Reklama

Niedziela Wrocławska

Cykl wielkopostny (3)

„Tylko pod tym znakiem Polak będzie Polakiem…”

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Mowa o krzyżu. Ale jest to mowa bardzo ryzykowna, bo już niezadługo może okazać się, że jest to „język nienawiści”, który nawołuje do „wykluczenia” pewnej kategorii ludzi z polskiego życia społecznego. Trzeba jeszcze tylko pewną ustawę w Sejmie przeprowadzić, a taki tytuł będzie kryminogenny, a z całą pewnością krymino-naganny.

Jest przecież tak, że na naszej ziemi w bardzo nielicznych miejscach połyskują półksiężyce i zjawiają się także gwiazdy Dawida. Czy zatem można twierdzić, że krzyż jest elementem i kryterium polskości? Zwłaszcza, że rosną szeregi tych, którzy w ogóle nie chcą utożsamiać się z jakimkolwiek symbolem religijnym.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Krzyż w naszej rzeczywistości

Diagnoza jest następująca: krzyż towarzyszy nam od ponad tysiąca lat, ale krzyż nie jest własnością Polaków. Jednakże od czasu chrztu Polski krzyż jako znak wiary stał się trwałym elementem polskiego krajobrazu. Nie tylko jako znak umieszczony na sakralnych budowlach lub zawieszony na piersi, bowiem krzyż - zgodnie ze swoją wymową - stał się znakiem azylu i ratunku i był stosowany tam, gdzie należało szukać ratunku - w szpitalach, ochronkach czy miejscach schronienia. Dalej - zgodnie ze swoją wymową - stał się znakiem cierpienia i bólu. Cały czas przecież trwa zwyczaj oznaczania nim miejsc katastrof, śmierci i żalu. Krzyż także - zgodnie ze swoją wymową - stał się znakiem tryumfu i chwały, wtedy, gdy zaznacza miejsca lub osoby chwalebne. Przecież większość odznaczeń ma kształt krzyża. Przede wszystkim jednak krzyż wypowiada miłość, wtedy gdy nim znaczymy czoło drugiego człowieka, gdy krzyżem kreślimy świeży bochenek chleba, gdy przecinamy nim powietrze w geście błogosławieństwa lub oznaczamy odrzwia domu i ściany naszych mieszkań. Tak rozumiany krzyż towarzyszy Polakom od zarania ich państwowości - na proporcach i sztandarach, w chwilach narodowej dumy i zrywu powstańczego i jako żałobna popowstaniowa biżuteria, na czele patriotycznego pochodu, na bramach strajkujących stoczni i kopalń, na budynkach i kapliczkach, na rozstajach dróg, w przydrożnych rowach i na cmentarzach. Krzyż stał się nie tylko znakiem konfesyjnym, ale także znakiem tożsamości narodowej. Nie sposób zatem odżegnać się od krzyża, bo przestrzeń kulturowa pozostanie pusta. A jednak…

Reklama

Prognoza

Czas na prognozę: trzeba było nieco ponad dwudziestu lat tak zwanej transformacji ustrojowej, by krzyż zmienił swą wymowę. Na naszych oczach staje się znakiem sprzeciwu - także zgodnie ze swoją wymową. W tym czasie przecież pojawił się w galeriach sztuki bluźnierczy krzyż Nieznalskiej (artystki?), sejmowy krzyż Palikota (polityka?), sataniczny, odwrócony krzyż Nergala (showmena?), czy diaboliczno-szyderczy krzyż Tarasa (reprezentanta postępowej młodzieży?) na Krakowskim Przedmieściu, z przybitym doń pluszowym misiem. Krzyż plugawiony i wyśmiewany, przy milczeniu Polaków, przez tych, którzy akurat nie chcą być Polakami. Czy „pod tym znakiem Polak zawsze będzie Polakiem..?”

„Otwarte społeczeństwo”

Czas najwyższy na syntezę diagnozy i prognozy: nie będzie! Wszystkie bowiem te działania, happeningi, eventy, zadymy i manify służą wpierw temu, by z Polaków uczynić kosmopolitów, magmę nieokreśloną i galaretowaty twór bez korzeni i podglebia. Na przeszkodzie jednak stoi krzyż, trzeba go zatem wyśmiać, opluć i usunąć według wytycznych jakiegoś globalnego projektu społecznego, zmierzającego do budowy „społeczeństwa otwartego”. Projekt ten jest realizowany od dawna, często bez naszej świadomości. Czy ktoś bowiem zauważył, kiedy zmieniono oznaczenia na ambulansach pogotowia ratunkowego? Zupełnie po cichu zniknęły z nich krzyże, a pojawił się jakiś nieokreślony, gwiaździsty znak z laską Eskulapa w centrum. W ten sposób Europa ma nawiązywać do swoich grecko-rzymskich korzeni, wykluczając chrześcijańskie. To zupełnie tak jak w Sowietach swego czasu, gdzie można było kupić łańcuszki tylko ze znakami zodiaku, a krzyże z cerkwi i kościołów walono w proch.

Krzyż stał się znakiem sprzeciwu…, bo był nim zawsze. „Stat crux, dum volvitur mundus” (stoi krzyż, choć świat się przewraca). I przyszedł czas, kiedy na powrót zaczęto stawiać krzyże i kapliczki, bo człowiek, który żyje w pustce religijno-kulturowej staje się mniej człowiekiem. Stąd płynie prognoza ostateczna, i niech będą nią słowa Cypriana K. Norwida:

„Ojcze mój, twa łódź
Wprost na most płynie -
Maszt uderzy!... Wróć!
Lub wszystko zginie.

Patrz, jaki tam krzyż,
Krzyż niebezpieczny!
Maszt się niesie wzwyż,
Most mu poprzeczny”.

„Synku, trwogi zbądź!
To znak zbawienia;
Płyńmy, bądź co bądź!
Patrz, jak się zmienia!

Oto wszerz i wzwyż
Wszystko toż samo”.
„Gdzie się podział krzyż?”
„Stał się nam bramą!”

(Cyprian K. Norwid, Krzyż i dziecko)

2013-02-27 14:23

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Pojechała pożegnać się z Matką Bożą... wróciła uzdrowiona

[ TEMATY ]

Matka Boża

świadectwo

Magdalena Pijewska/Niedziela

Sierpień 1951 roku na Podlasiu był szczególnie upalny. Kobieta pracująca w polu co i raz prostowała grzbiet i ocierała pot z czoła. A tu jeszcze tyle do zrobienia! Jak tu ze wszystkim zdążyć? W domu troje małych dzieci, czekają na matkę, na obiad! Nagle chwyciła ją niemożliwa słabość, przed oczami zrobiło się ciemno. Upadła zemdlona. Obudziła się w szpitalu w Białymstoku. Lekarz miał posępną minę. „Gruźlica. Płuca jak sito. Kobieto! Dlaczegoś się wcześniej nie leczyła?! Tu już nie ma ratunku!” Młoda matka pogodzona z diagnozą poprosiła męża i swoją mamę, aby zawieźli ją na Jasną Górę. Jeśli taka wola Boża, trzeba się pożegnać z Jasnogórską Panią.

To była środa, 15 sierpnia 1951 roku. Wielka uroczystość – Wniebowzięcie Najświętszej Maryi Panny. Tam, dziękując za wszystkie łaski, żegnając się z Matką Bożą i własnym życiem, kobieta, nie prosząc o nic, otrzymała uzdrowienie. Do domu wróciła jak nowo narodzona. Gdy zgłosiła się do kliniki, lekarze oniemieli. „Kto cię leczył, gdzie ty byłaś?” „Na Jasnej Górze, u Matki Bożej”. Lekarze do karty leczenia wpisali: „Pacjentka ozdrowiała w niewytłumaczalny sposób”.

CZYTAJ DALEJ

Ks. Węgrzyniak: miłość owocna i radosna dzięki wzajemności

2024-05-04 17:05

Archiwum ks. Wojciecha Węgrzyniaka

Ks. Wojciech Węgrzyniak

Ks. Wojciech Węgrzyniak

Najważniejszym przykazaniem jest miłość, ale bez wzajemności miłość nigdy nie będzie ani owocna, ani radosna - mówi biblista ks. dr hab. Wojciech Węgrzyniak w komentarzu dla Vatican News - Radia Watykańskiego do Ewangelii Szóstej Niedzieli Wielkanocnej 5 maja.

Ks. Węgrzyniak wskazuje na „wzajemność" jako słowo klucz do zrozumienia Ewangelii Szóstej Niedzieli Wielkanocnej. Podkreśla, że wydaje się ono ważniejsze niż „miłość" dla właściwego zrozumienia fragmentu Ewangelii św. Jana z tej niedzieli. „W piekle ludzie również są kochani przez Pana Boga, ale jeżeli cierpią, to dlatego, że tej miłości nie odwzajemniają” - zaznacza biblista.

CZYTAJ DALEJ

Ks. Tadeo z Filipin: na pielgrzymce łagiewnickiej zobaczyłem nadzieję Kościoła

2024-05-05 14:58

[ TEMATY ]

Łagiewniki

Jezus Miłosierny

Małgorzata Pabis

Potrzeba miłosierdzia, aby wszelka niesprawiedliwość na świecie znalazła kres w blasku prawdy…

Potrzeba miłosierdzia, aby wszelka niesprawiedliwość na świecie znalazła kres w blasku prawdy…

„Na pielgrzymce do sanktuarium Bożego Miłosierdzia zobaczyłem młodych ludzi, rodziny z dziećmi, nadzieję Kościoła” - mówi ks. Tadeo Timada, filipiński duchowny ze Zgromadzenia Synów Miłości, który uczestniczył po raz pierwszy w bielsko-żywieckiej pielgrzymce do sanktuarium Bożego Miłosierdzia w Łagiewnikach. Przeszła ona po raz 12. z Bielska-Białej do krakowskich Łagiewnik w dniach od 30 kwietnia do 3 maja br. Wzięło w niej udział ponad 1200 osób.

W połowie lat 90. ubiegłego wieku, kiedy to papież Jan Paweł II odwiedził Filipiny, przyszły kapłan obiecał sobie, że przyjedzie do Polski. Dziś ks. Tadeo pracuje jako przełożony we wspólnocie zgromadzenia zakonnego kanosjanów w Padwie.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję