Reklama

Kościół nad Odrą i Bałtykiem

Nie było dla Ciebie miejsca

Niedziela szczecińsko-kamieńska 52/2012, str. 3

[ TEMATY ]

rodzina

muzyka

Boże Narodzenie

Bogdan Nowak

Ks. kan. Stefan Ceberek

Ks. kan. Stefan Ceberek

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Słucham kolędy w wykonaniu znakomitego rekolekcjonisty i piosenkarza w sutannie ks. kan. Stefana Ceberka „Nie było dla Ciebie miejsca”, która swoją wiecznie aktualną treścią trafia do każdego szukającego Boga w swojej ziemskiej wędrówce. Kustosz sanktuarium św. Teresy od Dzieciątka Jezus w Porządziu w diecezji łomżyńskiej nagrał szereg płyt, które pomagają mu w ewangelizacji: „Za chwilę przyjdzie Pan”, „Przez mękę trzeba iść”, „Gdy gaśnie dzień”, „Jezus Najwyższe Imię”, „Powrót do Ojca” i szereg innych.

BOGDAN NOWAK: - Ten kurpiowski kapłan szczególnie ukochał swój rodzinny dom, o czym wymownie i czytelnie śpiewa w piosence „Wspomnienie”...

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

KS. KAN. STEFAN CEBEREK: - Urodziłem się we wsi Wykrot w parafii Mszyniec. Moja rodzina od czterech pokoleń jest umuzykalniona. Babcia była oczepiarką weselną i śpiewaczką pogrzebową. A mój nieżyjący już tato przez ponad 40 lat uczył śpiewu w zespole folklorystycznym. Wczesnym rankiem mama i babcia budziły mnie śpiewaniem Godzinek do Najświętszej Maryi Panny. Moje umiłowanie śpiewu religijnego rodzice zauważyli już w dzieciństwie. W szkole średniej nawet miałem propozycje występowania w znanych zespołach rozrywkowych, ale poszedłem za Bożym powołaniem; czułem w sobie Samuela, a więc świadomość, że Chrystus wzywa mnie do wyjątkowych zadań. Wstąpiłem do łomżyńskiego Wyższego Seminarium Duchownego, po ukończeniu którego zostałem w 1985 r. wyświęcony na kapłana. Jako osoba całkowicie oddana Bogu mogłem się poświęcić kapłaństwu i śpiewaniu. Piosenka o Samuelu jest dla mnie symboliczna i ciągle ją śpiewam, mimo że powstają wciąż nowe utwory.

- Śpiewa Ksiądz wyłącznie na Mszach św. ewangelizacyjnych...

- A to dlatego, że moje piosenki są uzupełnieniem Słowa Bożego, które przekazuję słuchaczom na tych Mszach. Nigdy nie przyjmuję propozycji samych koncertów, bo nie chcę być tak modną dziś „gwiazdą” i nie chciałbym, by moją misję piosenkarsko-ewangelizacyjną tak traktowano w Polsce i w czasie zagranicznych występów. Bogu nieustannie dziękuję za ten niezasłużony talent, którym docieram do nawet najbardziej zatwardziałych serc. Mają na nich miejsca uzdrowienia duchowe i fizyczne, za które dziękują sami dotknięci taką łaską Bożą.

- Niebawem święta Bożego Narodzenia. Które ze swojego kapłańskiego życia wspomina Ksiądz najbardziej?

Reklama

- Byłem wówczas jako wikariusz w parafii w Modenie we Włoszech. Były to pierwsze moje święta poza domem - bez rodziny, w obcym kraju. Jeszcze nie wszystko rozumiałem po włosku. Tam nie ma takiej uroczystej Wigilii jak w Polsce, obchodzi się tylko same święta Bożego Narodzenia. W Wigilię od rana do wieczora dyżurowałem jako spowiednik w konfesjonale. Myślami byłem na swych ukochanych Kurpiach. Nie wyobrażałem sobie tego dnia oczekiwania na Narodziny Pana Jezusa bez staropolskiej wieczerzy i choinki. W kościele włoskim nie było w ogóle ludzi, więc poprosiłem proboszcza w Modenie, by mnie zwolnił z tego siedzenia w konfesjonale, bo to jest taki wyjątkowy dzień w roku kościelnym, więc może zrobilibyśmy wieczerzę wigilijną. Ale on nie zgodził się i nawet oświadczył mi, że nie będzie nie tylko wieczerzy wigilijnej, ale nawet zwykłej kolacji. Miałem łzy w oczach z powodu niegościnności księdza włoskiego, bo w Polsce w wigilijny wieczór nawet ze zwierzętami ludzie dzielą się opłatkiem. Wyraziłem głośno swoje niezadowolenie, a na to proboszcz: „Via dalla mia casa!” (precz z mego domu). Zebrałem więc moje rzeczy w walizkę i poszedłem przed siebie. Myślami byłem w kurpiowskim domu moich kochanych rodziców i rodzeństwa, i zastanawiałem się, czy już zasiadają do gościnnego stołu z postnymi potrawami, czy może śpiewają już kolędy. To odrzucenie przez włoskiego kapłana w tę Świętą Noc bardzo mnie bolało. Na szczęście Bóg okazał się dla mnie życzliwy w Wigilię Narodzenia Pana. Znałem tam pewnego księdza, który wiele mi pomagał i poszedłem do niego. Przyjął mnie niezwykle serdecznie i razem zasiedliśmy do wigilijnej kolacji. Później to już tylko u niego pełniłem swoją funkcję duszpasterską. Była to dla mnie noc, w której jak nigdy odczułem bliskość samotnej Dzieciny Bożej, narodzonej w ubogiej stajence. Poczułem wówczas, jak ważne jest w Wigilię mieć rodzinę, przyjaciół i dom.

- Co powinno stanowić istotę wigilijnej wieczerzy?

- Święta Bożego Narodzenia zawierają w sobie wszystkie przeżycia duchowe. To pojednane małżeństwa, pogodzone rodzeństwa, to uleczone niejedno rozdarte przez żal, gniew, złość i nienawiść serce. Warto wiedzieć, że w tym dniu zostaje uwolnionych najwięcej dusz z czyśćca. Pomyślmy o tym, zasiadając do stołu wigilijnego, odmówmy modlitwę za zmarłych, wybaczmy wszystkim urazy, także nieobecnym przy stole, wyciągnijmy pierwsi dłoń, zapomnijmy o urazach. Pamiętajmy, że uzdrawiająca moc Bożego Narodzenia zależy tylko od nas.

- Jak nie zatracić religijnej wymowy tych świąt?

Reklama

- Kiedy w Kościele zaczyna się Adwent, czas przygotowania i wyciszenia przed nadejściem Pana, jesteśmy zalani reklamami mikołajów, choinek i prezentów. Nie mamy czasu, aby zastanowić się nad swoim wewnętrznym życiem, ale od razu nastawiamy się na materialną otoczkę tych świąt: na kupno prezentu, choinki, jakie jedzenie nabyć na stół świąteczny... A kiedy nadchodzą oczekiwane święta, niejedna matka czy żona, nie ma już sił cieszyć się wielkością tych grudniowych świąt, bo dosyć się nasprzątały, nagotowały, napiekły i nabiegały. Niejedna rodzina w tym dniu pokłóci się, bo wszyscy są znerwicowani atmosferą. A przecież warto zjeść jedną potrawę mniej, ale w pokoju i wzajemnej miłości, wspólnie zaśpiewać kolędę i serdecznie porozmawiać. Są to przecież święta rodzinne i taki klimat mamy tworzyć. Zauważmy, że tuż po Bożym Narodzeniu znikają ze sklepów atrybuty tego święta, a natychmiast pojawiają się w marketach króliczki, kurczaczki, pisanki. A właśnie wtedy w Kościele rozpoczyna się czas Bożego Narodzenia i powinien trwać. A w sklepach znów nerwowe przygotowania do Wielkanocy. Niestety, świętujemy tylko powierzchownie, nie widzimy treści religijnych wypływających ze świąt. Niewielu zastanawia się nad tym, po co Jezus przyszedł na świat.

- Święta Bożego Narodzenia są także zwane inaczej świętami przebaczenia..

- Wyjątkowość tych świąt polega też na tym, że chętniej wybaczamy sobie. Chcemy innym sprawić, by ten czas był bardzo radosny. W te cudowne dni Narodzin Pana może zdarzyć się naprawdę wszystko. Wobec ogromu takiej miłości człowiek nie może pozostać obojętny. Ten świąteczny okres może wiele zmienić, odrodzić w naszym życiu, tylko musimy pozwolić Chrystusowi, by narodził się dla nas i w nas. Takich przeżyć tych świąt, gdy w nocy przychodzi Bóg w człowieczej postaci, życzę wszystkim Czytelnikom „KNOiB-Niedzieli”, by ich dalsze dni upływały w radości i pokoju.

2012-12-31 00:00

Oceń: +2 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Pasterze i królowie u Zbawiciela

Niedziela legnicka 1/2021, str. VI

[ TEMATY ]

Boże Narodzenie

Ks. Piotr Nowosielski

Adoracja Nowonarodzonego przez pasterzy – obraz anonimowego autora ze zbiorów Muzeum Diecezjalnego w Santarem

Adoracja Nowonarodzonego przez pasterzy –  obraz anonimowego autora ze zbiorów Muzeum Diecezjalnego w Santarem

W pobliżu dzisiejszej Bazyliki Narodzenia Pańskiego znajduje się Pole Pasterzy. Jest to miejsce, gdzie miał objawić się anioł trzymającym straż przy trzodzie pasterzom.

Tu nasuwa się pytanie: Czy przybywając do Jezusa, pasterze złożyli Mu pokłon tam, gdzie się narodził? Odpowiedź wydaje się twierdząca, przede wszystkim dlatego, że opis tego wydarzenia (Łk 2,1-7) następuje zaraz po opisie narodzin Zbawiciela (Łk 2,8-20).
CZYTAJ DALEJ

Realizm duchowy św. Teresy od Dzieciątka Jezus

Niedziela Ogólnopolska 28/2005

[ TEMATY ]

święta

pl.wikipedia.org

Wielką zasługą św. Teresy jest powrót do ewangelicznego rozumienia miłości do Boga. Niewłaściwe rozumienie świętości popycha nas w stronę dwóch pokus. Pierwsza - sprowadza się do tego, iż kojarzymy świętość z nadzwyczajnymi przeżyciami. Druga - polega na tym, że pragniemy naśladować jakiegoś świętego, zapominając o tym, kim sami jesteśmy. Można do tego dołączyć jeszcze jedną pokusę - czekanie na szczególną okazję do kochania Boga. Ulegając tym pokusom, często usprawiedliwiamy swój brak dążenia do świętości szczególnie trudnymi okolicznościami, w których przyszło nam żyć, lub zbyt wielkimi - w naszym rozumieniu - normami, jakie należałoby spełnić, sądząc, iż świętość jest czymś innym aniżeli nauką wyrażoną w Ewangelii. Teresa nie znajdowała w sobie dość siły, aby iść drogą wielkich pokutników czy też drogą świętych pełniących wielkie czyny. Teresa odkrywa własną, w pełni ewangeliczną drogę do świętości. Jej pierwsze odkrycie dotyczy czasu: nie powinniśmy odsuwać naszego kochania Boga na jakąś nawet najbliższą przyszłość. Któraś z sióstr w klasztorze w Lisieux „oszczędzała” siły na męczeństwo, które notabene nigdy się nie spełniło. Dla Teresy moment kochania Boga jest tylko teraz. Ona nie zastanawia się nad przyszłością, gdyż może się czasami wydawać zbyt odległa lub zbyt trudna. Teraz jest jej ofiarowane i tylko w tym momencie ma możliwość kochania Boga. Przyszłość może nie nadejść. „Dobry Bóg chce, bym zdała się na Niego jak maleńkie dziecko, które martwi się o to, co z nim będzie jutro”. Czasami myśl o wielu podobnych zmaganiach w przyszłości nie pozwala nam teraz dać całego siebie. Zatem właśnie chwila obecna i tylko ta chwila się liczy. Łaska ofiarowania czegoś Bogu lub przezwyciężenia jakiejś pokusy jest mi dana teraz, na tę chwilę. W chwili wielkiego duchowego cierpienia Teresa pisze: „Cierpię tylko chwilę. Jedynie myśląc o przeszłości i o przyszłości, dochodzi się do zniechęcenia i rozpaczy”. Rozważanie, czy w przyszłości podołam podobnym wyzwaniom, jest brakiem zdania się na Boga, który mnie teraz wspomaga. „By kochać Cię, Panie, tę chwilę mam tylko, ten dzień dzisiejszy jedynie” - pisze Teresa. Jest to pierwsza cecha realizmu jej ducha - realizmu ewangelicznego, gdyż Chrystus mówi nieustannie o gotowości i czuwaniu. Ten, kto zaniedbuje teraźniejszość, nie czuwa, bo nie jest gotowy. Wkłada natomiast energię w marzenia, a nie w to, co teraz jest możliwe do spełnienia. Chrystus przychodzi z miłością teraz. To skoncentrowanie się na teraźniejszości pozwala Teresie dostrzec wszystkie możliwe okazje do kochania oraz wykorzystać je. Do tego jednak potrzebne jest spojrzenie nacechowane wiarą, iż ten moment jest darowany mi przez Boga, aby Go teraz, w tej sytuacji kochać. Nawet gdy sytuacja obecna jawi się w bardzo ciemnych barwach, Teresa nie traci nadziei. „Słowa Hioba: Nawet gdybyś mnie zabił, będę ufał Tobie, zachwycały mnie od dzieciństwa. Trzeba mi jednak było wiele czasu, aby dojść do takiego stopnia zawierzenia. Teraz do niego doszłam” - napisze dopiero pod koniec życia. Teresa poznaje, że wielkość czynu nie zależy od tego, co robimy, ale zależy od tego, ile w nim kochamy. „Nie mając wprawy w praktykowaniu wielkich cnót, przykładałam się w sposób szczególny do tych małych; lubiłam więc składać płaszcze pozostawione przez siostry i oddawać im przeróżne małe usługi, na jakie mnie było stać”. Jeśli spojrzeć na komentarz Chrystusa odnośnie do tych, którzy wrzucali pieniądze do skarbony w świątyni, to właśnie w tym kontekście możemy uchwycić zamysł Teresy. Nie jest ważne, ile wrzucimy do tej skarbony, bo uczynek na zewnątrz może wydawać się wielki, ale cała wartość uczynku zależy od tego, ile on nas kosztuje. Zatem należy przełamywać swoją wolę, gdyż to jest największą ofiarą. Przezwyciężając miłość własną, w całości oddajemy się Bogu. Były chwile, gdy Teresa chciała ofiarować Bogu jakieś fizyczne umartwienia. Taki rodzaj praktyk był w czasach Teresy dość powszechny. Jednak szybko się przekonała, że nie pozwala jej na to zdrowie. Było to dla niej bardzo ważne odkrycie, gdyż utwierdziło ją w przekonaniu, że nie trzeba wiele, aby się Bogu podobać. „Dane mi było również umiłowanie pokuty; nic jednak nie było mi dozwolone, by je zaspokoić. Jedyne umartwienia, na jakie się zgadzano, polegały na umartwianiu mojej miłości własnej, co zresztą było dla mnie bardziej pożyteczne niż umartwienia cielesne”. Teresa nie wymyślała sobie jakichś ofiar. Jej zadaniem było wykorzystanie tego, co życie jej przyniosło. Umiejętność docenienia chwili, odkrycia, że wszystko jest do ofiarowania - tego uczy nas Teresa. My sami albo narzekamy na trudny los i marnujemy okazję do ofiarowania czegoś trudnego Bogu, albo czynimy coś zewnętrznie dobrego, ale tylko z wygody, aby się komuś nie narazić lub dla uniknięcia wyrzutów sumienia. Intencja - to jest cały klucz Teresy do świętości. Jak wyznaje, w swoim życiu niczego Chrystusowi nie odmówiła, tzn. że widziała wszystkie okazje do czynienia dobra jako momenty wyznawania swojej miłości. Inną cechą, która przybliża ją do nas, jest naturalność jej modlitwy. Teresa od Dzieciątka Jezus, która jest córką duchową św. Teresy od Jezusa, jest jej przeciwieństwem odnośnie do szczególnych łask na modlitwie. Złożyła nawet z tych łask ofiarę, bo czuła, że w nich można szukać siebie. Jej życie modlitwy było często bardzo marne, gdyż zdarzało się jej zasypiać na modlitwie. Po przyjęciu Komunii św. zamiast rozmawiać z Bogiem, spała. Nie dlatego, że chciała, ale dlatego, że nie potrafiła inaczej. Ważny jest fakt, iż nie martwiła się za bardzo swoją nieumiejętnością modlenia się. Wierzyła, że i z takiej modlitwy Chrystus jest zadowolony, gdyż ona nie może Mu ofiarować nic więcej poza swoją słabością. Aby się przekonać, jak daleko lub jak blisko jesteśmy przyjmowania Ewangelii w całej jej głębi, zastanówmy się, jak podchodzimy do niechcianych prac, mniej wartościowych funkcji, momentów, gdy nie jesteśmy doceniani, a nawet oskarżani. Czy widzimy w tym okazję, aby to wszystko ofiarować Chrystusowi, czy też walczymy o to, aby postawić na swoim lub zwyczajnie zachować twarz? Jak postępujemy wobec osób, które są dla nas przykre? Czy je obgadujemy, czy też widzimy w tym okazję, aby im pomóc w drodze do Boga? Teresa powie, gdy nie może już przyjmować Komunii św. ze względu na zaawansowaną chorobę, że wszystko jest łaską. Czy każda trudna sytuacja, trudny człowiek jest dla mnie łaską?
CZYTAJ DALEJ

Co najmniej 36 osób zginęło, a 200 zostało rannych w wyniku zawalenia się rusztowania na kościół

2025-10-02 09:19

[ TEMATY ]

Etiopia

Vatican Media

Co najmniej 36 osób zginęło, a 200 zostało rannych w wyniku zawalenia się prowizorycznego rusztowania na kościół w Etiopii. Do tragedii doszło 1 października, w trakcie nabożeństwa, a informuje o niej francuski dziennik „La Croix”, powołując się na etiopskie media.

Do zawalenia się drewnianego rusztowania w kościele w miejscowości Arerti, ok. 70 km od stolicy Addis Abeby doszło w godzinach porannych, gdy liczna grupa wiernych znajdowała się w świątyni. Zginęło co najmniej 36 osób a 200 zostało rannych, jednak, jak podkreśla szef lokalnej policji Ahmed Gebeyehu, liczba ta może wzrosnąć. Zawalone rusztowanie, służące do prowadzenia prac wykończeniowych, skonstruowane było z grubych drewnianych pali.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję