Zabytkową rzeźbę Matki Bożej z Dzieciątkiem Jezus, liczącą ponad 200 lat, można obejrzeć w Muzeum Regionalnym w Jaśle. Czyim jest dziełem? I jak dostała się do Jasła?
Sztuka ludowa na terenie ziemi jasielskiej od początku swych narodzin rozwijała się na wysokim poziomie. Tamtejsi mieszkańcy, dawniej tzw. Pogórzanie, przez cały okres swej bytności wykazywali ogromne zamiłowanie do jej postaci i walorów. Jasielscy artyści często odnosili się do narodzin Chrystusa, stąd też wiele rzeźb z wizerunkiem Matki Bożej z Dzieciątkiem owiana jest niezwykłą tajemniczością i pięknem twórczym człowieka. Sakralne rzeźby ludowe, wynikające głównie z religijności i pobożności jej mieszkańców, najczęściej spotkać można było w wiejskich kościołach, w oknach świątecznie udekorowanych domostw oraz niewielkich, skrzynkowych kapliczkach drewnianych zawieszanych na drzewach. Z tamtego okresu zachowało się kilka zabytkowych dzieł, m.in. licząca 233 lata drewniana rzeźba z wizerunkiem Matki Bożej z Dzieciątkiem Jezus. Czyim jest dziełem? I jak dostała się do Jasła? – dokładnie nie wiadomo. Istnieje przypuszczenie, iż została wykonana w Opacionce przez nieznanego artystę bądź wiejskiego chłopa. Motyw jej powstania mógł opierać się na różnego rodzaju legendach związanych z objawieniem Matki Bożej bądź tradycji kultury ludowej, w której szczególną czcią otaczano Maryję wraz z niemowlęcym Chrystusem. Wierzono bowiem, że są obecni w najważniejszych momentach chłopskiego życia i pośredniczą w kontaktach z Bogiem, będącym Wspomożycielem we wszystkich potrzebach.
Niewielkich rozmiarów rzeźba ukazuje ogrom matczynej miłości. Dzieciątko prawą rączką obejmuje twarz Maryi, zaś lewą Jej pełną troski i opieki dłoń. To bardzo charakterystyczny element dzieła rzadko spotykany, gdyż w bożonarodzeniowej sztuce sakralnej Dziecię Jezus lewą rączką podtrzymuje księgę, a prawą unosi w geście błogosławieństwa. Brakujący element nóżek narodzonego Zbawiciela oraz prawa dłoń Dziewicy skierowana w ich stronę sugeruje poniekąd matczyne przytulenie. Specyficzny jest lekki uśmiech Niewiasty. Spoglądając tajemniczo na świat, wyraża radość nie tyle do widza, ile do samej siebie w jakiejś głębokiej zadumie nad swoją godnością i Bożą tajemnicą, jaką reprezentuje. Istnieje duże prawdopodobieństwo, iż twarz Bogurodzicy mogła być wzorowana na znanych wykonawcy z własnego otoczenia twarzach wiejskich kobiet. Zachowany jeszcze artystyczny kształt rzeźby wyraźnie wskazuje, że Najświętsza Panienka ubrana jest w długą suknię o obfitych, głęboko ciętych fałdach. Dziś Jej postać wraz z Dzieciątkiem Jezus można obejrzeć w Muzeum Regionalnym w Jaśle za specjalnie chroniącym szkłem.
Na dachu bazyliki katedralnej w Sandomierzu trwają prace mające na celu naprawę poszycia dachowego.
Paweł Sobczyński, konserwator i kierownik budowy podkreślił, że poszycie dachu świątyni było na tyle uszkodzone, że zagrożone było odrestaurowane wnętrze katedry. – Połać południowa jest najbardziej narażona na zmiany termiczne oraz na naprężenia, które powodowały uszkodzenia mechaniczne. Połać północna jest stabilniejsza, ale będziemy obserwować ją w celu dokonania koniecznych napraw – mówił konserwator. W ramach prowadzonych prac wymianie ulegnie 850 m2 poszycia dachowego oraz odeskowanie. – Obecna wymiana blachy spowodowana jest pęknięciami starych arkuszy, dlatego zdecydowaliśmy się na wymianę całej połaci. Nowe arkusze montowane są na ruchomych elementach mocujących, które będą umożliwiały pracę blachy miedzianej w warunkach podwyższonej temperatury. Zastosowaliśmy blachę miedzianą o grubości 0,6 mm. Obecne prace przebiegają zgodnie z harmonogramem i potrwają jeszcze około 1,5 miesiąca – mówił Tomasz Rabenda, inspektor nadzoru. W przyszłości planowana jest także wymiana niektórych elementów więźby dachowej. Ksiądz Jacek Marchewka, proboszcz parafii katedralnej, powiedział, że w związku z pracami na dachu katedra będzie dostępna dla zwiedzających, jednak ze względu na bezpieczeństwo ludzi zamknięty został teren przy katedrze od strony wschodniej i południowej. Ksiądz Marchewka prosił także o wsparcie tej dużej inwestycji. Można tego dokonać robiąc przelew na konto lub składając datek do specjalnej skarbony ustawionej w świątyni. Więcej informacji nastronie parafii.
Msza święta żałobna (Exporta) za śp. ks. prał. Bogusława Wermińskiego
W piątkowy wieczór 24 stycznia w Kolegiacie Matki Bożej Bolesnej i Świętych Aniołów Stróżów odbyła się Msza święta żałobna za śp. ks. prał. Bogusława Wermińskiego. Liturgii przewodniczył biskup pomocniczy diecezji świdnickiej Adam Bałabuch, który wygłosił również homilię. We wspólnej modlitwie uczestniczyło piętnastu kapłanów oraz liczni wierni.
Podczas kazania bp Bałabuch nawiązał do fragmentu Ewangelii według św. Jana o powołaniu pierwszych uczniów. Przypomniał słowa: „Rabbi (to znaczy: Nauczycielu), gdzie mieszkasz? (…) Chodźcie, a zobaczycie” (por. J 1, 38-39), które – jak zaznaczył – symbolizują początek drogi wiary każdego chrześcijanina. Zauważył, że także śp. ks. prałat Bogusław, podobnie jak pierwsi apostołowie, usłyszał głos Chrystusa i odpowiedział na Jego wezwanie, całkowicie poświęcając się służbie Bogu i człowiekowi.
We wspomnienie patrona dziennikarzy, św. Franciszka Salezego, kardynał Baldo Reina, wikariusz generalny Papieża dla diecezji rzymskiej, otworzył Jubileusz Świata Komunikacji międzynarodową Mszą Świętą w bazylice św. Jana na Lateranie. Kardynał wskazał zebranym wzór „łagodnej komunikacji”, „która współpracuje z prawdą” i jest inspirowana postawami Jezusa. Celebrację poprzedziła liturgia pokutna.
Serce i nadzieja: to narzędzia, którymi każdy dziennikarz powinien się posługiwać, by informować, opisywać i opowiadać. Te wartości przywołano podczas otwarcia Jubileuszu Świata Komunikacji, które odbyło się w bazylice św. Jana na Lateranie 24 stycznia. Wydarzenie rozpoczęły dwa nabożeństwa - liturgia pokutna, prowadzona przez ojca Giulio Albanese, dyrektora Biura Komunikacji Społecznej Wikariatu Rzymskiego, oraz międzynarodowa Msza Święta ku czci św. Franciszka Salezego, patrona wszystkich pracowników mediów, której przewodniczył kardynał Reina. Podczas uroczystości wystawiono relikwię serca św. Franciszka Salezego, doktora Kościoła i obrońcy środków masowego przekazu, którą wyjątkowo przywieziono do Rzymu z Treviso, gdzie od 1913 roku jest przechowywana w klasztorze Wizytek. Relikwia ta symbolizuje nadzieję, o której pisze Papież Franciszek, w wydanym dziś Orędziu na 59. Światowy Dzień Środków Społecznego Przekazu, wielokrotnie cytowanym podczas uroczystości.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.