Reklama

Polityka

Wiele krajów wprowadziło elementy szariatu do swoich systemów prawnych, również w skrajnej wersji

Wraz z przejęciem Afganistanu przez talibów istnieją obawy, że ponownie narzucą swoją surową interpretację szariatu, czyli prawa muzułmańskiego. Na całym świecie jest wiele krajów, które wprowadziły elementy szariatu do swoich systemów prawnych, również w skrajnej wersji.

[ TEMATY ]

talibowie

szariat

PAP/EPA/STRINGER

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Szariat to prawo zaczerpnięte głównie z Koranu oraz słów i czynów proroka Mahometa, zawartych w przekazach jego towarzyszy (hadisów). Reguluje ono zarówno życie religijne, jak i świeckie i jest interpretowane w różnoraki sposób w zależności od szkoły prawnej i lokalnej tradycji.

Większość krajów muzułmańskich włącza elementy szariatu do swoich systemów prawnych, zwłaszcza do prawa rodzinnego i spadkowego. Niewiele krajów stosuje jednak kary znane jako hudud, czyli precyzyjnie określone w prawie islamskim. To zgodnie z tą kategorią za cudzołóstwo grozi ukamienowanie, za kradzież obcięcie ręki, a za picie alkoholu kilkadziesiąt batów.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Sposób, w jaki należy stosować szariat, jest przedmiotem sporu między konserwatywnymi i liberalnymi muzułmanami. Również wśród zwolenników surowego szariatu nie ma zgody co do wielu kwestii i dlatego szariat w Arabii Saudyjskiej wygląda inaczej niż w Afganistanie pod rządami talibów.

Od niedawnego przejęcia władzy talibowie sugerują, że rozluźnią swoją wcześniejszą interpretację szariatu. W latach 1996-2001 regularnie stosowali kary hudud, zabronili kobietom wychodzić z domów bez męskich krewnych-opiekunów oraz zmusili je do noszenia burki, stroju zakrywającego całe ciało (w tym oczy).

Do nielicznych państw, w których przestrzega się skrajnej wersji prawa muzułmańskiego, należy Arabia Saudyjska, gdzie do niedawna powszechne, a obecnie rzadsze, było publiczne stosowanie kar hudud. Czyny homoseksualne mogą podlegać karze egzekucji lub chłosty i więzienia. Ścinanie głów i kończyn mieczem odbywało się zwykle w piątki, przed główną modlitwą. Saudyjskie prawo zezwala również na karę typu "oko za oko" (arab. kisas) w przypadku morderstw i obrażeń ciała, a także na ułaskawienie w zamian za zrekompensowanie strat rodzinie (arab. dija).

W Iranie, gdzie wykonuje się więcej egzekucji niż w Chinach, stosuje się kary podobnie jak w Arabii Saudyjskiej, choć z przewagą kary pozbawienia wolności, również za przestępstwa niewynikające z szariatu, np. chłostę za spowodowanie wypadku drogowego.

Reklama

W 2019 roku Brunei jako pierwszy kraj Azji Południowo-Wschodniej wprowadziło skrajny wariant szariatu, choć sułtan zapewnił, że niektóre kary nie będą egzekwowane, w tym ukamienowanie za akty homoseksualne i cudzołóstwo.

W Indonezji autonomiczny Aceh na Sumatrze jest jedyną prowincją, w której obowiązuje rygorystycznie interpretowany szariat. Publiczna chłosta jest powszechna w przypadku hazardu, picia alkoholu, cudzołóstwa (w tym seksu przedmałżeńskiego) i aktów homoseksualnych, jednak rząd w Dżakarcie odmawia wydania zgody na ścinanie.

Od 1979 roku w Pakistanie system sądów szariackich działa równolegle do brytyjskiego kodeksu karnego w takich sprawach jak cudzołóstwo, fałszywe oskarżenia w sądzie, przestępstwa przeciwko mieniu oraz spożywanie narkotyków i alkoholu. W 2006 roku gwałt i cudzołóstwo zostały usunięte z prerogatyw systemu religijnego. Od wyroków sądu szariackiego można się odwoływać w sądach głównego nurtu.

Sudan przyjął szariat w 1983 r., ale niekonsekwentnie. Według aktywistów ukamienowanie nie zdarzyło się od dziesięcioleci, choć jest możliwe, a setki kobiet są co roku karane chłostą za "niemoralne zachowanie".

W Katarze chłosta nadal jest oficjalną karą dla muzułmanów za spożywanie alkoholu lub nielegalne stosunki seksualne, ale jest rzadko stosowana. Cudzołóstwo muzułmanki i niemuzułmanina może być karane śmiercią, chociaż kara śmierci w rzeczywistości zdarza się w rzadkich przypadkach morderstw, gdy rodzina ofiary nie okazuje litości.

W około 12 z 36 stanów na północy Nigerii szariat stosuje się w sprawach karnych.

Zanim został obalony w 2019 roku kalifat Państwa Islamskiego stosował skrajną i brutalną formę szariatu w kontrolowanych przez siebie częściach Syrii i Iraku. Podobnie działa związana z Al-Kaidą grupa Asz-Szabab w Somalii.

2021-08-21 08:57

Ocena: +3 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Francja/ Ekspert: talibowie mają szansę zakończyć wojnę domową w Afganistanie

Talibowie mają szansę zakończyć wojnę w Afganistanie, przywrócić jakąś formę administracji – mówi ekspert ds. talibów we francuskim Narodowym Centrum Badań (CNRS) Adam Baczko w wywiadzie dla dziennika „Le Figaro”.

Talibowie mają szansę przywrócić porządek, pogodzić się z mniejszościami, są też gotowi do kompromisów, by uzyskać dostęp do zablokowanych przez Zachód środków afgańskiego banku centralnego – ocenia Baczko.

CZYTAJ DALEJ

Nie taki ksiądz straszny?

[ TEMATY ]

ksiądz

kapłan

kapłan

Karol Porwich/Niedziela

Nie wiem jak ty, ale ja nie znoszę, gdy ktoś próbuje mnie szufladkować. Uogólnianie i ocenianie z góry za przynależność do danej społeczności to gra totalnie nie fair.

Przyznam, że nie dziwię się tak ostrej krytyce duchowieństwa. Kiedy ogląda się w obecnych czasach TV i przegląda większość mainstreamowych mediów, można się złapać za głowę. Gdy czerpie się wiedzę jedynie z wrogo nastawionych do Kościoła społeczności, nie sposób zauważyć prawdy. Perspektywa prawdziwej rzeczywistości zostaje rozmyta. Jasne, że źli księża się zdarzają. Też zalewa mnie krew, gdy słyszę o kolejnych aferach czy kryciu przestępstw, ale generalizowanie i wrzucanie wszystkich do jednego worka jest po prostu nie w porządku. Gdy mówisz, że nie kochasz Kościoła i nie chcesz mieć z nim nic wspólnego, bo jakaś jego część okazała się przestępcami, to tak jakbyś wypierał się Polski, ponieważ część Polaków to bandyci i oszuści. Warto spojrzeć szerzej, by zobaczyć więcej. Znam mnóstwo świetnych księży, którzy swoją pokorną pracą i służbą czynią ten świat piękniejszym. Tylko dlaczego mówi się o nich tak mało?

CZYTAJ DALEJ

Bp Muskus: sensem Eucharystii jest spotkanie z miłością

2024-03-28 20:44

[ TEMATY ]

Kraków

Wielki Czwartek

bp Damian Muskus

diecezja.pl

- Przy jednym stole spotykają się z Jezusem biedacy, grzesznicy, słabi i poranieni ludzie. To nie jest uczta w nagrodę za dobre sprawowanie, uroczysta kolacja dla wybrańców, którzy zasłużyli na zaproszenie - mówił w Wielki Czwartek o Eucharystii bp Damian Muskus OFM. Krakowski biskup pomocniczy przewodniczył Mszy św. Wieczerzy Pańskiej w kościele Matki Bożej Zwycięskiej w Krakowie-Borku Fałęckim.

- Bóg, który pokornie schyla się do ziemi, by umyć nogi człowiekowi, nie wywołuje entuzjazmu. Ten osobisty i czuły gest budzi sprzeciw i zgorszenie wielu - mówił bp Muskus, zauważając, że obraz Boga, który obmywa nogi uczniom, kojarzy się z upokorzeniem. - Paradoksalnie łatwiej przyjąć fakt, że Jezus cierpiał i poniósł śmierć na krzyżu, niż zaakceptować Boga, który z miłości obmywa ludzkie stopy - dodał.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję