Powyższy fragment modlitwy, towarzyszący odmawianiu Różańca, jest dobrze znany wielu osobom. Zawiera prośbę do naszego Zbawiciela, aby okazał miłosierdzie duszom zmarłych, którzy sami już sobie pomóc nie mogą.
Katechizm Kościoła Katolickiego przypomina nam: „Ci, którzy umierają w łasce i przyjaźni z Bogiem, ale nie są jeszcze całkowicie oczyszczeni, chociaż są już pewni swego wiecznego zbawienia, przechodzą po śmierci oczyszczenie, by uzyskać świętość konieczną do wejścia do radości nieba” (KKK 1031).
Czas listopadowy, w który wchodzimy, jest dla nas nie tylko okazją do odwiedzenia grobów zmarłych, ale i do częstszej za nich modlitwy i przypomnieniu sobie o tym niezwykłym związku duchowym, jaki nas z nimi łączy. Wiemy, że przed Najświętszym Bogiem nikt z nas nie jest bez winy. Dlatego kiedy człowiek umiera i staje sam na sam ze Stwórcą, staje jednocześnie w prawdzie swojego całego życia. W takim momencie już nic nie odciąga uwagi od tego, co najistotniejsze. Pozostaje czysty, zdrowy osąd tego, na co się zasłużyło przez swoje życie, pozostaje pokornie czekać na wyrok Najwyższego Sędziego.
Reklama
Dlatego z wdzięcznością przyjmujemy, że Pan Bóg w swoim nieskończonym miłosierdziu daje duszom ludzkim czas oczyszczenia. Z wdzięcznością przyjmujemy też te wydarzenia w życiu niektórych ludzi, poprzez które Bóg daje nam poznać swoje miłosierdzie. Są bowiem tacy, którym dana była łaska oglądać stan dusz czyśćcowych. Należy do nich m.in. św. s. Faustyna, Maria Simma, Katarzyna Emmerich, św. Katarzyna z Bolonii, św. Brygida, Wanda Malczewska. We wszystkich tych spotkaniach z duszami czyśćcowymi powtarza się jedna prośba: módlcie się za nas.
Niech więc czas listopadowy będzie okazją do częstszej modlitwy za naszych zmarłych. Czy to podczas modlitwy wypominkowej, modlitwy różańcowej, czy przez odprawienie Drogi Krzyżowej, a szczególnie poprzez możliwość uzyskania w dniach 1-8 listopada odpustu zupełnego. Warto tu przypomnieć, że aby uzyskać taki odpust dla wybranej duszy, musi być w nas brak jakiegokolwiek przywiązania do grzechu, nawet powszedniego, musimy być w stanie łaski uświęcającej (w razie konieczności przystąpić do spowiedzi), kolejnym z warunków jest przyjęcie Komunii św. oraz odmówienie modlitwy (np. „Ojcze nasz”, „Wierzę w Boga”) w intencjach Ojca Świętego. Kto nawiedzi kościół lub cmentarz w czasie od południa 1 listopada i przez cały Dzień Zaduszny oraz pomodli się, może uzyskać odpust za zmarłych. Odpust jest zupełny od 1 do 8 listopada, natomiast w inne dni roku jest cząstkowy.
Dopomóżmy tym, którzy potrzebują Bożego miłosierdzia.
„W uroczystość Wszystkich Świętych i w Dzień Zaduszny na grobach naszych bliskich płoną znicze. To znak pamięci i modlitwy. Pokażmy modlitewną pamięć także w Internecie i włączmy się w akcję #Zaduszki” – podkreślił rzecznik Episkopatu Polski ks. Paweł Rytel-Andrianik.
Idea akcji #Zaduszki świetnie przyjęła się wśród internautów. Przez ostatnie dwa lata zmieścili oni w Internecie tysiące zdjęć, zapewnień o modlitwie i próśb o nią. Rzecznik Episkopatu wyjaśnił, że akcja ta ma na celu przede wszystkim tworzenie wspólnoty modlitewnej. Dodał: „Mamy też szansę na pokazanie całemu światu, jak piękna jest Polska tradycja modlitwy za zmarłych, dekoracji grobów i odwiedzin na cmentarzach”.
2 lutego obchodzone jest w Kościele święto Ofiarowania Pańskiego, potocznie zwane świętem Matki Bożej Gromnicznej. Bardzo pięknie o tym święcie pisze Anselm Grün - mnich benedyktyński: "Święto Ofiarowania
Pańskiego zaprasza nas, by przyjąć Chrystusa do wewnętrznej świątyni naszego serca. Wesele między Bogiem i człowiekiem odbywa się wtedy, gdy pozwalamy wejść Chrystusowi do wewnętrznej świątyni zamku naszej
duszy. Znajduje to swój wyraz podczas święta w procesji ze świecami. Na rozpoczęcie Eucharystii wspólnota zbiera się w ciemnym przedsionku kościoła. Kapłan święci świece i zapala je. Następnie wszyscy
wchodzą z płonącymi świecami do kościoła. Jest to obraz tego, że do świątyni naszej duszy wchodzi światło Jezusa Chrystusa i rozświetla wszystko, co jest tam jeszcze ciemne i jeszcze nie wyzwolone".
Nazwy tego święta są dość zróżnicowane. Lekcjonarz armeński podaje, że obchodzono je w "czterdziestym dniu od narodzenia naszego Pana Jezusa Chrystusa". W V w. pojawiły się w brzmieniu greckim określenia
hypapante, tzn. święto spotkania i heorte ton kataroion - święto oczyszczenia. Te dwa określenia rozpowszechniły się w Kościele zarówno na Wschodzie jak i na Zachodzie. W liturgii bizantyjskiej do dziś
nosi ono nazwę hypapante. Nazwę tę spotykamy także w Sakramentarzu gregoriańskim w tradycji rzymskiej. Określeniem "oczyszczenia" posłużył się Mszał z 1570 r. Mszał Pawła VI opowiedział się za In presentatione
Domini - Ofiarowanie Pańskie.
Różna była data obchodzenia tego święta. Wschód liczył 40 dni od Objawienia Pańskiego, natomiast Zachód od 25 grudnia, które było i jest świętem Narodzenia Pańskiego. Stąd Kościoły wschodnie świętowały
Ofiarowanie Pańskie 14 lutego, zaś liturgia rzymska - 2 lutego. Mszał papieża Pawła VI przewiduje na ten dzień oddzielną prefację, która sławi Boga za to, że Maryja przyniosła do świątyni Jezusa, przedwiecznego
Syna Bożego, że Duch Święty ogłosił Go chwałą ludu Bożego i światłem dla narodów. Motyw ten leży u podstaw tego święta, pojawia się w modlitwach i w Ewangelii: "Gdy potem upłynęły dni ich oczyszczenia
według Prawa Mojżeszowego, Maryja i Józef przynieśli Dzieciątko do Jerozolimy, aby Je przedstawić Panu: «Każde pierworodne dziecko płci męskiej będzie poświęcone Panu». Mieli również złożyć
w ofierze parę synogarlic albo dwa młode gołębie, zgodnie z przepisem Prawa Pańskiego" (Łk 2, 22-23).
Motyw światła jest charakterystyczny do tego stopnia, że w niektórych krajach Msza św. 2 lutego nosi nazwę Mszy światła. W tym dniu w jakiejś mierze dominuje procesja ze świecami podczas śpiewania
antyfony: "Światło na oświecenie pogan i chwałę ludu Twego Izraela".
Kilkudziesięciu parlamentarzystów uczestniczyło w dorocznej pielgrzymce na Jasną Górę. Wśród nich byli posłowie, senatorowie, a także przedstawiciele pracowników Kancelarii Sejmu i Senatu. Spotkanie odbyło się tradycyjnie w Święto Ofiarowania Pańskiego.
Jak podkreślił, duszpasterz parlamentarzystów, ks. Andrzej Sikorski, pielgrzymka, jest przede wszystkim czasem modlitwy za ojczyznę i polski Parlament.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.