Reklama

Niedziela Małopolska

O co chodzi z Zakrzówkiem?

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W ostatnich tygodniach rozgorzała kolejna walka grupy krakowian z władzami miasta. Osią sporu była przyszłość krakowskiego Zakrzówka. Działacze z niebieskimi skrzydełkami doczepionymi do pleców protestowali przeciw planowi zagospodarowania przestrzennego, który pozwala na częściową zabudowę terenu między ulicami św. Jacka oraz Wyłom.

Jak to wygląda?

Tym, którzy nie znają terenu, o którym mowa, warto przybliżyć, o czym mówimy. Nazwa Zakrzówek odnosi się do historycznej wsi, która obecnie wchodzi w skład dzielnicy Dębniki. Sporny teren jest częścią tego obszaru, który przylega z jednej strony do Zalewu Zakrzówek a z drugiej do osiedli po zachodniej stronie ul. Kapelanka. Sporny plan zagospodarowania nie dotyczy zaś ani Zalewu, ani znajdujących się na północ od niego Skałek Twardowskiego. Te zostały już wcześniej przeznaczone na tereny zielone.
Zakrzówek w mediach pojawia się w ostatnim czasie jedynie w dwóch kontekstach. Albo jako przedmiot protestów albo jako sceneria przestępstw i wypadków. Aktualnie na Zakrzówku poza niewątpliwymi walorami, takimi jak skupisko zieleni, ostoja ptaków, śpiew słowików, plastyczna gra wody, skał i drzew, trzepot skrzydeł modraszków można napotkać się także na niezliczone psie kupy, ślady libacji alkoholowych, sterty śmieci, fragmenty ogrodzeń. Warto więc zwrócić uwagę na rzecz podstawową – spór nie dotyczy tego, jak wygląda Zakrzówek, tylko tego jak ma wyglądać w przyszłości.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Okiem działacza

Działacze z inicjatywy Modraszek Kolektyw odrzucają każde inne rozwiązanie niż proponowane przez siebie. A to proponowane brzmi: „Chcemy mieć Zakrzówek bez osiedla i drogi biegnącej tuż przy samym jeziorze. Jeszcze nie jest za późno, jeszcze mamy szanse. Nie ma dokończonych planów rozwoju miasta dla tych terenów. Teraz ważą się losy modraszkowej łąki, czy będzie terenem budowlanym, czy „zielenią publiczną”. Sprawa stawiana przez działaczy, z Cecylią Malik na czele, jest wręcz czarno-biała. Osiedle na Zakrzówku to coś złego. Zielone tereny to coś dobrego. Generalnie można uznać takie stanowisko za niepozbawione sensu i słuszne. Kraków, mimo Lasu Wolskiego, Błoń, Kamieniołomu Liban, kilku parków i, póki co, Zakrzówka, nie ma zbyt wielu terenów zielonych. A już na pewno nie takich, do których mieliby blisko wszyscy mieszkańcy. To, jak zaprojektowano nowe osiedla, woła o pomstę do nieba. Betonowe bloki. Betonowe parkingi. Betonowe galerie. Gdzie niegdzie poutykane piaskownice dla dzieci, żeby deweloper mógł napisać w folderze o osiedlu „przyjaznym dzieciom”. W takim kontekście zabudowa kolejnego fragmentu zieleni jawi się barbarzyństwem.

Reklama

Okiem przedsiębiorcy

Prawo własności jest potwierdzone w dwóch przykazaniach dekalogu. Nie po to ktoś inwestował miliony, żeby teraz na jego inwestycji, ktoś zabraniał mu zarobić. Przyczyna atrakcji Zakrzówka, zalew, jest reliktem prywatnej inwestycji, jaką był kiedyś kamieniołom. W wyniku procesów historycznych, w tym oddziaływania totalitaryzmów, hitlerowskiego i komunistycznego, część tych terenów znacjonalizowano. Odebrano przemocą prawną cudzą własność. Dziedzicem tych przemian jest miasto Kraków, które posiada dziś część terenów Zakrzówka. Część w wyniku wielu legalnych zmian własnościowych została skupiona w rękach inwestorów. Mieszkańcy Krakowa przyzwyczaili się, że tereny, które przez swój stan prawny przez kilkadziesiąt lat były nieeksploatowane gospodarczo należą do wszystkich i można na nich spacerować, odpoczywać, ale także organizować nielegalne imprezy, ryzykować życie skokami do wody, wyprowadzać psy bez sprzątania kupy po nich. I tu ważna uwaga: przyszli lokatorzy bloków, które zostaną wybudowane na Zakrzówku, oraz przedsiębiorcy, którzy zarobią na inwestycji to także mieszkańcy Krakowa!

Okiem urzędnika

Etymologia Zakrzówka jest prosta: za krzakami. Od kilkudziesięciu lat patrzono na ten teren właśnie jak na krzaki, które trzeba uporządkować. Robiono to etapami. Wyodrębniono tereny zielone. Wdrażano kolejne plany. Pozostały tylko dwie sprawy do załatwienia: plan zagospodarowania terenu na wschód i południe od zalewu i uregulowanie kwestii własnościowych. Uchwalono bowiem we wcześniejszych planach przeznaczenie na tereny zielone terenu, który należy częściowo do inwestorów prywatnych, którzy kiedyś zamrozili pieniądze, i przy takim werdykcie urzędniczym nigdy ich nie odzyskają. Salomonowym rozwiązaniem wydaje się więc dla urzędników oraz polityków samorządowych przeznaczenie fragmentu wielkiego terenu zielonego na zabudowę po to, aby sprawę wreszcie zakończyć. Zgodnie z tymi decyzjami, popartymi ostatnim głosowaniem radnych o przyjęciu planu, mieszkańcy nadal mogą cieszyć się korzystaniem z uroków Skałek Twardowskiego i Zalewu Zakrzówek, posiadacze terenów wreszcie mogą zrobić użytek z ich własności, urzędnicy mogę mieć upragniony święty spokój.

Moim zdaniem

Popierałem protesty działaczy i nie działaczy, przymykając oko na lans artystyczny Cecylii Malik, na jaki sobie przy nich pozwalała. Przełykałem przy tym gorzko fakt, że jednocześnie daję mój głos poparcia także krakowskiej lewicy. Dlaczego? Bo wiem, że zbudowanych osiedli nie będzie dało się wyburzyć nigdy, chyba, że na Kraków spadnie kiedyś wojna lub kataklizm. Mam świadomość trwałości zmian urbanistycznych. Nie oszukuję się jednak. Wiem, że realnie nic by na tych terenach nie powstało dla mieszkańców. Nadal można by było deptać po psich kupach i śmieciach i przedzierać się przez uszkodzone ogrodzenia, aby dotrzeć nad wodę. Przedsiębiorcy zaś, którzy umoczyliby swoje pieniądze, musieliby odzyskać je gdzie indziej.
Wykup terenów? Owszem, ale nie z publicznych pieniędzy. Zróbmy dobrowolną zbiórkę mieszkańców. Ja bym się dorzucił. To byłoby lepsze niż referendum. Gwarantuję jednak, że nie zebrano by kwoty.
Co do samego głosowania w Radzie Miasta, fałszem jest wskazywanie przez niektórych, że zabudowa Zakrzówka przeszła głosami PO i stronników Jacka Majchrowskiego. Klub PiS nie wyraził sprzeciwu, wstrzymał się jedynie od głosu. Przeciw głosowali dwaj radni niezależni i dwaj z PO. Tutaj też nie ma zatem sytuacji czarno-białej.
Ostatecznie to, co się stało, uznaję za kontrowersyjne, ale demokratyczne i sprawiedliwe rozwiązanie i chętnie wybiorę się na nowo zagospodarowany teren za kilka lat, kiedy, mam nadzieję, spadną statystyki przestępczości i wypadków w tym rejonie...

2014-07-15 12:30

Oceń: 0 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Jak samorządy rozwiązują globalne problemy?

Niedziela Ogólnopolska 12/2023, str. 42-43

[ TEMATY ]

społeczeństwo

Archiwum kongresu

Jest wiele form wspierania społeczności lokalnej przez parafię – przekonywał redaktor naczelny "Niedzieli" ks. Jarosław Grabowski

Jest wiele form wspierania społeczności lokalnej przez parafię – przekonywał redaktor naczelny

Europa ulega gwałtownym zmianom, także ta regionalna. O tym, jaki kierunek wkrótce przybierze najbliższy świat wokół nas, rozmawiali samorządowcy i przedstawiciele biznesu w Mikołajkach.

O jakości naszego życia w dużej mierze decyduje sprawność działania samorządów lokalnych, to one znajdują się najbliżej codziennych ludzkich spraw. Jak pokazuje rzeczywistość, globalne problemy znajdują swoje rozwiązanie w lokalnych społecznościach. Na naszych oczach świat ulega dynamicznym zmianom, które stawiają przed nami nowe wyzwania, m.in. w dziedzinie ekologii, oświaty, demografii czy służby zdrowia. Dlatego tak ważna jest wymiana wiedzy i doświadczeń między ludźmi, którzy w strukturach samorządowych będą stawiać czoła tym problemom. Posłużył temu Europejski Kongres Samorządów, którego ósma edycja odbyła się w dniach 6-7 marca w Mikołajkach.

CZYTAJ DALEJ

Święty Jan Nepomucen

Niedziela podlaska 20/2001

[ TEMATY ]

święty

Arkadiusz Bednarczyk

Św. Jan Nepomucen z kościoła w Lutczy

Św. Jan Nepomucen z kościoła w Lutczy

Św. Jan Nepomucen urodził się w Pomuku (Nepomuku) koło Pragi. Jako młody człowiek odznaczał się wielką pobożnością i religijnością. Pierwsze zapiski o drodze powołania kapłańskiego Jana pochodzą z roku 1370, w których figuruje jako kleryk, zatrudniony na stanowisku notariusza w kurii biskupiej w Pradze. W 1380 r. z rąk abp. Jana Jenzensteina otrzymał święcenia kapłańskie i probostwo przy kościele św. Galla w Pradze. Z biegiem lat św. Jan wspinał się po stopniach i godnościach kościelnych, aż w 1390 r. został mianowany wikariuszem generalnym przy arcybiskupie Janie. Lata życia kapłańskiego św. Jana przypadły na burzliwy okres panowania w Czechach Wacława IV Luksemburczyka. Król Wacław słynął z hulaszczego stylu życia i jawnej niechęci do Rzymu. Pragnieniem króla było zawładnąć dobrami kościelnymi i mianować nowego biskupa. Na drodze jednak stanęła mu lojalność i posłuszeństwo św. Jana Nepomucena.

Pod koniec swego życia pełnił funkcję spowiednika królowej Zofii na dworze czeskim. Zazdrosny król bezskutecznie usiłował wydobyć od Świętego szczegóły jej spowiedzi. Zachowującego milczenie kapłana ukarał śmiercią. Zginął on śmiercią męczeńską z rąk króla Wacława IV Luksemburczyka w 1393 r. Po bestialskich torturach, w których król osobiście brał udział, na pół żywego męczennika zrzucono z mostu Karola IV do rzeki Wełtawy. Ciało znaleziono dopiero po kilku dniach i pochowano w kościele w pobliżu rzeki. Spoczywa ono w katedrze św. Wita w bardzo bogatym grobowcu po prawej stronie ołtarza głównego. Kulisy i motyw śmierci Świętego przez wiele lat nie był znany, jednak historyk Tomasz Ebendorfer około 1450 r. pisze, że bezpośrednią przyczyną śmierci było dochowanie przez Jana tajemnicy spowiedzi. Dzień jego święta obchodzono zawsze 16 maja. Tylko w Polsce, w diecezji katowickiej i opolskiej obowiązuje wspomnienie 21 maja, gdyż 16 maja przypada św. Andrzeja Boboli. Jest bardzo ciekawą kwestią to, że kult św. Jana Nepomucena bardzo szybko rozprzestrzenił się na całą praktycznie Europę.

W wieku XVII kult jego rozpowszechnił się daleko poza granice Pragi i Czech. Oficjalny jednak proces rozpoczęto dopiero z polecenia cesarza Józefa II w roku 1710. Papież Innocenty XII potwierdził oddawany mu powszechnie tytuł błogosławionego. Zatwierdził także teksty liturgiczne do Mszału i Brewiarza: na Czechy, Austrię, Niemcy, Polskę i Litwę. W kilka lat potem w roku 1729 papież Benedykt XIII zaliczył go uroczyście w poczet świętych.

Postać św. Jana Nepomucena jest w Polsce dobrze znana. Kult tego Świętego należy do najpospolitszych. Znajduje się w naszej Ojczyźnie ponad kilkaset jego figur, które można spotkać na polnych drogach, we wsiach i miastach. Często jest ukazywany w sutannie, komży, czasem w pelerynie z gronostajowego futra i birecie na głowie. Najczęściej spotykanym atrybutem św. Jana Nepomucena jest krzyż odpustowy na godzinę śmierci, przyciskany do piersi jedną ręką, podczas gdy druga trzyma gałązkę palmową lub książkę, niekiedy zamkniętą na kłódkę. Ikonografia przedstawia go zawsze w stroju kapłańskim, z palmą męczeńską w ręku i z palcem na ustach na znak milczenia. Również w licznych kościołach znajdują się obrazy św. Jana przedstawiające go w podobnych ujęciach. Jest on patronem spowiedników i powodzian, opiekunem ludzi biednych, strażnikiem tajemnicy pocztowej.

W Polsce kult św. Jana Nepomucena należy do najpospolitszych. Ponad kilkaset jego figur można spotkać na drogach polnych. Są one pamiątkami po dziś dzień, dawniej bardzo żywego, dziś już jednak zanikającego kultu św. Jana Nepomucena.

Nie ma kościoła ani dawnej kaplicy, by Święty nie miał swojego ołtarza, figury, obrazu, feretronu, sztandaru. Był czczony też jako patron mostów i orędownik chroniący od powodzi. W Polsce jest on popularny jako męczennik sakramentu pokuty, jako patron dobrej sławy i szczerej spowiedzi.

CZYTAJ DALEJ

Sąd stwierdza winę „Nergala”. Muzyk znieważył wizerunek Jezusa

2024-05-22 19:27

[ TEMATY ]

krzyż

profanacja

Jezus

Karol Porwich/Niedziela

Sąd Okręgowy Gdańsk-Południe uznał Adama D., ps. „Nergal” winnym popełnienia przestępstwa z art. 196 Kodeksu karnego, czyli obrazy uczyć religijnych. Sprawa dotyczyła nagrania zamieszczonego przez muzyka w Internecie w 2018 r.

Na filmie „Nergal” w sposób obsceniczny znieważył wizerunek Jezusa Chrystusa. Sąd jednocześnie warunkowo umorzył postępowanie z okresem próby na okres dwóch lat. Muzyk musi też zapłacić 2 tys. zł świadczenia pieniężnego. Sąd nie podzielił argumentacji oskarżonego, który wskazywał, że jego działanie mieściło się w granicach swobody artystycznej.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję