Reklama

Niedziela Sosnowiecka

Modlitewne okno na Boga

O tym, że ikona jest modlitewnym oknem na rzeczywistość Boga przekonywał 23 stycznia mieszkańców i przyjaciół jaworznickiego „Betlejem” o. prof. Eugeniusz Grzywacz – dyrektor Centrum Wiara i Kultura w Hebdowie

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Wykład odbył się w ramach cyklu „Dom z kulturą”. Spotkania takie organizowane są dla wspólnoty „Betlejem” raz w miesiącu – w oratorium lub Galerii św. Dominika. Z założenia są to spotkania z twórcami kultury i ich dziełami. – Gościmy muzyków, malarzy, fotografików, podróżników, dziennikarzy, pisarzy, społeczników – ciekawych i kreatywnych ludzi różnych fachów, dziedzin i profesji. Spotkania te dają sposobność wymiany myśli i dyskusji; inspirują i motywują do piękniejszego życia, większej otwartości na innych oraz uwrażliwiają na bogactwo i różnorodność stworzonego świata. Do tej pory gościliśmy m.in. zespół „New Life’M”, Antoninę Krzysztoń, zespół „Raz Dwa Trzy”, Jasia Melę z Fundacji „Poza Horyzonty” – powiedział ks. Mirosław Tosza, założyciel wspólnoty „Betlejem”.

Reklama

Podczas spotkania o. Eugeniusz Grzywacz podkreślił, że w powszechnej świadomości ikona łączona jest z duchowością wschodniego chrześcijaństwa, lecz faktycznie jest ona dziedzictwem całego, niepodzielonego Kościoła. – Pierwsze ikony powstawały już w czasach apostolskich. Te najstarsze nie zachowały się do naszych czasów, zostały zniszczone wskutek szerzenia się herezji ikonoklazmu. We wczesnym średniowieczu w całej Europie ikona pełniła rolę Biblii dla ubogich – przeważnie niepiśmiennych ludzi; miała poprzez zmysł wzroku oddziaływać na wiernych, zastępując słowo pisane i mówione. Na ikonach najczęściej możemy zobaczyć postacie Chrystusa i świętych, szczególnie zaś Matki Bożej – tłumaczył prelegent. Ojciec profesor omówił także kilka sposobów przedstawiania Maryi. Podobnie jak na ikonie Matki Bożej Nieustającej Pomocy, Maryja często jest przedstawiana z małym Jezusem, który trzyma rękę swej Matki i z niepokojem patrzy na postacie aniołów trzymających symbole męki i śmierci krzyżowej. Dobrze nam znana ikona Matki Bożej Częstochowskiej to tzw. Hodogetria – czyli przewodniczka, wskazująca na swego boskiego Syna. Maryja tuląca do policzka maleńkiego Jezusa to Eleusa, czyli Matka Boża słodko miłująca. Pokrowa to Maryja otaczająca wiernych płaszczem swej opieki. Prelegent porównując ikony ze sztuką sakralną zachodnioeuropejskich artystów renesansu i baroku zwrócił uwagę, iż o ile zachodni twórcy dążyli do odwzorowania świata widzialnego, to ikona miała przedstawiać prawdy wiary i ukazywać rzeczywistość duchową. – Doskonale to widać na przykładzie ikony ukrzyżowania Jezusa na Golgocie – nie jest w niej przedstawiane cierpienie, jak w sztuce Zachodu, lecz chwała i panowanie Zbawiciela. Dzięki takiemu sposobowi obrazowania odbiorca zyskuje możliwość głębokiego wglądu w istotę Boskich tajemnic. Ikona jest jak otwarte przed człowiekiem okno, za którym rozpościera się rzeczywistość Boga. Dla wiernych ikona jest miejscem modlitwy, a więc spotkania z Bogiem – przekonywał o. Eugeniusz Grzywacz.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Prelegent przedstawił także, czym jest i jak działa Centrum Wiara i Kultura w Hebdowie (ok. 30 km od Krakowa). Jest to ośrodek duchowości chrześcijańskiej, edukacji i kultury prowadzony przez Polską Prowincję Zakonu Pijarów, do którego należy o. Eugeniusz Grzywacz. Jest zlokalizowany w murach XII-wiecznego klasztoru norbertańskiego. Służy pogłębianiu więzi człowieka z Bogiem i uszlachetnianiu relacji do innych ludzi, rozwojowi intelektualnemu i zdobywaniu nowych umiejętności oraz otwieraniu się na piękno. Idea centrum posiada swoje zakorzenienie w haśle pijarów: „Pobożność i nauka”. Uprzywilejowanym obszarem działalności centrum jest – zgodnie z misją charyzmatyczną pijarów – sfera edukacji, przez co ośrodek wspiera cel fundamentalny posłannictwa pijarskiego: „ewangelizować edukując”. Z tej racji swoją szczególną ofertę kieruje do nauczycieli, wychowawców, pedagogów, katechetów, psychologów i tych pracowników szkół i placówek oświatowych, którzy postrzegając swoją pracę jako powołanie, pragną misję nauczania i wychowywania czynić nie tylko ogólnie skuteczniejszą, ale przede wszystkim służącą wszechstronnemu rozwojowi wychowanka: towarzyszą mu w procesie budowania osobistej relacji z Bogiem, formują jego wnętrze i pomagają w mądry i odpowiedzialny sposób uczyć się żyć. Adresatami działań centrum są przez to także rodzice, którzy swoją odpowiedzialność za dzieci chcą wyrazić w osobistej formacji duchowej i wychowawczej.

W centrum można także odbyć rekolekcje, ćwiczenia duchowe, dni skupienia, warsztaty, seminaria. Rekolekcje skupione są najczęściej wokół tematów biblijnych, z modlitwą o uzdrowienie, czy liturgicznych – wskazujących na inspirującą dla duchowości rolę sztuki. Osoby zainteresowane uczestnictwem w rekolekcjach mogą zgłaszać swój udział na adres e-mail: info@wiaraikultura.pl.

2014-02-06 15:27

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

„Odczytać” Boże Narodzenie

Żyjemy w czasie, w którym dominuje kultura obrazu. Nasze oczy są bombardowane tysiącami reklam, bilbordów, zdjęć, teledysków. Natłok i jaskrawość tych elementów wizualnych coraz częściej rozprasza i zaczyna męczyć. Człowiek chce odpocząć. Jan Paweł II w Novo millenio ineunte pisał o ujawniającej się u ludzi Zachodu potrzebie medytacji. Sztuka czytania ikony może stać się odpowiedzią na tę potrzebę. Ikona bowiem napełnia nas pozytywnymi treściami, umożliwia wyciszenie, pomaga w medytacji i kontemplacji. Ikona, jak pisał Papież, odsłania scenę, na której trzeba skupić uwagę, pomaga ukierunkować wyobraźnię i ducha (por. RVM 29). Chrześcijanie na Zachodzie prawdy wiary spisywali w postaci ksiąg, na Wschodzie opisywali językiem obrazu w ikonie. Stąd mówimy, że ikony się pisze - a nie maluje. Wszystko na ikonie jest znakiem: kolor, postaci - ich układ, twarze, także napisy, przedmioty. Człowiekowi żyjącemu w kulturze obrazu ikona może pomóc w przeżyciu prawdy Bożego Narodzenia. Niniejsze rozważania osnujemy wokół XV-wiecznej ikony Bożego Narodzenia ze szkoły Andrzeja Rublowa. Przedstawia ona ewangeliczną relację o Narodzeniu, ale także o zwiastowaniu pasterzom i podróży mędrców. Poszczególne epizody na ikonie tworzą całość tak, że jest ona swoistym traktatem teologicznym napisanym kolorem, kształtem i symbolem. Tło naszej ikony jest złote, co symbolizuje Boską rzeczywistość, jasność Bożego światła. Patrząc na ikonę widzimy Teofanię - objawienie się Boga. Chrześcijanie na Wschodzie, modląc się przed ikoną, powiedzą coś więcej: to ikona patrzy na nas, jest oknem, przez które dociera do nas Teofania. Nasza ikona nie ma nic wspólnego z idyllicznością bożonarodzeniowej szopki. Sceneria jest surowa, pustynna. Centrum obrazu to skalista grota, jej czarny otwór. Kolor czarny symbolizuje piekło, maksymalne oddalenie od Boga - źródła światłości. Nad grotą jaśnieje „trójsłoneczne Światło”. Pojedynczy promień wychodząc z gwiazdy rozdziela się na trzy i dociera do wnętrza groty. Z jednej strony to przypomnienie, że święto Bożego Narodzenia było częścią Epifanii (tak było do IV w.) i stanowiło fragment Wielkich Teofanii, z drugiej zaś strony jest symbolem Trójcy Świętej, działania w świecie Trójjedynego Boga. Według św. Grzegorza z Nazjanzu Boże Narodzenie jest „świętem powtórnego stworzenia”, gdyż Duch Święty, który jest wieczną radością między Ojcem i Synem, jest radością dawania życia. Bóg, posyłając Swego Syna, sprawia, że z wysoka nawiedza nas Wschodzące Słońce, by zajaśnieć tym, co w mroku i cieniu śmierci mieszkają (por. Łk 1, 78n). P. Evdokimov tak interpretuje to, że na ikonie Dzieciątko znajduje się wewnątrz czarnej groty: „Aby dotknąć otchłani i stać się sercem stworzenia, Chrystus mistycznie umieszcza swoje narodzenie w głębi otchłani, gdzie zło butwieje w swym ostatecznym zagęszczeniu. Chrystus narodził się w cieniu śmierci; Boże Narodzenie pochyla niebiosa aż po piekło, a my wpatrujemy się w leżącego w żłobie Baranka z Betlejem”. „Światłość w ciemności świeci i ciemność jej nie ogarnęła” (J 1, 5). Pieluszki, w które owinięty jest Chrystus, przywodzą na myśl płótna pogrzebowe, w które zostanie owinięty po śmierci, a żłób jest nawiązaniem do grobu. Prawdziwy Bóg stał się prawdziwym Człowiekiem (w prawym dolnym rogu ikony widzimy scenę kąpieli). Narodziny są zapowiedzią Paschy. Ona stanie się źródłem chrzcielnym, ocalającym nas od śmierci. Kąpiel Dzieciątka jest też symbolem chrztu. Pisze Evdokimov, cytując tekst liturgiczny: „owinięty pieluszkami rozrywa silne więzy naszych grzechów, pieluszki - opaski pogrzebowe zapowiadają śmierć zdeptaną przez śmierć”. Przeczucie śmierci i złożenia do grobu wskazuje smutek na twarzy Maryi. Ale smutek ten zostaje pokonany przez zaufanie. Boża Rodzicielka patrzy w naszym kierunku, chcąc swym wzrokiem przyciągnąć nas do siebie; ufa, że śmierć i grób nie jest końcem i porażką. Plan Boga ma sens. Tajemnica Bożego Narodzenia to pojednanie dwóch światów. Bóg stał się człowiekiem, aby człowiek został przebóstwiony. Owo przenikanie przenikanie się świata Boskiego i ludzkiego widzimy na ikonie: aniołowie znajdują się obok ludzi. Trzech aniołów w głębokim ukłonie adoruje swego Pana, dwóch jest zwróconych w stronę Źródła Światła, jeden ogłasza pasterzom radosną nowinę. Aniołowie służą Bogu i przychodzą z pomocą ludziom. Człowiek już nie musi tylko o własnych siłach szukać Boga (co symbolizuje wspinanie się ku górze trzech mędrców), ale Bóg sam odsłania mrok tajemnicy i objawia się człowiekowi. Objawia się tam i w taki sposób, gdzie człowiek się nie spodziewał. Tu pojawiają się wątpliwości człowieka. W lewym dolnym rogu widzimy smutnego, pełnego niepokoju i wątpliwości św. Józefa. Jest kuszony przez szatana. W Józefie odnajdujemy siebie i nasze wątpliwości. My również, tak jak on, nie umiemy zrozumieć planów Boga; patrząc tylko po ludzku, nie umiemy odkryć radości, jaką daje Ten, który przyszedł na ziemię. Kontemplując ikonę Bożego Narodzenia dochodzę do tego wniosku, do jakiego doszedł Andrzej Turczyński, że ona „otwiera mi oczy również na sens i wartość mojego własnego życia, że nie mam nic bardziej osobistego, bardziej własnego, niż ofiarowane mi życie, zatem w święto Narodzin Zbawiciela świętuję również moje własne istnienie, moje życie jako uczestnictwo w nieustającej uczcie miłości, moje bycie w świecie, które nie jest przecież niczym innym niż ofiarowanym mi powołaniem do uczestnictwa w samym Bogu”.
CZYTAJ DALEJ

Internetowi oszuści podszywają się pod biskupów

2025-02-28 21:57

[ TEMATY ]

Portugalia

BP KEP

Portugalska policja wszczęła dochodzenie w sprawie oszustw popełnianych w internecie przez osoby udające miejscowych biskupów. Do czwartku potwierdzono, że oszuści podszyli się pod kilku ordynariuszy diecezjalnych, aby wyłudzać pieniądze.

Podległa Konferencji Episkopatu Portugalii rozgłośnia Radio Renascenca odnotowała, że wśród hierarchów, których wizerunek w mediach społecznościowych próbowali wykorzystać oszuści, są m.in. ordynariusze diecezji Lizbony i Coimbry, bp Rui Valerio oraz bp Virgilio Antunes.
CZYTAJ DALEJ

Prawda i pamięć o Niezłomnych

2025-03-01 15:38

Magdalena Lewandowska

Uroczystościom towarzyszyła asysta wojskowa

Uroczystościom towarzyszyła asysta wojskowa

Dzisiejszy dzień to szczególna okazja, by wspomnieć pamięć i imiona tych, których przed laty z pamięci próbowano wymazać.

Wrocławskie obchody Narodowego Dnia Pamięci Żołnierzy Niezłomnych rozpoczęły się na Cmentarzu Osobowickim przy Pomniku Ofiar Terroru Komunistycznego 1945-1956 oraz przy kwaterach bohaterów, którzy teraz odzyskują godne upamiętnienie. W uroczystościach wzięli udział m.in. przedstawiciele władz państwowych i wojewódzkich, oficerowie Wojska Polskiego, kompania honorowa, kombatanci, instytucje zajmujące się pamięcią na czele z Instytutem Pamięci Narodowej. Jak co roku nie zabrakło uczniów wrocławskich szkół i harcerzy, pod pomnikiem złożono kwiaty, odczytano apel pamięci, wybrzmiała też salwa honorowa.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję