Reklama

Media

Dziennikarzom (nie tylko katolickim) w dniu ich święta

Niedziela sandomierska 4/2014, str. 4-5

[ TEMATY ]

media

dziennikarze

Bożena Sztajner / Niedziela

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Abp. Wacław Depo, przewodniczący Rady Konferencji Episkopatu Polski ds. Środków Masowego Przekazu, napisał w tym roku do dziennikarzy, że powinni przekazywać nie samych siebie, ale osobową prawdę, dobro i piękno. „Zawodowym obowiązkiem prawdziwego dziennikarza – pisze – jest podanie stanowiska nie tylko zgodnego z właściwą wizją świata, ale motywów i racji osób wierzących, które uznają normy moralne za wartość obiektywną. Kościół, rozpoznając znaki czasu, ma obowiązek reagować na przekaz, którego celem jest wypieranie hierarchii wartości związanych z Chrystusem i tym samym wprowadzenia zamętu do rozumienia sensu życia”.

Z racji Dnia Dziennikarza, jak popularnie nazywamy obchodzone w Kościele wspomnienie naszego patrona – św. Franciszka Salezego, chcemy odsłonić nieco kulisy pracy dziennikarza mediów katolickich. Opowiedzieć o swojej pracy – o jej dobrych i tych mniej miłych stronach. O ludziach, dzięki którym możemy zdobywać informacje, o sytuacjach, które nas czasem uskrzydlają, a bywa, że przerastają.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Nie ma dziennikarza katolickiego i świeckiego – uczono nas na zajęciach z dziennikarstwa. Dziennikarz jest albo dobry, albo zły. Nasza praca – myślę o ludziach zatrudnionych w redakcjach katolickich – rzeczywiście nie różni się wiele od pracy dziennikarza lokalnej prasy. Pracujemy tylko na nieco innym terenie, nasze zainteresowania skierowane jest w inną stronę niż dziennikarzy świeckich. Tematem, który nas intrsuje jest Kościół i wszelkie przejawy jego aktywności. Ludzie Kościoła i sprawy, które dzieją się zarówno na poziomie ogólnopolskim, jak diecezjalnym czy parafialnym. Rzeczywistość Kościoła mieni się taką ilością barw, że czasem trudno nadążyć. Tak wiele jest grup, organizacji, stowarzyszeń, czy fundacji o katolickim profilu, że nigdy nie zabraknie nam tematów. Trzeba tylko znać sposób jak do ciekawych ludzi dotrzeć i jak sprawić, by zechcieli z nami porozmawiać.

Reklama

Dziennikarz plecie siatkę

„Dziennikarzem można zostać z dnia na dzień. Jeżeli ktoś ma talent do pisania czy łatwość mówienia, opowiadania, umie słuchać ludzi, zbierać informacje i umie słuchać obu stron, nie tylko jednej” – pisał Stefan Bratkowski. I my często bazujemy na tym zdaniu. Bo tworząc diecezjalny dodatek do ogólnopolskiego tygodnika pracujemy niemal wyłącznie w terenie, a więc opieramy się głównie na korespondentach parafialnych. Bez takiej siatki ludzi nam życzliwych nie będziemy w stanie zrobić cotygodniowego wydania pisma. Zresztą podstawową umiejętnością dziennikarza jest posiadanie znajomych i znajomych znajomych w możliwe wielu miejscach. Ktoś, kto odbierze telefon i nie odmówi komentarza, czy pomocy w znalezieniu właściwej do komentarza osoby. Ktoś, kto nam przetrze szlak, poda informację, że coś ważnego będzie się działo u niego w parafii, albo w organizacji. Pozna z nietuzinkowymi ludźmi, których powinniśmy opisać na naszych łamach. Bez takiej kooperacji błądzimy, jak w gęstej mgle. A czytelnik momentalnie wyłapie zmianę jakościową. Bo ludzie wolą czytać o tym, co dzieje się w ich otoczeniu, niż pięknie brzmiące, ale oderwane od rzeczywistości teksty. O korespondentów parafialnych zabiegamy więc nieustająco, z różnym zresztą skutkiem. Czasem dla osoby z zewnątrz trema przed napisaniem własnego kawałka, obawa, co pomyślą czytelnicy uniemożliwia jakąkolwiek współpracę. Dziennikarstwo jest zresztą zawodem bardzo specyficznym. Trzeba od początku zmobilizować wszelkie pokłady pokory, bo w tym fachu bardzo szybko dowiemy się, co sądzą o nas inni. Poddajemy się nieustannej ocenie, czyli gorzej niż w czasach szkolnych. To sprawia, że do zajęcia tego nie każdy się nadaje.

O czym piszemy, a o czym nie. I dlaczego?

„W tym roku dzieciaki przygotowały w kościele fantastyczne jasełka...”, albo – „zebraliśmy ciężarówkę rzeczy na pomoc dla najbiedniejszych rodzin z okolicy, ale wyście o tym nie napisali” – słyszymy czasem takie pretensje. Wtedy ripostujemy szybko: – A dlaczego nie powiedzieliście nam o takim ważnym, fajnym, ciekawym wydarzeniu nawet słowa. Nikt od was nie zadzwonił, nie wysłał maila? Przecież samo się nie zrobi.

Reklama

Przekonujemy przy okazji do jeszcze jednej bardzo ważnej rzeczy: jeśli w twojej parafii, czy wspólnocie, w miejscu pracy, czy nauki dzieje się coś dobrego, ciekawego, niezwykłego... – podziel się tą informacją. Jeśli ludzie skrzyknęli się i robią coś razem dla dobra wspólnego czy ratują drugiego człowieka – to poinformowanie nas o tym powinno być obowiązkiem. Bo skąd wiesz, drogi czytelniku, czy gdzieś tam, na drugim końcu diecezji, albo w innym powiecie, twoja informacja nie zainspiruje do działania, nie spowoduje akcji łudząco podobnej do waszej. I to jest piękne – bo dzielenie się dobrymi pomysłami może stworzyć, dzięki tej jednej informacji, łańcuszek dobra...

Powodem owego „zatajania” jest najczęściej zbytnia skromność. Przekonanie, że jeśli jesteś w czymś dobry, to nawet za piecem go znajdą. Otóż nie do końca. W dzisiejszym świecie przekazywanie sobie informacji, to podstawa. Na spotkaniach z czytelnikami często prosimy o ten kontakt, o potraktowanie nas życzliwie, a nie stylu „radźcie sobie sami”. Bez tej współpracy masa wspaniałych pomysłów i inicjatyw przepada. Czy tego chcemy, czy nie, funkcjonujemy w rzeczywistości, w której jeśli coś nie zaistniało w mediach, to jakby tego w ogóle nie było.

Spec od wszystkiego

Mawia się, że dziennikarz musi wiedzieć coś o wszystkim i wszystko o czymś. Ale dobrze, żeby w jednej chociaż dziedzinie był naprawdę specem. Istnieją przecież dziennikarze sportowi, ci od giełdy, czy wytrawni znawcy polityki. Dobrze jest więc, by dziennikarz piszący o Kościele wiedział o czym, a raczej o kim pisze. Taka solidna wiedza może czasem uratować nam, dziennikarzom, skórę. A materia jest delikatna, bo pisząc o życiu Kościoła dotykamy sfery ducha. W związku z tym uznajemy jedną podstawową zasadę – jeśli nie jesteś dziennikarzu teologiem, nie pisz na tematy teologiczne. Jak cię poniesie wyobraźnia i w tekście zamieścisz własne przemyślenia dotyczące np. tajemnicy Trójcy Świętej, albo pomylisz Wniebowzięcie z Wniebowstąpieniem, spotkasz się z natychmiastową reakcją redaktora odpowiedzialnego za edycję – w „Niedzieli” funkcje te pełnią zawsze kapłani, a więc teologowie. W edycji sandomierskiej – ks. Adam Stachowicz.

Reklama

Ciągle w drodze, czyli jak uciec od sztampy

Pracujemy w zasadzie wyłącznie w terenie. Nasi dziennikarze przemierzają diecezję po wielokroć, bez względu na pogodę. Gdy kościoły sandomierskie nawiedzała Matka Boża w kopii Cudownego Obrazu Ikony Jasnogórskiej przez wiele tygodni, także śnieżnych i zimowych, zamieszczaliśmy na naszych łamach zdjęcia i relacje ze wszystkich miejsc, do których zawitała. To była wyczerpująca praca, szczególnie, że w większości parafii scenariusz wydarzenia był niemal identyczny – należało więc wymyślić sposób na opis zdarzeń, tak by czytelnik nie przysypiał przy lekturze. Czy się udało? Nie do nas należy ocena. Podobnie było podczas klęski powodzi. Staraliśmy się wtedy, jako tygodnik, zrobić dla powodzian więcej niż tylko pisać o ich dramatach. Czytelnicy „Niedzieli”, to ludzie o wrażliwych sercach. Na nasze apele o wspieranie sandomierskiej Caritas czy np. sióstr dominikanek z Wielowsi, odpowiedziała trudna dziś do podania liczba osób. Z pewnością można ich liczyć w tysiące.

Praca w terenie rodzi pewne doświadczenia. Podstawa są wizyty w parafiach. Jeśli dziennikarz umówi się wcześniej i przez telefon powie, o co mu chodzi niemal zawsze spotka się z miłym przyjęciem. W tym miejscu po raz kolejny w imieniu całego naszego zespołu redakcyjnemu dziękujemy Księżom Proboszczom za gościnność, chęć współpracy i cierpliwość. I oczywiście liczymy na dalszą życzliwość.

Reklama

Rytm nigdy nie zawiedzie

Prasa diecezjalna rządzi się pewnym rytmem, odpowiadającym kalendarzowi kościelnemu. Nie dziw się więc, czytelniku, jeśli w okresie Bożonarodzeniowym nasze łamy pękają od informacji o jasełkach i spotkaniach opłatkowych. W Wielkim Poście zdominują nas wiadomości o Misteriach Męki Pańskiej i obchodach Triduum Paschalnego. W lecie odwiedzimy kolejne kolonie Caritas i obozy młodzieży oazowej.

Z kalendarza pastoralnego pochodzi sporo pomysłów na tzw. temat numeru, czyli rozkładówkę. Podpatrujemy co dzieje się w diecezji w związku np. z dniem patronalnym organizacji takich jak Akcja Katolicka, KSM, czy Legion Maryi. W związku z tym – skoro 2 lutego przypada dzień Życia Konsekrowanego, w przygotowaniu jest już duży materiał o zakonach na naszym terenie. I tak rok w rok, jednak z zastrzeżeniem – nie wolno nam zbyt często powracać do wcześniej wykorzystanych tematów.

Księża opowiadają nam nieraz, że zaczynają lekturę „Niedzieli” od dodatku sandomierskiego. Podobnie wielu innych czytelników. Wieść o tym, że w edycji ukaże się coś z naszej parafii, mobilizuje ludzi do zakupu pisma. Kupują je wtedy nawet ci, którzy zazwyczaj omijają szerokim łukiem stolik z prasą, lub sprzedającego „Niedzielę” ministranta. Znacznie podnosi atrakcyjność wydania serwis fotograficzny – a zwłaszcza, gdy na zdjęciach zobaczymy siebie lub kogoś z rodziny. Zdarza się wtedy, że jedna osoba kupuje nawet kilka egzemplarzy – dla ciotki, babci, stryjka i kuzynów. Wiemy o tym dobrze, dlatego tak zależy nam na jakości publikowanych zdjęć. Na szczęście coraz częściej nasi korespondenci dysponują niezłym cyfrowym sprzętem, który niemal automatycznie zapewnia świetną jakość fotek.

Wiedz też, drogi Czytelniku, że jeśli coś wczoraj miało miejsce w Twojej parafii czy miejscu zamieszkania, nie oznacza to automatycznie, że przeczytasz o tym w najbliższym numerze „Niedzieli Sandomierskiej”. Informacja o tym znajdzie się bowiem na naszych łamach jakieś 18 dni później – tyle bowiem trwa przygotowanie, wydrukowanie i rozwiezienie naszej „Niedzieli”.

Reklama

Czego więc może sobie życzyć dziennikarz katolicki w dniu swojego święta? Czego powinien życzyć swoim kolegom po fachu z rozgłośni radiowych i lokalnych telewizji?

Ryszard Kapuściński, cesarz polskiego reportażu, mawiał, że dobry dziennikarz powinien być przede wszystkim dobrym człowiekiem. I przy tych życzeniach pozostańmy...

2014-01-23 11:53

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Most komunikacji i miłosierdzia

Niedziela Ogólnopolska 38/2016, str. 15

[ TEMATY ]

media

abp Wacław Depo

Bożena Sztajner/Niedziela

Na dziennikarskiej zwyżce podczas wizyty papieża Franciszka na Jasnej Górze, 28 lipca 2016 r.

Na dziennikarskiej zwyżce podczas wizyty papieża Franciszka na Jasnej Górze, 28 lipca 2016 r.

Komunikacja powinna budować mosty, leczyć rany i dotykać serc ludzi. To jedna z myśli, którą znajdziemy w przesłaniu papieża Franciszka na 50. Światowy Dzień Środków Społecznego Przekazu, który w tym roku w Polsce przypada 18 września – w wielu krajach obchodzony był w niedzielę 8 maja. „Komunikacja i Miłosierdzie – owocne spotkanie” – to temat tegorocznego dnia poświęconego mediom. Ojciec Święty nawiązuje w orędziu do trwającego Roku Świętego Miłosierdzia. Wskazuje, że „miłość ze swej natury jest komunikacją, prowadzi do otwarcia, a nie do izolowania się”.
Poniżej – słowo abp. Wacława Depo odnoszące się do orędzia papieskiego.

Mija już 50 lat od ustanowienia przez bł. papieża Pawła VI Światowego Dnia Środków Społecznego Przekazu. Zgodnie z zaleceniem Soboru Watykańskiego II dzień ten ma uświadomić wiernym ich obowiązki w tej dziedzinie, a jednocześnie być okazją do modlitwy całego Kościoła w intencji prawidłowego i odpowiedzialnego działania mediów. W minionym czasie papieskie orędzia każdego roku wskazywały, i nadal wskazują, aktualny obszar medialnego przekazu, w którym nie może zabraknąć chrześcijan. Kolejni następcy św. Piotra: św. Jan Paweł II, Benedykt XVI czy Franciszek zwracają uwagę na pogłębioną refleksję nad etycznym wymiarem przekazu społecznego, który będzie skłaniał do podejmowania konkretnych inicjatyw w celu eliminowania zagrożeń dla dobra ludzkości, w tym zabezpieczenia godności człowieka i rodziny. Myśli papieży kierowane do Kościoła powszechnego zawsze przyjmowane były przez Kościół w Polsce nie tylko z radością daru, ale także ze świadomością potrzeby ich zgłębiania. Tak jest również z darem i zadaniem Roku Świętego Miłosierdzia, z 1050. rocznicą Chrztu polskiego Narodu, jak też z mocnym przesłaniem orędzia Ojca Świętego Franciszka „Komunikacja i Miłosierdzie – owocne spotkanie”. Dostarczanie informacji, które poruszają ludzkie sumienia, pomaganie im w „odnowieniu umysłów i serc” nie jest nigdy zadaniem neutralnym. Prawdziwa komunikacja wymaga zawsze odpowiedzialności moralnej i wierności. Nakazuje szukać tego, co stanowi najgłębszy fundament i sens ludzkiego życia osobowego i społecznego (por. „Fides et ratio”, nr 5), i to przekazywać. Dopiero w ten sposób środki społecznego przekazu wszelkiego wymiaru mogą konstruktywnie przyczyniać się do upowszechniania wszystkiego, co prawdziwe i dobre.

CZYTAJ DALEJ

Kraków: 14. rocznica pogrzebu pary prezydenckiej Marii i Lecha Kaczyńskich

2024-04-18 21:40

[ TEMATY ]

abp Marek Jędraszewski

para prezydencka

Archidiecezja Krakowska

– Oni wszyscy uważali, że trzeba tam być, że trzeba pamiętać, że tę pamięć trzeba przekazywać, bo tylko wtedy będzie można budować przyszłość Polski – mówił abp Marek Jędraszewski w katedrze na Wawelu w 14. rocznicę pogrzebu pary prezydenckiej Marii i Lecha Kaczyńskich, którzy razem z delegacją na uroczystości 70. rocznicy Zbrodni Katyńskiej zginęli pod Smoleńskiem 10 kwietnia 2010 r.

Nawiązując do spotkania diakona Filipa z dworzaninem królowej Kandaki, abp Marek Jędraszewski w czasie homilii zwrócił uwagę, że prawda o Chrystusie zapowiedzianym przez proroków, ukrzyżowanym i zmartwychwstałym, trafia do serc ludzi niekiedy odległych tradycją i kulturą. – Znajduje echo w ich sercach, znajduje odpowiedź na ich najbardziej głębokie pragnienia ducha – mówił metropolita krakowski. Odwołując się do momentu ustanowienia przez Jezusa Eucharystii, arcybiskup podkreślił, że Apostołowie w Wieczerniku usłyszeli „to czyńcie na moją pamiątkę”. – Konieczna jest pamięć o tym, co się wydarzyło – o zbawczej, paschalnej tajemnicy Chrystusa. Konieczne jest urzeczywistnianie tej pamięci właśnie w Eucharystii – mówił metropolita zaznaczając, że sama pamięć nie wystarczy, bo trzeba być „wychylonym przez nadzieję w to, co się stanie”. Tym nowym wymiarem oczekiwanym przez chrześcijan jest przyjście Mesjasza w chwale.

CZYTAJ DALEJ

Patriotyzm może mieć różne oblicza

2024-04-18 23:18

Grzegor Finowski / UPJPII

    Stowarzyszenie Absolwentów i Przyjaciół Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie rozpoczęło 12 kwietnia projekt „Trzy kobiety. Trzy drogi. Patriotyzm jako misja Uniwersytetu”, włączając się w program „Z kobietami – patriotkami”.

Św. Jadwiga Królowa, Hanna Chrzanowska, błogosławiona pielęgniarka i Emilia Wojtyłowa, matka Ojca św. Jana Pawła II to trzy bohaterki projektu, którego celem jest popularyzacja ich życia i działalności, a także na przykładzie tych wyjątkowych kobiet próba odpowiedzi na pytanie – jak patriotyzm może stać się misją? Działalność na niwie rodzinnej, wspierająca, wychowująca dzieci w duchu najwyższych wartości, działalność społeczna czy polityczna – patriotyzm może mieć różne oblicza. Konferencja była też świetnym czasem dla refleksji – w jaki sposób z postaw tych trzech kobiet można czerpać wzorce na dziś.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję