Reklama

KUL Lublin, 15 X 2020

Dignitas humana i bonum commune jako fundament praw człowieka w nauczaniu Jana Pawła II

W cywilizacji Zachodu, we współczesnej debacie dotyczącej aksjologicznych korzeni prawa i państwa, można spotkać pogląd, że ludzka godność jest uznawana za praźródło wszelkich praw człowieka. Autor artykułu uważa, że chyba wszystkie współczesne ideologie polityczne głoszone w świecie Okcydentu i oparte na nich systemy ustrojowo-prawne odwołują się do idei praw człowieka, które stały się jedną z dominujących kategorii współczesnej debaty publicznej.

Prawa człowieka wchodzą w skład doktryn socjalistycznych, liberalnych, jak i niewiele mającego z nimi wspólnego nauczania społecznego Kościoła katolickiego. To właśnie Jan Paweł II nadał im nową dynamikę, wiążąc je z kategoriami ludzkiej godności i wspólnego dobra. Zdaniem papieża Polaka, godność człowieka znajduje swoje oparcie przede wszystkim w filozofii chrześcijańskiej, ponieważ ludzka godność jest konsekwencją uznania człowieka za imago Dei.

Reklama

We wszystkich swoich wielkich encyklikach społecznych (Laborem exercens, Sollicitudo rei socialis, Centesimus annus, Evangelium vitae) Jan Paweł II łączył kategorie godności człowieka z jego wolnością, wskazując na rolę Kościoła w ochronie tych fundamentalnych wartości. Dla Jana Pawła II prawo musi chronić ludzką godność, ponieważ nienaruszalna godność człowieka jest równocześnie fundamentem sprawiedliwego prawa, które najlepiej chroni prawa człowieka. W papieskiej ocenie prawo do prywatnej inicjatywy (Centesimus annus) służy zarówno jednostce ludzkiej, czyli ochronie jej godności, jak i pomnażaniu dobra wspólnego. Dostrzec można zatem, że kategorie dignitas humana i bonum commune dopełniają się wzajemnie.

Wydaje się, że świadomość istnienia idei godności człowieka jako fundamentu jego nienaruszalnych praw stała się dzisiaj w cywilizacji zachodniej toposem akceptowanym przez większość. Istotną rolę w upowszechnieniu tej idei odegrał papież Polak.

Z pełnym przekonaniem można stwierdzić, że z tych względów nauczanie Jana Pawła II jest wezwaniem nie tylko do wierzących, ale również do wszystkich ludzi dobrej woli, głoszącym, że „szacunek dla życia” może stać się podstawą najważniejszych dla społeczeństwa wartości: demokracji i pokoju.

W nauczaniu papieskim, wyłożonym w encyklikach, prawo do życia jest nie tylko wyznacznikiem ludzkiej godności, ale również tym czynnikiem, który pozwala na rozwój dobra wspólnego. Dla papieża Polaka kategoria ludzkiej godności stała się fundamentem praw człowieka i wydaje się być ideą bezwarunkową, którą mogą uznać wszyscy – zarówno chrześcijanie, wyznawcy innych religii, jak i niewierzący – za fundament życia społecznego.

2020-12-09 10:30

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Benedykt XVI: negowanie natury człowieka prowadzi do samozniszczenia

2021-09-16 20:53

[ TEMATY ]

Benedykt XVI

rodzina

małżeństwo

homoseksualizm

Vatican News/AFP

Benedykt XVI

Benedykt XVI

Również człowiek ma naturę, która została mu dana. Jej naruszanie bądź negowanie prowadzi do samozniszczenia – ostrzega Benedykt XVI w refleksji na temat konsekwencji przemian, jakie zachodzą w pojmowaniu małżeństwa i rodziny.

Papież Senior napisał tę analizę w związku z publikacją wyboru jego tekstów, które ukazały się dzisiaj we Włoszech w zbiorze pod tytułem: „Prawdziwa Europa. Tożsamość i misja”. Książkę wstępem opatrzył Papież Franciszek.

CZYTAJ DALEJ

Alicja z krainy dobra

Niedziela Ogólnopolska 51/2019, str. 52-54

[ TEMATY ]

miłosierdzie

wolontariat

Klaudia Zielińska

Nie lubi mówić o sobie. Unika udzielania wywiadów. Ratuje ludzi od śmierci, głodu, cierpienia i chorób. Misjonarka w Kenii i Tanzanii. Nazywana przez bliskich „Aniołem Afryki” lub „Matką Teresą z Polski”.

Krzysztof Tadej: Trzy lata temu w wywiadzie dla tygodnika Niedziela powiedziała Siostra m.in.: „Kiedyś pojechałam do jednej z wiosek. Witałam się z ludźmi i nagle usłyszałem dziwny pisk. Spytałam: «Co to takiego?». Wskazano mi jeden z domów. Wczołgałam się, bo nie było drzwi. Zobaczyłam dziecko leżące na liściach od banana. Piszczało z bólu. W jego uchu zagnieździły się robaki i wyjadały błonę bębenkową. Obok leżała matka i nie miała siły wstać. Umierała z głodu. Udało się uratować dziecko i matkę w ostatniej chwili”. Opowiadała Siostra również o innych dramatycznych sytuacjach w kenijskiej miejscowości Laare. Czy od tego czasu sytuacja się poprawiła?

CZYTAJ DALEJ

Tragedia wydarzeń z 17 września 1939 roku nie dotyczyła jedynie Polski

2021-09-17 10:38

[ TEMATY ]

Niemcy

Związek Sowiecki

"Niezwyciężeni" Instytut Pamięci Narodowej/facebook.com/MorawieckiPL

Tragedia wydarzeń z 17 września 1939 roku nie dotyczyła jedynie Polski. Data ta zapoczątkowała wejście do gry o podział wpływów w naszej części Europy kolejnego państwa opartego na systemie totalitarnym - napisał w piątek na Facebooku premier Mateusz Morawiecki.

82 lata temu, 17 września 1939 r., łamiąc polsko-sowiecki pakt o nieagresji, Armia Czerwona wkroczyła na teren Rzeczypospolitej Polskiej, realizując ustalenia zawarte w tajnym protokole paktu Ribbentrop-Mołotow. Konsekwencją sojuszu dwóch totalitaryzmów był rozbiór osamotnionej Polski.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Redaktor Naczelna Tygodnika Katolickiego „Niedziela” wyznaczyła w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję