Reklama

Wiadomości

Minister Edukacji ignoruje postanowienie Trybunału Konstytucyjnego

Minister Edukacji Barbara Nowacka w opublikowanym stanowisku stwierdziła, że postanowienie Trybunału Konstytucyjnego zawieszające stosowanie jej rozporządzenia zmieniającego zasady dotyczące organizowania lekcji religii w szkole, nie wywołuje skutków prawnych.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Rozporządzenie rozszerza m.in. możliwość prowadzenia katechezy w tzw. grupach międzyklasowych, składających się z uczniów różnych roczników.

Akt ten został wydany bez wymaganego prawem porozumienia z władzami kościołów i związków wyznaniowych.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

O wydanie postanowienia zabezpieczającego przez Trybunał Konstytucyjny zwróciła się Pierwsza Prezes Sądu Najwyższego we wniosku o zbadanie zgodności z Konstytucją RP rozporządzenia Ministra Edukacji.

W lakonicznym komunikacie na stronie Ministerstwa nie podano przyczyn, dla których, zdaniem minister Barbary Nowackiej, postanowienie nie pociąga za sobą konsekwencji prawnych.

Wydanie komunikatu o tej treści godzi w pewność i stabilność prawa, podważa zaufanie do konstytucyjnych organów władzy sądowniczej Rzeczypospolitej Polskiej oraz narusza zasadę trójpodziału władzy na ustawodawczą, wykonawczą i sądowniczą.

Reklama

Trybunał Konstytucyjny, postanowieniem z 29 sierpnia (sygn. U 10/24), uwzględnił wniosek Pierwszej Prezes Sądu Najwyższego Małgorzaty Manowskiej, zawieszając stosowanie przepisów rozporządzenia Ministra Edukacji z 26 lipca 2024 r., zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach (Dz. U. poz. 1158). W odpowiedzi, na stronie internetowej Ministerstwa Edukacji Narodowej, opublikowano komunikat, w którym zakwestionowano skuteczność postanowienia zabezpieczającego.

– Komunikat na stronie Ministerstwa Edukacji Narodowej, w którym wskazano, że postanowienie Trybunału Konstytucyjnego nie wywołuje skutków prawnych jest kuriozalny. Należy jednak wskazać, że to wyłącznie komunikat MEN, więc nie ma mocy prawnej. Działania MEN prowadzić mogą jednak do chaosu w stosowaniu prawa oraz sytuacji, w której w jednych szkołach będą stosowane dotychczasowe przepisy dotyczące organizacji lekcji religii, zaś w innych, przepisy uwzględniające zmiany wynikające z zawieszonego przez Trybunał Konstytucyjny rozporządzenia Ministra Edukacji – wskazuje r.pr. Marek Puzio, starszy analityk Instytutu Ordo Iuris.

Podziel się cytatem

Wspomniane rozporządzenie zawiera między innymi regulacje dopuszczające łączenie na lekcjach religii uczniów różnych roczników (w tzw. grupy międzyklasowe) również w przypadku, gdy w danej klasie zgłosiło się na religię więcej niż 6 uczniów. Dotychczasowe przepisy wykluczały możliwość tworzenia grup międzyklasowych, jeśli w klasie na religię miałoby uczęszczać co najmniej 7 uczniów.

Może to doprowadzić do zmniejszenia liczby lekcji religii w szkołach, a, co za tym idzie – redukcji zatrudnienia nauczycieli, całkowitego zwolnienia niektórych z nich albo konieczności pracy katechetów w kilku szkołach jednocześnie. Jednocześnie powszechne mogą stać się sytuacje, w których w jednej grupie będą uczyli się razem uczniowie w różnym wieku, a więc znajdujący się na różnym etapie rozwoju i z różnym poziomem wiedzy. Rozporządzenie przewiduje bowiem tworzenie grup międzyklasowych obejmujących uczniów klas I-III, IV-VI albo VII i VIII.

Reklama

Rodzi to daleko idące konsekwencje praktyczne. Przykładowo, w grupie uczniów klas IV, V i VI w ciągu roku szkolnego można przepracować zakres materiału z jednej tylko klasy. Wobec tego należy podjąć decyzję, czy przerabianym materiałem będzie ten z klasy IV (uczniowie klasy III kontynuują materiał w kolejnej klasie, a uczniowie klas V i VI powtarzają opanowane już treści i niedostosowane do ich poziomu wiedzy i rozwoju), z klasy V (u uczniów klasy IV powstaje wówczas roczna wyrwa w programie nauczania, a uczniowie klasy VI powtarzają materiał), czy klasy VI (dwa roczniki uczniów tracą rok lub dwa nauczania, które prawdopodobnie będą musieli uzupełnić samodzielnie, a treści mogą być niedostosowane do ich poziomu rozwoju i zdobytej wiedzy).

Ponadto proponowane zmiany Minister Edukacji postanowiła wdrożyć rozporządzeniem, a więc de facto na drodze jednoosobowej decyzji, podjętej, co istotne, bez osiągnięcia wymaganego prawem porozumienia z władzami kościołów i innych związków wyznaniowych. Za takie porozumienie nie sposób bowiem uznać jedynie zaoferowania możliwości wypowiedzenia się przez stronę kościelną czy też wyrażenia przez nią niewiążącej opinii, jak chciałoby to widzieć Ministerstwo.

Do osiągnięcia porozumienia w tej sprawie zobowiązywała Minister Edukacji konstytucyjna zasada konsensualnej regulacji stosunków państwa ze wspólnotami religijnymi, a także art. 12 ust. 2 ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2024 r. poz. 750) [1]. Także Pierwsza Prezes Sądu Najwyższego wskazała, że rozporządzenie narusza wspomnianą zasadę, wynikającą z art. 25 ust. 3 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. nr 78, poz. 483 ze zm.) [2].

Wobec wymienionych wyżej względów, Trybunał Konstytucyjny, który ma dopiero wydać orzeczenie w kwestii zgodności z Konstytucją przepisów rozporządzenia Minister Edukacji z 26 lipca, uznał za zasadny wniosek Pierwszej Prezes Sądu Najwyższego o udzielenie zabezpieczenia poprzez zawieszenie stosowania zaskarżonych przepisów rozporządzenia. Możliwość wydania postanowienia zabezpieczającego przez Trybunał wynika z art. 36 ustawy z dnia 30 listopada 2016 r. o organizacji i trybie postępowania przed Trybunałem Konstytucyjnym (Dz. U. z 2019 r. poz. 2393) w związku z art. 755 ustawy z dnia 17 listopada 1964 r. – Kodeks postępowania cywilnego (Dz. U. z 2023 r. poz. 1550, ze zm.).

Zarówno Trybunał Konstytucyjny, jak i Sąd Najwyższy, są organami władzy sądowniczej, których działalność znajduje swoje umocowanie w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej. Ustawa zasadnicza, w art. 10 ust. 1, stanowi, że ustrój Rzeczypospolitej Polskiej opiera się na podziale i równowadze władzy ustawodawczej, władzy wykonawczej i władzy sądowniczej. Oświadczenie Ministra Edukacji podważające działania i orzeczenia organów władzy sądowniczej, godzi zarazem w wymienioną wyżej zasadę trójpodziału władzy.

Podziel się cytatem

– Po klęsce siłowego - bez porozumienia ze wspólnotami religijnymi – wprowadzania zmian zasad organizacji lekcji religii, Minister Edukacji próbuje nieudolnie tuszować swoje błędy uderzając w orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego. Działania te godzą w organ, który ma za zadanie chronić wolności i prawa jednostek poprzez kontrolę władzy ustawodawczej i wykonawczej, a przez to wpisują się w postępującą destrukcję ustrojową przeprowadzaną przez rząd” – zaznacza dr Łukasz Bernaciński, członek zarządu Instytutu Ordo Iuris.

2024-09-24 11:49

Ocena: +14 -3

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Prof. Borecki: Rozporządzenie min. Nowackiej kwalifikuje się do zaskarżenia do Trybunału Konstytucyjnego

[ TEMATY ]

Trybunał Konstytucyjny

religia w szkołach

minister edukacji

Karol Porwich/Niedziela

Minister Nowacka, wydając rozporządzenie zmieniające bez porozumienia z Kościołami i związkami wyznaniowymi rozporządzenie MEN z 1992 r. ws. nauczania religii w szkolnictwie publicznym naruszyła art. 12 ust. 2 ustawy z 1991 r. o systemie oświaty. Postąpiła też niezgodnie z § 74 rozporządzeniem premiera z 2002 r. w sprawie „Zasad techniki prawodawczej”. Naruszyła zatem fundamentalną konstytucyjną zasadę legalizmu czyli praworządności, stanowiącą, iż organy władzy publicznej działają na podstawie i w granicach prawa - tłumaczy prof. Paweł Borecki z Zakładu Prawa Wyznaniowego Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego. Dodaje, że uzasadnione byłoby zaskarżenie owego rozporządzenia nowelizującego do Trybunału Konstytucyjnego.

Przeczytaj także: Ks. Tomasik o religii w szkołach: Porozumienia nie było. Nikt Kościoła o zgodę nie pytał
CZYTAJ DALEJ

Orędzie noworoczne prezydenta RP

2024-12-31 20:51

[ TEMATY ]

nowy rok

Andrzej Duda

orędzie prezydenta RP

Kancelaria Prezydenta RP

Orędzie noworoczne prezydenta RP Andrzeja Dudy

Orędzie noworoczne prezydenta RP Andrzeja Dudy
Przekazujemy pełną treść noworocznego orędzia prezydenta RP Andrzeja Dudy:
CZYTAJ DALEJ

United Cup - Polska wygrała z Czechami i awansowała do ćwierćfinału

2025-01-01 12:12

[ TEMATY ]

sport

PAP/Marcin Cholewiński

Polska wygrała z Czechami 2:1 w swoim drugim meczu grupy B tenisowego turnieju United Cup w Australii i awansowała do ćwierćfinału. Decydujący punkt biało-czerwonym dała para mieszana Iga Świątek i Hubert Hurkacz, która wygrała z Karoliną Muchovą i Tomasem Machacem 7:6 (7-3), 6:3.

Środowe spotkanie zaczęło się od porażki Hurkacza z Machacem 5:7, 6:3, 4:6. W światowym rankingu Polak jest obecnie 16., a Czech 25. To była ich druga konfrontacja. Machac zrewanżował się za ubiegłoroczną porażkę w Marsylii.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję