W sanktuarium Matki Bożej Nieustającej Pomocy oraz Wyższym Seminarium Duchownym w Toruniu 22 listopada odbyło się 3. diecezjalne spotkanie osób, którze podejmują modlitwę za kapłanów. Spotkanie rozpoczęto modlitwą „Anioł Pański”. Uczestników przywitał kustosz sanktuarium o. dr Wojciech Zagrodzki CSsR. Mszy św. koncelebrowanej przewodniczył wicerektor Wyższego Seminarium Duchownego ks. Leszek Stefański. Homilię wygłosił ks. Rafał Bochen, diecezjalny koordynator grup modlących się za kapłanów.
W gmachu toruńskiego WSD uczestnicy zostali poczęstowani kawą i ciastem. Następnie w auli Centrum Dialogu im. Jana Pawła II, dzięki życzliwości ks. dr. Bogusława Dygdały, dyrektora Centrum Dialogu, odbyło się spotkanie formacyjne. Z wielką radością i życzliwością uczestników dnia formacyjnego przywitał i pozdrowił rektor WSD ks. kan. prof. dr hab. Dariusz Zagórski, który podziękował „Margaretkom” za modlitwę w intencji tych, którzy w Wyższym Seminarium Duchownym przygotowują się do kapłaństwa. Głos zabrał ks. Rafał Bochen, omawiając sprawy bieżące związane z działalnością i funkcjonowaniem apostolatu w diecezji toruńskiej. Następnie ks. Leszek Stefański złożył świadectwo odpowiedzialności za seminarzystów. Poprosił uczestników spotkania o modlitwę w ich intencji, bo jak powiedział, toczy się o nich walka: oddać swoje życie Bogu i Kościołowi, czy wrócić do świata i jego spraw. Zaprosił również „Margaretki” do włączenia się w dzieło Towarzystwa Przyjaciół WSD. Spotkanie zakończono w seminaryjnej kaplicy modlitwą w Godzinie Miłosierdzia.
W środę 1 października po południu Ojciec Święty spotka się na audiencji prywatnej z grupą imigrantów, którzy przeżyli ubiegłoroczną katastrofę morską u brzegów Lampedusy - poinformowała w swoim dzienniku telewizja włoskiego episkopatu TV2000.
Sześćdziesięcioosobowa grupa uda się następnego dnia na Lampedusę, by wziąć udział w uroczystościach upamiętniających to wydarzenie. Tragedia u brzegów tej włoskiej wyspy śródziemnomorskiej miała miejsce 3 października ub. roku, kiedy statek, którym płynęło z Libii około 500 nielegalnych imigrantów, głównie z Erytrei i Somalii stanął w płomieniach i przewrócił się około pół mili od brzegu. Co najmniej 366 osoby straciły życie, a 20 uznano za zaginione. Ocalało 155 osób w tym 41 nieletnich.
Wielki Post to czas, w którym Kościół szczególną uwagę zwraca na krzyż i dzieło zbawienia, jakiego na nim dokonał Jezus Chrystus. Krzyże z postacią Chrystusa znane są od średniowiecza (wcześniej były wysadzane drogimi kamieniami lub bez żadnych ozdób). Ukrzyżowanego pokazywano jednak inaczej niż obecnie. Jezus odziany był w szaty królewskie lub kapłańskie, posiadał koronę nie cierniową, ale królewską, i nie miał znamion śmierci i cierpień fizycznych (ta maniera zachowała się w tradycji Kościołów Wschodnich). W Wielkim Poście konieczne było zasłanianie takiego wizerunku (Chrystusa triumfującego), aby ułatwić wiernym skupienie na męce Zbawiciela. Do dzisiaj, mimo, iż Kościół zna figurę Chrystusa umęczonego, zachował się zwyczaj zasłaniania krzyży i obrazów.
Współczesne przepisy kościelne z jednej strony postanawiają, aby na przyszłość nie stosować zasłaniania, z drugiej strony decyzję pozostawiają poszczególnym Konferencjom Episkopatu. Konferencja Episkopatu Polski postanowiła zachować ten zwyczaj od 5 Niedzieli Wielkiego Postu do uczczenia Krzyża w Wielki Piątek.
Zwyczaj zasłaniania krzyża w Kościele w Wielkim Poście jest ściśle związany ze średniowiecznym zwyczajem zasłaniania ołtarza. Począwszy od XI wieku, wraz z rozpoczęciem okresu Wielkiego Postu, w kościołach zasłaniano ołtarze tzw. suknem postnym. Było to nawiązanie do wieków wcześniejszych, kiedy to nie pozwalano patrzeć na ołtarz i być blisko niego publicznym grzesznikom. Na początku Wielkiego Postu wszyscy uznawali prawdę o swojej grzeszności i podejmowali wysiłki pokutne, prowadzące do nawrócenia. Zasłonięte ołtarze, symbolizujące Chrystusa miały o tym ciągle przypominać i jednocześnie stanowiły post dla oczu. Można tu dopatrywać się pewnego rodzaju wykluczenia wiernych z wizualnego uczestnictwa we Mszy św. Zasłona zmuszała wiernych do przeżywania Mszy św. w atmosferze tajemniczości i ukrycia.
Wielki Post to czas modlitwy, postu i jałmużny. To wiemy, prawda? Jednak te 40 dni to również czas duchowej przemiany, pogłębienia swojej wiary, a może nawet… powrotu do jej podstaw? W kolejnym dniu naszego katechizmu odpowiedź na pytanie - czy jeśli sakramentu udziela człowiek niegodny, to traci on swoją moc?
Czy wiesz, co wyznajesz? Czy wiesz, w co wierzysz? Zastanawiałeś się kiedyś nad tym? Jeśli nie, zostań z nami. Jeśli tak, tym bardziej zachęcamy do tego duchowego powrotu do podstaw z portalem niedziela.pl. Przewodnikiem będzie nam Katechizm Kościoła Katolickiego oraz Youcat – katechizm Kościoła katolickiego dla młodych.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.