Reklama

Święta i uroczystości

Wiara źródłem jedności chrześcijan

W dniach 18-25 stycznia 2013 r. - pod hasłem „Czego Bóg od nas oczekuje” - obchodzony będzie Tydzień Modlitw o Jedność Chrześcijan. 25 stycznia odbędą się nabożeństwa ekumeniczne we wszystkich katedrach w Polsce

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Wiara w Jezusa Chrystusa łączy wszystkich chrześcijan. Mimo podziałów wśród wyznawców Chrystusa, On sam nie jest podzielony. „Wciąż jeszcze wierzymy inaczej, ale przecież nie w Innego”. To słynne stwierdzenie reformowanego teologa Karla Bartha, powtarzane także przez bł. Jana Pawła II, przypomina, że my, chrześcijanie, doświadczamy żywej wiary w tego samego Chrystusa, i stanowi zachętę do jej wspólnego wyznawania. Kościoły i wspólnoty chrześcijańskie uznają jednomyślnie, że wywodzą się od Osoby Jezusa Chrystusa. „Jeden jest Pan, jedna wiara, jeden chrzest. Jeden jest Bóg i Ojciec wszystkich, który jest i działa ponad wszystkimi, przez wszystkich i we wszystkich” (Ef 4, 5-6).

Reklama

Chrystus jest założycielem Kościoła, a więc Tym, który tworzył jego zręby. Jedno z jego ogniw stanowi jedność i niepodzielność. Wolę i pragnienie jedności Jezus wyraził w modlitwie skierowanej do Ojca w przeddzień swojej męki: „Aby wszyscy stanowili jedno, jak Ty, Ojcze, we Mnie, a Ja w Tobie, aby i oni stanowili w Nas jedno, aby świat uwierzył, że Ty Mnie posłałeś” (J 17, 21). Jedność związana jest z tożsamością Kościoła, będącego przedłużeniem zbawczego dzieła Chrystusa. Ma On pełnię władzy nad Kościołem i jego członkami. Stąd też wola Chrystusa jest w Kościele prawem zobowiązującym nas wszystkich. Wprowadzając do struktury Kościoła znamię jedności, Chrystus wyraził swoją stanowczą wolę, żeby jedność w tym Kościele trwała i była wiernie strzeżona. „Brak jedności - uczy Sobór Watykański II - jawnie sprzeciwia się woli Chrystusa, jest zgorszeniem dla świata, a przy tym szkodzi najświętszej sprawie przepowiadania Ewangelii” („Unitatis redintegratio”, 1). Nie możemy więc być obojętni na Chrystusowe pragnienie jedności.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Pogłębianie ekumenizmu, czyli podejmowanie działań na rzecz jedności chrześcijan, było jednym z najważniejszych celów pontyfikatu Jana Pawła II. „Wierzyć w Chrystusa - uczył Papież - znaczy pragnąć jedności; pragnąć jedności - znaczy pragnąć Kościoła” („Ut unum sint”, 9). Papież wielokrotnie podkreślał, że ekumenizm jest drogą Kościoła, z której nie ma już odwrotu. Potrzebna jest więc właściwa świadomość i postawa ekumeniczna. Wspólne modlitwy wyznawców Chrystusa są nie tylko doskonałą sposobnością, by dostrzec innych chrześcijan żyjących w tej samej społeczności, ale nade wszystko są wezwaniem do głębszego umiłowania Chrystusa, w którym wszyscy stanowimy jedno. Choć niekiedy mamy inne tradycje, inny styl myślenia, jednakże czujemy się wszyscy wezwani do ściślejszego zjednoczenia z Chrystusem.

Reklama

Benedykt XVI przypomniał nam w zeszłym roku, że „centrum prawdziwego ekumenizmu jest wiara. Bez niej cały ruch ekumeniczny zostałby sprowadzony do jakiejś formy «umowy społecznej», do której przystępuje się ze względu na wspólny interes”. Szczere dążenie do pełnej jedności wszystkich chrześcijan to dynamizm ożywiany Słowem Bożym, które nie jest przecież podzielone. W różnych wyznaniach chrześcijańskich można odkryć duchowe bogactwo, płynące z jednej wiary, którym trzeba się dzielić. Ważny jest więc priorytet wiary. Jedność jest nie tylko jej owocem, ale i środkiem, a nawet warunkiem, by w sposób coraz bardziej wiarygodny głosić wiarę tym, którzy jeszcze nie znają Zbawiciela albo już od Niego odeszli.

W Roku Wiary trzeba więc promować różne inicjatywy ekumeniczne, które wspierają przywrócenie jedności między wszystkimi uczniami Chrystusa, co było jednym z głównych zamierzeń Soboru Watykańskiego II. Droga, którą obrał Sobór, nie jest pomyłką czy spiskiem jakichś „sił wrogich Kościołowi”. Chodzi o rzecz fundamentalną - odbudowanie jedności, by dla świata być czytelnym znakiem Chrystusa. Będziemy czytelni tym bardziej, im bardziej będziemy potrafili odnieść naukę Jezusa do samych siebie, mając także odwagę dzielenia się nią z obojętnymi i niewierzącymi. Świadectwem prawdziwości wiary w dzisiejszym świecie praktycznego ateizmu i odchodzenia z Kościoła jest nasza jedność. Ekumenizm nie jest bowiem „zdradą prawdziwej wiary”, lecz przeciwnie - wyznaniem i odważnym potwierdzeniem wiary wszystkich noszących zaszczytne imię - chrześcijanie.

* * *

17 stycznia będzie obchodzony XVI Dzień Judaizmu w Kościele katolickim w Polsce pod hasłem: „Ja jestem Józef, brat wasz...” (Rdz 45, 4). Miejscem głównych obchodów będzie Opole.

* * *

26 stycznia będzie obchodzony XIII Dzień Islamu w Kościele katolickim w Polsce pod hasłem: „Wychowanie młodych chrześcijan i muzułmanów do sprawiedliwości i pokoju”. Centralne obchody Dnia Islamu odbędą się w Warszawie.

2013-01-07 13:03

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Arcybiskup Grzegorz Ryś: „Jedność nie oznacza jednolitości”

[ TEMATY ]

ekumenizm

abp Grzegorz Ryś

jedność

MJscreen

Spotkanie z udziałem arcybiskupa.

Spotkanie z udziałem arcybiskupa.

- Trzeba zadać sobie pytanie, czy Kościół, jaki tworzymy w Polsce, jest skutecznym narzędziem zjednoczenia Polaków? - zastanawiał się arcybiskup Grzegorz Ryś w Ustroniu.

Spotkanie z metropolitą łódzkim odbyło się w Miejskim Domu Kultury Prażakówka z inicjatywy Chrześcijańskiego Stowarzyszenia Ekumenicznego, które zostało założone przez społeczność katolicką i luterańską Ustronia jako platforma działań ekumenicznych.
CZYTAJ DALEJ

Zasłonięty krzyż - symbol żalu i pokuty grzesznika

Niedziela łowicka 11/2005

[ TEMATY ]

Niedziela

krzyż

Wielki Post

Karol Porwich/Niedziela

Wielki Post to czas, w którym Kościół szczególną uwagę zwraca na krzyż i dzieło zbawienia, jakiego na nim dokonał Jezus Chrystus. Krzyże z postacią Chrystusa znane są od średniowiecza (wcześniej były wysadzane drogimi kamieniami lub bez żadnych ozdób). Ukrzyżowanego pokazywano jednak inaczej niż obecnie. Jezus odziany był w szaty królewskie lub kapłańskie, posiadał koronę nie cierniową, ale królewską, i nie miał znamion śmierci i cierpień fizycznych (ta maniera zachowała się w tradycji Kościołów Wschodnich). W Wielkim Poście konieczne było zasłanianie takiego wizerunku (Chrystusa triumfującego), aby ułatwić wiernym skupienie na męce Zbawiciela. Do dzisiaj, mimo, iż Kościół zna figurę Chrystusa umęczonego, zachował się zwyczaj zasłaniania krzyży i obrazów. Współczesne przepisy kościelne z jednej strony postanawiają, aby na przyszłość nie stosować zasłaniania, z drugiej strony decyzję pozostawiają poszczególnym Konferencjom Episkopatu. Konferencja Episkopatu Polski postanowiła zachować ten zwyczaj od 5 Niedzieli Wielkiego Postu do uczczenia Krzyża w Wielki Piątek. Zwyczaj zasłaniania krzyża w Kościele w Wielkim Poście jest ściśle związany ze średniowiecznym zwyczajem zasłaniania ołtarza. Począwszy od XI wieku, wraz z rozpoczęciem okresu Wielkiego Postu, w kościołach zasłaniano ołtarze tzw. suknem postnym. Było to nawiązanie do wieków wcześniejszych, kiedy to nie pozwalano patrzeć na ołtarz i być blisko niego publicznym grzesznikom. Na początku Wielkiego Postu wszyscy uznawali prawdę o swojej grzeszności i podejmowali wysiłki pokutne, prowadzące do nawrócenia. Zasłonięte ołtarze, symbolizujące Chrystusa miały o tym ciągle przypominać i jednocześnie stanowiły post dla oczu. Można tu dopatrywać się pewnego rodzaju wykluczenia wiernych z wizualnego uczestnictwa we Mszy św. Zasłona zmuszała wiernych do przeżywania Mszy św. w atmosferze tajemniczości i ukrycia.
CZYTAJ DALEJ

Bł. ks. Jan Merlini nie bał się świętości

2025-04-05 17:30

Marzena Cyfert

Msza dziękczynna za beatyfikację bł. ks. Jana Merliniego

Msza dziękczynna za beatyfikację bł. ks. Jana Merliniego

Święci są po to, by świadczyć o powołaniu, jakie człowiek ma w Chrystusie. Jan był świadomy tej godności, tego powołania i swojej drogi ku Bogu. I ta świadomość kształtowała jego życie oraz posługę kapłańską. Wiedział, kim jest i dokąd zmierza – mówił abp Józef Kupny o bł. ks. Janie Merlinim.

Metropolita wrocławski przewodniczył Mszy św. dziękczynnej za beatyfikację włoskiego kapłana, współpracownika św. Kaspra del Bufalo. Wspólna modlitwa we wrocławskiej katedrze zgromadziła kapłanów archidiecezji, siostry Adoratorki Krwi Chrystusa, które przygotowały uroczystość, siostry misjonarki Krwi Chrystusa, misjonarzy klaretynów, przyjaciół i dobroczyńców zgromadzeń oraz czcicieli Przenajdroższej Krwi Chrystusa.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję