Reklama

Jan Paweł II

Jan Paweł II pielęgnował zjednoczenie z Bogiem i ze światem

[ TEMATY ]

Jan Paweł II

miłosierdzie

Łagiewniki

BOŻENA SZTAJNER

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera


- Głębokie zjednoczenie z Bogiem i ze światem zawsze było pielęgnowane przez Jana Pawła II, a tym co do tego prowadziło było głębokie przeżywanie tajemnicy miłosierdzia we współczesnym świecie – mówił dziś abp Celestino Migliore, podczas Mszy św. w Sanktuarium Bożego Miłosierdzia w Łagiewnikach. Odnosząc się hasła tegorocznego Dnia Papieskiego „Jan Paweł II – Papież rodziny”, powiedział, że miłosierdzie w rodzinie oznacza nowe spojrzenie na bliskich, bez uprzedzeń, żalów czy pretensji.
Nuncjusz apostolski przypomniał w homilii, że w Rzymie trwa Synod biskupów poświęcony nowej ewangelizacji. Zwrócił uwagę na to, że termin nowa ewangelizacja po raz pierwszy pojawia się w dokumentach, które były motywem pierwszej zagranicznej pielgrzymki Jana Pawła II do Meksyku. Hierarcha przypomniał, że później już sam papież użył tego terminu oficjalnie po raz pierwszy podczas pobytu w Krakowie w 1979 r., podczas spotkania z wiernymi w Mogile. „Mówił wtedy o drewnianym krzyżu, który postawiono w Nowej Hucie mimo zakazu ówczesnych władz politycznych” - zaznaczył arcybiskup.
Zdaniem nuncjusza tym, co się nie zmienia nie jest ewangelia, ale kontekst społeczny, kulturowy i religijny w jakim żyjemy. Według niego dzisiejsze społeczeństwo jest mocno zmienione i to wszędzie, również w Polsce, choć może w innych krajach te zmiany zaszły dalej. „Ma się wrażenie, że Kościół wrócił do czasów pierwszych wspólnot chrześcijańskich, gdy głosił prawdę Ewangelii w pogańskim społeczeństwie” - podkreślił abp Migliore. „Dziś także Bóg oczyszcza swój Kościół stawiając wobec analogicznych wyzwań jakie napotykali pierwsi chrześcijanie” - dodał.
„W dzisiejszym świecie, może nie jest więcej ateizmu, ale obojętności religijnej, wiele zachowań współczesnych społeczeństw jakby mówił, że mogą się obyć bez Boga, a nawet jeżeli akceptuje się obecność Boga, to tylko po to, aby posadzić go na ławie oskarżonych, bo zgadza się na cierpienie niewinnych, dopuszcza kataklizmy, które dotykają wierzących i niewierzących (...) a także toleruje skandale i gorszące postawy ze strony samych wierzących” - zaznaczył nuncjusz apostolski.
Zdaniem hierarchy począwszy od Soboru Watykańskiego II rozpoczął się proces głębokiej odnowy służącej do budowania Kościoła, pielgrzymującego we wspólnocie i wśród całej społeczności. „Znacząco zwiększyła się troska i działanie na rzecz Kościoła i wspólnot chrześcijańskich i jest dużo więcej wrażliwości i braterskiej pomocy na rzecz osób potrzebujących, marginalizowanych i tych, którzy stracili sens życia” - powiedział arcybiskup. „Kościół wykazuje się wyjątkową zdolnością do rzeczywistego reagowania w obliczu sytuacji kryzysowych, takich jak tragedie światowe, migracje, nowe przejawy ubóstwa” - dodał.
Natomiast, zdaniem hierarchy, jeśli część społeczeństwa odżegnuje się od chrześcijaństwa, znaczy to, że chrześcijanie muszą jeszcze raz oczyścić doświadczenie wiary i relacje z Bogiem.
Według abp. Migliore głębokie zjednoczenie z Bogiem i ze światem zawsze było pielęgnowane przez Jana Pawła II, a tym co do tego prowadziło było głębokie przeżywanie tajemnicy miłosierdzia we współczesnym świecie, w którym naznaczony był niegodziwością dwóch wojen światowych, faszyzmem, systemem komunistycznym i coraz większą przepaścią między wzrastającymi w bogactwie, a coraz biedniejszymi, a także coraz mniejszym szacunkiem dla życia.
„Jan Paweł II zrozumiał, że w tym kontekście kulturowym wkład chrześcijan powinien polegać na ukazywaniu społecznego znaczenia miłosierdzia.
„Miłosierdzie rozumiane właściwie jest sprzeciwem wobec zła w jakiejkolwiek formie, jest sprzeciwem miłości, która na swojej drodze spotyka się z ludzką biedą. Jest zupełnie czymś innym niż zwykłe zrozumienie dla ludzkich tragedii czy działanie na rzecz ludzkiej solidarności” - zaznaczył nuncjusz apostolski. „Jest czymś więcej niż walka z niesprawiedliwościami, których nie można tolerować” - podkreślił. Jego zdaniem taka miłość potrafi uruchomić solidarność, sprawiedliwość i przemieniać świat. „Potrafi budować osobowości dojrzałe, zdolne do propagowania tych idei i wszczepianie ich w życie społeczne, polityczne i prawne Kościoła i współczesnego społeczeństwa” - mówił hierarcha.
Abp. Migliore zwrócił uwagę, że tam gdzie stawia się krzyż, pojawia się znak, że tam dotarła już dobra nowina o zbawieniu człowieka przez miłość. Odnosząc się do tematu tegorocznego Dnia Papieskiego „Jan Paweł II - Papież Rodziny”, arcybiskup podkreślił, że chcemy szczególnie odnowić siłę miłosierdzia w naszych rodzinach. „Miłosierdzie, używając prostego języka, oznacza nowe spojrzenie, bez uprzedzeń, żalów czy pretensji. Miłosierdzie w rodzinie oznacza budzenie się każdego ranka i spoglądanie w nowym świetle na bliskich, męża, żonę, dzieci, rodziców. Niech nowa ewangelizacja da nową wrażliwość naszym sumieniom, abyśmy wiedzieli co znaczy być miłosiernym” - zakończył abp Migliore.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2012-10-15 19:19

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

W promieniach Miłosierdzia

Niedziela lubelska 17/2016, str. 6-7

[ TEMATY ]

miłosierdzie

Paweł Wysoki

Przez miasto Puławy przeszła procesja z obrazem Jezusa Miłosiernego

Przez miasto Puławy przeszła procesja z obrazem Jezusa Miłosiernego

W 110. rocznicę nadania praw miejskich Puławy zostały zawierzone Bożemu Miłosierdziu

Na prośbę władz miasta z prezydentem Januszem Groblem, akt zawierzenia Puław i ziemi puławskiej dokonał się podczas uroczystości odpustowych w parafii pw. Miłosierdzia Bożego. Bp Artur Miziński, sekretarz generalny Konferencji Episkopatu Polski, klęcząc przed wizerunkiem Jezusa Miłosiernego i Najświętszym Sakramentem oraz przyzywając wstawiennictwa apostołów miłosierdzia: św. Faustynę Kowalską, św. Jana Pawła II i bł. ks. Michała Sopoćko, powierzył Bogu społeczność miasta i regionu. – Zawierzamy Twemu Miłosierdziu naszą małą ojczyznę, władze i instytucje, urzędy i zakłady pracy, szkoły i szpitale, parafie i zgromadzenia zakonne, wszystkich mieszkańców poczynając od najmłodszych pod sercami matek, przez dzieci, młodzież, dorosłych, rodziny, osoby chore, cierpiące i bezrobotne. W Twym nieskończonym Miłosierdziu zanurzamy tych, którzy pobłądzili na drogach życia. Zawierzamy dziś losy świata i człowieka, ufając, że w Tobie zawsze odnajdziemy źródło nadziei i ufności – mówił bp Artur Miziński.

CZYTAJ DALEJ

Legenda św. Jerzego

Niedziela Ogólnopolska 16/2004

[ TEMATY ]

święty

św. Jerzy

I, Pplecke/pl.wikipedia.org

Święty Jerzy walczący ze smokiem. Rzeźba zdobiąca Dwór Bractwa św. Jerzego w Gdańsku

Święty Jerzy walczący ze smokiem. Rzeźba zdobiąca Dwór Bractwa św. Jerzego w Gdańsku

Św. Jerzy - choć historyczność jego istnienia była niedawnymi czasy kwestionowana - jest ważną postacią w historii wiary, w historii w ogóle, a przede wszystkim w legendzie.

Św. Jerzy, oficer rzymski, umęczony był za cesarza Dioklecjana w 303 r. Zwany św. Jerzym z Liddy, pochodził z Kapadocji. Umęczony został na kole w palestyńskiej Diospolis. Wiele informacji o nim podaje Martyrologium Romanum. Jest jednym z czternastu świętych wspomożycieli. W Polsce imię to znane było w średniowieczu. Św. Jerzy został patronem diecezji wileńskiej i pińskiej. Był także patronem Litwy, a przede wszystkim Anglii, gdzie jego kult szczególnie odcisnął się na historii. Św. Jerzy należy do bardzo popularnych świętych w prawosławiu, jest wyobrażany na bardzo wielu ikonach.

CZYTAJ DALEJ

Japonia: ok. 420 tys. rodzimych katolików i ponad pół miliona wiernych-imigrantów

2024-04-23 18:29

[ TEMATY ]

Japonia

Katolik

Karol Porwich/Niedziela

Trwająca obecnie wizyta "ad limina Apostolorum" biskupów japońskich w Watykanie stała się dla misyjnej agencji prasowej Fides okazją do przedstawienia dzisiejszego stanu Kościoła katolickiego w Kraju Kwitnącej Wiśni i krótkiego przypomnienia jego historii. Na koniec 2023 mieszkało tam, według danych oficjalnych, 419414 wiernych, co stanowiło ok. 0,34 proc. ludności kraju wynoszącej ok. 125 mln. Do liczby tej trzeba jeszcze dodać niespełna pół miliona katolików-imigrantów, pochodzących z innych państw azjatyckich, z Ameryki Łacińskiej a nawet z Europy.

Posługę duszpasterską wśród miejscowych wiernych pełni 459 kapłanów diecezjalnych i 761 zakonnych, wspieranych przez 135 braci i 4282 siostry zakonne, a do kapłaństwa przygotowuje się 35 seminarzystów. Kościół w Japonii dzieli się trzy prowincje (metropolie), w których skład wchodzi tyleż archidiecezji i 15 diecezji. Mimo swej niewielkiej liczebności prowadzi on 828 instytucji oświatowo-wychowawczych różnego szczebla (szkoły podstawowe, średnie i wyższe i inne placówki) oraz 653 instytucje dobroczynne. Liczba katolików niestety maleje, gdyż jeszcze 10 lat temu, w 2014, było ich tam ponad 20 tys. więcej (439725). Lekki wzrost odnotowały jedynie diecezje: Saitama, Naha i Nagoja.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję