W Muzeum Sarkandrowskim 23 maja swoje prace rzeźby sakralne zaprezentował Jerzy Fober profesor Instytutu Sztuki na Wydziale Artystycznym w Cieszynie.
Na wystawie pt. „Ekspresja drewna” artysta zaprezentował dwie rzeźby Chrystusa. Jedna z nich zatytułowana jest: „Kto ma oczy niech słucha”. Ten tytuł to najkrótsza idea sztuki, że poprzez obraz się mówi. To miało być martwe ciało Chrystusa na kolanach Matki. Jak popatrzyłem na rzeźbę Michała Archanioła Pietę, to zobaczyłem, że kolana Maryi są w kształcie ołtarza, jak mensa, i stąd ten pomysł na pracę. Ciało Chrystusa leży na drewnie, które ma być taką mensą ołtarza. Chciałem to zrobić w zdrowym kawałku drewna powiedział autor. O drugiej rzeźbie, ukazującej cierpiącego Chrystusa w postawie stojącej, która zwraca uwagę kolorem, powiedział: Czerwień jest kolorem agresywnym, która tak zabarwiła naszą krew, że powinna ostrzegać. Użyta czerwień na rzeźbie tak mocno działa. Czerwień drażni, jak przecięta rana. Ten kolor jest bardzo zobowiązujący.
Artysta ukończył w 1979 r. Państwowe Liceum Sztuk Plastycznych im. Antoniego Kenara w Zakopanem, a w 1984 r. Wydział Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie w pracowni prof. Stanisława Kulona. Kieruje Katedrą Rzeźby Instytutu Sztuki na Wydziale Artystycznym w Cieszynie i pracuje na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach. Tytuł naukowy profesora sztuk plastycznych otrzymał w 2000 r. Wystawę w Sarkandrówce zorganizowano w ramach festiwalu „Musica Sacra”.
Jerozolima – Kościół św. Piotra in Gallicantu[/fot. Grażyna Kołek
Sny Nabuchodonozora są sceną teologii dziejów. Król widzi ogromny posąg. Głowa ze złota, piersi i ramiona ze srebra, brzuch i biodra z brązu, nogi z żelaza, stopy z żelaza zmieszanego z gliną. Daniel, natchniony przez Boga, tłumaczy, że złota głowa to sam Nabuchodonozor. Po nim przyjdą kolejne królestwa, coraz twardsze, ale coraz bardziej kruche. Ostatni etap, żelazo z gliną, to mieszanina siły i niestabilności. W tym momencie „kamień odłączony nie ręką ludzką” uderza w posąg, kruszy go, a sam staje się górą, która wypełnia ziemię. Tradycja widziała w tym kamieniu Mesjasza i królestwo Boga.
W 1475 roku we Wrocławiu wydarzyło się coś, co z dzisiejszej perspektywy można nazwać początkiem nowoczesności na ziemiach polskich. To właśnie wtedy ukazał się pierwszy druk zawierający teksty w języku polskim — modlitwy „Ojcze nasz” i „Zdrowaś Maryjo” wplecione w zbiór statutów synodu wrocławskiego. Ich wydawcą był Kasper Elyan, drukarz pracujący w mieście nad Odrą zaledwie dwie dekady po wynalazku Gutenberga.
Z okazji 550-lecia tego przełomowego wydarzenia prelegenci reprezentujący środowiska historyczne, językoznawcze i kościelne przypomnieli znaczenie Elyana oraz konsekwencje, jakie przyniosła epoka druku. Wszystko to odbywa się w ramach sympozjum naukowego zorganizowanego przez środowisko Uniwersytetu Wrocławskiego oraz Papieskiego Wydziału Teologicznego we Wrocławiu.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.