Reklama

Niedziela Rzeszowska

Do zobaczenia Piotrze i Pawle...

Niedziela rzeszowska 26/2014, str. 1

[ TEMATY ]

sztuka

Arkadiusz Bednarczuk

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Pożegnanie świętych apostołów Piotra i Pawła nie jest częstym tematem w ikonografii chrześcijańskiej. W przemyskim Muzeum Archidiecezjalnym zachował się ciekawy tryptyk z pogranicza gotyku i renesansu przedstawiający w polu środkowym omawianą scenę Pożegnania. Tryptyk pochodzi z roku 1527 prawdopodobnie z Osieka k. Jasła. Po owym pożegnaniu obaj Apostołowie już więcej nie zobaczyli się, gdyż zginęli śmiercią męczeńską.

Kiedy Barnaba zaprosił otoczonego nieufnością Pawła (nikt tak naprawdę nie wierzył jeszcze w Pawłowe nawrócenie) do spotkania z Apostołami w Jerozolimie to tam nastąpiło pierwsze spotkanie tych dwóch filarów pierwotnego Kościoła. Po raz kolejny do spotkania Piotra i Pawła doszło w 49 r. Wówczas to odbywał się w Jerozolimie Sobór Apostolski. Kontrowersyjne było spotkanie Apostołów w Antiochii. Paweł przybyć miał do Rzymu ok. 60 r. w charakterze więźnia. Piotr już tu od jakiegoś czasu mieszkał. Choć nie posiadamy bezpośrednich świadectw o spotkaniach obu Apostołów w Rzymie trudno, aby przebywający w Wiecznym Mieście Apostołowie nie wiedzieli o sobie. Tym bardziej, że Paweł w swoim domu przyjmował wielu chrześcijan. Fama więc o ich pobycie szybko musiała obiec starożytne miasto. O pobycie obydwu Apostołów w Rzymie świadectwo daje starożytny list trzeciego następcy św. Piotra w Rzymie, Klemensa, z 96 r. napisany do gminy w Koryncie. Odnaleziony w manuskryptach w XVII i XIX wieku jest pierwszym pisanym świadectwem o męczeństwie Piotra i Pawła „U nas” – jak pisze Klemens, czyli w Rzymie za czasów cesarza Nerona w latach 64-67.

Kościół obchodzi święto Piotra i Pawła 29 czerwca. Data ta wybrana zostaje dla uczczenia przenosin doczesnych szczątków obu Apostołów w 258 r. do katakumb św. Sebastiana przy Via Appia, z obawy przed prześladowaniami chrześcijan przez cesarza Waleriana. W pobliżu Via Appia w tychże katakumbach znaleziono inskrypcję papieża Damazego pochodzącą z końca IV stulecia głoszącą, że święci Piotr i Paweł byli tam pochowani. W późniejszym okresie ciała Piotra i Pawła przeniesiono w miejsca ich śmierci. Św. Piotr wedle tradycji został ukrzyżowany głową do dołu, gdyż nie godzien był umierać jak jego Mistrz. Został umęczony niedaleko Via Cornelia w cyrku Nerona, tu gdzie dzisiaj znajduje się Bazylika św. Piotra. Paweł na podstawie przywileju przysługującemu mu z racji bycia obywatelem rzymskim został ścięty mieczem przy Via Ostia: piękna legenda głosi, że trzy źródła miały wytrysnąć w miejscach, w których trzykrotnie odbiła się ścięta głowa św. Pawła.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2014-06-25 15:04

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Obraz, który przemawia do Papieża Franciszka

Niedziela Ogólnopolska 31/2018, str. 18-19

[ TEMATY ]

sztuka

Caravaggio, „Powołanie św. Mateusza”

Zawsze fascynowało mnie malarstwo Caravaggia, jednego z genialnych malarzy włoskiego baroku, który stosował technikę malowania zwaną tenebryzmem, dzięki czemu jego obrazy były pełne dramatyzmu, przenikliwego realizmu, intensywności emocjonalnej, a te o tematyce religijnej – głębokiej duchowości.

Michelangelo Merisi, bo tak się w rzeczywistości nazywał Caravaggio, większość swojego krótkiego i burzliwego życia spędził w Rzymie i tutaj można podziwiać jego najwybitniejsze dzieła malarskie. Znajdują się one w najważniejszych kolekcjach malarstwa w mieście, w galeriach: Borghese, Barberini, Doria Pamphilj oraz w Pinakotece Muzeów Watykańskich (wystawiony jest tutaj słynny obraz „Złożenie do grobu”). Ale nie tylko tam – Merisi namalował również wiele obrazów dla rzymskich kościołów i dziś jeszcze można je podziwiać w miejscach, dla których były przeznaczone.Dwa wspaniałe obrazy znajdują się w bocznej kaplicy Bazyliki Najświętszej Maryi Panny del Popolo: „Nawrócenie św. Pawła” i „Ukrzyżowanie św. Piotra”; w kościele św. Augustyna pierwsza z kaplic po lewej stronie ozdobiona jest innym dziełem Caravaggia – „Madonna pielgrzymów”; w zakrystii kościoła Ojców Kapucynów przy słynnej Via Veneto przechowywany jest ciemny, prawie jednobarwny obraz „Św. Franciszek medytujący”. Jednak najwspanialszy cykl dzieł Caravaggia można obejrzeć w kościele św. Ludwika Króla Francji, w kaplicy Contarellich. Artysta poświęcił je apostołowi i ewangeliście Mateuszowi: „Powołanie św. Mateusza”, „Św. Mateusz i anioł” i „Męczeństwo św. Mateusza”. Przychodzę tutaj od lat, najchętniej wcześnie rano lub zimą, gdy kościół jest pusty i mogę w spokoju podziwiać te niezwykłe dzieła Merisiego.

CZYTAJ DALEJ

#PodcastUmajony (odcinek 26.): Afekt i efekt

2024-05-25 20:50

[ TEMATY ]

Ks. Tomasz Podlewski

#PodcastUmajony

mat. prasowy

Czy Maryja może być papieżem? Jak się modlił Jan Paweł II, kiedy kula przeszyła jego brzuch? I co właściwie ma wspólnego afekt z efektem? Zapraszamy na dwudziesty szósty odcinek „Podcastu umajonego”, w którym ks. Tomasz Podlewski przywołuje trzy mało znane i niesamowite wypowiedzi św. Jana Pawła II o Maryi oraz opowiada o Jej roli w życiu i pontyfikacie papieża z Polski.

CZYTAJ DALEJ

#PodcastUmajony (odcinek 27.): Relacja z relacji

2024-05-26 20:55

[ TEMATY ]

Ks. Tomasz Podlewski

#PodcastUmajony

mat. prasowy

Co daje człowiekowi największe szczęście? Co nas najbardziej rani? Jak Maryja przeżywała relacje z ludźmi? I co na pewno warto zrobić z absolutnie każdą relacją? Zapraszamy na dwudziesty siódmy odcinek „Podcastu umajonego” ks. Tomasza Podlewskiego o maryjnym przeżywaniu relacji z ludźmi.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję