Reklama

Niedziela Rzeszowska

Przyjdź, pątniku, do Ostrów Tuszowskich!

Ostrowy Tuszowskie chlubią się „Madonną z Puszczy”! Pradawnej puszczy już tu nie ma, ale jest koronowana Madonna w cudownym obrazie. To przed Jej obliczem w ostrowskiej świątyni, 15 sierpnia br., kapłani, pielgrzymi i parafianie celebrować będą odpust ku czci Madonny Wniebowziętej. Sumie odpustowej o godz. 12 przewodniczyć będzie bp Jan Wątroba, ordynariusz rzeszowski

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Puszcza Sandomierska to nie tylko nazwa geograficzno-przyrodnicza. Puszcza, czyli gęsty las pierwotny, naprawdę porastał te ziemie. Przebyć puszczę nie było łatwo, ani bezpiecznie,dlatego trakty wytyczali władcy, a wiekowe drzewa karczowali ich poddani, którzy często wzdłuż tych szlaków się osiedlali. Przy takim właśnie „trakcie królewskim” w I poł. XVI wieku powstała niewielka osada – Sława Góra, zwana potem „Ostrowami seu Sławogóry”, a dzisiaj znana pod nazwą Ostrowy Tuszowskie. Pierwsza pisana wzmianka o tej miejscowości pochodzi z roku 1538.

Parafię w Ostrowach Tuszowskich uposażył w roku 1566 sam król Zygmunt August. Wtedy też lokował wieś. Jednak do erygowania parafii doszło dopiero w roku 1574. Pierwszą świątynię, drewnianą, pw. Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny, wzniesiono ok. 1593 r. Konsekrował ją w 1630 r. bp Tomasz Oborski, sufragan krakowski. Z powstaniem tej świątyni związane jest podanie, wedle którego rycerzowi znużonemu polowaniem objawiła się we śnie Matka Boża mówiąc: „Przyszłam tu z Włoch i tu mi postawisz kościół”. Rycerz nie szczędził pieniędzy i wybudował modrzewiowy kościół, który istniał do roku 1902.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Wizerunek Maryi, którą pobożny lud szybo ukochał i nazwał „Madonną z Puszczy”, jest prawdopodobnie kopią rzymskiej ikony Matki Bożej Śnieżnej z bazyliki Santa Maria Maggiore, aczkolwiek nie jest to wierna kopia, bo oblicze Maryi ma rysy polskie. Obraz powstał w 1630 r., o czym świadczy umieszczona na nim data. Natomiast o pochodzeniu wzorca mówi łaciński napis znajdujący się u dołu obrazu: „Madonna Maior de Urbe [...] a s. Luca Evang. depicta”. Według tradycji obraz był królewskim darem polskich władców, kolatorów kościoła aż do czasów rozbiorów.

O dynamicznie rozwijającym się kulcie „Madonny z Puszczy” świadczyły liczne wota, a także korony na wizerunku Matki Bożej (prawdopodobnie z pierwszej – prywatnej – koronacji). Kres temu położyły, jak w wielu innych polskich sanktuariach, władze zaboru austriackiego doby józefińskiej, nakazujące w 1784 r. usunięcie z kościołów wotów, zasłon i ozdób. Nieco później podniszczony obraz Madonny umieszczono na strychu.

Nowy, murowany kościół w Ostrowach Tuszowskich został konsekrowany w roku 1902 przez bp. Leona Wałęgę z Tarnowa. Obraz Madonny umieszczono wówczas w ołtarzu głównym w złoconym wgłębieniu z gotycką ramą, stosownie do stylu kościoła. Przed tym obrazem znajduje się zasuwany nowy obraz, malowany na płótnie, przedstawiający Wniebowzięcie. Dawniej „stary” obraz odsłaniany był tylko na większe uroczystości, obecnie jest prawie stale odsłonięty. Wydatne ożywienie kultu maryjnego, za staraniami ks. Dominika Litwińskiego, proboszcza ostrowskiego w latach 1934-69, datuje się od lat 30. XX wieku. W 1956 r. obraz został gruntownie odnowiony i zabezpieczony.

W 1999 r. kopia wizerunku „Madonny z Puszczy” była darem powiatu kolbuszowskiego dla Ojca Świętego Jana Pawła II (wręczonym podczas papieskiej wizyty w Sandomierzu). W 2005 r. rozpoczęto starania o koronację łaskami słynącego obrazu, co zwieńczone zostało 19 maja 2012 r. Koronacji wizerunku „Madonny z Puszczy”, Patronki Leśników i Pani Ziemi Kolbuszowskiej, przewodniczył bp Kazimierz Górny, wówczas ordynariusz rzeszowski. Homilię wygłosił bp Edward Janiak z Wrocławia, krajowy duszpasterz leśników.

Do Ostrów Tuszowskich przed cudowne oblicze Maryi przybywają biskupi i księża, leśnicy i myśliwi. Poeci „Madonnę z Puszczy” opiewają w swoich wierszach. Wierni chcą tu swojej najlepszej Matce dziękować za otrzymane łaski oraz prosić o opiekę i orędownictwo u Boga. Przyjdź i Ty, pątniku pobożny, a umocnisz swoją wiarę!

Miłym wprowadzeniem w uroczystości odpustowe w Ostrowach Tuszowskich będzie z pewnością koncert zespołu „Oratorium” z Radomia, pod kierownictwem ks. Lecha Gralaka. Koncert rozpocznie się 15 sierpnia o godz. 11.30.

2014-08-07 11:28

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Odzyskał nowy blask

Prawie pół roku trwały prace konserwatorskie przy obrazie „Pokłon Trzech Króli”. Stanowił on pierwotnie najpewniej centralną część nastawy ołtarza pw. Trzech Króli w dawnej kolegiacie sandomierskiej. W XIX wieku obraz trafił do katedralnego kapitularza, następnie do Domu Biskupiego, a w ostatnich latach przechowywany jest jako depozyt i eksponowany w sandomierskim Muzeum Diecezjalnym. O dużej wartości artystycznej i ewangelizacyjnej obrazu mówił 6 maja obecny w Muzeum Diecezjalnym bp Krzysztof Nitkiewicz. – Coraz częściej można spotkać komentarze do świąt liturgicznych, a nawet tekstów biblijnych, bazujące na wybitnych dziełach sztuki sakralnej. To potwierdza jej rolę w dziele ewangelizacji. Dlatego, chociaż obraz „Pokłon Trzech Króli” znajdował się przez ponad sto lat w Domu Biskupim, zgodziłem się na jego eksponowanie w Muzeum Diecezjalnym. Nadal jednak czuję się szczególnie odpowiedzialny za to dzieło, w związku z czym doprowadziłem do jego konserwacji, aby służyło wszystkim w jak najlepszym stanie. I chociaż jako diecezja posiadamy bardzo skromne środki finansowe, myślę, że w tym przypadku i podobnych nie można ich żałować – podkreślał bp K. Nitkiewicz. O podjętych działaniach informował Marcin Gruszczyński, konserwator prowadzący prace: – Podczas podjętych prac konserwatorskich z lica obrazu usunięte zostały warstwy ciemnego werniksu oraz retuszy i przemalowań o znacznym zasięgu. Uzupełnione zostały ubytki zaprawy na licu obrazu, nadano im fakturę i strukturę spękań identyczną z występującymi na warstwach oryginalnych. Kolejnym, niezwykle pracochłonnym zabiegiem konserwatorskim było scalenie kolorystyczne powierzchni niezachowanych fragmentów malowidła. Użyto do tego celu specjalistycznych farb żywicznych, odpornych na wpływ światła i niezmieniających swoich barw po latach. Na koniec lico obrazu zostało pokryte kilkoma warstwami werniksu zabezpieczającymi warstwę malarską przed wpływem promieniowania ultrafioletowego – podkreślał. – Drewniana rama obrazu, wykonana podczas jego konserwacji w latach 30. XX wieku, pozostawiona została do ekspozycji dzieła. Poddano ją konserwacji technicznej zabezpieczającej drewno, usunięto z jej powierzchni nieszlachetne warstwy czarnej farby olejnej i sztucznego złota (szlagmetalu). Listwy zostały pokryte złotem płatkowym w technice pulmentowej, pozostała powierzchnia została zaaranżowana w kolorze ciemnego błękitu występującego często w ramach renesansowych – dodał konserwator. Po renowacji obraz powrócił na miejsce, gdzie eksponowany był przed konserwacją w Muzeum Diecezjalnym. – Trudno dziś określić autora obrazu, można jedynie przypuszczać, że pochodził z jednego z krakowskich warsztatów malarskich i musiał się zetknąć z dziełem Kulmbacha ze względu na bardzo bliskie naśladownictwo kompozycji i kolorystyki. Obraz pochodzi z pierwszej połowy XVI wieku. Data jego powstania określana jest na lata 1511-20. Warte podkreślenia jest to, że obraz został podczas II wojny światowej wywieziony przez Niemców z Domu Biskupiego i został zwrócony dopiero w 1946 r. – poinformował ks. Andrzej Rusak, dyrektor Muzeum Diecezjalnego. – Obraz jako cenny zabytek i dzieło sztuki wymagał gruntownej konserwacji. Pomimo że nie otrzymujemy dotacji, chociaż składane są odpowiednie wnioski do różnych instytucji, Ksiądz Biskup podjął decyzję, że obraz zostanie odrestaurowany ze środków kościelnych – dodał ks. A. Rusak. Zakończona właśnie konserwacja sandomierskiego „Pokłonu Trzech Króli” pozwoli na nowo spojrzeć miłośnikom sztuki dawnej i zwiedzającym Muzeum Diecezjalne na jego walory artystyczne i historyczne. Prace konserwatorskie przeprowadzone zostały w rzeszowskiej pracowni konserwatorów dzieł sztuki Eweliny i Marcina Gruszczyńskich.
CZYTAJ DALEJ

Oświadczenie Archidiecezji Warmińskiej w sprawie spektaklu pt. „Wszyscy jesteśmy Belén”

2025-11-26 18:08

[ TEMATY ]

spektakl

oświadczenie

plakat

Archidiecezja Warmińska

M.K.

Archidiecezja Warmińska wydała w środę oświadczenie w sprawie przedstawienia. Rzecznik kurii ks. Marcin Sawicki napisał w nim, że „w związku ze spektaklem pt. »Wszyscy jesteśmy Belén«, który ma zostać wystawiony na deskach Teatru im. Stefana Jaracza w Olsztynie, wielu katolików naszej Archidiecezji zwróciło się do nas z wyrazami sprzeciwu i niepokoju”.

Jak podkreślił, „towarzysząca wydarzeniu grafika stanowi poważne naruszenie czci należnej Najświętszej Maryi Pannie Częstochowskiej i jest odebrane jako działanie obrazoburcze”. „Archidiecezja Warmińska zdecydowanie przyłącza się do tego sprzeciwu. Jednocześnie apeluje do organizatorów życia kulturalnego, aby w swoich działaniach uwzględniali wrażliwość religijną mieszkańców regionu” - głosi oświadczenie.
CZYTAJ DALEJ

Stambuł: papież odwiedził Dom Opieki dla Osób Starszych

2025-11-28 10:13

[ TEMATY ]

dom opieki

Stambuł

papież odwiedził

Odoby Starsze

Vatican Media

Papież Leon XIV spotkał się z seniorami w Turcji

Papież Leon XIV spotkał się z seniorami w Turcji

Na znaczenie stawania się braćmi i siostrami ubogich wskazał Leon XIV odwiedzając dom opieki dla osób starszych, prowadzony przez Małe Siostry Ubogich w Stambule.

Witając Ojca Świętego przełożona Małych Sióstr Ubogich zapewniła papieża o głębokiej miłości i codziennych modlitwach w jego intencjach. Starsi mieszkańcy, dzielący z zakonnicami życie również czują się zaszczyceni odwiedzinami Ojca Świętego. „To właśnie poprzez swoją wizytę u naszych starszych braci i sióstr Wasza Świątobliwość daje szczególne świadectwo niezmierzonej miłości Serca Jezusa do niektórych z najbardziej bezbronnych i często słabych członków dzisiejszego społeczeństwa” - podkreśliła. Zaznaczyła, iż Leon XIV odwiedzając ten dom uwypukla znaczenie opieki nad osobami starszymi w dzisiejszym świecie. Dodała, że jednym z mieszkańców domu jest emerytowany wikariusz apostolski Stambułu bp Louis Pelâtre. „Wizyta Waszej Świątobliwości na zawsze pozostanie dla nas źródłem ogromnej radości i otuchy oraz czymś, co będziemy cenić do końca życia!” - zapewniła przełożona Małych Sióstr Ubogich w Stambule.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję