Wszechstronny repertuar, artyzm, wybitni wirtuozi. A wszystko to, co niedziela, w bazylice archikatedralnej w Warszawie, w ważnym dla polskiej wiary i kultury miejscu
Warszawski Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej „Organy Archikatedry” ma swoja markę nie tylko w Polsce. Archikatedra jest świetnym miejscem do prezentacji muzyki, a na odbiór muzyki składają się także wrażenia wynikające z brzmienia organów, ale także atmosfery i sacrum świątyni.
– To duże, koncertowe organy, zapewniające możliwość wykonania wszechstronnego repertuaru w sposób wirtuozowskich. To nie zabytek, lecz świetny instrument, stworzone do działalności koncertowej – podkreśla Przemysław Kapituła, muzyk, inicjator i dyrektor festiwalu. Organy, wielki 60-głosowy instrument, zbudowała przed prawie 30 laty jedna z najznakomitszych specjalistycznych firm. Ale historia archikatedralnych organów jest długa i ciekawa. Kościół dysponował organami już w średniowieczu. Po pożarze kościoła w końcu XVI wieku. okazały instrument ufundował król Zygmunt III Waza.
W połowie XIX wieku niesprawne już organy, rozebrano zastępując nowoczesnymi i dużymi 51-głosowymi, które zbudował mistrz Wilhelm Bredow. Kolejny instrument służył od 1878 r. do września 1939 r., gdy strawił je pożar wzniecony przez wybuch bomby lotniczej.
Po wojnie sprowadzono do archikatedry trzy używane instrumenty, w tym organy Walckera-Sauera i Berschdorfa. Na wielkim chórze stał do połowy lat 80. XX wieku nie ukończony instrument, który przeniesiono do katedry św. Floriana na Pradze. Dziś na głównym chórze archikatedry znajdują się organy zbudowane przez niemiecką firmę Hermann Eule z Budziszyna. Prace przy projektowaniu instrumentu trwały kilka lat. Poświęcenia instrumentu dokonał Prymas Polski kard. Józef Glemp w 1987 r.
Koncerty w ramach XXI Festiwalu odbywają się w archikatedrze co niedzielę o godz. 16. W najbliższych tygodniach wystąpią włoscy wirtuozi: 20 lipca – Simone Vebber, 27 lipca – Jakub Garbacz, 3 sierpnia Giampaolo Di Rosa, 10 sierpnia – Fabio Ciofini, a 24 sierpnia zagra Przemysław Kapituła.
6 grudnia w Audytorium Conciliazione w Rzymie odbędzie się koncert dziękczynny za błogosławioną Rodzinę Ulmów. Zostaną zaprezentowane utwory w ramach cyklu „Psalmy Pokoju i Dziękczynienia”, które zostały skomponowane na zamówienie Fundacji SOAR przez takich twórców jak: Zbigniew Książek, Michał Zabłocki, Jerzy Łysiński, Bartek Gliniak, Piotr Rubik, Golec uOrkiestra i Michał Jurkiewicz.
Bogdan Romaniuk, pomysłodawca i organizator Festiwalu Psalmów Dawidowych powiedział Radiu Watykańskiemu, że będzie to wyjątkowy koncert, w wyjątkowym miejscu.
Obszerne fragmenty dziennika jednej z największych mistyczek i stygmatyczek Kościoła, tym razem dotyczące jej relacji z Maryją. Książka „Święta Weronika Giuliani. Pisma Maryja” to owoc pracy s. Judyty Katarzyny Woźniak OSCCap oraz s. Zuzanny Rejmak OSCCap. Książka ukazała się właśnie nakładem wydawnictwa Serafin pod patronatem "Niedzieli".
Życie Weroniki Giuliani to czas wzrastania na drodze miłości pod kierunkiem Matki Bożej. Święta Weronika Giuliani często zwracała się do Maryi w sposób świadczący o bliskości i czułości łączących obie kobiety. Najświętsza Maryja Panna była dla mniszki „drogą Mamą”, „moją podporą”, „Matką miłości”. To tylko przykłady bardzo licznych „imion”, jakimi święta zwracała się do Matki Bożej. Ta ostatnia zresztą również obdarzała Weronikę czułością.
Leon XIV jest szesnastym papieżem, który wypoczywa w Castel Gandolfo – miejscowości wybranej na letnią rezydencję papieży, począwszy od połowy XVII w. Pałac Apostolski, odwiedzony trzykrotnie przez Franciszka, został przez niego udostępniony dla zwiedzających w 2016 r. Część muzealna pozostanie otwarta również podczas pobytu Leona XIV w dniach 6-20 lipca i 15-17 sierpnia.
10 maja 1626 r. Urban VIII (Antonio Barberini) stał się pierwszym papieżem, który zatrzymał się w Castel Gandolfo. Od tego czasu do dziś ta miejscowość położona w regionie Lacjum gości papieży w okresie letnim.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.