Reklama

Jeździeckie igrzyska

Mało kto w naszym kraju wie, że w USA od 25 września do 10 października mają miejsce Światowe Igrzyska Jeździeckie, które rozgrywane są już po raz szósty. Nie zabraknie na nich również Polaków

Niedziela Ogólnopolska 40/2010, str. 48

GETTY IMAGES/EUROSPORT

Reining, Sylvia Rzepka, Niemcy

Reining, Sylvia Rzepka, Niemcy

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Światowe Igrzyska Jeździeckie są największą międzynarodową imprezą jeździecką na świecie. Wielu zawodników uważa ją za ważniejszą od Igrzysk Olimpijskich. Zawody, których pierwsza edycja miała miejsce w 1990 r., odbywają się w cyklu czteroletnim, co dodatkowo podnosi rangę oraz prestiż tego sportowego wydarzenia.
Alltech FEI World Equestrian Games (zob. koniecznie www.alltechfeigames.com), czyli ŚIJ, tym razem odbywają się w Lexington, w stanie Kentucky. Śmiało można napisać, że impreza ta oglądalnością dorównuje tak popularnym amerykańskim zawodom, jak Super Bowl czy mistrzostwa NBA, a nawet je przewyższa. Organizatorzy tegorocznych ŚIJ spodziewają się ponadpółmilionowej publiczności. Transmisja telewizyjna trafi do ponad 460 mln telewidzów na całym świecie (w Polsce jeździeckie zmagania możemy oglądać na żywo w Eurosporcie). Gospodarze igrzysk przewidują 167 mln USD zysków z całej imprezy. W zawodach wezmą udział reprezentacje z ponad 60 krajów.
To ponaddwutygodniowe święto hippiczne sprawia, że miasto Lexington zamienia się w wioskę olimpijską. Firma Alltech zaś z tej okazji wybudowała stajnie, które mogą pomieścić aż 1000 koni, oraz specjalne, kryte ujeżdżalnie do obserwowania zmagań najlepszych jeźdźców z całego świata. Występują oni w następujących kategoriach: skokach przez przeszkody, ujeżdżaniu, WKKW (wszechstronny konkurs konia wierzchowego), powożeniu (zaprzęgi czterokonne), rajdach długodystansowych, woltyżerce i (od 2002 r.) w reiningu (ujeżdżanie w stylu westernowym, zob. zdjęcie).
Jedną z najbardziej prestiżowych dyscyplin ŚIJ jest powożenie zaprzęgami czterokonnymi. Nasz kraj w tej konkurencji reprezentować będzie doświadczony zespół zaprzęgowy Mazurek Horse Team www.mazurekteam.pl z powożącym Piotrem Mazurkiem. Do osiągnięć tego zespołu należą m.in.: I miejsce w ujeżdżeniu na Międzynarodowych Zawodach w Powożeniu Zaprzęgami Konnymi w Néewiller-près-Lauterbourg we Francji (2010), I miejsce w ujeżdżeniu na Międzynarodowych Zawodach Zaprzęgowych w Kladrubach w Czechach (2008), III miejsce na Międzynarodowych Zawodach Zaprzęgowych w Topolèianky w Czechach (2009), II miejsce w ujeżdżeniu i IV w klasyfikacji generalnej na Mistrzostwach Węgier w Izsák (2009) oraz I miejsce w ujeżdżeniu, maratonie i ogólnie na Międzynarodowych Zawodach Zaprzęgowych w miejscowości Lipica w Słowenii. Czy zatem Mazurek Horse Team sprawi, że usłyszymy za oceanem „Mazurka Dąbrowskiego”? Oby tak się stało.
Jeśli zaś chodzi o samą jazdę konną, to w Polsce staje się ona coraz bardziej popularna. Mamy już na mapie naszego kraju wiele miejsc, gdzie już małe dzieci mogą oddawać się hippice. Często gospodarstwa agroturystyczne mają kilka koni. Zresztą Polska ma wielkie tradycje związane z jazdą konną. Wystarczy choćby wspomnieć o majorze Henryku Dobrzańskim (Hubalu), który był członkiem reprezentacji Polski w jeździectwie. Zdobył przed II wojną światową ogółem 22 złote, 3 srebrne i 4 brązowe medale. W 1925 r. zaś w Londynie wywalczył „Nagrodę indywidualną dla najlepszego jeźdźca”.

Kontakt: sportowa@niedziela.pl

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2010-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Św. Joanna d´Arc

[ TEMATY ]

Joanna d'Arc

pl.wikipedia.org

Drodzy bracia i siostry,
Chciałbym wam dzisiaj opowiedzieć o Joannie d´Arc, młodej świętej, żyjącej u schyłku Średniowiecza, która zmarła w wieku 19 lat w 1431 roku. Ta młoda francuska święta, cytowana wielokrotnie przez Katechizm Kościoła Katolickiego, jest szczególnie bliska św. Katarzynie ze Sieny, patronce Włoch i Europy, o której mówiłem w jednej z niedawnych katechez. Są to bowiem dwie młode kobiety pochodzące z ludu, świeckie i dziewice konsekrowane; dwie mistyczki zaangażowane nie w klasztorze, lecz pośród najbardziej dramatycznych wydarzeń Kościoła i świata swoich czasów. Są to być może najbardziej charakterystyczne postacie owych „kobiet mężnych”, które pod koniec średniowiecza niosły nieustraszenie wielkie światło Ewangelii w złożonych wydarzeniach dziejów. Moglibyśmy je porównać do świętych kobiet, które pozostały na Kalwarii, blisko ukrzyżowanego Jezusa i Maryi, Jego Matki, podczas gdy apostołowie uciekli, a sam Piotr trzykrotnie się Go zaparł. Kościół w owym czasie przeżywał głęboki, niemal 40-letni kryzys Wielkiej Schizmy Zachodniej. Kiedy w 1380 roku umierała Katarzyna ze Sieny, mamy papieża i jednego antypapieża. Natomiast kiedy w 1412 urodziła się Joanna, byli jeden papież i dwaj antypapieże. Obok tego rozdarcia w łonie Kościoła toczyły się też ciągłe bratobójcze wojny między chrześcijańskimi narodami Europy, z których najbardziej dramatyczną była niekończąca się Wojna Stulenia między Francją a Anglią.
Joanna d´Arc nie umiała czytań ani pisać. Można jednak poznać głębiej jej duszę dzięki dwóm źródłom o niezwykłej wartości historycznej: protokołom z dwóch dotyczących jej Procesów. Pierwszy zbiór „Proces potępiający” (PCon) zawiera opis długich i licznych przesłuchań Joanny z ostatnich miesięcy jej życia ( luty-marzec 1431) i przytacza słowa świętej. Drugi - Proces Unieważnienia Potępienia, czyli "rehabilitacji" (PNul) zawiera zeznania około 120 naocznych świadków wszystkich okresów jej życia (por. Procès de Condamnation de Jeanne d´Arc, 3 vol. i Procès en Nullité de la Condamnation de Jeanne d´Arc, 5 vol., wyd. Klincksieck, Paris l960-1989).
Joanna urodziła się w Domremy - małej wiosce na pograniczu Francji i Lotaryngii. Jej rodzice byli zamożnymi chłopami. Wszyscy znali ich jako wspaniałych chrześcijan. Otrzymała od nich dobre wychowanie religijne, z wyraźnym wpływem duchowości Imienia Jezus, nauczanej przez św. Bernardyna ze Sieny i szerzonej w Europie przez franciszkanów. Z Imieniem Jezus zawsze łączone jest Imię Maryi i w ten sposób na podłożu pobożności ludowej duchowość Joanny stała się głęboko chrystocentryczna i maryjna. Od dzieciństwa, w dramatycznym kontekście wojny okazuje ona wielką miłość i współczucie dla najuboższych, chorych i wszystkich cierpiących.
Z jej własnych słów dowiadujemy się, że życie religijne Joanny dojrzewa jako doświadczenie mistyczne, począwszy od 13. roku życia (PCon, I, p. 47-48). Dzięki "głosowi" św. Michała Archanioła Joanna czuje się wezwana przez Boga, by wzmóc swe życie chrześcijańskie i aby zaangażować się osobiście w wyzwolenie swojego ludu. Jej natychmiastową odpowiedzią, jej „tak” jest ślub dziewictwa wraz z nowym zaangażowaniem w życie sakramentalne i modlitwę: codzienny udział we Mszy św., częsta spowiedź i Komunia św., długie chwile cichej modlitwy prze Krucyfiksem lub obrazem Matki Bożej. Współczucie i zaangażowanie młodej francuskiej wieśniaczki w obliczu cierpienia jej ludu stały się jeszcze intensywniejsze ze względu na jej mistyczny związek z Bogiem. Jednym z najbardziej oryginalnych aspektów świętości tej młodej dziewczyny jest właśnie owa więź między doświadczeniem mistycznym a misją polityczną. Po latach życia ukrytego i dojrzewania wewnętrznego nastąpiły krótkie, lecz intensywne dwulecie jej życia publicznego: rok działania i rok męki.
Na początku roku 1429 Joanna rozpoczęła swoje dzieło wyzwolenia. Liczne świadectwa ukazują nam tę młodą, zaledwie 17-letnią kobietę jako osobę bardzo mocną i zdecydowaną, zdolną do przekonania ludzi niepewnych i zniechęconych. Przezwyciężywszy wszystkie przeszkody spotyka następcę tronu francuskiego, przyszłego króla Karola VII, który w Poitiers poddaje ją badaniom przeprowadzanym przez niektórych teologów Uniwersytetu. Ich ocena jest pozytywna: nie dostrzegają w niej nic złego, lecz jedynie dobrą chrześcijankę.
22 marca 1429 Joanna dyktuje ważny list do króla Anglii i jego ludzi, oblegających Orlean (tamże, s. 221-22). Proponuje w nim prawdziwy, sprawiedliwy pokój między dwoma narodami chrześcijańskimi, w świetle imion Jezusa i Maryi, ale jej propozycja zostaje odrzucona i Joanna musi angażować się w walkę o wyzwolenie miasta, co nastąpiło 8 maja. Innym kulminacyjnym momentem jej działań politycznych jest koronacja Karola VII w Reims 17 lipca 1429 r. Przez cały rok Joanna żyje między żołnierzami, pełniąc wśród nich prawdziwą misję ewangelizacyjną. Istnieje wiele ich świadectw o jej dobroci, męstwie i niezwykłej czystości. Wszyscy, łącznie z nią samą, mówią o niej „la pulzella” - czyli dziewica.

Męka Joanny zaczęła się 23 maja 1430, gdy jako jeniec wpada w ręce swych wrogów. 23 grudnia zostaje przewieziona pod strażą do miasta Rouen. To tam odbywa się długi i dramatyczny Proces Potępienia, rozpoczęty w lutym 1431 r. a zakończony 30 maja skazaniem na stos. Był to proces wielki i uroczysty, któremu przewodniczyli dwaj sędziowie kościelni: biskup Pierre Cauchon i inkwizytor Jean le Maistre. W rzeczywistości kierowała nim całkowicie duża grupa teologów słynnego Uniwersytetu w Paryżu, którzy uczestniczyli w nim jako asesorzy.

Podziel się cytatem

CZYTAJ DALEJ

Nawet wtedy, kiedy spała, Maryja czuwała nad jej bezpieczeństwem. Historia pewnych objawień

2024-05-28 21:27

[ TEMATY ]

książka

objawienia

Mat.prasowy

Prywatne objawienia mogą mieć charakter proroczy i być cenną pomocą w lepszym zrozumieniu i życiu Ewangelią w określonym czasie - pisał papież Benedykt XVI w "Verbum Domini".

Matka Maleńkiego Nic

CZYTAJ DALEJ

Flisaczko Dobrzyńska ze Skępego, módl się za nami...

2024-05-30 20:50

[ TEMATY ]

Rozważania majowe

Wołam Twoje Imię, Matko…

Adobe Stock

Początki sanktuarium maryjnego w tym miejscu sięgają drugiej połowy XV wieku. Niedaleko jeziora leżał na rozdrożu wielki głaz służący za drogowskaz. Według legendy był on ozdobiony mnóstwem krzyży. Okoliczni mieszkańcy i przejeżdżający podróżni nieraz widywali nad głazem niezwykłe światło lub słyszeli cudowny śpiew.

Rozważanie 31

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję