Reklama

Gospodarka

PKP PLK zamówiły przebudowę linii kolejowej Tychy – Most Wisła

PKP Polskie Linie Kolejowe zamówiły w piątek przebudowę magistrali kolejowej E65 ‎na odcinku ‎Tychy – Most Wisła (Goczałkowice-Zdrój). Prace za ponad 960 mln zł netto ma wykonać do końca 2027 r. Budimex.

[ TEMATY ]

kolej

śląskie

przebudowa

whitelook/pl.fotolia.com

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

To jedno z kilku zamówień w ramach przebudowy połączenia kolejowego od Będzina przez Sosnowiec, Katowice, Tychy do granicy w Zebrzydowicach. Na terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii zakładana jest rozbudowa tamtejszych linii kolejowych z dwóch do czterech torów – pod kątem zwiększenia przepustowości poprzez oddzielenie ruchu aglomeracyjnego.

Przedsięwzięcie PKP PLK pod nazwą: "Prace na podstawowych ciągach pasażerskich na obszarze Śląska, etap I: linia E65 na odc. Będzin - Katowice - Tychy - Czechowice-Dziedzice – Zebrzydowice" przygotowano pierwotnie pod kątem unijnego instrumentu finansowego Łącząc Europę (CEF – Connecting Europe Facility) na lata 2014-20.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Finansowanie z CEF w perspektywie 2014-20 wystarczyło na rozpoczęcie części prac w terenie (przebudowywany odcinek Most Wisła – Czechowice-Dziedzice - Zabrzeg) oraz na przygotowanie dokumentacji dla pozostałych odcinków. W styczniu 2022 r. PLK ogłosiły przetargi na prace na odcinkach: Tychy – Most Wisła, Zabrzeg – Zebrzydowice oraz Będzin – Katowice Szopienice Południowe.

Postępowania uwzględniały przeprowadzenie aukcji elektronicznych. Dla odcinka Tychy – Most Wisła, przy budżecie zamówienia 1,154 mld zł brutto, aukcję z ceną 1,119 mld zł brutto wygrała krakowska firma PNiUIK. Jednak po ponownym wyborze pod koniec kwietnia br. za najkorzystniejszą uznano minimalnie droższą ofertę Budimeksu, z którym teraz zawarto umowę.

Jak skomentował, cytowany przez PLK, minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, podpisanie umowy to „kolejny krok w stronę nowej, lepszej przyszłości dla regionu”

„Przebudowa magistrali kolejowej E65 na odcinku Tychy – Most Wisła to inwestycja, która otworzy nowe możliwości rozwoju i integracji. Będzie to też szansa na poprawę dostępności i infrastruktury transportowej, czego efektem będzie wzrost gospodarczy i podniesienie jakości życia mieszkańców” – uściślił Adamczyk.

Reklama

Zgodnie z informacją PLK zakres tej zaprojektowanej już inwestycji obejmuje realizację robót budowlanych oraz wykonanie projektu wykonawczego i realizację zabudowy urządzeń sterowania ruchem kolejowym, urządzeń kolejowych ‎sieci ‎telekomunikacyjnych wraz ze świadczeniem dla nich usług pogwarancyjnych.

Zmodernizowane zostaną perony na stacjach i przystankach: Tychy Żwaków, Kobiór, Piasek, Pszczyna i Goczałkowice, wraz z dojściami uwzględniającymi dostęp dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Planowana jest wymiana ok. 56 km sieci trakcyjnej i 48 km torów oraz przebudowa 17 obiektów inżynieryjnych i 7 przejazdów kolejowo-drogowych.

Efektem modernizacji linii na odcinku Tychy – Most Wisła będzie zwiększona przepustowość, a także sprawniejszy przejazd pociągów na trasie z Tychów przez Pszczynę do Goczałkowic-Zdroju. Prędkość pociągów towarowych ma zostać podniesiona do 120 km/h, a pasażerskich do 160 km/h. Zakończenie prac na odcinku Tychy – Most Wisła jest planowane do końca 2027 r.

Aukcje elektroniczne zapowiadano też w pozostałych postępowaniach projektu CEF na terenie woj. śląskiego. Dla odcinka Będzin – Katowice Szopienice Południowe najkorzystniejszą ofertę wybrano w grudniu ub. roku. Przy budżecie 980 mln zł brutto po aukcji zaakceptowano cenę 966 mln zł brutto zaoferowaną w aukcji przez spółkę ZUE.

6 października br. spółka ZUE podała, że podpisała z PKP PLK umowę na wykonanie zamówienia dotyczącego odcinka Będzin - Katowice Szopienice Południowe. Wartość kontraktu wynosi 785,1 mln zł netto, a termin realizacji zadania ustalono na 44 miesiące – podała spółka w komunikacie. PLK nie informowały o tej umowie.

W przypadku odcinka Zabrzeg – Zebrzydowice sześć ofert w pierwszym etapie postępowania otwarto w kwietniu br. Przy budżecie 2,342 mld zł brutto, najniższą cenę, 2,054 mld zł brutto, zaoferowało konsorcjum Trakcji, PPM-T i Alstom ZWUS.

Reklama

W największym z przetargów całego projektu, który ruszył w lutym ub. roku - na wykonawcę rozbudowy głównej linii kolejowej przez Katowice z przebudową stacji Katowice - przy budżecie zamówienia 4,005 mld zł brutto konsorcjum polskiej firmy Intercor i chińskiej Stecol zaoferowało w aukcji elektronicznej cenę 3,824 mld zł brutto.

Na początku października PLK poinformowały jednak, że po wyroku Krajowej Izby Odwoławczej, do której wpłynęły dwa odwołania – firm Budimex oraz Torpol, unieważnią wybór wykonawcy i odrzucą najkorzystniejszą ofertę. Oferta Budimeksu została po aukcji odrzucona na podstawie przepisu dotyczącego rażąco niskiej ceny. Oferta konsorcjum Torpolu i Intop Warszawa była po aukcji druga.

W lipcu ub. roku PKP PLK informowały o otrzymaniu do modernizacji odcinków linii kolejowych w woj. śląskim: Będzin - Katowice Szopienice Płd., Katowice Szopienice Płd. - Katowice - Katowice Piotrowice i Tychy – Most Wisła 937 mln euro dofinansowania z instrumentu CEF. Dofinansowanie ustalono na 85 proc. oszacowanej wcześniej wartości zadań.(PAP)

autor: Mateusz Babak

mtb/ skr/

2023-10-13 18:20

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Ekspert: duża liczba zgonów niepokojąca, scenariusz trudny do przewidzenia

W czwartek w woj. śląskim potwierdzono najwyższą dotąd liczbę zakażeń koronawirusem i liczbę zgonów. Pojawiło się 4377 nowych zakażeń, a zmarło 86 osób. Śląski konsultant wojewódzki ds. chorób zakaźnych ocenia sytuację jako niepokojącą.

"Ogólny wzrost liczby zakażeń nie jest zaskoczeniem. Patrząc na doświadczenia globalne, liczba zakażeń wszędzie dramatycznie wzrasta. Bardzo niepokoi mnie natomiast tak duża liczba zgonów. Nie mam dostępu do danych, które mogłyby to tłumaczyć. Być może chorzy zwlekają zbyt długo z szukaniem pomocy w szpitalu? Tymczasem typowe dla tej choroby są nagłe pogorszenia" – powiedział w czwartek PAP dr hab. Włodzimierz Mazur.

CZYTAJ DALEJ

Niemcy: 2,5 roku więzienia za kradzież pektorału Benedykta XVI

2024-05-08 13:02

[ TEMATY ]

Benedykt XVI

Grzegorz Gałązka

Mężczyzna, który w czerwcu ubiegłego roku ukradł krzyż pektoralny papieża Benedykta XVI z kościoła w Traunstein w Górnej Bawarii, został skazany na dwa i pół roku więzienia. Tak orzekł sąd rejonowy w Traunstein w Górnej Bawarii, podała agencja KNA. Wyrok nie jest jeszcze prawomocny.

Według sądu sprawca, 53-letni obywatel Czech, chce mieć pewność, że krzyż, który obecnie znajduje się u znajomego, zostanie zwrócony. Wcześniej milczał na temat miejsca pobytu pektorału. Jego wartość nie może być dokładnie określona, szacuje się, że wynosi co najmniej 800 euro i ma dla wiernych bardzo dużą wartość symboliczną. Benedykt XVI zapisał go w testamencie swojej rodzinnej parafii św. Oswalda. To właśnie tutaj odprawił swoją pierwszą Mszę św. jako neoprezbiter w 1951 roku.

CZYTAJ DALEJ

23. Ogólnopolska Pielgrzymka Kierowców

2024-05-09 19:24

[ TEMATY ]

Jasna Góra

kierowcy

#Pielgrzymka

Adobe Stock

„Na drogach jesteśmy z bliźnimi” pod tym hasłem na Jasnej Górze odbędzie się 23. Ogólnopolska Pielgrzymka Kierowców. Dwudniowe spotkanie rozpocznie się jutro Apelem Jasnogórskim w Kaplicy Matki Bożej o godz. 21.00. Kierowcy modlić się będą w intencji wszystkich użytkowników dróg prosząc o łaskę bezpiecznych podróży, wzajemną życzliwość i szacunek. Polecą też polskich misjonarzy i misjonarki, podróżujących po misyjnych ścieżkach.

- Bezpieczeństwo na drogach jest dla nas stałym wyzwaniem. Bardzo ważne jest, żebyśmy nie myśleli tylko o sobie, ale też o innych uczestnikach ruchu. Jest to tak zwany element odpowiedzialnego poruszania się i z tym wiąże się nie podejmowanie ryzyka a także szanowanie przepisów i zasad bezpieczeństwa - powiedział ks. Jerzy Kraśnicki Dyrektor MIVA Polska i organizator pielgrzymki.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję