Reklama

Kościół

Św. Jan Paweł II i studenci - odpowiedzialność, nadzieja i przyszłość świata

Widział w studentach nie tylko „nadzieję jutra”, ale także ludzi, którzy już dziś mają wpływ na świat. Przez nauczanie, listy, dokumenty i spotkania - wzywał młodych do bycia „ludźmi sumienia”, gotowymi służyć innym w prawdzie, miłości i wolności. Święty Jan Paweł II był nie tylko duchowym przywódcą Kościoła katolickiego, ale również człowiekiem głęboko związanym ze środowiskiem akademickim.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Jego pontyfikat (1978-2005) obfitował w liczne spotkania z młodzieżą, wykładowcami i społecznościami uniwersyteckimi na całym świecie.

Jedna z Internautek, podając opublikowany kilka dni temu wpis KUL w mediach społecznościowych napisała: "Wojtyła to największy i najsławniejszy wykładowca świata". Nie minęła się z prawdą.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Papież i studenci - szczególna relacja

Jan Paweł II miał osobistą i wyjątkową więź ze studentami. Jako młody ksiądz i wykładowca akademicki prowadził zajęcia z etyki na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim, gdzie zyskał szacunek i sympatię studentów. Już jako papież nigdy nie zapomniał tych doświadczeń i wielokrotnie do nich wracał. Podczas pielgrzymek do Polski spotykał się z młodzieżą akademicką, podkreślając ich wyjątkowe powołanie: „Wy jesteście przyszłością świata, wy jesteście nadzieją Kościoła” - mówił podczas spotkania w Krakowie w 1987 roku.

Reklama

Jan Paweł II często podkreślał, że student nie jest tylko „odbiorcą wiedzy”, ale przede wszystkim człowiekiem poszukującym sensu istnienia. W homilii wygłoszonej na Jasnej Górze do młodzieży akademickiej mówił: „Człowiek jest sobą poprzez prawdę. I dlatego trzeba, ażeby uniwersytet - każde środowisko naukowe - służyło tej prawdzie, która wyzwala”. To służenie prawdzie było w jego rozumieniu powołaniem uczelni i wszystkich jej członków - zarówno studentów, jak i wykładowców.

KUL - miejsce zapisane w sercu

Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II zajmował w sercu papieża szczególne miejsce. Podczas jednej ze swoich pielgrzymek do Lublina w 1987 roku powiedział: „Uniwersytet katolicki jest miejscem, w którym nauka i wiara nie są sobie przeciwstawne, lecz wzajemnie się ubogacają. (…) Dziękuję wam, że KUL jest wierny tej misji”. Przypomniał wtedy o potrzebie jednoczesnego poszukiwania prawdy i zachowania wierności Ewangelii - czego wyrazem powinno być kształcenie młodych ludzi w duchu odpowiedzialności, etyki i służby.

Punktem kulminacyjnym tej relacji papieża ze studentami i środowiskiem akademickim była jego wizyta na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim 9 czerwca 1987 roku. Był to moment niezwykle symboliczny: profesor KUL-owski powraca do swojej uczelni jako Papież, by przemówić do studentów, wykładowców, świata nauki z Polski i zagranicy.

Na dziedzińcu KUL-u, w obecności licznych przedstawicieli środowisk akademickich, Jan Paweł II wypowiedział znamienne słowa: „Uniwersytecie! Służ Prawdzie! Jeżeli służysz Prawdzie -służysz Wolności. Wyzwalaniu Człowieka i Narodu. Służysz Życiu!”.

Reklama

To zawołanie - krótkie, ale niezwykle głębokie - na stałe weszło do myśli uniwersyteckiej w Polsce i stało się mottem dla wielu szkół wyższych. W tej samej mowie kontynuował: „Uniwersytet z natury swojej służy przyszłości człowieka i narodu. Jego zadaniem jest stale wywoływać sprawę tej przyszłości w świadomości społecznej. (…) Uczelnie (…) są do tego wezwane ‘od wewnątrz’: z racji swej konstytucji, która jest nieodzowna w służbie prawdy”.

W tej wypowiedzi stwierdził jasno, że uniwersytety nie mogą być neutralne wobec losów człowieka i narodu: ich misja sięga dalej niż tylko dydaktyka i badania: obejmuje świadectwo, formację sumienia, wpływ na przyszłość.

Prof. Alina Rynio, która w 1987 roku była studentką, wspomina, iż papież wtedy apelował, by „szukali prawdy, prawdzie służyli, prawdzie, którą jest człowiek” - by nie zgodzić się na pomniejszanie godności ludzkiej w imię różnych ideologii.

Warto zauważyć, że w swojej przemowie Jan Paweł II podejmował także kwestie warunków dla młodych naukowców: infrastruktury, współpracy z ośrodkami zagranicznymi, perspektyw pracy i życia w kraju i wzywał akademicką społeczność, by nie milczała wobec wyzwań społecznych i strukturalnych kraju.

Nauka w nauczaniu Jana Pawła II

Dla Jana Pawła II nauka była nie tylko dążeniem do prawdy, ale również moralnym obowiązkiem. W encyklice Fides et Ratio pisał: „Wiara i rozum są jak dwa skrzydła, na których duch ludzki unosi się ku kontemplacji prawdy”.

Papież widział naukę jako służbę człowiekowi i światu. Wzywał do rozwijania wiedzy w sposób integralny, uwzględniający nie tylko kompetencje techniczne, ale również etyczne i duchowe aspekty działalności naukowej.

Odpowiedzialność uniwersytetów - zwłaszcza katolickich

Reklama

W konstytucji apostolskiej Ex Corde Ecclesiae (1990) Jan Paweł II określił misję uniwersytetów katolickich jako „integralne poszukiwanie prawdy”. Papież zaznaczył w niej: „Uniwersytet katolicki posiada szczególną odpowiedzialność wobec prawdy, ponieważ jego działalność intelektualna winna być prowadzona w świetle wiary”.

Zobowiązywał uczelnie katolickie do poszanowania godności osoby ludzkiej, promowania sprawiedliwości i solidarności, formowania ludzi nie tylko kompetentnych zawodowo, ale także wrażliwych moralnie i duchowo. Dla Jana Pawła II przyszłość świata zależała od tego, jak będą kształcone kolejne pokolenia - nie tylko w sensie wiedzy technicznej, ale w duchu odpowiedzialności, wartości i dobra wspólnego.

Jan Paweł II widział w studentach nie tylko „nadzieję jutra”, ale także ludzi, którzy już dziś mają wpływ na świat. Przez swoje nauczanie, listy, dokumenty i spotkania - wzywał ich do bycia „ludźmi sumienia”, gotowymi służyć innym w prawdzie, miłości i wolności. Odpowiedzialność za to zadanie spoczywa również na uczelniach, które - jak mówił - „mają kształtować nie tylko specjalistów, ale ludzi głęboko zakorzenionych w wartościach”.

2025-10-03 14:59

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Kard. Pizzaballa: dla Jezusa szczęśliwym jest ten, kto ma nadzieję i jest otwarty na dar

„Dla Jezusa «szczęśliwy» nie jest nigdy ten, kto posiada, lecz zawsze ten, kto ma nadzieję, kto z ufnością trwa otwarty na dar. Dar, który ma oblicze relacji i przyjaźni, jakie należy przeżywać w posłudze” - stwierdza komentując fragment Ewangelii (Łk 12,32-48) czytany w XIX Niedzielę zwykła roku C (10 sierpnia 2025) łaciński patriarcha Jerozolimy, kard. Pierbattista Pizzaballa OFM.

Dzisiejszy fragment Ewangelii (Łk 12,32-48) jest ściśle powiązany z fragmentem z poprzedniej niedzieli, w którym Pan Jezus opowiedział przypowieść o bogatym głupcu (Łk 12,13-21): dzisiaj wyjaśnia się jej sens, pogłębia treść i w pewnym sensie otrzymujemy klucz do zrozumienia czegoś, co pozostało nierozstrzygnięte. Z poprzednich niedziel pozostało nam bowiem kilka ważnych pytań: co to jest owa lepsza cząstka, którą obrała Maria i której nie będzie pozbawiona (Łk 10,42)? Jakie dobra nie przemijają, co to znaczy być bogatym u Boga (Łk 12,21)? Jezus zatrzymuje się, aby porozmawiać ze swoimi uczniami na ten temat, ponieważ jest to kwestia ważna: dotyczy wieczności, a zatem dotyczy również naszego serca, mówi nam, gdzie jesteśmy w życiu, na czym naprawdę nam zależy, z czym wiążemy sens naszego istnienia.
CZYTAJ DALEJ

Stanowisko KEP odnośnie do godności osobowej i prawa do chrztu dzieci poczętych metodą in vitro

2025-11-20 10:23

[ TEMATY ]

chrzest

in vitro

Adobe Stock

Każde dziecko poczęte w jakikolwiek sposób jest obdarowane godnością osobową i w całej pełni jest podmiotem prawa naturalnego oraz praw cywilnych i kościelnych – czytamy w Stanowisku Zespołu Ekspertów KEP ds. Bioetycznych odnośnie do godności osobowej i prawa do chrztu dzieci poczętych metodą in vitro.

W przestrzeni publicznej coraz częściej pojawiają się pytania o udzielanie sakramentu chrztu świętego dzieciom poczętym i urodzonym metodą zapłodnienia pozaustrojowego (in vitro). Zespół Ekspertów KEP ds. Bioetycznych publikuje stanowisko w tej sprawie, przypominając nauczanie Kościoła katolickiego o niezbywalnej godności osoby ludzkiej od jej poczęcia, o niemoralności procedury in vitro oraz wyjaśniając problematykę związaną z posługą sakramentalną wobec tych dzieci.
CZYTAJ DALEJ

Stanowisko KEP odnośnie do godności osobowej i prawa do chrztu dzieci poczętych metodą in vitro

2025-11-20 10:23

[ TEMATY ]

chrzest

in vitro

Adobe Stock

Każde dziecko poczęte w jakikolwiek sposób jest obdarowane godnością osobową i w całej pełni jest podmiotem prawa naturalnego oraz praw cywilnych i kościelnych – czytamy w Stanowisku Zespołu Ekspertów KEP ds. Bioetycznych odnośnie do godności osobowej i prawa do chrztu dzieci poczętych metodą in vitro.

W przestrzeni publicznej coraz częściej pojawiają się pytania o udzielanie sakramentu chrztu świętego dzieciom poczętym i urodzonym metodą zapłodnienia pozaustrojowego (in vitro). Zespół Ekspertów KEP ds. Bioetycznych publikuje stanowisko w tej sprawie, przypominając nauczanie Kościoła katolickiego o niezbywalnej godności osoby ludzkiej od jej poczęcia, o niemoralności procedury in vitro oraz wyjaśniając problematykę związaną z posługą sakramentalną wobec tych dzieci.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję