Reklama

Niedziela Sosnowiecka

Najstarsze kościoły Sosnowca

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W sosnowieckim Muzeum można zobaczyć wystawę prezentującą obiekty sakralne wybudowane w Sosnowcu od XVII wieku do końca lat 30. XX wieku. Wyjątek stanowi kościół pw. Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Maryi Panny, którego budowa trwała z przerwami od 1905 do 1952 r.

– W Sosnowcu, w którym w XIX wieku osiedlali się w dużej mierze cudzoziemcy, świątynie wznosili nie tylko katolicy, ale także prawosławni – Rosjanie, ewangelicy – Niemcy, Żydzi oraz mariawici. Wystawa w sosnowieckim Muzeum prezentuje najstarsze zabytki architektury sakralnej miasta, wśród których oczywiście przeważają kościoły katolickie. Uwzględniono ponadto cerkwie prawosławne, w tym dwie już nieistniejące, oraz kościoły: ewangelicko-augsburski i mariawicki. Brak natomiast judaistycznych obiektów kultu religijnego, po których w Sosnowcu nie pozostał żaden ślad. Wszystkie obiekty zostały przedstawione na fotografiach archiwalnych i współczesnych, wykonanych odpowiednio w 1910 i 2013 r. – mówi Zbigniew Studencki, dyrektor Muzeum w Sosnowcu.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Wystawę rozpoczyna plansza ukazująca centralny kościół miasta – pw. Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny. Świątynia została wybudowana w latach 1893-99 według projektu Karola Kozłowskiego. Budowla z okazałą wieżą od frontu jest trójnawową bazyliką z transeptem. Jej neoromańskie wnętrze z neobarokowymi ołtarzami, amboną, witrażami i polichromią w stylu młodopolskim, wykonaną przez krakowskich artystów Włodzimierza Tetmajera i Henryką Uziębłę, tworzy niepowtarzalny nastrój. Włodzimierz Tetmajer namalował również scenę Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny umieszczoną w ołtarzu głównym bazyliki. Twórcą ołtarza oraz ambony był rzeźbiarz Paweł Turbas. Witraże, obok dwóch XIX-wiecznych, pochodzą z lat 30. XX wieku z pracowni Żeleńskich. W 1992 r. kościół został podniesiony do godności katedry, a w 1999 r. otrzymał tytuł bazyliki mniejszej.

Na uwagę zasługuje kościół ewangelicko-augsburski pw. św. Jana Ewangelisty w Sosnowcu. Od 1886 r. mieści się w zaadoptowanej do celów sakralnych hali fabryki włókienniczej Henryka Dietla. W 1888 r. dobudowano wieżę i częściowo zmieniono jego wystrój. Obecny wygląd otrzymał w 1910 r. po kolejnej przebudowie. Kościół stanowi eklektyczną budowlę z przewagą elementów neobarokowych. Do dnia dzisiejszego zachowało się jego wyposażenie z lat 1886-88, m.in. organy znanej firmy Schlag und Sohne. Jeśli wspomniane wyżej świątynie możemy zobaczyć także w rzeczywistości, to po cerkwi pw. św. Mikołaja Cudotwórcy i cerkwi pw. św. Aleksandra Newskiego pozostały tylko fotografie. A szkoda, bo były to piękne budowle. Okazała cerkiew pw. św. Mikołaja Cudotwórcy została wybudowana w latach 1901-1905 w śródmieściu Sosnowca. Była neobizantyjską budowlą z pięcioma cebulastymi kopułami i dostawioną od zachodu wieżą. Miała ceglane ściany z kamiennymi detalami. Do kruchty prowadził neobizantyjski portyk. Niestety nie dotrwała do naszych czasów – została rozebrana w 1938 r. Z kolei cerkiew pw. św. Aleksandra – wybudowana w Granicy, obecnie w dzielnicy Sosnowca – Maczkach, została wzniesiona w latach 1876-84. Powstała na planie krzyża greckiego z ośmioboczną wieżą na skrzyżowaniu ramion; drugą, niższą wieżę umieszczono na końcu jednego z nich, a przeciwległe ramię kończyła półkolista absyda. Ikonostas pochodził z pracowni Leontiewa. W 1926 r. świątynię przejęli zwolennicy kościoła narodowego ks. Andrzeja Huszno. Podczas II wojny światowej świątynia została uszkodzona, a w końcu lat 50. XX wieku rozebrana. Fotograficzną ekspozycję z interesującymi opisami można oglądać w Muzeum w Sosnowcu do 29 czerwca.

2014-05-29 10:06

Ocena: 0 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Fotograficzne tworzenie rzeczywistości

U nas, w kraju, w środowiskach fotograficznych jest tak, że dobra sztuka musi być czarno-biała, poważna, powinna przedstawiać nieszczęścia, zło tego świata, brzydotę. Ja się z tym nigdy nie zgadzałam i teraz mam odwagę to powiedzieć, pokazać coś innego. Chciałam się podzielić moją radością, która była we mnie od zawsze, ale wcześniej trochę się wstydziłam ją pokazać – mówiła artystka Jolanta Kubica 17 czerwca podczas wernisażu swoich prac fotograficznych w Muzeum św. Jana Sarkandra w Skoczowie. Obecna wystawa „Tworzenie rzeczywistości” jest kontynuacją wystawy „Realne-nie-realne”.
Jolanta Kubica urodziła się w Katowicach, a w Cieszynie na Uniwersytecie Śląskim zdobyła dyplom z malarstwa w pracowni prof. Norberta Witka. Od 2001 r. działała w Cieszyńskim Towarzystwie Fotograficznym. Za swoją twórczość była nagradzana. Wielokrotnie prezentowała swoje prace na wystawach zbiorowych i indywidualnych w Polsce i za granicą. Wernisaż otwarła kustosz Muzeum – Łucja Skrond.
Wystawa w Sarkandrówce składa się z 2 części i jest fragmentem prezentowanej na przełomie kwietnia i maja br. wystawy w Rużombergu na Słowacji. – Pierwsza część powstała 10 lat temu. W tych pracach robiłam wydruki zdjęć A4 i fizycznie je potem naklejałam na tło dlatego, żeby było widać, że nic nie robiłam komputerowo. To są oryginalne zdjęcia robione aparatem analogowym. A druga część, to kompozycje, które powstały w tym roku, ale one bezpośrednio wynikają z tej części pierwszej. Cechą wspólną wszystkich tu wystawionych kompozycji jest to, że powstały one tylko z dwóch ujęć tego samego fragmentu rzeczywistości – kałuży. Do tego są lustrzane odbicia, czyli powstały 4 moduły, a z tych 4 modułów wszystkie kompozycje – mówiła Jolanta Kubica, wskazując na prace. Dodała, że po 10 latach mogła zrealizować swoje zamierzenie, aby pobawić się kolorem. Połączyła moduły komputerowo, przetworzyła kolory i powstałe nowe prace.
– Na tej wystawie, która była w Rużombergu, znajomi mi powiedzieli, że te obecne kompozycje wydają się im idealne do kontemplacji, do medytacji, do modlitwy, do takiego wgłębienia się w Transcendencję. One emanują miłością, szczęściem, radością, a ja to właśnie chciałam za pomocą kolorów przedstawić – wspominała artystka w rozmowie z „Niedzielą na Podbeskidziu”. Jolanta Kubica przyniosła też kilkanaście zdjęć-modułów, i obecni na wernisażu mogli je składać i dzielić się przemyśleniami. Wystawa będzie czynna do połowy lipca.

CZYTAJ DALEJ

Patron Dnia: Święty Benedykt Józef Labre, który „użyczył” twarzy Jezusowi

2024-04-16 08:26

[ TEMATY ]

Święty Benedykt Józef Labre

Domena publiczna

Święty Benedykt Józef Labre

Święty Benedykt Józef Labre

Mówi się, że jego promieniująca świętością twarz fascynowała ludzi. Jednemu z rzymskich malarzy posłużyła nawet do namalowania oblicza Jezusa podczas Ostatniej Wieczerzy - pisze ks. Arkadiusz Nocoń w felietonie dla portalu www.vaticannews.va/pl i Radia Watykańskiego. 16 kwietnia wspominamy św. Benedykta Józefa Labre. Beatyfikował go Papież Pius IX w 1860 r., a kanonizował w 1881 r. Leon XIII. Relikwie znajdują się w kościele Santa Maria dei Monti w Rzymie. Jest patronem pielgrzymów i podróżników.

Benedykt Józef Labre urodził się 26 marca 1748 r. w Amettes (Francja) w ubogiej, wiejskiej rodzinie. Był najstarszy z piętnaściorga rodzeństwa. Od wczesnego dzieciństwa prowadził głębokie życie modlitewne, dlatego po ukończeniu edukacji, w wieku 16 lat, mimo sprzeciwu rodziny, pragnął wstąpić do klasztoru. Kilkakrotnie prosił o przyjęcie do kartuzów, znanych z surowej reguły - bezskutecznie. Pukał też do trapistów, ale i tu spotkał się z odmową. Kiedy więc przyjęto go cystersów, wydawało się, że marzenia jego wreszcie się spełniły, ale po krótkim czasie musiał opuścić klasztor. Uznano, że jest mało święty i zbyt roztargniony, nie będzie więc dobrym mnichem.

CZYTAJ DALEJ

Finał 24. Regionalnej Olimpiady Wiedzy o Wielkich Polakach

2024-04-16 10:50

ks. Andrzej Bienia

Tematyka konkursu obejmowała życie bł. Rodziny Ulmów

Tematyka konkursu obejmowała życie bł. Rodziny Ulmów

Uczestnicy 24. Regionalnej Olimpiady Wiedzy o Wielkich Polakach ponownie spotkali się z bł. Rodziną Ulmów. 12 kwietnia 2024 r. w Markowej odbył się finał konkursu.

Regionalna Olimpiada Wiedzy o Wielkich Polakach to wydarzenie przygotowywane wspólnie od 24 lat przez Wydział Nauki Katolickiej Kurii Metropolitalnej w Przemyślu i Zgromadzenie Księży Michalitów w Miejscu Piastowym.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję