Reklama

XXIV Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej „Gaude Mater”

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej „Gaude Mater” to największe w Polsce wydarzenie promujące muzykę religijną – koncertową i liturgiczną. Otworzy go 30 kwietnia na Jasnej Górze „Pasja wg św. Jana” Jana Sebastiana Bacha w wykonaniu znakomitej orkiestry Die Kölner Akademie.

Projekt festiwalu powstał w Częstochowie i tu przez lata był z powodzeniem realizowany i rozwijany. Od 2013 r. festiwal ma nową formułę – koncerty odbywają się w różnych miastach Polski. Sercem festiwalowych prezentacji pozostaje jednak Częstochowa.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Tegoroczny Festiwal „Gaude Mater” kontynuuje przyjętą przed laty ideę prezentacji muzyki różnych religii w ramach dialogu kultur, ze wskazaniem na chrześcijaństwo, judaizm i islam. Festiwal promuje również polską muzykę sakralną: współczesną – stawiając na prawykonania, oraz dawną – kultywując tradycje i najwybitniejsze osiągnięcia wielowiekowego dziedzictwa polskiej muzyki barokowej, zgromadzone w archiwach Ojców Paulinów na Jasnej Górze.

Koncerty odbywać się będą we wnętrzach sakralnych o pięknej architekturze i salach koncertowych o dobrej akustyce. Na program festiwalu złoży się 17 koncertów, których będzie można posłuchać w Częstochowie, Bełchatowie, Bydgoszczy, Gdańsku, Katowicach, Radomsku, Zabrzu i – po raz pierwszy za granicą – w niemieckim Brauweiler.

W festiwalu wezmą udział wykonawcy z 9 krajów: Bułgarii, Francji, Gruzji, Iranu, Mongolii, Niemiec, Polski, USA i Wielkiej Brytanii. Wśród kilkuset artystów festiwal gościć będzie kantora Israela Randa ze Stanów Zjednoczonych, znakomite chóry: Anchischati z Gruzji, ACM Gospel Choir z Wielkiej Brytanii, Le Mystère Des Voix Bulgares z Bułgarii czy Polski Chór Kameralny Schola Cantorum Gedanensis. Koncertem finałowym będzie „Muzyka sakralna Leszka Możdżera” z udziałem samego artysty oraz plejady polskich muzyków jazzowych i Zespołu Śpiewaków Miasta Katowice „Camerata Silesia”.

Reklama

Festiwalowi towarzyszyć będą: X Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski „Musica Sacra”, sesja naukowa „Muzyka w klasztorach” i projekt Etno Gaude Mater, poprzedzający główny nurt wydarzenia, prezentujący kulturę Bułgarii i Mongolii.

Festiwal odbywa się pod patronatem Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Marszałka Województwa Śląskiego i Arcybiskupa Metropolity Częstochowskiego. Głównym organizatorem jest Stowarzyszenie Przyjaciół Gaude Mater.

Program

30 kwietnia – środa

CZĘSTOCHOWA

18.00 Bazylika Jasnogórska
ul. o. A. Kordeckiego 2

Koncert inauguracyjny festiwalu
Maïlys de Villoutreys (Francja) – sopran,
Myriam Arbouz (Francja) – mezzosopran,
Nicholas Mulroy (Wielka Brytania) – tenor,
Christian Hilz (Niemcy) – bas/baryton
Die Kölner Akademie
Dyrygent – Michael Willens
Program: Jan Sebastian Bach „Pasja wg św. Jana”

ZABRZE

19.00 Zabytkowa Kopalnia Węgla Kamiennego „Guido”,
ul. 3 Maja 93

„Mongolia i jej sacrum”
Grupa SEDAA (Mongolia/Iran):
Nasaa Nasanjargal, Naraa Naranbaatar, Ganzorig Davaakhuu, Omid Bahadori

1 maja – czwartek

CZĘSTOCHOWA

12.00 Bazylika Jasnogórska
ul. o. A. Kordeckiego 2

Inauguracja liturgiczna festiwalu
Chór Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego
Orkiestra „Nova et vetera”
Dyrygent – Michał Sławecki
Program: Łukasz Farcinkiewicz „Missa Corpus Christi” – prawykonanie

21.00 Kościół św. Zygmunta
ul. Krakowska 1

„Mongolia i jej sacrum”
Grupa SEDAA (Mongolia/Iran):
Nasaa Nasanjargal, Naraa Naranbaatar, Ganzorig Davaakhuu, Omid Bahadori

GDAŃSK

19.00 Kościół św. Katarzyny
ul. Profesorska 3

Koncert „Bless this house” – „Pobłogosław ten dom”
Kinderchor der Staatsoper Unter den Linden (Niemcy)
Kierownictwo muzyczne –
Vinzenz Weissenburger
Organy – Frank Schreiber

Reklama

2 maja – piątek

CZĘSTOCHOWA

18.00 Filharmonia Częstochowska,
ul. Wilsona 16

Koncert muzyki synagogalnej
Israel Rand (Izrael) – kantor
Chór Synagogi pod Białym Bocianem
Dyrygent – Stanisław Rybarczyk

21.00 Kościół św. Jakuba Apostoła,
ul. Kilińskiego 8

Sakralna muzyka Gruzji
Zespół Męski Anchischati (Gruzja)

3 maja – sobota

BYDGOSZCZ

18.00 Sanktuarium Nowych Męczenników
ul. ks. J. Popiełuszki 3

Koncert muzyki polskiej
Polski Chór Kameralny Schola Cantorum Gedanensis
Dyrygent – Jan Łukaszewski
Program: Marian Borkowski, Marek Jasiński, Łukasz Urbaniak

CZĘSTOCHOWA

20.00 Kościół ewangelicko-augsburski,
ul. Śląska 20

Koncert muzyki gospel
ACM Gospel Choir (Wielka Brytania)
Dyrygent – Mark De-Lisser

4 maja – niedziela

RADOMSKO

18.00 Miejski Dom Kultury
ul. Brzeźnicka 5

Koncert muzyki gospel
ACM Gospel Choir (Wielka Brytania)
Dyrygent – Mark De-Lisser

BEŁCHATÓW

19.00 PGE Giganty Mocy
Miejskie Centrum Kultury
pl. Narutowicza 1a

Koncert muzyki synagogalnej
Israel Rand (Izrael) – kantor
Chór Synagogi pod Białym Bocianem
Dyrygent – Stanisław Rybarczyk

KATOWICE

19.30 Kościół Świętych Apostołów Piotra i Pawła,
ul. Mikołowska 32

Koncert muzyki ze zbiorów jasnogórskich
Orkiestra Historyczna oh!

CZĘSTOCHOWA

19.45 Bazylika Jasnogórska
ul. o. A. Kordeckiego 2

„Santo Subito” – koncert w wykonaniu solistów, chóru i orkiestry Zespołu Pieśni i Tańca „Śląsk”
Dyrygent – Mirosław Maciej Banach

Reklama

6 maja – wtorek

CZĘSTOCHOWA

18.00 Bazylika Jasnogórska
ul. o. A. Kordeckiego 2

Koncert muzyki ze zbiorów jasnogórskich
Orkiestra Historyczna oh!

8 maja – czwartek

CZĘSTOCHOWA

20.00 Kościół prawosławny pw. Ikony Częstochowskiej Matki Bożej
ul. Kopernika 23

Koncert muzyki cerkiewnej i tradycyjnej
Le Mystère Des Voix Bulgares (Bułgaria)
Dyrygent – Dora Hristova

10 maja – sobota

BRAUWEILER k. Kolonii (Niemcy)

18.00 Opactwo Benedyktynów
Ehrenfriedstraße 19

Koncert muzyki polskiej
Wręczenie nagród X Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego „Musica Sacra”
Polski Chór Kameralny Schola Cantorum Gedanensis
Dyrygent – Jan Łukaszewski

CZĘSTOCHOWA

18.00 Kościół seminaryjny,
ul. św. Barbary 41

Koncert finałowy – „Muzyka sakralna Leszka Możdżera”
Leszek Możdżer – fortepian
Zohar Fresco – instrumenty perkusyjne
Adam Pierończyk – saksofon
Olo Walicki – kontrabas
Zespół Śpiewaków Miasta Katowice „Camerata Silesia”
Wojciech Myrczek – vocal,
Paweł Tomaszewski – fortepian,
Tomasz Kałwak – celesta/syntezator,
Bartosz Pieszka – wibrafon,
Krzysztof Nowakowski – instrumenty perkusyjne
Dyrygent – Anna Szostak.

2014-04-22 14:51

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Bp Krzysztof Włodarczyk: szatan atakuje dziś fundamenty – kapłaństwo i małżeństwo

2024-04-28 18:43

[ TEMATY ]

Bp Krzysztof Włodarczyk

Marcin Jarzembowski

Bp Krzysztof Włodarczyk

Bp Krzysztof Włodarczyk

- Szatan atakuje dziś fundamenty - kapłaństwo i małżeństwo. Bo wie, że jeżeli uda mu się zachwiać fundamentami społeczeństwa, to zachwieje całym narodem. My róbmy swoje i nie dajmy się ogłupić - mówił bp Krzysztof Włodarczyk.

Ordynariusz zainaugurował obchody roku jubileuszowego 100-lecia bydgoskiej parafii Matki Boskiej Nieustającej Pomocy na Szwederowie. - Została ona erygowana 1 maja 1924 r. przez kard. Edmunda Dalbora. Niektórzy powiedzą, był to piękny czas. Nie było telefonów komórkowych, telewizji, Internetu, żyło się spokojniej, romantycznie, piękna idylla. Czy na pewno? Nie do końca - mówił bp Włodarczyk, zachęcając, by wejść w głąb historii i zobaczyć, czym żyli przodkowie.

CZYTAJ DALEJ

św. Katarzyna ze Sieny - współpatronka Europy

Niedziela Ogólnopolska 18/2000

W latach, w których żyła Katarzyna (1347-80), Europa, zrodzona na gruzach świętego Imperium Rzymskiego, przeżywała okres swej historii pełen mrocznych cieni. Wspólną cechą całego kontynentu był brak pokoju. Instytucje - na których bazowała poprzednio cywilizacja - Kościół i Cesarstwo przeżywały ciężki kryzys. Konsekwencje tego były wszędzie widoczne.
Katarzyna nie pozostała obojętna wobec zdarzeń swoich czasów. Angażowała się w pełni, nawet jeśli to wydawało się dziedziną działalności obcą kobiecie doby średniowiecza, w dodatku bardzo młodej i niewykształconej.
Życie wewnętrzne Katarzyny, jej żywa wiara, nadzieja i miłość dały jej oczy, aby widzieć, intuicję i inteligencję, aby rozumieć, energię, aby działać. Niepokoiły ją wojny, toczone przez różne państwa europejskie, zarówno te małe, na ziemi włoskiej, jak i inne, większe. Widziała ich przyczynę w osłabieniu wiary chrześcijańskiej i wartości ewangelicznych, zarówno wśród prostych ludzi, jak i wśród panujących. Był nią też brak wierności Kościołowi i wierności samego Kościoła swoim ideałom. Te dwie niewierności występowały wspólnie. Rzeczywiście, Papież, daleko od swojej siedziby rzymskiej - w Awinionie prowadził życie niezgodne z urzędem następcy Piotra; hierarchowie kościelni byli wybierani według kryteriów obcych świętości Kościoła; degradacja rozprzestrzeniała się od najwyższych szczytów na wszystkie poziomy życia.
Obserwując to, Katarzyna cierpiała bardzo i oddała do dyspozycji Kościoła wszystko, co miała i czym była... A kiedy przyszła jej godzina, umarła, potwierdzając, że ofiarowuje swoje życie za Kościół. Krótkie lata jej życia były całkowicie poświęcone tej sprawie.
Wiele podróżowała. Była obecna wszędzie tam, gdzie odczuwała, że Bóg ją posyła: w Awinionie, aby wzywać do pokoju między Papieżem a zbuntowaną przeciw niemu Florencją i aby być narzędziem Opatrzności i spowodować powrót Papieża do Rzymu; w różnych miastach Toskanii i całych Włoch, gdzie rozszerzała się jej sława i gdzie stale była wzywana jako rozjemczyni, ryzykowała nawet swoim życiem; w Rzymie, gdzie papież Urban VI pragnął zreformować Kościół, a spowodował jeszcze większe zło: schizmę zachodnią. A tam gdzie Katarzyna nie była obecna osobiście, przybywała przez swoich wysłanników i przez swoje listy.
Dla tej sienenki Europa była ziemią, gdzie - jak w ogrodzie - Kościół zapuścił swoje korzenie. "W tym ogrodzie żywią się wszyscy wierni chrześcijanie", którzy tam znajdują "przyjemny i smaczny owoc, czyli - słodkiego i dobrego Jezusa, którego Bóg dał świętemu Kościołowi jako Oblubieńca". Dlatego zapraszała chrześcijańskich książąt, aby " wspomóc tę oblubienicę obmytą we krwi Baranka", gdy tymczasem "dręczą ją i zasmucają wszyscy, zarówno chrześcijanie, jak i niewierni" (list nr 145 - do królowej węgierskiej Elżbiety, córki Władysława Łokietka i matki Ludwika Węgierskiego). A ponieważ pisała do kobiety, chciała poruszyć także jej wrażliwość, dodając: "a w takich sytuacjach powinno się okazać miłość". Z tą samą pasją Katarzyna zwracała się do innych głów państw europejskich: do Karola V, króla Francji, do księcia Ludwika Andegaweńskiego, do Ludwika Węgierskiego, króla Węgier i Polski (list 357) i in. Wzywała do zebrania wszystkich sił, aby zwrócić Europie tych czasów duszę chrześcijańską.
Do kondotiera Jana Aguto (list 140) pisała: "Wzajemne prześladowanie chrześcijan jest rzeczą wielce okrutną i nie powinniśmy tak dłużej robić. Trzeba natychmiast zaprzestać tej walki i porzucić nawet myśl o niej".
Szczególnie gorące są jej listy do papieży. Do Grzegorza XI (list 206) pisała, aby "z pomocą Bożej łaski stał się przyczyną i narzędziem uspokojenia całego świata". Zwracała się do niego słowami pełnymi zapału, wzywając go do powrotu do Rzymu: "Mówię ci, przybywaj, przybywaj, przybywaj i nie czekaj na czas, bo czas na ciebie nie czeka". "Ojcze święty, bądź człowiekiem odważnym, a nie bojaźliwym". "Ja też, biedna nędznica, nie mogę już dłużej czekać. Żyję, a wydaje mi się, że umieram, gdyż straszliwie cierpię na widok wielkiej obrazy Boga". "Przybywaj, gdyż mówię ci, że groźne wilki położą głowy na twoich kolanach jak łagodne baranki". Katarzyna nie miała jeszcze 30 lat, kiedy tak pisała!
Powrót Papieża z Awinionu do Rzymu miał oznaczać nowy sposób życia Papieża i jego Kurii, naśladowanie Chrystusa i Piotra, a więc odnowę Kościoła. Czekało też Papieża inne ważne zadanie: "W ogrodzie zaś posadź wonne kwiaty, czyli takich pasterzy i zarządców, którzy są prawdziwymi sługami Jezusa Chrystusa" - pisała. Miał więc "wyrzucić z ogrodu świętego Kościoła cuchnące kwiaty, śmierdzące nieczystością i zgnilizną", czyli usunąć z odpowiedzialnych stanowisk osoby niegodne. Katarzyna całą sobą pragnęła świętości Kościoła.
Apelowała do Papieża, aby pojednał kłócących się władców katolickich i skupił ich wokół jednego wspólnego celu, którym miało być użycie wszystkich sił dla upowszechniania wiary i prawdy. Katarzyna pisała do niego: "Ach, jakże cudownie byłoby ujrzeć lud chrześcijański, dający niewiernym sól wiary" (list 218, do Grzegorza XI). Poprawiwszy się, chrześcijanie mieliby ponieść wiarę niewiernym, jak oddział apostołów pod sztandarem świętego krzyża.
Umarła, nie osiągnąwszy wiele. Papież Grzegorz XI wrócił do Rzymu, ale po kilku miesiącach zmarł. Jego następca - Urban VI starał się o reformę, ale działał zbyt radykalnie. Jego przeciwnicy zbuntowali się i wybrali antypapieża. Zaczęła się schizma, która trwała wiele lat. Chrześcijanie nadal walczyli między sobą. Katarzyna umarła, podobna wiekiem (33 lata) i pozorną klęską do swego ukrzyżowanego Mistrza.

CZYTAJ DALEJ

Bp Piotrowski: duchowni byli ostoją polskości

2024-04-29 11:42

[ TEMATY ]

bp Jan Piotrowski

duchowni

archiwum Ryszard Wyszyński

Odsłonięcie i poświęcenie pamiątkowej tablicy przy ścianie śmierci - z nazwiskami kilkunastu duchownych katolickich, którzy zginęli w obozie Gross- Rosen w Rogoźnicy

Odsłonięcie i poświęcenie pamiątkowej tablicy przy ścianie śmierci - z nazwiskami kilkunastu duchownych katolickich, którzy zginęli w obozie Gross- Rosen w Rogoźnicy

Duchowni byli ostoją polskości, co uniemożliwiało skuteczne wyniszczenie narodu, zgodnie z niemieckim planem - mówił dzisiaj w kieleckiej bazylice bp Jan Piotrowski, sprawując Mszę św. przy ołtarzu Matki Bożej Łaskawej, z okazji Narodowego Dnia Męczeństwa Duchowieństwa Polskiego.

- To duchowni, według Niemców, byli grupą niezwykle niebezpieczną, ponieważ poprzez swoją pracę duszpasterską wspierali wszystkich Polaków - podkreślał biskup w homilii. - Od początku wojny byli wyłapywani, torturowani, niszczeni i mordowani - dodał. Jak zauważył, „sakramentalne kapłaństwo było dla Niemców, Rosjan, a potem komunistów znakiem sprzeciwu”.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję