Rzym popiera Paryż
Manifestacja przed Ambasadą Francuską
Francuzi protestujący przeciwko projektowi prawa francuskiego prezydenta „Małżeństwo dla wszystkich” protestowali 13 stycznia 2013 r. nie tylko w Paryżu. Rzymski korespondent „Niedzieli” dotarł do manifestujących przed Ambasadą Francuską na placu Farnese w Wiecznym Mieście.
Audiencja Generalna
Chrystus Pośrednikiem i Pełnią Objawienia
O Chrystusie, który jest zarazem Pośrednikiem i Pełnią całego Objawienia, mówił Benedykt XVI podczas audiencji generalnej 16 stycznia br. w Watykanie. Papież kontynuował cykl katechez związanych z obchodzonym obecnie Rokiem Wiary.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Ojciec Święty nawiązał do nauki II Soboru Watykańskiego, zawartej w Konstytucji dogmatycznej o Objawieniu Bożym „Dei verbum”. Przypomniał, że już w Starym Testamencie jest mowa o pośrednikach, takich jak Mojżesz, prorocy, sędziowie, którzy przekazują ludowi Izraela wolę Bożą, przypominając o konieczności wierności przymierzu i utrzymując żywe oczekiwanie pełnej i ostatecznej realizacji Bożych obietnic. Jednakże swój szczyt i pełnię objawienie Boże osiąga w Bożym Narodzeniu, kiedy w Jezusie z Nazaretu Bóg nawiedza swój lud. Jezus objawia nam oblicze Boga.
Siewca wyszedł siać
Benedykt XVI naucza
Niełatwo ukazywać otwarcie i bez kompromisów to, w co wierzymy, zwłaszcza w kontekście, w którym żyjemy, w obliczu społeczeństwa, które często uważa ludzi żyjących wiarą w Jezusa za niemodnych i nie na czasie. Na fali tej mentalności także pośród chrześcijan może zaistnieć niebezpieczeństwo rozumienia relacji z Jezusem jako czegoś ograniczającego, czegoś utrudniającego samorealizację.
Z homilii podczas Mszy św. w uroczystość Chrztu Pańskiego, 13 stycznia 2013 r.
Witam polskich pielgrzymów. Dziś zwracamy swe myśli ku Temu, który jest Pośrednikiem i Pełnią Bożego Objawienia. W Jezusie z Nazaretu Bóg nawiedza swój lud, posyłając swego Jednorodzonego Syna, który stał się człowiekiem. Jezus nie tylko mówi o Bogu, ale objawia Jego oblicze. Wpatrzeni w Nie każdego dnia, zmierzajmy ku tej pełni, oczekując realizacji Królestwa Bożego. Niech Bóg wam błogosławi!
Do Polaków podczas audiencji generalnej, 16 stycznia 2013 r.
Zdziwienie Watykanu
Blokada ekonomiczna
Reklama
Dyrektor watykańskiego Urzędu Informacji Finansowej René Brülhart oświadczył, że nie rozumie, dlaczego Bank Włoch od 1 stycznia 2013 r. blokuje płatności kartami kredytowymi na terenie Państwa Miasta Watykańskiego. Z tego powodu dziesiątki tysięcy turystów mogą płacić tylko gotówką, m.in. za bilety wstępu do Muzeów Watykańskich.
Bank Włoch wyjaśnił, że wyłączenie terminali zostało podyktowane tym, że - ze względu na fakt, iż Watykan nie należy do Unii Europejskiej, nie ma koniecznych informacji dotyczących przepływu pieniędzy na jego terytorium. Chodzi więc o to, że centralny bank włoski chce wiedzieć więcej o ostatecznych odbiorcach sum przechodzących przez terminale płatnicze w Watykanie. Paradoksalnie jednak po zamknięciu terminali wszystkie płatności są dokonywane gotówką, a zatem nie podlegają takiej kontroli - zauważa dziennik „La Croix”.
Mówi Szef Dyplomacji Watykańskiej
O wyrokach Trybunału Praw Człowieka
Wolność wyznania i sumienia ciągle jest zagrożona, a najnowsze wyroki wydane przez Europejski Trybunał Praw Człowieka w Strasburgu pokazują, jak bardzo zagadnienia te są złożone. Mówił o tym sekretarz ds. stosunków z państwami w Sekretariacie Stanu Stolicy Apostolskiej abp Dominique Mamberti w rozmowie z Radiem Watykańskim. Okazją do tej wypowiedzi były orzeczenia sędziów ze Strasburga w sprawie prawa obywateli brytyjskich do noszenia symboli religijnych w miejscu pracy oraz prawa do utworzenia związku zawodowego przez duchownych w Rumunii i skargi nauczyciela religii przeciw rządowi hiszpańskiemu.
- Sprawy te pokazują, że zagadnienia związane z wolnością sumienia i religii są złożone, zwłaszcza w społeczeństwie europejskim, naznaczonym wzrostem zróżnicowania religijnego i związanym z tym nasileniem się laicyzmu - powiedział szef dyplomacji watykańskiej. Zwrócił uwagę na ryzyko, że relatywizm moralny, narzucany jako nowa norma społeczna, prowadzi do podważenia podstaw jednostkowej wolności sumienia i religii. Kościół pragnie, aby swobody te były bronione we wszystkich okolicznościach, w tym także w obliczu „dyktatury relatywizmu”, dlatego należy ukazywać racjonalność ludzkiego sumienia w ogóle i moralnych działań chrześcijan w szczególności - podkreślił abp Mamberti. Dodał, że dotyczy to zwłaszcza takich spraw „moralnie kontrowersyjnych”, jak aborcja czy homoseksualizm.
Na blogach piszą
Nie ma co okrajać Bożego Objawienia z bardziej surowych i nieprzyjemnych dla naszych uszu jego elementów, takich jak nauczanie o Bożych karach, gniewie Boga, Jego pomście i bojaźni, jaką winniśmy Mu okazywać. To prawda, że Pan Bóg ma większe upodobanie w przebaczaniu i udzielaniu miłosierdzia grzesznikom, aniżeli w okazywaniu im Swego gniewu i sprawiedliwej pomsty, tym niemniej ta druga strona Bożego oblicza też jest prawdziwa i należy o niej mówić.
Mirosław Salwowski
… wolę, jak o moralności prawi mi ksiądz (nawet grzeszny), a nie jakiś pan prezes, który z tą moralnością tym bardziej niewiele ma wspólnego.
Maciej Eckardt