Reklama

Polska

Dzieci jednego Boga

Jednym z największych paradoksów we współczesnym świecie jest wrogość religii, których głównym zadaniem jest przecież pojednanie wszystkich ze wszystkimi. Skuteczną metodą w przezwyciężaniu antagonizmów jest wzajemne poznanie, dlatego potrzebny jest w Kościele katolickim Dzień Islamu

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Czy można muzułmanom przypisać cechę szczególnej nieżyczliwości pod adresem innych przekonań czy wierzeń? Z pewnością taki pogląd spotkałby się z uzasadnionym sprzeciwem znawców islamu. Faktem jest jednak, że w gronie wyznawców Allaha znajdziemy bezdyskusyjną nadreprezentację terrorystów, a prawodawstwa wielu państw islamskich są choćby dla chrześcijan wyjątkowo nieprzychylne.

Świat po 11 września 2001 r.

Przekonanie o wyjątkowym napięciu pomiędzy islamem a światem zachodnim jest dziś niemal powszechne. W latach 90. ubiegłego wieku Samuel Huntington, jeden ze znawców współczesności, napisał artykuł pt. „Zderzenie cywilizacji”. Myśli w nim zawarte rozwinął później w książce, której tytuł został uzupełniony o słowa: „Nowy kształt ładu światowego”. Dzieło amerykańskiego politologa zostało okrzyknięte przez Henry’ego Kissingera jedną z najważniejszych książek, jakie ukazały się na świecie po zakończeniu zimnej wojny.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Zdaniem autora, źródłem współczesnych konfliktów o zasięgu światowym nie będą już ani ideologie, ani napięcia wywołane różnicami ekonomicznymi. Współczesny świat zmienia się w arenę walki i rywalizacji między głównymi cywilizacjami. Obok chińskiej, za najgroźniejszą uznał właśnie islamską. Przestrzegał zatem przed procesem odrodzenia islamu.

– Chodzi tu o podjęty przez muzułmanów wysiłek zmierzający do osiągnięcia tego celu – przestrzegał. – Jest to wielki ruch intelektualny, kulturalny, społeczny i polityczny, ogarniający cały świat muzułmański. Islamski „fundamentalizm”, pojmowany potocznie jako polityczne wydanie islamu, to tylko jeden ze składników o wiele szerszego ożywienia idei, zwyczajów i retoryki islamu, a także powszechnego nawrotu do religii.

Jeszcze dalej w swych dociekaniach poszedł Benjamin Barber. Amerykański politolog w książce „Dżihad kontra McŚwiat” mówi o konfrontacji, w której po jednej stronie barykady staje zglobalizowany świat, a po drugiej islamiści oraz podobni im nacjonalistyczni ekstremiści.

Reklama

– Konflikt między demokracją a dżihadem nigdzie nie przejawia się tak dobitnie, jak w świecie muzułmańskim, gdzie zrodziła się sama idea dżihadu, choć świat ten z pewnością nie ma na nią monopolu. Wiadomo, że islam to religia złożona i w żadnym wypadku nie można go utożsamiać z dżihadem. Z drugiej jednak strony, jest względnie niegościnny wobec demokracji, a co za tym idzie, tworzy środowisko sprzyjające zaściankowości – przestrzegał Barber.

Zjednoczeni na modlitwie

Polska historia od dawna związana jest z historią wyznawców Allaha. Wystarczy odwołać się do opisów Henryka Sienkiewicza, który w „Trylogii” barwnie opisywał Tatarów służących Rzeczypospolitej pod wodzą Kmicica. Nie tylko w literaturze, ale też w historii dzieje Tatarów wiążą się z naszym krajem. Byli oni osiedleni na naszych wschodnich rubieżach przez księcia Witolda. Największy przyrost Tatarów miał miejsce w XVII wieku, co wiązało się z nadawaniem ziemi przez Jana III Sobieskiego w zamian za służbę wojskową. Po roku 1989 muzułmanie zorganizowali się w 19 gminach (łącznie ok. 7 tys. osób).

Według ostatniego spisu powszechnego, Tatarów w Polsce jest ok. pół tysiąca, gdyż tylko tyle osób zadeklarowało tę narodowość. Przedstawiciele Związku Muzułmańskiego szacują, że w Polsce jest ok. 5 tys. wyznawców islamu pochodzenia tatarskiego, skupionych w Muzułmańskim Związku Religijnym. Liczbę wszystkich wyznawców islamu w Polsce ocenia się na 20-25 tys. osób.

To m.in. obecność Tatarów na ziemiach polskich stała się inspiracją do wskazania dnia poświęconego islamowi. Został on ustanowiony w 2001 r. przez Komitet ds. Dialogu z Religiami Niechrześcijańskimi. Jednym z inicjatorów modlitewnych spotkań katolików i muzułmanów była Fundacja Dzieło Odbudowy Miłości. W połowie 1997 r., podczas Dni Tatarskich w Warszawie, zrodziła się idea powołania Rady Wspólnej Katolików i Muzułmanów. Zarejestrowano ją w lutym 1999 r. Członkowie Rady spotkali się w 1999 r. z Janem Pawłem II w Drohiczynie podczas odbywającej się w tym czasie pielgrzymki Ojca Świętego do Polski. Dzień Islamu w Kościele katolickim w Polsce obchodzony jest od 2001 r. Został ustanowiony decyzją Konferencji Episkopatu Polski jako „dzień modlitw poświęcony islamowi”. Organizuje go Komitet ds. Dialogu z Religiami Niechrześcijańskimi, który wchodzi w skład Rady ds. Dialogu Międzyreligijnego Konferencji Episkopatu Polski i zajmuje się przede wszystkim dialogiem z islamem. Przewodniczący komitetu uczestniczy w pracach Rady Wspólnej Katolików i Muzułmanów – jedynej takiej organizacji na świecie.

Tegoroczny – czternasty Dzień Islamu w Kościele katolickim w Polsce będzie obchodzony 26 stycznia. Tak jak w poprzednich latach, miejscem centralnych obchodów jest Warszawa.

2014-01-21 15:43

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Półksiężyc w miejsce krzyża

Niedziela Ogólnopolska 28/2015, str. 38

[ TEMATY ]

islam

V. ZHURAVLEV/pl.fotolia.com

Wojna cywilizacji będzie się toczyć nie na polach bitew, ale przede wszystkim na ulicach wielokulturowych miast, w których coraz częściej dochodzi do gwałtownych zamieszek.

W czasach komunizmu, a więc materializmu dialektycznego i urzędowego ateizmu, w Związku Sowieckim świątynie katolickie, o ile nie zostały zniszczone, zamieniano na magazyny, sklepy, budynki użyteczności publicznej, domy kultury, a w najlepszym razie na sale koncertowe. Dziś w Europie Zachodniej, w czasach materializmu praktycznego i urzędowego laicyzmu, kościoły katolickie są sprzedawane i zamieniane na warsztaty samochodowe, centra handlowe, muzea, a także sale koncertowe. Pojawiają się jednak jeszcze inne koncepcje dobitnie świadczące o tym, że inspirowana oświeceniem walka z krzyżem promuje półksiężyc.

CZYTAJ DALEJ

Czas decyzji wpisany…w Boży zegar – o pielgrzymowaniu maturzystów na Jasną Górę

Młodzi po Franciszkowemu „wstali z kanapy”, sprzed ekranów i znaleźli czas dla Boga, a nauczyciele, katecheci, kapłani, mimo wielu obowiązków, przeżywali go z wychowankami. Dobiega końca pielgrzymowanie maturzystów na Jasną Górę w roku szkolnym 2023/2024. Dziś przybyła ostatnia grupa diecezjalna – z arch. katowickiej. W sumie w pielgrzymkach z niemalże wszystkich diecezji w Polsce przybyło ok. 40 tys. uczniów. Statystyka ta nie obejmuje kilkuset pielgrzymek szkolnych.

Najliczniej przyjechali maturzyści z diec. płockiej, bo 2,7 tys. osób. „We frekwencyjnej” czołówce znaleźli się też młodzi z arch. lubelskiej, diecezji: rzeszowskiej, sandomierskiej i radomskiej.

CZYTAJ DALEJ

Kard. Dziwisz: O dziedzictwie Jana Pawła II nie wolno nam zapomnieć

2024-04-26 09:15

[ TEMATY ]

kard. Stanisław Dziwisz

dziedzictwo

św. Jan Paweł II

Karol Porwich/Niedziela

- O tym dziedzictwie nie wolno nam zapomnieć, bo byłoby to wielką szkodą dla Kościoła i społeczeństwa, borykającego się przecież z wieloma skomplikowanymi wyzwaniami. Wiele przenikliwych i jasnych odpowiedzi na trudne pytania możemy odnaleźć w nauczaniu Jana Pawła II. Trzeba tylko po nie sięgać - mówi kard. Stanisław Dziwisz, wieloletni jego osobisty sekretarz, w rozmowie z KAI. Jutro przypada 10. rocznica kanonizacji Jana Pawła II.

Były metropolita krakowski pytany o skuteczność modlitwy za pośrednictwem Jana Pawła II jako świętego, wyjaśnia, że otrzymuje „wiele świadectw o uzdrowieniach, między innymi z nowotworów, a wiele małżeństw bezdzietnych dzięki wstawiennictwu św. Jana Pawła II otrzymuje dar potomstwa”.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję