Reklama

Kościół

Papież odwiedzi Turcję? Patriarcha Bartłomiej rozmawiał z Erdoganem

Prezydent Turcji Recep Tayyip Erdogan przyjął w Ankarze patriarchę ekumenicznego Bartłomieja. Według portalu informacyjnego „Orthodox Times”, tematem rozmowy była sytuacja chrześcijan w Syrii, wznowienie działalności Kolegium Teologicznego Halki na Chalki jednej z Wysp Książęcych w Stambule oraz zbliżająca się papieska wizyta w Turcji w 2025 r. z okazji 1700. rocznicy Soboru Nicejskiego.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Patriarcha Bartłomiej wezwał prezydenta Turcji do wykorzystania swoich wpływów w celu zapewnienia ochrony życia i bezpieczeństwa chrześcijan i wszystkich mniejszości w Syrii. Podkreślił również historyczne więzi między Ekumenicznym Patriarchatem Konstantynopola a starym Patriarchatem Antiochii. Prawie połowa wszystkich chrześcijan w Syrii należy do grecko-prawosławnego patriarchatu Antiochii.

Według „Orthodox Times”, rozmowa skupiła się również na planowanych obchodach 1700-lecia Soboru Nicejskiego i spodziewanej wizycie papieża Franciszka w Turcji. Papież chciałby wraz z patriarchą Bartłomiejem udać się do historycznego miejsca soboru. Znajduje się ono we mieście Iznik, około dwóch godzin jazdy na południe od Stambułu. Watykańska delegacja jest gotowa do przygotowawczej wizyty w Izniku. Oficjalna data wizyty nie została jeszcze ustalona. Mówi się jednak, że ma się ona odbyć w maju.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Główne chrześcijańskie wyznanie wiary zostało sformułowane w Nicei/Izniku w 325 roku. Papież Franciszek już kilkakrotnie wyrażał chęć wzięcia udziału w obchodach rocznicowych w tym historycznym miejscu. Byłaby to druga wizyta Franciszka w Turcji od 2014 roku.

Reklama

Podczas rozmów w Ankarze patriarcha Bartłomiej podziękował tureckiemu prezydentowi za wydanie dyrektywy w sprawie ponownego otwarcia Kolegium Teologicznego Halki i poprosił o przyspieszenie odpowiednich procedur. Według „Orthodox Times” Erdoan obiecał pełne wsparcie.

Do czasu zamknięcia przez państwo tureckie w 1971 r. prawosławne seminarium na Chalki jednej z Wysp Książęcych w Stambule wraz z powiązanym z nim Kolegium Teologicznym było najważniejszą instytucją teologiczną Patriarchatu Konstantynopola i jednym z wiodących prawosławnych teologicznych ośrodków akademickich na świecie. Wielu teologów, biskupów i patriarchów ukończyło tam studia, w tym Patriarcha Ekumeniczny Bartłomiej I.

W 1971 r. Halki zostało zamknięte na mocy tureckiego prawa zakazującego działalności prywatnych uniwersytetów. USA, Unia Europejska i Rosja od lat prowadzą kampanię na rzecz ponownego otwarcia uczelni. UE umieściła tę kwestię, w odniesieniu do wolności religijnej, na liście wymagań wobec Ankary podczas negocjacji akcesyjnych z Turcją

Jesienią coraz więcej wskazywało na to, że szkoła może teraz poważnie wznowić działalność. „Orthodox Times” donosił już we wrześniu, że tureckie Ministerstwo Edukacji wkrótce zezwoli na ponowne otwarcie uczelni na polecenie prezydenta Erdogana. Według źródeł z Patriarchatu Ekumenicznego mogłaby ona zacząć przyjmować studentów w ciągu dwóch lat, jeśli pozwolenie zostanie wydane. Harmonogram zależy od zakończenia trwających prac renowacyjnych i wyjaśnienia różnych kwestii administracyjnych i technicznych. Dotyczy to na przykład mianowania kadry nauczycielskiej i procedur rekrutacyjnych.

2024-12-31 16:01

Oceń: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Kościół w Turcji po wizycie Erdogana w Watykanie: mamy poważne problemy

[ TEMATY ]

Tayyip Erdoğan

wikipedia.org

Komunikat po wczorajszym spotkaniu Papieża z prezydentem Turcji jest dość ogólnikowy i trudno z niego wywnioskować, o czym naprawdę rozmawiano. Życzyłbym sobie, aby to spotkanie przyczyniło się do uznania praw katolików w Turcji – powiedział bp Paolo Bizzetti SJ, wikariusz apostolski Anatolii, a zatem wschodniej części tego kraju.

Komentując wczorajszą wizytę w Watykanie tureckiego przywódcy, podkreślił on, że głównym problemem Turcji jest postępujące tam ograniczanie wolności słowa i swobód obywatelskich, co uderza również w chrześcijan. Coraz silniej dają też o sobie znać mniejszościowe, ale bardzo agresywne nurty fundamentalistyczne. W Trabzon na przykład, gdzie przed 12 laty został zamordowany rzymski kapłan ks. Andrea Santoro, sytuacja nadal jest niespokojna.
CZYTAJ DALEJ

Św. Joanna d´Arc

[ TEMATY ]

Joanna d'Arc

pl.wikipedia.org

Drodzy bracia i siostry, Chciałbym wam dzisiaj opowiedzieć o Joannie d´Arc, młodej świętej, żyjącej u schyłku Średniowiecza, która zmarła w wieku 19 lat w 1431 roku. Ta młoda francuska święta, cytowana wielokrotnie przez Katechizm Kościoła Katolickiego, jest szczególnie bliska św. Katarzynie ze Sieny, patronce Włoch i Europy, o której mówiłem w jednej z niedawnych katechez. Są to bowiem dwie młode kobiety pochodzące z ludu, świeckie i dziewice konsekrowane; dwie mistyczki zaangażowane nie w klasztorze, lecz pośród najbardziej dramatycznych wydarzeń Kościoła i świata swoich czasów. Są to być może najbardziej charakterystyczne postacie owych „kobiet mężnych”, które pod koniec średniowiecza niosły nieustraszenie wielkie światło Ewangelii w złożonych wydarzeniach dziejów. Moglibyśmy je porównać do świętych kobiet, które pozostały na Kalwarii, blisko ukrzyżowanego Jezusa i Maryi, Jego Matki, podczas gdy apostołowie uciekli, a sam Piotr trzykrotnie się Go zaparł. Kościół w owym czasie przeżywał głęboki, niemal 40-letni kryzys Wielkiej Schizmy Zachodniej. Kiedy w 1380 roku umierała Katarzyna ze Sieny, mamy papieża i jednego antypapieża. Natomiast kiedy w 1412 urodziła się Joanna, byli jeden papież i dwaj antypapieże. Obok tego rozdarcia w łonie Kościoła toczyły się też ciągłe bratobójcze wojny między chrześcijańskimi narodami Europy, z których najbardziej dramatyczną była niekończąca się Wojna Stulenia między Francją a Anglią. Joanna d´Arc nie umiała czytań ani pisać. Można jednak poznać głębiej jej duszę dzięki dwóm źródłom o niezwykłej wartości historycznej: protokołom z dwóch dotyczących jej Procesów. Pierwszy zbiór „Proces potępiający” (PCon) zawiera opis długich i licznych przesłuchań Joanny z ostatnich miesięcy jej życia ( luty-marzec 1431) i przytacza słowa świętej. Drugi - Proces Unieważnienia Potępienia, czyli "rehabilitacji" (PNul) zawiera zeznania około 120 naocznych świadków wszystkich okresów jej życia (por. Procès de Condamnation de Jeanne d´Arc, 3 vol. i Procès en Nullité de la Condamnation de Jeanne d´Arc, 5 vol., wyd. Klincksieck, Paris l960-1989). Joanna urodziła się w Domremy - małej wiosce na pograniczu Francji i Lotaryngii. Jej rodzice byli zamożnymi chłopami. Wszyscy znali ich jako wspaniałych chrześcijan. Otrzymała od nich dobre wychowanie religijne, z wyraźnym wpływem duchowości Imienia Jezus, nauczanej przez św. Bernardyna ze Sieny i szerzonej w Europie przez franciszkanów. Z Imieniem Jezus zawsze łączone jest Imię Maryi i w ten sposób na podłożu pobożności ludowej duchowość Joanny stała się głęboko chrystocentryczna i maryjna. Od dzieciństwa, w dramatycznym kontekście wojny okazuje ona wielką miłość i współczucie dla najuboższych, chorych i wszystkich cierpiących. Z jej własnych słów dowiadujemy się, że życie religijne Joanny dojrzewa jako doświadczenie mistyczne, począwszy od 13. roku życia (PCon, I, p. 47-48). Dzięki "głosowi" św. Michała Archanioła Joanna czuje się wezwana przez Boga, by wzmóc swe życie chrześcijańskie i aby zaangażować się osobiście w wyzwolenie swojego ludu. Jej natychmiastową odpowiedzią, jej „tak” jest ślub dziewictwa wraz z nowym zaangażowaniem w życie sakramentalne i modlitwę: codzienny udział we Mszy św., częsta spowiedź i Komunia św., długie chwile cichej modlitwy prze Krucyfiksem lub obrazem Matki Bożej. Współczucie i zaangażowanie młodej francuskiej wieśniaczki w obliczu cierpienia jej ludu stały się jeszcze intensywniejsze ze względu na jej mistyczny związek z Bogiem. Jednym z najbardziej oryginalnych aspektów świętości tej młodej dziewczyny jest właśnie owa więź między doświadczeniem mistycznym a misją polityczną. Po latach życia ukrytego i dojrzewania wewnętrznego nastąpiły krótkie, lecz intensywne dwulecie jej życia publicznego: rok działania i rok męki. Na początku roku 1429 Joanna rozpoczęła swoje dzieło wyzwolenia. Liczne świadectwa ukazują nam tę młodą, zaledwie 17-letnią kobietę jako osobę bardzo mocną i zdecydowaną, zdolną do przekonania ludzi niepewnych i zniechęconych. Przezwyciężywszy wszystkie przeszkody spotyka następcę tronu francuskiego, przyszłego króla Karola VII, który w Poitiers poddaje ją badaniom przeprowadzanym przez niektórych teologów Uniwersytetu. Ich ocena jest pozytywna: nie dostrzegają w niej nic złego, lecz jedynie dobrą chrześcijankę. 22 marca 1429 Joanna dyktuje ważny list do króla Anglii i jego ludzi, oblegających Orlean (tamże, s. 221-22). Proponuje w nim prawdziwy, sprawiedliwy pokój między dwoma narodami chrześcijańskimi, w świetle imion Jezusa i Maryi, ale jej propozycja zostaje odrzucona i Joanna musi angażować się w walkę o wyzwolenie miasta, co nastąpiło 8 maja. Innym kulminacyjnym momentem jej działań politycznych jest koronacja Karola VII w Reims 17 lipca 1429 r. Przez cały rok Joanna żyje między żołnierzami, pełniąc wśród nich prawdziwą misję ewangelizacyjną. Istnieje wiele ich świadectw o jej dobroci, męstwie i niezwykłej czystości. Wszyscy, łącznie z nią samą, mówią o niej „la pulzella” - czyli dziewica. Męka Joanny zaczęła się 23 maja 1430, gdy jako jeniec wpada w ręce swych wrogów. 23 grudnia zostaje przewieziona pod strażą do miasta Rouen. To tam odbywa się długi i dramatyczny Proces Potępienia, rozpoczęty w lutym 1431 r. a zakończony 30 maja skazaniem na stos. Był to proces wielki i uroczysty, któremu przewodniczyli dwaj sędziowie kościelni: biskup Pierre Cauchon i inkwizytor Jean le Maistre. W rzeczywistości kierowała nim całkowicie duża grupa teologów słynnego Uniwersytetu w Paryżu, którzy uczestniczyli w nim jako asesorzy. Podziel się cytatem
CZYTAJ DALEJ

Egipt: historyczny klasztor św. Katarzyny na Synaju przechodzi na własność państwa

2025-05-30 16:08

[ TEMATY ]

Egipt

św. Katarzyna

klasztor

Synaj

wikipedia/Berthold Werner

Klasztor Świętej Katarzyny znajdujący się u stóp Góry Świętej Katarzyny i góry Synaj, na półwyspie Syna.

Klasztor Świętej Katarzyny znajdujący się u stóp Góry Świętej Katarzyny i góry Synaj, na półwyspie Syna.

Po 15 wiekach niezależnego istnienia prawosławny klasztor św. Katarzyny na półwyspie Synaj, mający status autonomicznego Kościoła prawosławnego, staje się własnością państwa egipskiego. Taką decyzję wydał 28 maja sąd w Ismailiji, co oznacza w istocie skonfiskowanie przez władze państwowe ogromnego bogactwa materialnego i duchowego tego obiektu: prastarych ikon, rękopisów, starodruków, bibliotek i innych dóbr, wpisanego na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO.

Klasztor św. Katarzyny powstał około 530 roku na rozkaz cesarza bizantyjskiego Justyniana I, choć pierwszą kaplicę wzniesiono tam na początku IV wieku na polecenie cesarzowej Heleny (zmarłej około 328-330 roku) i jest najstarszym, działającym do dzisiaj. monasterem chrześcijańskim na świecie. Znajduje się w wąskiej dolinie Wadi al-Dajr na południu Synaju w miejscu, w którym tradycja biblijna umiejscowiła krzak gorejący, z którego Bóg przemawiał do Mojżesza (Wj 3, 1-6), a w pobliżu wznosi się góra Synaj, zwana też Górą Mojżesza, gdzie miał on otrzymać od Boga tablice Dekalogu. Obiekt, otoczony wysokim na 12-15 metrów i grubym na ponad półtora metra murem obronnym, jest położony na wysokości 1570 m npm.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję