwa]” – stwierdził przełożony wspólnoty. Dodał, że władze rzymskie domagają się podpisania Preambuły Doktrynalnej [do przyszłego porozumienia], „podczas gdy my nie możemy tego uczynić ze względu na zawarte w niej dwuznaczności”.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Zdaniem biskupa, nowością jest też zaostrzający się kryzys w Kościele, o czym świadczy m.in. słynna już wypowiedź kard. Waltera Kaspera z 20 lutego br. o możliwości dopuszczania rozwodników, którzy wstąpili w nowe związki małżeńskie, do Komunii św. Przełożony Bractwa zwrócił uwagę, że to wystąpienie kardynała jest pierwszym tego rodzaju głosem krytycznym w łonie Kościoła od czasów ostrych krytyk pod adresem Novus Ordo Missae [nowego obrzędu Mszy posoborowej] ze strony kardynałów Ottavianiego i Bacciego w 1969.

„Nie zmieniła się jednak postawa władz rzymskich, które nigdy nie biorą pod uwagę naszych krytyk Soboru, gdyż uważają je za drugorzędne lub złudne w obliczu poważnych problemów, jakie przeżywa dzisiaj Kościół” – stwierdził bp Fellay. Zaznaczył, że Rzym dobrze wie, że jest kryzys w Kościele, i to na najwyższym szczeblu, bo wśród kardynałów, ale nie biorą pod uwagę faktu, że to właśnie Sobór jest najważniejszą przyczyną tego bezprecedensowego kryzysu. „Przypomina to trochę dialog głuchych” – dodał rozmówca DICI.

Wyjaśnił następnie, że kard. Kasper, przedstawiając swe propozycje, powołał się na nauczanie Vaticanum II, że o ile doktryna, czyli nauczanie Kościoła jest niezmienna, o tyle w pewnych konkretnych sytuacjach duszpasterskich jej zastosowanie nie jest konieczne. „Dla nas takie rozróżnienie między doktryną a praktyką duszpasterską jest sztuczne i nie do przyjęcia, gdyż duszpasterstwo musi koniecznie wynikać z doktryny” – stwierdził przełożony Bractwa. Zaznaczył, że rozumowanie kardynała jest jednym z wielu przykładów posoborowych „zasadniczych zmian w Kościele, które dotykają także doktryny”.

Reklama

Pytany o sens dalszych rozmów z Kurią Rzymską, skoro spotkania w latach 2009-11 nie doprowadziły do zbliżenia stanowisk, hierarcha przywołał postawę założyciela Bractwa, abp. Marcela Lefebvre’a, który „nigdy nie odrzucał zaproszenia ze strony władz rzymskich”. „Odpowiadamy zawsze tym, którzy pytają nas o powody naszej wierności Tradycji. Nie umielibyśmy sprzeciwić się temu obowiązkowi i będziemy to robili zawsze w duchu i zgodnie z zobowiązaniami, jakie określiła nasza ostatnia kapituła generalna” – powiedział bp Fellay. Dodał, że w obliczu niepodważalnych faktów, tzn. kryzysu w Kościele, „musimy, wyznając w pełni wiarę, nieść świadectwo o żywotności Tradycji”.

Bractwo Kapłańskie św. Piusa X formalnie ustanowił 1 listopada 1970 r. w Ecône na terenie szwajcarskiej diecezji Lozanny, Genewy i Fryburga jej biskup François Charriere. Rzeczywistym jednak jej twórcą był Francuz abp Marcel Lefebvre (1905-91) ze Zgromadzenia Ducha Świętego (duchaczy), w latach 1955-62 arcybiskup stolicy Senegalu – Dakaru. Nie zgadzał się on z uchwałami Soboru Watykańskiego II (chociaż sam podpisał wszystkie jego dokumenty) i nowe stowarzyszenie stawiało sobie za zadanie pielęgnowanie dotychczasowej liturgii mszalnej, tzw. trydenckiej oraz kształcenie w tym duchu nowych księży.

Sprzeciw abp Lefebvre’a dotyczył zresztą nie tylko Mszy, ale także m.in. ekumenizmu, dialogu z innymi religiami, zasady wolności religijnej czy soborowej zachęty do tworzenia krajowych konferencji biskupich. Wszystkie te zjawiska świadczyły – jego zdaniem – o wyrzekaniu się przez Kościół katolicki dotychczasowej zasady jedynozbawczości i o słabnięciu jego posłannictwa w świecie.

Działalność Bractwa szybko wzbudziła zastrzeżenia, a wkrótce ostrą krytykę ze strony Kościoła w Szwajcarii, Stolicy Apostolskiej i osobiście Pawła VI, a później także Jana Pawła II. Gdy 30 czerwca 1988 arcybiskup, bez zgody i mimo ostrzeżeń ze strony Stolicy Apostolskiej, konsekrował czterech biskupów (w tym bp. B. Fellaya), Watykan uznał Bractwo za schizmatyckie a jego biskupów ekskomunikował. Te kary kościelne zdjął z nich dopiero 21 stycznia 2009 Benedykt XVI. Wkrótce potem rozpoczęły się rozmowy między Stolicą Apostolską a Bractwem, które jednak dotychczas nie doprowadziły do zbliżenia stanowisk obu stron. Główną przyczyną rozbieżności jest stosunek do Vaticanum II i jego nauczania – Watykan nalega na uznanie go za ważne i obowiązujące w całym Kościele, co Bractwo stanowczo odrzuca.

2014-10-03 14:24

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Szwajcaria: biskup użycza kościoła lefebrystom na ich 50-lecie

[ TEMATY ]

ekumenizm

lefebryści

wikipedia.com

Międzynarodowe seminarium Bractwa Kapłańskiego Świętego Piusa X w Ecône

Międzynarodowe seminarium Bractwa Kapłańskiego Świętego Piusa X w Ecône

Bractwo Kapłańskie św. Piusa X zorganizuje obchody swego 50-lecia w kościele użyczonym im „w drodze wyjątku” przez diecezję Lozanny, Genewy i Fryburga. Bractwo założył w 1969 r. we Fryburgu abp Marcel Lefebvre, sprzeciwiający się niektórym decyzjom Soboru Watykańskiego II i posoborowej reformie liturgicznej.

Szwajcarskie media zwracają uwagę, że użyczenie lefebrystom na obchody jubileuszowe kościoła św. Maurycego we Fryburgu i kaplicy Matki Bożej z Bourgillon na obrzeżach miasta bp Charles Morerod nazwał „aktem ekumenicznym”. Tymczasem słowem „ekumeniczny” określa się relacje Kościoła katolickiego ze wspólnotami kościelnymi, które do niego nie należą.

CZYTAJ DALEJ

Św. Marek, Ewangelista

[ TEMATY ]

św. Marek

Arkadiusz Bednarczyk

Św. Marek (A. Mirys, Tyczyn, XVIII wiek)

Św. Marek (A. Mirys, Tyczyn, XVIII wiek)
CZYTAJ DALEJ

Weigel: deklaracja "Dignitas infinita" mogłaby być lepsza

2024-04-26 10:55

[ TEMATY ]

George Weigel

Ks. Tomasz Podlewski

Chociaż opublikowana 8 kwietnia deklaracja Dykasterii Nauki Wiary „Dignitas infinita” zawiera wiele ważnych stwierdzeń dotyczących obrony życia i godności człowieka, to dokument ten mógłby być jeszcze lepszy - uważa znany amerykański intelektualista katolicki i biograf św. Jana Pawła II, prof. George Weigel. Swoje uwagi na ten temat zawarł w felietonie opublikowanym na łamach portalu „The First Things”.

Zdaniem prof. Weigla najbardziej uderzający w watykańskim dokumencie doktrynalnym jest brak odniesień do encykliki Veritatis splendor św. Jana Pawła II z 1993 r. i jego nauczania, że niektóre czyny są „wewnętrznie złe”, że są poważnie złe z samej swojej natury, niezależnie od okoliczności. Zaznacza, iż fakt, że niektóre działania są złe „jest podstawą, na której Kościół potępia wykorzystywanie seksualne, aborcję, eutanazję, wspomagane samobójstwo i współczesne formy niewolnictwa, takie jak handel ludźmi”. Zgadza się, że jak mówi deklaracja, są to „poważne naruszenia godności ludzkiej”, ale dokument ten nie mówi dlaczego tak jest. „Nie dlatego, że obrażają nasze uczucia lub wrażliwość na ludzką godność, ale dlatego, że możemy wiedzieć na podstawie rozumu, że zawsze są one poważnie złe i to należało to jasno stwierdzić” - uważa.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję