Reklama

Franciszek

Papież jedzie na Biennale w Wenecji – Watykan i sztuka współczesna

Jutro papież papież Franciszek odwiedzi Wenecję. Okazją jest trwająca tam 60. Międzynarodowa Wystawa Sztuki - Biennale w Wenecji. Ojciec Święty odwiedzi Pawilon Stolicy Apostolskiej, który w tym roku znajduje się w więzieniu dla kobiet, a prezentowana w nim wystawa nosi tytuł - "Moimi oczami". Wizyta papieża potrwa około pięciu godzin obejmując między innymi Mszę św. na Placu św. Marka. Planowana jest również prywatna wizyta w bazylice św. Marka. Jak się podkreśla, papieska wizyta będzie "kamieniem milowym w stosunku Watykanu do sztuki współczesnej".

2024-04-27 11:06

[ TEMATY ]

papież Franciszek

PAP/EPA/GIUSEPPE LAMI

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Zapraszając Włocha Maurizio Cattelana do pawilonu Watykanu na 60. Biennale Sztuki w Wenecji, Kościół katolicki pokazuje, że jest otwarty na niespodzianki. Cattelan zyskał rozgłos w mediach w 1999 roku, prezentując swoją instalację naturalistycznie przedstawiającą papieża Jana Pawła II przygniecionego wielkim meteorytem i szkło rozsypane na czerwonym dywanie, które pochodzi z dziury wybitej przez meteoryt w szklanym suficie. Budzące kontrowersje dzieło Cattelana było wystawione również w Warszawie, na jubileuszowej wystawie z okazji 100-lecia Zachęty w grudniu 2000 r. „Dziewiąta godzina” - tak zatytułowano dzieło, nawiązując do godziny śmierci Jezusa - została wówczas uznana za prowokacyjną, a nawet obraźliwą. Ale można ją również interpretować inaczej: Jako pytanie o przypadek i przeznaczenie, śmierć i odkupienie. I z tym motywem pasowałby nawet do watykańskiej kolekcji sztuki nowoczesnej.

Przez długi czas Kościół zmagał się z nowoczesnością, także w sztuce. To przede wszystkim Paweł VI otworzył Pinakotekę Watykańską na sztukę współczesną. Papież intelektualista Giovanni Battista Montini chciał na nowo podjąć „zagubioną nić” między Kościołem a sztuką. W tym celu zaprosił wybitnych artystów do dialogu w Kaplicy Sykstyńskiej w 1964 roku. W 1973 r., dzięki licznym darowiznom, udało mu się zainaugurować watykańską kolekcję dzieł sztuki XX wieku i współczesnej. Obejmują one współczesnych klasyków, takich jak Vincent van Gogh, Marc Chagall, Carlo Carra, Giorgio de Chirico, Lucio Fontana i Alberto Burri. Kolekcja liczy obecnie około 8000 dzieł.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

W swoim przemówieniu papież odniósł się do napięcia między nowoczesnymi eksponatami a przedstawieniami w Kaplicy Sykstyńskiej, która do dziś symbolizuje papiestwo jako mecenasa sztuki, jak żadne inne miejsce na ziemi. Znajdujące się tam freski, od wieków charakteryzują twórczość artystyczną.

Podziel się cytatem

Reklama

Papież Montini pośrednio wskazał przyczynę późniejszej alienacji: nowoczesność była zorientowana mniej na obiektywny świat zewnętrzny niż na subiektywny świat wewnętrzny. A Kościół podchodził do subiektywizmu z podejrzliwością. Wraz z Soborem Watykańskim II (1962-1965) zmieniło się spojrzenie na sztukę. Paweł VI uznał współczesną twórczość artystyczną za "niezwykle ludzką i godną najwyższego szacunku".

Reklama

Narracje biblijne lub historyczne są nadal częścią repertuaru ikonograficznego Kościoła. Jednak często służą one do tematyzowania kwestii ludzkiego przeznaczenia. Widać to na przykład w "Studium dla Velazqueza Papieża II" Francisa Bacona. W swojej pracy Bacon nawiązuje do portretu Innocentego X namalowanego przez Diego Velazqueza w 1650 r. Jednak pewny siebie papież jest ledwo rozpoznawalny pod ostrymi pociągnięciami pędzla Bacona i staje się ikoną zwątpienia w siebie.

Reklama

Przejście przez współczesne światy designu pozwala również na nowe spojrzenie na przesłanie Sistiny, wykraczające poza historyczne spojrzenie. Dzięki temu połączeniu, papieżowi Montiniemu udało się "odbudować przyjaźń między Kościołem a artystami". Prawie wszyscy jego następcy na Stolicy Piotrowej zapraszali artystów do Kaplicy Sykstyńskiej. W swoim "Liście do artystów" papież-poeta, św. Jan Paweł II podkreślił, że Kościół potrzebuje sztuki, aby "przekazywać przesłanie powierzone mu przez Chrystusa" i zachęcał go do znalezienia nowej inspiracji w objawieniu.

W 2009 roku papież Benedykt XVI zaprosił do Kaplicy Sykstyńskiej artystę wideo Billa Violę, reżysera teatralnego Petera Steina, artystę Arte Povera Jannisa Kounellisa, kompozytora Arvo Pärta oraz architektów Daniela Libeskinda, Zahę Hadid i Mario Bottę. Benedykt XVI nazwał artystów "strażnikami piękna". Z jednej strony sprzeciwił się kultowi brzydoty, który uważał, że piękno jest tylko pozorami, a z drugiej - "fałszywemu pięknu" powierzchownej estetyki. Dla niego paradygmatem jest "ikona ukrzyżowanego", która pozbywa się wszelkiego zewnętrznego piękna, aby ukazać prawdziwe piękno Bożej miłości.

Papież Franciszek jest pierwszym zwierzchnikiem Kościoła, który przybywa do Wenecji na Biennale. Podczas audiencji z okazji 50. rocznicy powstania Kolekcji Sztuki Nowoczesnej w Watykanie w ubiegłym roku podkreślił szczególne relacje między Kościołem a artystami. - To naturalna przyjaźń, ponieważ artysta poważnie traktuje niezgłębioną głębię istnienia, życia i świata, nawet z jego sprzecznościami i tragicznymi aspektami - powiedział wówczas Franciszek. Teraz podkreśla to w Wenecji, dzięki niezwykłej scenerii Pawilonu Watykańskiego w prawdziwym więzieniu. W ten sposób łączy egzystencjalne doświadczenia graniczne na marginesie społeczeństwa z doświadczeniami sztuki.

Pawilon Stolicy Apostolskiej jest czynny w dniach 20 kwietnia - 24 listopada pod hasłem: „Moimi oczami”. Jest to propozycja artystyczna dosłownie traktująca słowa Ojca Świętego, który nawołuje do wyjścia i spojrzenia w oczy, zapraszająca zwiedzających do zwrócenia uwagi na rzeczywistości, które często są uważane za peryferyjne i pozostają poza debatą kulturową. Komisarzem pawilonu jest kard. José Tolentino de Mendonça, prefekt Dykasterii ds. Kultury i Edukacji, zaś kuratorkami: Chiara Parisi i Bruno Racine. Swe prace przedstawiają w nim artyści o międzynarodowej sławie: Maurizio Cattelan, Bintou Dembélé, Simone Fattal, Claire Fontaine, Sonia Gomes, Corita Kent, Marco Perego & Zoe Saldana, Claire Tabouret i, jako gość specjalny, Hans Ulrich Obrist.

Ocena: +3 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Franciszek na grobie swojego „anioła stróża”

W Dzień Zaduszny, o godz. 16.00 Franciszek odprawił Mszę św. w kościele Najświętszej Marii Panny Bolesnej znajdującym się przy niemieckim cmentarzu Campo Santo Teutonico na Watykanie. Następnie zatrzymał się na modlitwie przy grobach.

Pochowani są tutaj ludzie pochodzący z krajów niemieckojęzycznych - o tym, kto może być pochowany w Watykanie decyduje Arcybractwo zarządzające cmentarzem. Są to głownie sami członkowie Arcybractwa lub wybitne postacie związane z Kościołem i Watykanem.

CZYTAJ DALEJ

Patron mądrych wyborów – św. Stanisław Biskup Męczennik

Niedziela Ogólnopolska 18/2015, str. 26

Figura św. Stanisława, Kraków Skałka/fot. Bożena Sztajner/Niedziela

Figura św. Stanisława, Kraków Skałka

Figura św. Stanisława, Kraków Skałka

Dobrze się stało, że tegoroczne obchody święta głównego patrona Polski – św. Stanisława Biskupa Męczennika odbywają się tuż przed ważnymi wyborami w Polsce. Wspomnienie krakowskiego biskupa pokazuje bowiem, że można być duchownym, mężem stanu, a jednocześnie nie kłaniać się żadnej ziemskiej władzy.

Święci są po to, by nas zawstydzać – tak kiedyś o ich posłannictwie powiedział Jan Paweł II. Ale na pewno są także po to, aby nas mobilizować, pokazywać szlaki czy wcześniej je dla nas przecierać. Z pewnością w czasach dzisiejszych zawirowań do takich osobowości należy święty z krakowskiej Skałki.

CZYTAJ DALEJ

#PodcastUmajony (odcinek 9.): Odnowa i od nowa

2024-05-08 21:09

[ TEMATY ]

Ks. Tomasz Podlewski

#PodcastUmajony

Mat. prasowy

Czy Jezus gorszy się wypaleniem? Co zrobić z kryzysem powołania? Gdzie na nowo odnaleźć odwagę, radość i siłę do obowiązków? Zapraszamy na dziewiąty odcinek „Podcastu umajonego”, w którym ks. Tomasz Podlewski opowiada o tym, że przy Maryi da się zacząć od nowa.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję