Reklama

Niedziela Lubelska

Dni przeniknięte Bogiem

W murach klasztoru Najświętszej Maryi Panny Królowej Polski w podlubelskim Dysie czas płynie inaczej. Mniszki Karmelitanki Bose odmierzają go modlitwą

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Klasztor Karmelitanek Bosych w Dysie powstał jako wotum wdzięczności Bogu za 1000-lecie chrztu Polski. Jest jedynym klasztorem kontemplacyjnym na terenie naszej archidiecezji. Obecność sióstr jest ściśle związana z misją przekazaną przez św. Teresę od Jezusa; to modlitwa i dar z siebie za Kościół, a szczególnie za kapłanów.

Historia lubelskiego Karmelu

Reklama

Obecność Karmelu terezjańskiego wpisana jest w historię Polski i Lublina już od stuleci. Pierwsi Karmelici Bosi przybyli do Krakowa w 1605 r., przywożąc ze sobą pisma św. Teresy od Jezusa oraz jej ducha i styl życia zakonnego. Kilka lat później, na prośbę króla i biskupów, w naszej ojczyźnie zamieszkały duchowe córki św. Teresy. Jak podają źródła, pierwszy klasztor Karmelitanek Bosych w Krakowie szybko zapełnił się powołaniami, dlatego zrodziła się potrzeba powołania nowych fundacji. Wybór padł na Lublin, gdzie Karmel powstał już w 1624 r. (klasztor pw. św. Józefa przy ul. Świętoduskiej). 20 lat później został założony drugi klasztor – pw. Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Maryi Panny przy ul. Staszica. Przez kolejne wieki siostry wypełniały go nieustanną modlitwą i pracą aż do kasaty w 1819 r. Po zamknięciu nowicjatu mniszki pozostały w klasztorze; ostatnia z nich zmarła w 1870 r. Po kasacie rząd przeniósł do części klasztoru szpital sióstr miłosierdzia, a po śmierci ostatniej karmelitanki cały klasztor i kościół przy ul. Staszica przejęły siostry szarytki.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Po niespełna 100 latach Karmelitanki Bose powróciły do Lublina. Nowy klasztor, będący fundacją sióstr Klasztoru św. Teresy od Jezusa i św. Jana od Krzyża z ul. Wesołej w Krakowie (jedynego, który przetrwał kasaty zaborców i II wojnę światową), został założony jako wotum milenijne chrztu Polski przed upływem 100 lat od śmierci ostatniej lubelskiej karmelitanki. Na mocy dekretu prymasa Polski kard. Stefana Wyszyńskiego siostry przybyły do Lublina w październiku 1966 r. Pierwszą Mszę św. w prowizorycznej kaplicy klasztoru przy ul. Chmielewskiego 9 odprawił ordynariusz lubelski bp Piotr Kałwa już 3 października. Kilka tygodni później, w dzień Bożego Narodzenia, biskup lubelski zaprowadził klauzurę papieską. Siostry zamieszkały w nowym klasztorze ze świadomością, że nie jest to ich stały dom. Po kilkunastu latach, w 1980 r., władze państwowe wydały pozwolenie na budowę klasztoru w Dysie. 31 sierpnia 1982 r. prymas Polski kard. Józef Glemp wmurował kamień węgielny pod kaplicę i klasztor. Siostry zamieszkały w nowym domu już dwa lata później. Uroczyste poświęcenie Karmelu, dokonane przez bp. Bolesława Pylaka, odbyło się we wspomnienie Ofiarowania Najświętszej Maryi Panny w 1985 r.

Reklama

Rozwój Karmelu w Dysie, do bram którego wciąż pukają dziewczęta zdecydowane poświęcić swoje życie Bogu, pozwolił na założenie nowych fundacji. Powstały więc dwa nowe klasztory na Ukrainie, a kilka sióstr udało się do klasztoru w Betlejem.

Modlitwa i praca

Czym kierują się współczesne kobiety, decydując się na zupełną izolację od świata? Takie życie może być owocem całkowitej zgody na spełnienie się woli Bożej. Aby kandydatka mogła być przyjęta do klasztoru, powinna w wyborze życia zakonnego kierować się nadprzyrodzoną intencją, pragnąć doskonałej miłości, odznaczać się umiłowaniem tajemnicy Kościoła i życia modlitwy; powinna także mieć ukończoną szkołę średnią oraz posiadać dostateczne zdrowie psychiczne i fizyczne. Nim mniszka na zawsze poświęci się Bogu przez złożenie ślubów wieczystych, przechodzi kilkuletni okres formacji.

Stały rytm życia klasztoru wyznaczają modlitwa i praca. Każdy dzień rozpoczyna się tuż po godz. 5 i wypełniony jest codziennymi obowiązkami aż do godz. 22. W ciągu dnia siostry wielokrotnie gromadzą się na modlitwie – od Jutrzni po Kompletę, a centrum stanowi Eucharystia. Jest też czas na lekturę Pisma Świętego, czytania duchowe i adorację Najświętszego Sakramentu. Mniszki obowiązuje milczenie; porozumiewają się tylko w istotnych sprawach (oprócz tzw. rekreacji, na które siostry zbierają się dwukrotnie w ciągu dnia, po obiedzie i po kolacji). Choć wydaje się, że życie karmelitanki jest szare i monotonne, każdy dzień jest przeniknięty obecnością Boga. W codzienną modlitwę sióstr może włączyć się każdy; w klasztorze znajduje się tzw. zewnętrzna kaplica, w której sprawowane są Msze św. (w dni powszednie o godz. 7.30, a w niedziele i święta o godz. 9.30). Kaplica połączona jest z chórem klauzurowym, przez co można włączyć się w modlitwę brewiarzową.

Na czas pracy składają się ok. 4 godziny w ciągu dnia, do których można dodać drobne czynności wykonywane w czasie rekreacji. Praca jest istotną częścią życia wspólnoty, ponieważ jest źródłem jej utrzymania. Pragnąc służyć Kościołowi, siostry w Dysie utworzyły pracownię haftu, w której wykonują chorągwie, sztandary, proporce, obrusy i szaty liturgiczne. Mniszki wyrabiają również różańce, figurki gipsowe oraz piszą ikony. Każda rzecz, którą wykonują, jest związana z ich osobistą modlitwą w czasie pracy, a każde zamówienie jest traktowane indywidualnie (szczegółowe informacje: dys@karmel.pl). Zapłata traktowana jest jako ofiara na potrzeby klasztoru. Innym źródłem utrzymania są wspaniałomyślne ofiary, składane przez dobroczyńców, za które siostry wyrażają wdzięczność w modlitwie.

Korzystałam z informacji zawartych na stronie www.dys.karmel.pl

2015-01-29 13:32

Oceń: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Wiara jest łaską

Człowiek wierzący, który wychował się w takiej rodzinie, przekonuje się z czasem, że nie wszyscy ludzie wierzą. Żyje i pracuje wśród ludzi o różnych przekonaniach i poglądach. Jest to dla niego okazja do zastanowienia się nad istotą wiary i jej potrzebą. Podobnie człowiek, który dochodzi do wiary już jako dorosły, rozumie, że wiara nie jest czymś oczywistym. Doświadcza w ten sposób wiary jako daru, który trzeba pielęgnować i wciąż na nowo rozbudzać, bo nie otrzymujemy jej raz na zawsze. Wiara jako doświadczenie obecności Boga jest obietnicą dla wszystkich. Bóg do każdego człowieka, na różne sposoby, stara się dotrzeć, żeby go do siebie doprowadzić. Niektórzy twierdzą (z przekonaniem lub bez), że „nie została im dana łaska wiary”. Jeżeli takie przekonanie wynika z postawy poszukiwania wiary, trzeba je przyjąć z osobowym szacunkiem, jeśli jednak wypływa z cynicznego zamknięcia się przed Bogiem, budzi nasz sprzeciw. Czy jest w ogóle możliwe, aby Bóg jednym dał łaskę wiary, a drugim jej odmówił? Z tego, że wiara jest łaską, nie wynika, iż Bóg daje ją jedynie niektórym. Tak czasem się sądzi, że gdyby dawał łaskę wszystkim, to łaska nie byłaby łaską. Tymczasem pozostaje ona łaską nawet wtedy, kiedy jest dana wszystkim. Sposób działania Boga jest zależny od tego, jak zostaliśmy wychowani, w jakiej żyjemy tradycji, jaką mamy historię. Kiedy mówimy o relacji między człowiekiem a Bogiem, zawsze trzeba pamiętać, że Bóg pierwszy nas ukochał, że inicjatywa zawsze należy do Niego: „Nie wyście Mnie wybrali, ale Ja was wybrałem i przeznaczyłem was na to, abyście szli i owoc przynosili” (J 15, 16). Jeśli my Go szukamy, to dlatego, że On pierwszy zaczął nas szukać. Człowiek niekiedy czuje odwrotnie: wydaje mu się, że to on zaczął szukać Boga. Jednak skoro tylko Go znajdzie, sam widzi, że przecież cały czas był prowadzony dyskretną ręką Boga. Bóg stworzył człowieka jako istotę rozumną i zdolną do wolności. Wobec tego nasza natura w żadnym razie nie jest czymś konkurencyjnym dla łaski, bo jedno i drugie pochodzi od Boga. Wręcz przeciwnie, Bóg przychodzi do nas z łaską nie wbrew, ale w oparciu o naszą rozumność i wolność. Łaska Boża naszą rozumność i wolność oczyszcza i poszerza. Wszystko to jest możliwe dlatego, że nieskończenie kochający Bóg ma pełny dostęp do mojego wnętrza i swoją łaską działa we mnie właśnie od wewnątrz. Pięknie wyraził to św. Augustyn: „Bóg jest nam bliższy niż my sami sobie”. Człowiek przez swoje wybory, decyzje i czyny może świadomie i dobrowolnie wchodzić w grzech, który go diametralnie odcina od łaski. Przez swoją niewierność może się zupełnie zamknąć na łaskę, popełniając w ten sposób grzech przeciwko Duchowi Świętemu (por. Mt 12, 30-32), kiedy np. nie chce pojednania i postanawia trwać w grzechu. Niewierność łasce jest zawsze jego wolnym wyborem, tak jak i wierność. Pierwsza dokonuje się wbrew łasce, druga zaś dzięki łasce. Jedna i druga postawa ostatecznie są dobrowolnym i własnym wyborem człowieka. Na wierność i niewierność łasce trzeba patrzeć w perspektywie powszechnej woli zbawczej. Bóg obejmuje wszystkich swoją zbawczą mocą, „pragnie, by wszyscy ludzie zostali zbawieni” (1 Tm 2, 4). Jako ludzie wierzący musimy zatem prosić naszego Ojca w niebie, aby wypełniła się Jego wola. Bóg wszystkich powołuje do wiary. Jest ona wielkim darem, który umożliwia nam spotkanie z Bogiem (Benedykt XVI).
CZYTAJ DALEJ

Prof. Monika Przybysz: Kościół w social mediach to znak czasu

2025-09-20 16:03

[ TEMATY ]

media

Karol Porwich

prof. Monika Przybysz

prof. Monika Przybysz

- Kościół jest tam, gdzie są ludzie, i tak powinno być także w mediach społecznościowych - podkreśla prof. Monika Przybysz z UKSW. W rozmowie z KAI medioznawca wyjaśnia, jak Kościół coraz lepiej wykorzystuje nowe media, m.in. dzięki księżom i influencerom obecnym na Instagramie, TikToku i YouTubie. Okazją do rozmowy jest obchodzony w Kościele w Polsce w najbliższą niedzielę Światowy Dzień Środków Społecznego Przekazu.

Anna Rasińska (KAI): Jak powinna wyglądać profesjonalna komunikacja Kościoła w mediach? Co w tej kwestii jest najważniejsze?
CZYTAJ DALEJ

Leon XIV: bądźmy świadkami miłości i pokoju

2025-09-21 10:52

[ TEMATY ]

Leon XIV

Vatican media

Dzisiaj, w szczególności, Kościół modli się o to, aby przywódcy narodów byli wolni od pokusy wykorzystywania bogactwa przeciw człowiekowi - by nie zamieniali go w broń niszczącą narody - wskazał Papież podczas Mszy św. sprawowanej w watykańskim kościele św. Anny. Wobec dramatów przemocy oraz bezwstydnej obojętności, które dotykają narody nie można być biernym - zaznaczył Leon XIV i zachęcił, aby słowem i czynem głosić, że „Jezus jest Zbawicielem świata, Tym, który wyzwala nas od wszelkiego zła”.

W niedzielę, 21 września Papież sprawował Mszę św. w kościele św. Anny, który znajduje się na terenie Watykanu, tuż przy wejściu od bramy św. Anny. Opiekę duszpasterską w tym miejscu pełnią ojcowie augustianie. Jak zauważył Papież w homilii, jest to miejsce szczególne, „na granicy” Państwa Watykańskiego. Tędy przechodzą wszyscy, którzy wchodzą lub opuszczają Watykan. „Są tacy, którzy przechodzą tu z powodu pracy, inni jako goście lub pielgrzymi, jedni w pośpiechu, inni z niepokojem albo w spokoju ducha. Niech każdy z nich doświadczy, że tutaj są otwarte drzwi i serca - otwarte na modlitwę, słuchanie i miłość!” - zaznaczył Papież.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję