Reklama

Wiadomości

Egipt: strożytne Kościoły wschodnie i prawosławni potwierdzili swój sprzeciw wobec stosunków homoseksualnych

Potwierdzenie instytucji małżeństwa jako związku mężczyzny i kobiety oraz stanowcze odrzucenie stosunków między osobami tej samej płci zawiera wspólny dokument przedstawicieli Kościołów prawosławnych i wschodniochhrześcijańskich, podpisany na zakończenie ich spotkania w Egipcie. Odbyło się ono w dniach 16-17 września w rezydencji patriarszej w koptyjskim klasztorze Deir Amba Biszoi (św. Paisjusza Wielkiego) w Wadi an-Natrun w północnej części kraju z inicjatywy głowy Kościoła koptyjskiego patriarchy Teodora (Tawadrosa) II i miało za zadanie przygotowanie przyszłej jedności obu rodzin kościelnych. Było to pierwsze takie wydarzenie po 34 latach.

[ TEMATY ]

Egipt

homoseksualizm

pixabay/LollipopPhotographyUK

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Spotkanie, które przebiegało pod hasłem "Miłość Chrystusa przynagla nas" (2 Kor 5, 14), rozpoczęło się modlitwą pod przewodnictwem Teodora II w cerkwi klasztornej Przemienienia Pańskiego. Potem, witając przybyłych wezwał Kościoły, uczestniczące w wydarzeniu, do "budowania stosunków miłości w Chrystusie, pogłębiania wzajemnego zrozumienia, kontynuowania dialogu i nieustannej modlitwy". Wspomniał także o konieczności wyrażania "jednym głosem prawosławnym naszego wspólnego poglądu na globalne problemy społeczne, budzące zatroskanie naszych Kościołów".

Z kolei prawosławny patriarcha Konstantynopola Bartłomiej w nadesłanych pozdrowieniach do zgromadzonych w klasztorze członków obu nurtów chrześcijaństwa wschodniego podkreślił ważność jedności chrześcijańskiej i współpracy wzajemnej, aby nie «stwarzać przeszkód Ewangelii Chrystusowej»".

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Następnie referaty przedstawili dwaj współprzewodniczący Wspólnej Komisji ds. Dialogu Teologicznego między Kościołami Prawosławnymi a Starożytnymi Kościołami Wschodnimi - metropolita chalcedoński Emanuel (Patriarchat Konstantynopolski) i koptyjski metropolita El Quosia - Tomasz. Obrady toczyły się zarówno w formacie okrągłego stołu, łączącego wszystkich uczestników, jak i w oddzielnych dyskusjach - według obu "rodzin kościelnych": prawosławnej i wschodniochrześcijańskiej. Wszyscy delegaci wyrazili zaniepokojenie "z powodu kryzysu w sprawach rodziny i wyzwań antropologicznych w dzisiejszym zeświecczonym społeczeństwie". Podkreślili też swą wierność tradycyjnemu, chrześcijańskiemu rozumieniu małżeństwa jako "nierozerwalnego i opartego na miłości związku mężczyzny i kobiety" oraz potępili usprawiedliwianie "małżeństw" jednopłciowych odwoływaniem się do "absolutnej wolności ludzkiej".

Mówiąc o dążeniu do pełnej jedności uczestnicy obrad przypomnieli "owocne wyniki dialogu", który wypracował konkretne kroki potrzebne do przywrócenia jej, przywołując w tym kontekście "mapę drogową", uzgodnioną na spotkaniu wspólnej grupy roboczej w Atenach w dniach 24-25 listopada 2014 r. Wokół tego zagadnienia toczyła się ożywiona owocna dyskusja - podkreślono w oświadczeniu oficjalnym, ogłoszonym po spotkaniu.

Postanowiono również przedłużyć pracę dwóch podkomitetów Wspólnej Komisji - liturgicznego i duszpasterskiego, jak również powierzyć obu współprzewodniczącym spotkanie się ze zwierzchnikami Kościołów obu rodzin wyznaniowych w celu omówienia z nimi wyników działalności Komisji. Zobowiązano obie rodziny kościelne na wszystkich szczeblach: duchowieństwa, osób konsekrowanych i świeckich do włączenia się do dialogu. Ponadto postanowiono utworzyć stronę internetową, na której znajdą się wszystkie dokumenty dotyczące tego dialogu.

Ponadto w związku z przypadającą w przyszłym roku 1700. rocznicą zwołania I Soboru Powszechnego (Nicea w 325) oraz z faktem, iż chrześcijanie wschodni i zachodni będą wtedy obchodzić Wielkanoc w tym samym czasie, uczestnicy spotkania "wyrazili życzenie, aby cały świat świętował Paschę zgodnie z tradycją Soboru Nicejskiego i paschalią [metodą obliczania kolejnych Wielkanocy - KAI] prawosławną".

W obradach w Wadi an-Natrun każdy Kościół był reprezentowany przez dwóch wysłanników, którzy przybyli z Albanii, Armenii, Bułgarii, Cypru, Egiptu, Erytrei, Grecji, Jerozolimy, Libanu, Polski, Rosji, Rumunii, Syrii i Turcji. Spotkanie to było pierwszym tego rodzaju wydarzeniem od 1990, gdy na czele Kościoła koptyjskiego stał patriarcha Szenuda III.

2024-09-20 18:25

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Chrześcijanie na celowniku

Niedziela Ogólnopolska 31/2017, str. 55

[ TEMATY ]

chrześcijaństwo

Egipt

Wojciech Dudkiewicz

Koptyjski kościół w Al-Kusajr

Koptyjski kościół w Al-Kusajr

Czy Egipt to bezpieczne miejsce na wakacje? Przedstawiciele biur podróży i organizacji turystycznych przekonują, że nie ma się czego bać, a większym ryzykiem niż wyjazd do Egiptu jest jazda samochodem. Przekonują, bo mają w tym interes, tymczasem...

Zamachy, niepewna sytuacja polityczna odstraszają turystów przed odwiedzeniem popularnych turystycznych krajów. Polskie Ministerstwo Spraw Zagranicznych stale publikuje mapę zagrożeń, których muszą być świadomi turyści chcący odwiedzić jakieś państwo. Czy wyjazdy do Egiptu są bezpieczne? MSZ odradza takie wyjazdy, choć nie stanowczo i nie wszędzie.
CZYTAJ DALEJ

Patron Dnia: Święty Jan Bosko, jeden z największych pedagogów Kościoła

[ TEMATY ]

św. Jan Bosko

CC-2,0 Flickr - Instituto María Auxiliadora Neuquénjpg

św. Jan Bosko

św. Jan Bosko

Jeden z największych pedagogów w dziejach Kościoła, twórca tzw. systemu prewencyjnego – pisze ks. Arkadiusz Nocoń w felietonie dla portalu www.vaticannews.va/pl i Radia Watykańskiego. 31 stycznia wspominamy św. Jana Bosko, prezbitera (1815-1888). W latach 1929 i 1934 beatyfikował go i kanonizował Papież Pius XI. Jego relikwie znajdują się w bazylice Matki Bożej Wspomożycielki w Turynie. Jest patronem: młodzieży, uczniów, studentów, redaktorów, wydawców.

Jan Bosko urodził się w północnych Włoszech. Gdy miał 2 lata, zmarł jego ojciec – Franciszek. Ciężar utrzymania rodziny spoczął więc na matce – Małgorzacie, która ciężko pracując na roli, nie zaniedbywała religijnego wychowania trójki swoich synów. Choć sama nie potrafiła czytać ani pisać, znała doskonale katechizm i obszerne fragmenty Pisma Świętego na pamięć.
CZYTAJ DALEJ

Prawie 300 tys. osób obejrzało watykańską wystawę szopek

2025-01-31 11:29

[ TEMATY ]

wystawa

Rzym

100 szopek w Watykanie

Kolumnada Berniniego

Vatican News

Wystawa "100 szopek w Watykanie"

Wystawa 100 szopek w Watykanie

Ponad 290 tys. odwiedzających, dorosłych i dzieci, obejrzało wystawę „100 szopek w Watykanie”, która w grudniu i na początku stycznia była zorganizowana pod Kolumnadą Berniniego.

Siódma edycja wystawy szopek, organizowanej przez Dykasterię ds. Ewangelizacji we współpracy m.in. z ambasadami państw przy Stolicy Apostolskiej, zgromadziła 125 szopek z 21 krajów – w tym trzy pochodzące z Polski: z Radomia, Wadowic oraz Sierpca. Część prac inspirowana była również Rokiem Jubileuszowym i jego tematem: „Pielgrzymi nadziei”.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję