Reklama

Polska

Matka u progu wolności stojąca

Od ponad 300 lat nieprzerwanie strzeże naszych Ziem Zachodnich. Wierny lud oddaje Jej hołd, a 25 lat temu nałożył na Jej skronie koronę. Diecezja zielonogórsko-gorzowska zaprasza do uczczenia Matki Bożej Rokitniańskiej, zwanej Panią Cierpliwie Słuchającą

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Bardzo wiele osób z terenów zachodnich diecezji Polski niejeden raz pielgrzymowało do Rokitna, by spotkać się z Maryją w Jej cudownym obrazie Pani Cierpliwie Słuchającej. Matka Boża z Białym Orłem na piersi od wieków czuwa nad Ludem Bożym na pograniczu Wielkopolski, Pomorza Zachodniego, Dolnego Śląska i Ziemi Lubuskiej. Szczególnym aktem miłości i czci względem Matki Bożej Rokitniańskiej była uroczysta koronacja koroną papieską, której dokonano 18 czerwca 1989 r. w obecności polskiego Episkopatu i ponad 120 tys. pielgrzymów. Rokitniańska koronacja była pierwszą tego typu uroczystością po częściowo wolnych wyborach do Sejmu i całkowicie wolnych wyborach do Senatu w 1989 r. Już wówczas wielu widziało w tym szczególny znak od Boga. Przygotowania do koronacji rozpoczęły się w 1987 r. Nikt nie mógł wówczas przypuszczać, że koronacja cudownego obrazu Matki Bożej z Białym Orłem na piersi odbędzie się u progu wolności naszej Ojczyzny. Madonna z Rokitna, Biały Orzeł i papieska korona legły u początków III RP.

Reklama

W ramach przygotowań do koronacji ustanowiono specjalną komisję, która miała zbadać dawność kultu oraz łask otrzymanych od Boga za pośrednictwem Matki Bożej. Komisja jednogłośnie orzekła, że „kult Matki Bożej Rokitniańskiej trwa nieprzerwanie od wieku XVII, od czasu posiadania obrazu przez opata bledzewskiego Jana Kazimierza Opalińskiego, tj. od roku 1667, i umieszczenia go w kościele – najpierw w Bledzewie, a następnie w Rokitnie, gdzie znajduje się do dnia dzisiejszego, a wierni za pośrednictwem Matki Bożej Cierpliwie Słuchającej, wyobrażonej w tym obrazie z Rokitna, uzyskiwali i uzyskują od Boga łaski i dobrodziejstwa”.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Przed 25 laty motywy koronacji jednoznacznie wskazał ówczesny biskup gorzowski Józef Michalik: „Czasy, w których wypadło nam żyć, są niespokojne, wypełnione nie tylko wieloma konfliktami zbrojnymi, ale również pełne lęku, który przeniósł się do ludzkich serc. Wprawdzie na naszej ziemi nie słychać huku armat ani nie widać burzących miasta i wioski bomb, ale nie ustaje konflikt wewnętrzny w naszych sumieniach, bombardowanych nieustannie przez materializm i propagandy laicystyczne. (...) Ostatnio znów rozgorzała bolesna walka o macierzyństwo, o godność kobiety, której próbuje się wmówić, że matka ma prawo rodzić i zabijać, że może wybierać: przeznaczać dziecko do życia albo skazywać je na śmierć. (...) Trzeba kobiecie i mężczyźnie przywracać pamięć o macierzyństwie i ojcostwie jako powołaniu, bo jest ono najpiękniejszą realizacją ludzkiego wyboru. (...) Do Maryi Rokitniańskiej, strzegącej Białego Orła, polskich wartości, i dziś niesiemy modlitwę za Ojczyznę, od wielu lat uwikłaną w niemocach zewnętrznych i wewnętrznych. Polecamy Jej wszystkich aspirujących do rządzenia i naprawy Rzeczypospolitej, aby sami zaznawszy, poprzez kontakt z Bogiem, wewnętrznego uzdrowienia, dawali je innym. Niech znajdą odwagę zanieść do parlamentów, senatów i sejmów, do biur i fabryk, do własnych dzieci, żon i sąsiadów świadectwo, że zdrowy porządek społeczny może być budowany jedynie na sumieniu człowieka wiernego Bogu i Dziesięciorgu Bożych przykazań”.

Po latach widać, że motywy rokitniańskiej koronacji nie straciły na aktualności. Dziś, gdy próbujemy dokonać bilansu tych 25 lat III RP, musimy z pokorą powrócić do tamtych czerwcowych dni, gdy na wizerunek Matki Bożej Obozowej, Rycerskiej czy Hetmańskiej (jak ją nazywano) i na Białego Orła z Jej piersi włożono koronę wolnego narodu.

Przyjedź do Rokitna 21 czerwca 2014

Na dzień 21 czerwca br. do świętowania 25. rocznicy koronacji obrazu Matki Bożej Rokitniańskiej biskup zielonogórsko-gorzowski Stefan Regmunt wraz z całą wspólnotą diecezjalną zapraszają wszystkich rodaków. Chcemy podziękować Bogu za dar Jego Matki strzegącej wiary na Ziemiach Zachodnich.

Program rokitniańskich uroczystości:
20 czerwca (piątek) – spotkanie młodzieży
15.00 – zgłoszenia przybyłych uczestników przy recepcji
17.00 – spotkanie „dziesiętników” – debata o Światowych Dniach Młodzieży w Krakowie
18.00 – koncert uwielbieniowy w wykonaniu zespołu TFP (Tymczasowa Formacja Prowizoryczna)
19.30 – „Miriam” – spektakl w wykonaniu Teatru Trzeciego z Płocka
20.30 – posiłek
21.00 – koncert
22.00 – świadectwo Lecha Dokowicza, film „Ja jestem” oraz adoracja Najświętszego Sakramentu
1.00 – Chrystoteka (DJ Muniek)

Uwaga! Zachęcamy młodzież do noclegu na polu namiotowym (należy zabrać namiot, karimatę i śpiwór). Młodzież na nocleg należy zgłaszać przez formularz na portalu: www.ddm.org.pl. Tam też można znaleźć więcej informacji.

21 czerwca (sobota) – główne uroczystości
9.00 – Godzinki o Niepokalanym Poczęciu Najświętszej Maryi Panny
9.30 – Różaniec
10.30 – „Z Maryją, ze św. Janem Pawłem II – ku pełni życia. Katecheza dla pielgrzymów” – ks. Piotr Pawlukiewicz
11.30 – przygotowanie do Liturgii
12.00 – Eucharystia z udziałem biskupa zielonogórsko-gorzowskiego Stefana Regmunta, pod przewodnictwem abp. Celestino Migliorego, nuncjusza apostolskiego w Polsce, z homilią abp. Józefa Michalika
15.00 – koncert zespołu „Arka Noego” i występy zespołów z diecezji

2014-06-03 14:58

Oceń: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Matka Wszystkich Żyjących

Matka zajmuje w całej ludzkości miejsce wyjątkowe, a to dlatego, że daje życie. Zostało to zaznaczone już w odniesieniu do pierwszej wspomnianej w Biblii kobiety i pierwszej matki, której pierwszy mężczyzna nadaje najbardziej odpowiednie imię – Ewa. Imię to po hebrajsku brzmi Chawwa i jest związane ze słowem „życie”. Stąd też jest ona słusznie nazywana „matką wszystkich żyjących”: „Mężczyzna dał swej żonie imię Ewa, bo ona stała się matką wszystkich żyjących” (Rdz 3,20). W tekście hebrajskim zachodzi gra słów, którą jeden ze współczesnych tłumaczy oddaje w następujący sposób: „I nadał Adam imię swej żonie Chawwa, iż wszystko, co żywe, w łonie swoim chowa”. W Biblii przypisuje się imieniu szczególne znaczenie, dlatego, że ujmuje ono i wyraża istotę i powołanie osoby, która je nosi. Niestety, Ewa dała się skusić wężowi do skosztowania owocu z drzewa poznania dobra i zła i dała owoc do zjedzenia swemu mężowi (Rdz 3,1-7). Skutkiem spożycia zakazanego owocu było poddanie człowieka prawu śmierci. Dopiero Chrystus przezwyciężył to powszechne prawo, dokonał odkupienia świata. Chrystus – Drugi Adam i Adam z raju byli sobie przeciwstawiani. Pierwszy Adam dopuścił się grzechu, którego skutkiem była śmierć, natomiast Drugi Adam dzięki swej ofierze na krzyżu zbawił ludzi i zapewnił im życie wieczne. Św. Paweł objaśnia: „A zatem jak przestępstwo jednego sprowadziło na wszystkich ludzi wyrok potępiający, tak czyn sprawiedliwy Jednego sprowadza na wszystkich ludzi usprawiedliwienie dające życie. Albowiem jak przez nieposłuszeństwo jednego człowieka wszyscy stali się grzesznikami, tak przez posłuszeństwo Jednego wszyscy staną się sprawiedliwymi” (Rz 5,18-19). Podobnie jak św. Paweł mówił o Chrystusie jako Drugim Adamie, tak samo już w II wieku przeciwstawiano Ewę Maryi jako Drugiej Ewie. Już św. Justyn, wybitny apologeta (zm. ok. 165 r.), zestawił Ewę i Maryję. Przez zgodę na słowo zwiastowania anielskiego, będącą wyrazem wierności i posłuszeństwa Bogu, stała się Maryja przyczyną zbawienia, w przeciwieństwie do Ewy, która przez zgodę na słowo węża sprowadziła śmierć na cały rodzaj ludzki. Temat ten szerzej podjął św. Ireneusz, biskup Lyonu (zm. ok. 202): „Jak Ewa mając Adama za męża, będąc jednak panną, przez swe nieposłuszeństwo stała się dla siebie i dla całego rodzaju ludzkiego przyczyną śmierci, tak Maryja mając wyznaczonego męża, pozostając jednak panną, przez swe posłuszeństwo, stała się dla siebie i dla całego rodzaju ludzkiego przyczyną zbawienia”. Św. Ireneusz użył także obrazu węzła: „Tak też węzeł nieposłuszeństwa Ewy został rozwiązany przez posłuszeństwo Maryi; co dziewica Ewa związała przez swą niewiarę, to Dziewica Maryja rozwiązała przez swą wiarę”. Ewa, nie mając jeszcze dzieci, bo o tym jest mowa dopiero w następnym rozdziale Księgi Rodzaju, stała się dla całego rodzaju ludzkiego przyczyną śmierci, Maryja Dziewica zrodziła Tego, który jest samym Życiem, „Dawcą życia” (Dz 3,15). Po przeprowadzeniu porównania z Ewą Ojcowie Kościoła nazywali Maryję „Matką wszystkich żyjących” i wielokrotnie stwierdzali: „Śmierć przez Ewę, życie przez Maryję”. Nie można pominąć św. Augustyna (zm. 430 r.), który w jednym z kazań przeciwstawił błędy Ewy zasługom Maryi: „O niewiasta owa przeklęta, bowiem oszukała! O błogosławiona, czczona po raz wtóry, albowiem ratuje! Więcej bowiem zgromadziła łaski niż cierpienia. Chociaż tamta rozpowszechniła śmierć, ta jednak zrodziła Pana Zbawiciela. Wprowadzona jest bowiem przez niewiastę śmierć, życie przez Dziewicę. (…) Zło przez niewiastę, przez niewiastę zaiste dobro; jeśli przez Ewę upadliśmy, tym bardziej stoimy przez Maryję; przez Ewę oddani zostaliśmy w niewolę, przez Maryję uwolnieni; Ewa zabrała nam trwałość, Maryja darowała nam wieczność; Ewa skazała nas na potępienie przez owoc drzewa, Maryja wyzwoliła nas przez sakrament drzewa, ponieważ Chrystus zawisł na krzyżu jak owoc. (…) Tamta jest matką rodzaju ludzkiego, ta zaś zbawienia. Ewa nas wychowała, a Maryja wykarmiła; przez Ewę codziennie wzrastamy, przez Maryję królujemy na wieki; przez Ewę zjawiliśmy się na ziemi, przez Maryję zostaniemy uniesieni do nieba”. Zwracano też uwagę, że Eva jest odwróceniem ave – pierwszego słowa, które anioł wypowiedział do Maryi przy zwiastowaniu. Warto dodać, że w średniowieczu imię Eva interpretowane było również jako calamitas, czyli „klęskę”, „szkodę”, „nieszczęście”, „niepowodzenie”, a niektórzy egzegeci łączone z Maryją słowo ave rozumieli w sensie sine vae – „bez biada”, „bez nieszczęścia”, „bez zła”.
CZYTAJ DALEJ

Watykan: nowy arcybiskup Nowego Jorku

2025-12-18 12:51

[ TEMATY ]

Stany Zjednoczone

BP KEP

Ojciec Święty przyjął rezygnację arcybiskupa Nowego Jorku, 75-letniego kard. Timothy Dolana z pełnienia posługi arcybiskupa metropolity Nowego Jorku i mianował jego następcą 58-letiego biskupa Ronalda A. Hicksa, dotychczasowego biskupa diecezji Joliet w stanie Illinois - poinformowało Biuro Prasowe Stolicy Apostolskiej.

Arcybiskup Ronald Aldon Hicks urodził się 4 sierpnia 1967 r. w Harvey w stanie Illinois jako syn Ronalda i Roselee Hicks. Ma młodszego brata, Ricka. Dorastał w South Holland w stanie Illinois, gdzie uczęszczał do parafii św. Judy Apostoła i szkoły podstawowej.
CZYTAJ DALEJ

Kalendarz Adwentowy: Głos rodzi się z milczenia

2025-12-18 21:00

[ TEMATY ]

Kalendarz Adwentowy 2025

Adobe Stock

• Sdz 13, 2-7. 24-25a • Łk 1, 5-25
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję