Reklama

Kościół

Ocalały z pożaru fragment drzwi z Bazyliki św. Pawła za Murami wystawiony w rzymskim muzeum

W 1823 r. wielki pożar, spowodowany zaniedbaniem podczas prac remontowych, prawie całkowicie zniszczył Bazylikę św. Pawła za Murami. Odbudowa świątyni trwała ponad 30 lat. Jednym z niemych świadków tego katastrofalnego wydarzenia jest fragment drzwi, przez lata przechowywany w magazynie. Przez najbliższych kilka dni można go oglądać w rzymskim Muzeum Narodowym Pałacu Weneckiego.

2025-03-21 10:48

[ TEMATY ]

Rzym

muzeum

drzwi

Bazylika św. Pawła za Murami

ks. Mariusz Bakalarz

Bazylika św. Pawła za Murami

Bazylika św. Pawła za Murami

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Fragment poczerniałej płytki pochodzącej z drzwi Bazyliki św. Pawła za Murami jest ważnym świadkiem ogromnego pożaru, który 15 lipca 1823 r. zniszczył niemal całą świątynię, przechowującą dziś doczesne szczątki Apostoła Narodów. Do 24 marca niewielki element pochodzący z drzwi bazyliki, odkryty na nowo po latach zapomnienia, można zobaczyć z bliska w Pałacu Weneckim. Ekspozycja rozpoczyna cykl wystaw „Przywracanie. Z magazynów na szlaki zwiedzania”.

W roku jubileuszowym, który właśnie przeżywamy, Drzwi Święte mają szczególne znaczenie. Z tego względu niezwykle sugestywna wydaje się inicjatywa Muzeum Narodowego Pałacu Weneckiego, które po raz pierwszy udostępniło dla zwiedzających, w Sali Altoviti, fragment bizantyjskich drzwi należących do Bazyliki św. Pawła za Murami. Edith Gabrielli, dyrektor instytutu VIVE - Vittoriano e Palazzo Venezia, zauważa, że ekspozycja tego niewielkiego fragmentu może zaoferować odwiedzającym ogólne wyobrażenie o jego pierwotnej lokalizacji, a tym samym zachęcić ich do udania się do świątyni.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Świadek katastrofy

Bizantyjskie drzwi Bazyliki św. Pawła za Murami można datować na 1070 r. dzięki wielu narzędziom, które „pozwalają nam bardzo dobrze umiejscowić je w czasie i przestrzeni” - podkreśla Edith Gabrielli, dodając, że dzięki inskrypcjom znane są również imiona dwóch twórców, Theodorosa i Staurakiosa. Zachowany fragment jest częścią jednego z paneli ze sceną przedstawiającą zesłanie Ducha Świętego. Jego wymiary wynoszą 22,9 x 12 cm. Można na nim rozpoznać górną część sylwetek trzech apostołów, otoczonych aureolami i spadającymi w promieniach językami ognia. Czytelna jest również końcowa część inskrypcji w języku greckim, oznaczającej pentekostē, czyli zesłanie Ducha Świętego. Panel został wykonany z orichalcum, stopu na bazie miedzi, cynku oraz ołowiu i inkrustowany srebrem. Działanie ognia pozostawiło wyraźne ślady przypalenia i sprawiło, że stracił swój jasny połysk.

Poszerzanie wiedzy

Ekspozycja fragmentu drzwi z Bazyliki św. Pawła za Murami jest punktem wyjścia dla znacznie większego projektu obejmującego wiele innych dzieł, które zostały dosłownie odkryte na nowo dzięki pracy katalogowania. Katalogowanie to termin techniczny, który ma bardzo precyzyjne znaczenie: „oznacza znajomość dzieła sztuki, a tym samym możliwość zachowania go w najlepszy możliwy sposób i ulepszenia go. Jest to główne narzędzie jego ochrony i upowszechniania” - wyjaśnia Edith Gabrielli. Ponad osiemdziesięciu naukowców z głównych włoskich i zagranicznych instytutów badawczych jest zaangażowanych w ten projekt, „ale dziedzictwo musi należeć do wszystkich, nie tylko do specjalistów”, dlatego katalog został umieszczony w internecie i można go przeglądać na stronie VIVE - Vittoriano e Palazzo Venezia. Jednocześnie katalog online skierowany jest także do tych, którzy pragną przygotować swoją wizytę i chcą wiedzieć z wyprzedzeniem, co mogą znaleźć na wystawie, a także do tych, którzy nie mogą fizycznie przyjść do muzeum, ale chcą poznać mieszczące się w nim dziedzictwo.

Oceń: +8 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Między niebem a ziemią. Te prace nie ulegają czasowi

[ TEMATY ]

wystawa

muzeum

emalia artystyczna

Monika Jaworska

Fragment wystawy emalii artystycznej.

Fragment wystawy emalii artystycznej.

W Muzeum Parafialnym św. Jana Sarkandra w Skoczowie można było obejrzeć wystawę emalii artystycznej pt. „Między niebem a ziemią”. A już w piątek22 października zagości tam nowa wystawa.

Autorką prac jest Eva Kučerová-Landsbergrová z Czech, która studiowała projektowanie graficzne w Szkole Sztuk Użytkowych w Uherské Hradiště, a od 1977 r. należy do Związku Artystów Plastyków Republiki Czeskiej.
CZYTAJ DALEJ

Aborcję niepełnosprawnego dziecka należy uznać za ciężkie przestępstwo

2025-03-24 20:57

[ TEMATY ]

Katechizm Wielkopostny

Robert Skupin/Fotolia.com

Wielki Post to czas modlitwy, postu i jałmużny. To wiemy, prawda? Jednak te 40 dni to również czas duchowej przemiany, pogłębienia swojej wiary, a może nawet… powrotu do jej podstaw? W Dzień Świętości Życia przypomnijmy najważniejsze kwestie - dlaczego aborcja jest nie do przyjęcia?

Czy wiesz, co wyznajesz? Czy wiesz, w co wierzysz? Zastanawiałeś się kiedyś nad tym? Jeśli nie, zostań z nami. Jeśli tak, tym bardziej zachęcamy do tego duchowego powrotu do podstaw z portalem niedziela.pl. Przewodnikiem będzie nam Katechizm Kościoła Katolickiego oraz Youcat – katechizm Kościoła katolickiego dla młodych.
CZYTAJ DALEJ

“Orzech” będzie miał izbę pamięci

2025-03-24 17:26

Łukasz Romańczuk

Umowę o współpracy podpisują Wiesław Wowk oraz Andrzej Jerie

Umowę o współpracy podpisują Wiesław Wowk oraz Andrzej Jerie

W pokoju ks. Stanisława Orzechowskiego podpisane zostało porozumienia o współpracy pomiędzy Stowarzyszeniem Przyjaciół D.A “Wawrzyny” a Ośrodkiem “Pamięć i Przyszłość”. Dzięki temu pamiątki po “Orzechu” zostaną objęte opieką patronacką, a to wszystko w ramach projektu „Ocalone Dziedzictwa. Regionalne Izby Pamięci”.

W podpisaniu porozumienia udział wzięli: Andrzej Jerie, Wojciech Kucharski z Ośrodka „Pamięć i Przyszłość” oraz Grzegorz Mazur i Wiesław Wowk ze Stowarzyszenie Przyjaciół Duszpasterstwa Akademickiego „Wawrzyny”. - “Orzech” w tym miejscu przebywał przez ponad 40 lat. To tutaj tworzył Duszpasterstwo Akademickie “Wawrzyny” i w tym miejscu znajdują się różne pamiątki po nim. Jest tu wiele rzeczy codziennego użytku, ale także wiele symbolicznych pamiątek, m.in. krzyż pielgrzymkowy, który przez 40 lat z nami wspólnie pielgrzymował na Jasną Górę. Obraz Matki Bożej, który co roku piesza pielgrzymka wrocławska niesie na Jasną Górę. Jest też tzw. łuska, pocisk z ziemią katyńską. Skąd się wziął? Dlatego, że ksiądz Orzechowski był kapelanem rodzin katyńskich - opowiada Wiesław Wowk.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję