Reklama

Niedziela Kielecka

Sanktuarium w Piekoszowie

Piekoszów z Maryją w herbie

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Czy 24-letni nowicjusz klasztoru Ojców Paulinów w Częstochowie Krzysztof Latocki z Częstochówki, malując w 1691 r. obraz Matki Bożej z Dzieciątkiem, spodziewał się, że stanie się on tak sławny przez cuda i łaski, jakie będą spływały na Jej czcicieli w Piekoszowie? Przez wieki sława Matki Bożej Miłosierdzia, była tak duża, że przybywały tutaj pielgrzymki z całego kraju. Piekoszowska Pani jest w herbie gminy. Mieszkańcy wierzą, że Maryja nieustannie roztacza nad Piekoszowem swoją opiekę.

Historia sanktuarium związana jest ściśle z Jasną Górą, które stało się centrum duchowym Polaków po potopie szwedzkim, ogłoszeniu Matki Bożej Królową Polski i koronacji obrazu jasnogórskiego w 1717 r. Wizerunek Madonny z Dzieciątkiem miał być rozsławiany w różnych lokalnych miejscach kultu. Kiedy Krzysztof Latocki ukończył swoje dzieło, paulin Rafał Chrzanowski podarował je w 1700 r. Franciszkowi Szczepańskiemu z Piekoszowa, za zgodą przeora klasztoru na Jasnej Górze Tobiasza Czechowicza.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Krwawe łzy na obrazie

Reklama

Obraz, namalowany na wzór jasnogórskiego, powieszono w modrzewiowej plebanii w Piekoszowie. 21 maja 1705 r. w uroczystość Wniebowstąpienia Pańskiego widziano jak obraz ten płakał krwawymi łzami, co zeznał naoczny świadek Józef Tarło, kapitan goszczyński. Fakt ten obserwowało wielu mieszkańców. „Nie tylko ja tam byłem widzem tego wielkiego zjawiska, kiedy ten obraz Najświętszej Panny krwawymi płakał łzami, ale i innych kapłańskiego, szlacheckiego i prostego stanu było w ten czas ludzi wiele. Widziałem wyraźnie, kiedy wyciekły łzy krwawe, tak rok w dzień Bożego Wniebowstąpienia, a ten obraz wisiał wysoko nad oknem. Widziałem i to, że łzy spadały z oczu, aż na to miejsce, gdzie teraz ludzie stoją. Przejęci tym widokiem ludzie padali krzyżem na ziemię, serdecznie płakali, kiedy ten obraz z plebanii do kościoła był niesiony” – zeznał. Od tego momentu do Piekoszowa zaczęły ściągać liczne pielgrzymki, chorzy i szukający u Maryi wsparcia duchowego.

„Pocieszenie dla udręczonej Ojczyzny”

Od początku odnotowywano liczne łaski i cuda. Kult rósł, przybywało pielgrzymek, dlatego obraz przeniesiono do kościała parafialnego św. Jakuba Apostoła z XIV wieku. Świątynię ufundował ród Odrowążów, który był właścicielem Piekoszowa. Parafia wówczas należała do archidiecezji gnieźnieńskiej, a administratorem parafii był doktor obojga praw ks. Stanisław Sierakowski. Zapoznając się opinią sędziów i relacjami świadków i uzdrowionych, którzy zeznawali pod przysięgą, wydał on dekret 8 sierpnia 1706 r., w którym uznał, że obraz piekoszowski ma niezwykłą wartość i może być wystawiony do publicznej czci. Miał on być „pocieszeniem dla udręczonej Ojczyzny” uwikłanej w tym czasie w niszczącą kraj wojnę północą oraz nękanej klęskami i zarazami.

Maryja portem bezpiecznym

Reklama

W 1704 r. nad obrazem Matki Bożej w kościele św. Jakuba powieszono obraz z przełomu XVII i XVIII wieku Jezusa Cierpiącego w koronie cierniowej i z otwartym bokiem. Maryja miała wskazywać na swojego Syna, który przez swoje cierpienie wyjednał ludziom zdroje łask. Stąd nadano Jej tytuł „Maryja Bożego Miłosierdzia”, bądź „Matka Boża Miłosierdzia”. Oba obrazy pokryto srebrnymi sukniami. Oba były otaczane wielką czcią, choć wierni za cudowny uznawali jedynie wizerunek Maryi. Przed obrazem Pani Piekoszowskiej sprawowano w ich intencjach liczne Msze św. Proboszczowie Piekoszowa troszczyli się o rozwój kultu. Już 1744 r. ukazała się za aprobatą kościelną publikacja „Port Bezpieczny… Maryja w Piekoszowskim Obrazie… albo Cuda Obrazu Piekoszowskiego”. W księdze zapisano od 1705 r. do 1743 aż 284 fakty związane ze szczególnymi łaskami, uzdrowieniami, a nawet z wskrzeszeniami z podaniem nazwy miejscowości, osób i zeznań. Jej kopia znajduje się w posiadaniu parafii do dziś i stanowi obraz wiary pokoleń. „Jan Olkowicz z Kazanowa odzyskał wzrok; Regina Jamrozkówna z Serwinowa odzyskała mowę 30 XII 1707; ks. Jan Latalski, kanonik kolegiaty krakowskiej, kaleka na nogi, przywieziony do kościoła w Piekoszowie – uzdrowiony i z tej racji odprawił Mszę św. dziękczynną przed Obrazem w 1708 r.; Tomasz Witkowski z Kujaw uleczony na oczy przed Obrazem MB Piekoszowskiej w 1709 r.; ks. Placyd Sokiewicz cysters z Jędrzejowa uzdrowiony z ciężkiej choroby w 1711 r.”. To jedynie nieliczne przykłady uzdrowień. Wota: serca, oczy, ręce także świadczą o łaskach uzdrowienia.

Z czasem zaistniała potrzeba wybudowania nowej, większej świątyni. Jej budowę rozpoczęto staraniem proboszcza ks. Bzinkowskiego. W 1884 r. ukończony kościół pw. Narodzenia Najświętszej Maryi Panny został konsekrowany. Kolejny kustosz ks. Rachunek wdzięczny za łaskę odzyskanego zdrowia, rozpoczął budowę ołtarza głównego, wspartego na sześciu kolumnach korynckich, który wykonał rzeźbiarz Paweł Turbasowicz z Bolesławia. W 1908 r. w głównym ołtarzu umieszczono cudowny obraz.

W broszurze z 1905 r. ks. Teodora Pajączkowskiego „Pamiątka Jubileuszu 200-letniej rocznicy – Cudowny Obraz Najświętszej Maryi Panny w Piekoszowie 1705-1905” autor wspominał wypowiedzi proboszcza ks. Andrzeja Rachunka, który mówił o wielu łaskach, które spływały na modlących się w tym miejscu. „Za mojej bytności w latach 1895-1903 jako proboszcza w Piekoszowie miałem szczęście odebrać wiele listów dziękczynnych za łaski otrzymane, i wiele odprawiałem dziękczynnych Mszy św. Np. podczas Mszy św. odprawianej przez ks. Pawła Guntkiewicza przed obrazem Matki Bożej Piekoszowskiej w intencji beznadziejnie chorej Cingerego z Kielc – ojciec chorej ze łzami się modlił – po Mszy św. nastąpiło przesilenie choroby i chora przyszła do zdrowia”.

Reklama

W latach 1922-1925 świątynię otynkowano wewnątrz i na zewnątrz. W 1934 r. zainstalowano organy wykonane przez Stanisława Jagodzińskiego z Radomia. Kościół z dwiema górującymi wieżami widoczny był z daleka, zachwycał swoim pięknem.

W następnych latach odnotowywano nowe łaski. „W 1948 r. blacharz pracujący w kościele, Kaleta z Kielc, najechał na jadący pociąg. W ostatniej chwili westchnął o ratunek M.B. Piekoszowskiej. Odrzucony z motocyklem przez pociąg, nie doznał żadnej szkody”. „W tymże roku Marianna Tkacz, lat 14, bardzo ciężko chora na wątrobę, bezwład nóg, niezdolona poruszać się o własnych siłach, przyniesiona przed ołtarz M.B. w Piekoszowie – po modlitwach w kościele uczuła polepszenie i po dwóch tygodniach przyszła do zdrowia”. „W 1963 r. Adam Snochowski, 4 lata, przejechany został przez motocykl, nastąpiło pęknięcie czołowej kości podstawy czaszki i uszkodzenie błony mózgowej. Lekarze uznali, że stan dziecka jest beznadziejny, nawet jeśli przeżyje będzie niepełnosprawne. Matka chłopca błagała o pomoc Maryję w sanktuarium w Piekoszowie”. Wkrótce dziecko wyzdrowiało całkowicie.

Koronacja

Reklama

Wielki Kult Obrazu Piekoszowskiego został potwierdzony przez fakt koronacji 8 września 1968 r. Wydarzenie to pobudziło kult maryjny w całej diecezji, ponieważ trzy lata przed koronacją od maja do września zorganizowano Diecezjalne Dni Maryjne, których celem było złożenie hołdu i dziękczynienia Maryi Pannie, odnowienie życia sakramentalnego, ożywienie modlitwy różańcowej, podziękowanie za Tysiąclecie Chrześcijaństwa w Polsce i otrzymane łaski za przyczyną Matki Bożej Królowej Polski. Proboszcz ks. Szczepan Domagała zadbał o prace remontowe w świątyni i elektryfikację kościoła. Artyści Izabela Borowska i Władysław Markiewicz w 1956 r. wykonali polichromię na ścianach i suficie. Cudowny obraz poddano konserwacji w 1968 r. 8 września 1968 r. Prymas kard. Stefan Wyszyński w otoczeniu biskupów: Jana Jaroszewicza, Bolesława Kominka, Jerzego Ablewicza, Piotra Gołębiowskiego, Juliana Groblickiego, Jana Obłąka, Ignacego Jeża, Stanisława Jakiela, trzystu kapłanów i generała paulinów z Jasnej Góry o. Jerzego Tomzińskiego, nałożył na skronie Maryi i Dzieciątka złote korony. W uroczystości wzięło udział blisko 70 tys. wiernych. W 1982 r., przed 300-leciem obecności Obrazu w Piekoszowie w kościele zorganizowano Wielką Nowennę, na którą przybywała znaczna liczba wiernych. Każdego ósmego dnia miesiąca odprawiane były nabożeństwa dwa razy w ciągu dnia. Odnowiono także tradycję pielgrzymowania do Piekoszowa. W nocy 14 na 15 stycznia 1983 r. włamywacze z Kielc, Chęcin, z gminy Stąporków i z Warszawy dokonali haniebnej kradzieży złotych koron z Obrazu oraz licznych wot będących w otoczeniu wizerunku. Poruszeni tym bolesnym faktem parafianie pragnęli rekoronacji Obrazu. 18 maja 1986 r. ks. Prymas Kardynał Józef Glemp przy udziale biskupów kieleckich: Stanisława Szymeckiego, Mieczysława Jaworskiego, Jana Gurdy i w obecności tysięcy pielgrzymów ponownie nałożył korony na skronie Maryi i Dzieciątka. Świadkowie wydarzenia opowiadali, jak po homilii na niebie pojawiła się wokół słońca kolista tęcza. 12 września 1993 r., w 25. rocznicę koronacji obrazu bp Ryczan zawierzył Piekoszów i dekanat piekoszowski Matce Bożej Miłosierdzia.

Potrzebujemy Bożego Miłosierdzia

To szczególne miejsce na mapie diecezji kieleckiej. Od lat w Piekoszowie zatrzymuje się Piesza Pielgrzymka Kielecka. U Matki Bożej Miłosierdzia mogą szukać pocieszenia pensjonariusze i pacjenci Domu dla Niepełnosprawnych, który służy wsparciem i fachową opieką wielu chorym. Każdego ósmego dnia miesiąca wierni zbierają się na Nowennie do Matki Bożej Piekoszowskiej. Dwa razy w ciągu dnia sprawowana jest Msza św. jedna – dziękczynna, druga za zmarłych. W każdy piątek odmawiana jest Koronka do Bożego Miłosierdzia

Obecny kustosz sanktuarium ks. kan. Zygmunt Kwieciński, mianowany w 2010 r., wieloletni misjonarz w Kazachstanie, podkreśla, że pogłębianie kultu Matki Bożej Piekoszowskiej, winno iść w parze z żywą wiarą, opartą na Słowie Bożym. – Często powtarzam moim parafianom, że najważniejszą wizytówką tego sanktuarium są oni sami, ich wiara i postawa w codziennym życiu. Oni są ambasadorami tego miejsca. Nie chodzi o szukanie sensacji, cudów i uzdrowień, (chociaż takie mają miejsca również dziś, na co wskazują choćby dwa niedawne świadectwa uzdrowionych osób, które są znane Proboszczowi), ale o pogłębioną formację duchową, kształtowanie świadomej, dojrzałej wiary. Myślę, że to przyświecało zawsze kustoszom tego miejsca. Ukazuje nam to głęboka wymowa teologiczna dwóch wizerunków w kościele parafialnym: Matki Bożej Miłosierdzia i Jezusa Cierpiącego. Maryja zawsze wskazuje na Jezusa, na Jego miłosierdzie do człowieka – tłumaczy Proboszcz. Od roku przed bocznym ołtarzu, z obrazem Jezusa Cierpiącego, w każdym pierwszy czwartek, piątek i sobotę miesiąca trwa trzygodzinna adoracja Najświętszego Sakramentu. – Nie robimy tutaj nic wielkiego, trwamy w ciszy przed Jezusem, czuwamy. Potrzebujemy ciszy, sam na sam z Panem Bogiem. Księża służą w tym czasie w konfesjonale i co jakiś czas podczas tego czuwania ktoś przychodzi do spowiedzi. To niesamowite, jak Adoracja otwiera człowieka na Boże miłosierdzie – mówi Proboszcz.

2014-05-07 15:34

Oceń: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Matka Wszystkich Żyjących

Matka zajmuje w całej ludzkości miejsce wyjątkowe, a to dlatego, że daje życie. Zostało to zaznaczone już w odniesieniu do pierwszej wspomnianej w Biblii kobiety i pierwszej matki, której pierwszy mężczyzna nadaje najbardziej odpowiednie imię – Ewa. Imię to po hebrajsku brzmi Chawwa i jest związane ze słowem „życie”. Stąd też jest ona słusznie nazywana „matką wszystkich żyjących”: „Mężczyzna dał swej żonie imię Ewa, bo ona stała się matką wszystkich żyjących” (Rdz 3,20). W tekście hebrajskim zachodzi gra słów, którą jeden ze współczesnych tłumaczy oddaje w następujący sposób: „I nadał Adam imię swej żonie Chawwa, iż wszystko, co żywe, w łonie swoim chowa”. W Biblii przypisuje się imieniu szczególne znaczenie, dlatego, że ujmuje ono i wyraża istotę i powołanie osoby, która je nosi. Niestety, Ewa dała się skusić wężowi do skosztowania owocu z drzewa poznania dobra i zła i dała owoc do zjedzenia swemu mężowi (Rdz 3,1-7). Skutkiem spożycia zakazanego owocu było poddanie człowieka prawu śmierci. Dopiero Chrystus przezwyciężył to powszechne prawo, dokonał odkupienia świata. Chrystus – Drugi Adam i Adam z raju byli sobie przeciwstawiani. Pierwszy Adam dopuścił się grzechu, którego skutkiem była śmierć, natomiast Drugi Adam dzięki swej ofierze na krzyżu zbawił ludzi i zapewnił im życie wieczne. Św. Paweł objaśnia: „A zatem jak przestępstwo jednego sprowadziło na wszystkich ludzi wyrok potępiający, tak czyn sprawiedliwy Jednego sprowadza na wszystkich ludzi usprawiedliwienie dające życie. Albowiem jak przez nieposłuszeństwo jednego człowieka wszyscy stali się grzesznikami, tak przez posłuszeństwo Jednego wszyscy staną się sprawiedliwymi” (Rz 5,18-19). Podobnie jak św. Paweł mówił o Chrystusie jako Drugim Adamie, tak samo już w II wieku przeciwstawiano Ewę Maryi jako Drugiej Ewie. Już św. Justyn, wybitny apologeta (zm. ok. 165 r.), zestawił Ewę i Maryję. Przez zgodę na słowo zwiastowania anielskiego, będącą wyrazem wierności i posłuszeństwa Bogu, stała się Maryja przyczyną zbawienia, w przeciwieństwie do Ewy, która przez zgodę na słowo węża sprowadziła śmierć na cały rodzaj ludzki. Temat ten szerzej podjął św. Ireneusz, biskup Lyonu (zm. ok. 202): „Jak Ewa mając Adama za męża, będąc jednak panną, przez swe nieposłuszeństwo stała się dla siebie i dla całego rodzaju ludzkiego przyczyną śmierci, tak Maryja mając wyznaczonego męża, pozostając jednak panną, przez swe posłuszeństwo, stała się dla siebie i dla całego rodzaju ludzkiego przyczyną zbawienia”. Św. Ireneusz użył także obrazu węzła: „Tak też węzeł nieposłuszeństwa Ewy został rozwiązany przez posłuszeństwo Maryi; co dziewica Ewa związała przez swą niewiarę, to Dziewica Maryja rozwiązała przez swą wiarę”. Ewa, nie mając jeszcze dzieci, bo o tym jest mowa dopiero w następnym rozdziale Księgi Rodzaju, stała się dla całego rodzaju ludzkiego przyczyną śmierci, Maryja Dziewica zrodziła Tego, który jest samym Życiem, „Dawcą życia” (Dz 3,15). Po przeprowadzeniu porównania z Ewą Ojcowie Kościoła nazywali Maryję „Matką wszystkich żyjących” i wielokrotnie stwierdzali: „Śmierć przez Ewę, życie przez Maryję”. Nie można pominąć św. Augustyna (zm. 430 r.), który w jednym z kazań przeciwstawił błędy Ewy zasługom Maryi: „O niewiasta owa przeklęta, bowiem oszukała! O błogosławiona, czczona po raz wtóry, albowiem ratuje! Więcej bowiem zgromadziła łaski niż cierpienia. Chociaż tamta rozpowszechniła śmierć, ta jednak zrodziła Pana Zbawiciela. Wprowadzona jest bowiem przez niewiastę śmierć, życie przez Dziewicę. (…) Zło przez niewiastę, przez niewiastę zaiste dobro; jeśli przez Ewę upadliśmy, tym bardziej stoimy przez Maryję; przez Ewę oddani zostaliśmy w niewolę, przez Maryję uwolnieni; Ewa zabrała nam trwałość, Maryja darowała nam wieczność; Ewa skazała nas na potępienie przez owoc drzewa, Maryja wyzwoliła nas przez sakrament drzewa, ponieważ Chrystus zawisł na krzyżu jak owoc. (…) Tamta jest matką rodzaju ludzkiego, ta zaś zbawienia. Ewa nas wychowała, a Maryja wykarmiła; przez Ewę codziennie wzrastamy, przez Maryję królujemy na wieki; przez Ewę zjawiliśmy się na ziemi, przez Maryję zostaniemy uniesieni do nieba”. Zwracano też uwagę, że Eva jest odwróceniem ave – pierwszego słowa, które anioł wypowiedział do Maryi przy zwiastowaniu. Warto dodać, że w średniowieczu imię Eva interpretowane było również jako calamitas, czyli „klęskę”, „szkodę”, „nieszczęście”, „niepowodzenie”, a niektórzy egzegeci łączone z Maryją słowo ave rozumieli w sensie sine vae – „bez biada”, „bez nieszczęścia”, „bez zła”.
CZYTAJ DALEJ

1 września – Światowy Dzień Modlitw o Ochronę Świata Stworzonego

2025-09-01 07:51

[ TEMATY ]

modlitwa

Vatican Media

Ziarna pokoju i nadziei – to temat tegorocznego Światowego Dnia Modlitwy o Ochronę Stworzenia, które rozpoczynają się 1 września. Tegoroczne obchody są inspirowane 1700. rocznicą Soboru Ekumenicznego w Nicei oraz orędziem papieża Leona XIV na ten dzień.

Papież Leon XIV ogłosił dekret o formularzu Mszy o ochronę stworzenia (Missa pro custodia creationis) i sam przewodniczył tej Mszy św. 9 lipca w Castel Gandolfo. Dnia 5 września Leon XIV zainauguruje Borgo Laudato si’ w Castel Gandolfo.
CZYTAJ DALEJ

W Karpaczu nie tylko o biznesie – Sławosz Uznański-Wiśniewski gościem Forum Ekonomicznego

2025-09-01 16:03

[ TEMATY ]

Forum Ekonomiczne

Mat.prasowy

Już we wtorek 2 września Karpacz ponownie stanie się centrum najważniejszych debat gospodarczych, społecznych i technologicznych Europy Środkowo-Wschodniej. W tym roku wśród gości pojawi się wyjątkowa postać – Sławosz Uznański-Wiśniewski, astronauta Europejskiej Agencji Kosmicznej. Jego obecność podkreśli rosnące znaczenie eksploracji kosmosu jako obszaru rozwoju technologicznego, a także pola rywalizacji globalnych mocarstw.

Panel dyskusyjny „Podróż w nieznane – czyli kosmos jako obszar rozwoju technologicznego i rywalizacji mocarstw”, zaplanowany na 3 września w godz. 13:45–14:45, podejmie temat przyszłości eksploracji kosmicznej. Eksperci z całego świata porozmawiają o tym, jak technologie kosmiczne – od satelitów po plany kolonizacji Marsa – przekształcają nasze życie i geopolitykę.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję