Reklama

Niedziela w Warszawie

Wielka koronacja

Dziewięciodniowa Nowenna poprzedza koronację obrazu Matki Bożej Dobrej Śmierci w kościele seminaryjnym. W trakcie podniosłej uroczystości zabrzmi Msza Koronacyjna Mozarta

Niedziela warszawska 3/2015, str. 1

[ TEMATY ]

obraz

Wojciech Łączyński

Matka Boża Dobrej Śmierci

Matka Boża Dobrej Śmierci

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Koronacja obrazu odbędzie się 22 stycznia podczas Mszy św. Koronacji dokona i będzie przewodniczyć Mszy św. kard. Kazimierz Nycz. W ramach uroczystej liturgii zabrzmi Msza C-dur („Koronacyjna”) Wolfganga Amadeusza Mozarta.

Nowenna przed koronacją będzie odprawiana w kościele seminaryjnym podczas Mszy św. wieczornej do 21 stycznia. Słynący łaskami obraz Matki Bożej Dobrej Śmierci na co dzień znajduje się w prawej kaplicy. Na czas uroczystości zostanie umieszczony w głównym ołtarzu.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Ciekawa i dramatyczna była historia obrazu. Pochodził z XVI-XVII wieku prawdopodobnie z kościoła w Moskwie, a otrzymał go w darze król Jan Kazimierz. Nie miał jednak charakteru ikony – przeważały w nim cechy malarstwa zachodnioeuropejskiego. Do Warszawy trafił w 1664 r., a król podarował go Klaudiuszowi Doiett, prefektowi mennicy królewskiej. Syn prefekta, karmelita o. Innocenty od św. Mikołaja, ofiarował obraz warszawskiemu kościołowi.

Reklama

Umieszczony w kaplicy, otaczany wielką czcią i słynący łaskami obraz początkowo nazywany był wizerunkiem Matki Bożej Łaskawej. Jednak za sprawą Bractwa Dobrej Śmierci, działającego w kościele, zaczął być uważany i czczony właśnie jako obraz Matki Bożej Dobrej Śmierci.

Obraz, ukryty w piwnicy świątyni, spłonął pod koniec Powstania Warszawskiego, choć wnętrze kościoła ocalało. Dokumentację płótna, która umożliwiałaby odtworzenie wiernej kopii gromadził przez lata ks. Wiesław Kądziela, ówczesny rektor kościoła. Kopia została wykonana przez Mariana Paciorka i otoczona jest kultem od 1990 r. Sama świątynia została podniesiona do rangi sanktuarium Matki Bożej Dobrej Śmierci.

Ks. Kądziela zainicjował przed tym obrazem nabożeństwo wieczystej Nowenny 22. dnia każdego miesiąca. Data nawiązuje do uroczystości Matki Bożej Dobrej Śmierci, która w dawnym kalendarzu liturgicznym przypadała 22 października.

Początek uroczystej koronacja 22 stycznia o godz. 18.30. Mszę C-dur wykonają studenci Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie.

2015-01-16 10:56

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Odzyskał nowy blask

Prawie pół roku trwały prace konserwatorskie przy obrazie „Pokłon Trzech Króli”. Stanowił on pierwotnie najpewniej centralną część nastawy ołtarza pw. Trzech Króli w dawnej kolegiacie sandomierskiej. W XIX wieku obraz trafił do katedralnego kapitularza, następnie do Domu Biskupiego, a w ostatnich latach przechowywany jest jako depozyt i eksponowany w sandomierskim Muzeum Diecezjalnym.
O dużej wartości artystycznej i ewangelizacyjnej obrazu mówił 6 maja obecny w Muzeum Diecezjalnym bp Krzysztof Nitkiewicz. – Coraz częściej można spotkać komentarze do świąt liturgicznych, a nawet tekstów biblijnych, bazujące na wybitnych dziełach sztuki sakralnej. To potwierdza jej rolę w dziele ewangelizacji. Dlatego, chociaż obraz „Pokłon Trzech Króli” znajdował się przez ponad sto lat w Domu Biskupim, zgodziłem się na jego eksponowanie w Muzeum Diecezjalnym. Nadal jednak czuję się szczególnie odpowiedzialny za to dzieło, w związku z czym doprowadziłem do jego konserwacji, aby służyło wszystkim w jak najlepszym stanie. I chociaż jako diecezja posiadamy bardzo skromne środki finansowe, myślę, że w tym przypadku i podobnych nie można ich żałować – podkreślał bp K. Nitkiewicz.
O podjętych działaniach informował Marcin Gruszczyński, konserwator prowadzący prace: – Podczas podjętych prac konserwatorskich z lica obrazu usunięte zostały warstwy ciemnego werniksu oraz retuszy i przemalowań o znacznym zasięgu. Uzupełnione zostały ubytki zaprawy na licu obrazu, nadano im fakturę i strukturę spękań identyczną z występującymi na warstwach oryginalnych. Kolejnym, niezwykle pracochłonnym zabiegiem konserwatorskim było scalenie kolorystyczne powierzchni niezachowanych fragmentów malowidła. Użyto do tego celu specjalistycznych farb żywicznych, odpornych na wpływ światła i niezmieniających swoich barw po latach. Na koniec lico obrazu zostało pokryte kilkoma warstwami werniksu zabezpieczającymi warstwę malarską przed wpływem promieniowania ultrafioletowego – podkreślał. – Drewniana rama obrazu, wykonana podczas jego konserwacji w latach 30. XX wieku, pozostawiona została do ekspozycji dzieła. Poddano ją konserwacji technicznej zabezpieczającej drewno, usunięto z jej powierzchni nieszlachetne warstwy czarnej farby olejnej i sztucznego złota (szlagmetalu). Listwy zostały pokryte złotem płatkowym w technice pulmentowej, pozostała powierzchnia została zaaranżowana w kolorze ciemnego błękitu występującego często w ramach renesansowych – dodał konserwator.
Po renowacji obraz powrócił na miejsce, gdzie eksponowany był przed konserwacją w Muzeum Diecezjalnym. – Trudno dziś określić autora obrazu, można jedynie przypuszczać, że pochodził z jednego z krakowskich warsztatów malarskich i musiał się zetknąć z dziełem Kulmbacha ze względu na bardzo bliskie naśladownictwo kompozycji i kolorystyki. Obraz pochodzi z pierwszej połowy XVI wieku. Data jego powstania określana jest na lata 1511-20. Warte podkreślenia jest to, że obraz został podczas II wojny światowej wywieziony przez Niemców z Domu Biskupiego i został zwrócony dopiero w 1946 r. – poinformował ks. Andrzej Rusak, dyrektor Muzeum Diecezjalnego. – Obraz jako cenny zabytek i dzieło sztuki wymagał gruntownej konserwacji. Pomimo że nie otrzymujemy dotacji, chociaż składane są odpowiednie wnioski do różnych instytucji, Ksiądz Biskup podjął decyzję, że obraz zostanie odrestaurowany ze środków kościelnych – dodał ks. A. Rusak.
Zakończona właśnie konserwacja sandomierskiego „Pokłonu Trzech Króli” pozwoli na nowo spojrzeć miłośnikom sztuki dawnej i zwiedzającym Muzeum Diecezjalne na jego walory artystyczne i historyczne. Prace konserwatorskie przeprowadzone zostały w rzeszowskiej pracowni konserwatorów dzieł sztuki Eweliny i Marcina Gruszczyńskich.

CZYTAJ DALEJ

Kraków z kard. Rysiem

2024-04-29 09:19

[ TEMATY ]

archidiecezja łódzka

kl. Krzysztof Wowra

W sobotę, 27 kwietnia, jak co roku, łódzcy klerycy roku propedeutycznego z przełożonymi spotkali się z ks. kard. Grzegorzem Rysiem w Krakowie.

CZYTAJ DALEJ

Rosjanie uwięzili ukraińskich redemptorystów [Wywiad]

2024-04-30 09:22

materiał własny

Zapraszamy do wysłuchania rozmowy z ks. Witalijem Porowczukiem, który opowiada o ciężkiej sytuacji ukraińskich jeńców w Rosji, trosce o to, aby wymieniać wszystkich jeńców ukraińskich na rosyjskich i rosyjskich na ukraińskich, o więzionych księżach, w tym dwóch ukraińskich redemptorystach oraz o tym, w jakich warunkach, przypominające sowieckie gułagi, przebywają ukraińscy jeńcy.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję