Reklama

V Sesja Plenarna I Synodu Diecezji Rzeszowskiej

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Dobiega końca powołany przed trzema laty I Synod Diecezji Rzeszowskiej. Podsumowanie prac Komisji Głównej Synodu przedstawił bp Edward Białogłowski na V Sesji Plenarnej z głosowaniem nad tekstem końcowym statutów synodalnych, która odbyła się 20 marca br. w katedrze rzeszowskiej.
Celem I Synodu Diecezji Rzeszowskiej jest wprowadzenie w życie naszej diecezji uchwał II Polskiego Synodu Plenarnego, ujednolicenie prawa diecezjalnego oraz podjęcie programu nowej ewangelizacji. Po rozpatrzeniu propozycji Komisji Przygotowawczej bp Kazimierz Górny powołał Komisję Główną z przewodniczącym i zastępcą, 5 komisji tematycznych, Sekretariat Synodu oraz ustalił regulamin Synodu.
24 marca 2001 r. metropolita przemyski abp Józef Michalik podczas uroczystej Eucharystii w katedrze rzeszowskiej otworzył uroczystą sesję I Synodu Diecezjalnego. Na posiedzeniu Komisji Głównej rozdzielono tematy poszczególnym grupom, które opracowały je na spotkaniach zespołów synodalnych. Powstało ogółem 15 biuletynów, które zostały skierowane do wszystkich parafii w diecezji.
Księża proboszczowie wraz ze swoimi współpracownikami odbudowali zespoły synodalne II Plenarnego Synodu Polskiego oraz powołali do istnienia nowe parafialne zespoły, których celem była praca nad zagadnieniami zaproponowanymi przez komisje tematyczne. Jednocześnie rozpoczęła się popularyzacja tematyki synodalnej poprzez media katolickie.
Poza uroczystą sesją otwarcia Synodu miały miejsce sesje w terenie.
Pierwsza taka sesja obejmowała sposób i metody pracy z materiałem, który przesyłany był przez Sekretariat Synodu. Parafie miały współpracować ze sobą w ramach dekanatu. Obok dziekana ważną misję do spełnienia mieli relatorzy dekanalni i ich zastępcy. Oni to przyjmowali propozycje i zgłoszenia zespołów synodalnych, przygotowywali teksty spostrzeżeń i postanowień i przesyłali je do Sekretariatu Synodu.
Następne takie sesje dotyczyły ludzi świeckich. Były organizowane dekanalnie czy międzydekanalnie. Podejmowały tematy sugerowane przez Komisję Główną oraz sekretariat Synodu, mianowicie: Świadectwo wiary w rodzinie, Świętowanie dnia Pańskiego oraz Duszpasterstwo ogólne i specjalistyczne.
Odrębne sesje przeznaczone były tylko dla duchowieństwa. Odbywały się w każdym dekanacie. Jedna dotyczyła problematyki zaangażowania liturgicznego i duszpasterstwa liturgicznego. Druga podjęła temat tożsamości i formacji kapłańskiej oraz kapłańskiej posługi wobec nowej ewangelizacji.
Wśród zgłoszonych zespołów w Sekretariacie Synodu znalazło się 150 parafii i 40 relatorów.
Oprócz wymienionych sesji odbyły się sesje plenarne z głosowaniem poszczególnych dokumentów:
22 marca 2003 r. - I sesja O Ludzie Bożym - przedstawił oficjał Sądu Biskupiego ks. dr Józef Kula;
21 czerwca 2003 r. - II sesja Nauczycielskie zadanie Kościoła - dyrektor Instytutu Jana Pawła II ks. dr Andrzej Garbarz;
22 listopada 2003 r. - III sesja Uświęcające zadanie Kościoła - rektor Wyższego Seminarium Duchownego w Rzeszowie ks. dr Jerzy Buczek;
17 stycznia 2004 r. - IV Sesja Zagadnienia duszpasterstwa oraz Prawda o dobrach materialnych Kościoła - kanclerz Kurii Diecezjalnej ks. Jan Szczupak.
Po otrzymaniu interpelacji, wniosków, poprawek odbyło się posiedzenie Komisji Głównej oraz wszystkich przewodniczących komisji i podkomisji. W ten sposób powstał dokument zawierający 428 statutów. Na V Sesji Plenarnej Synodu dokument ten został przegłosowany. Ewentualne sugestie członków Synodu, którzy mieli prawo do głosowania, zostaną uwzględnione. Ostateczne zatwierdzenie należeć będzie do prawodawcy Kościoła lokalnego - Biskupa Ordynariusza.
Głosowanie dotyczyło części statutowej. W księdze synodalnej znajdą się jeszcze dwie części, które nie podlegają dyskusji. W części drugiej zostaną zamieszczone statuty stowarzyszeń, zrzeszeń katolickich, ruchów i grup duszpasterskich. Te statuty były wcześniej zatwierdzone lub wydane przez Księdza Biskupa lub zostały przygotowane przez moderatorów poszczególnych grup i ruchów. W ten sposób te grupy i ruchy będą usankcjonowane prawnie do istnienia w diecezji rzeszowskiej.
Trzecia część zawierać będzie wzory pism, jakimi parafia posługuje się w swojej pracy kancelaryjnej. Będą to dokumenty, jakie proboszcz parafii kieruje do Kurii diecezjalnej oraz umowy, które zawierane są poza parafią z różnymi osobami fizycznymi lub z osobami prawnymi.
Sesja kończyła pracę nad statutami. Przewodniczący Sekretariatu Synodu bp Edward Białogłowski podziękował za pracę w komisjach oraz delegatom. Na zakończenie wszyscy uczestniczyli w uroczystej Eucharystii.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Rada KEP ds. Społecznych o relacji Kościół – Państwo: Wroga separacja szkodzi dobru człowieka

2024-05-21 18:51

[ TEMATY ]

episkopat

Episkopat News

Kościół i Państwo, niezależne i autonomiczne - każde w swojej dziedzinie, są zobowiązane do współpracy dla dobra wspólnego. Wroga separacja szkodzi dobru człowieka - napisali członkowie Rady Konferencji Episkopatu Polski ds. Społecznych w stanowisku wydanym po spotkaniu Rady, które miało miejsce 21 maja w Warszawie. Obradom przewodniczył bp Marian Florczyk.

W wydanym po obradach stanowisku dotyczącym aktualnej relacji Kościół - Państwo członkowie Rady zauważyli, że „w obecnej rzeczywistości polityczno-społecznej zamiast separacji skoordynowanej, typowej dla państwa świeckiego, promowany jest wzorzec separacji wrogiej, właściwej dla ideologii laicyzmu”. Członkowie Rady wskazali, że separacja skoordynowana to „wzajemna autonomiczna współpraca Kościoła i Państwa, zapewniająca realizację dobra wspólnego opartego o transcendentną godność człowieka i naturalne prawo moralne”. „W tym modelu Państwo jest bezstronne wyznaniowo a w konsekwencji otwarte na współpracę z Kościołami i wspólnotami religijnymi” - czytamy w stanowisku. Separacja wroga natomiast, polega „na usuwaniu i ostatecznym zwalczaniu symboli religijnych i przejawów kultu religijnego, eliminowaniu społecznej roli Kościoła oraz wszelkich przejawów prywatnego i publicznego życia religijnego”.

CZYTAJ DALEJ

Zgorszenie w Warszawie. Tęczowe "nabożeństwo" z udziałem katolickego księdza

2024-05-20 11:25

[ TEMATY ]

homoseksualizm

Fot. You Tube / Parafia Ewangelicko-Reformowana w Warszawie

W warszawskiej parafii ewangelicko-reformowanej „pobłogosławiono” 10 par LGBT+. W wydarzeniu, oprócz duchownych ewangelickich (w tym ewangelicko-augsburskiej pastor Haliny Radacz) uczestniczył… katolicki kapłan, ks. dr hab. Adam Świerżyński, były prorektor Gdańskiego Seminarium Duchownego, profesor UKSW. W parafii ewangelicko-reformowanej „nabożeństwo” odbyło się z okazji Międzynarodowego Dnia Przeciwko Homofobii, Bifobii i Transfobii (IDAHOBIT). Na ołtarzu leżała tęczowa flaga, było kazanie, czytania, pieśni. Oprócz warszawskiego kościoła kalwińskiego, organizatorem była… Fundacja Wiara i Tęcza - ta sama, która chciała „edukować” Kościół na Światowych Dniach Młodzieży w 2016 r. w Krakowie. Mamy więc do czynienia z pewnym zawłaszczaniem przestrzeni sacrum i znaczną nadinterpretacją „Fiducia supplicans” - co podaje portal wpolityce.pl.

Śpiewaliśmy pieśni, czytaliśmy fragmenty Pisma Świętego. Halina Radacz z Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego wygłosiła kazanie. Był z nami również ks. Adam Świeżyński z Kościoła Rzymskokatolickiego - przekazał pastor Michał Jabłoński z warszawskiej parafii ewangelicko-reformowanej.

CZYTAJ DALEJ

Siostry duchaczki: Gwidon z Montpellier – nowy błogosławiony w duchu Franciszka

2024-05-21 17:37

[ TEMATY ]

błogosławiony

Przemysław Radzyński

Bł. Gwidon z Montpellier

Bł. Gwidon z Montpellier

Na ogłoszenie Gwidona błogosławionym trzeba było czekać 800 lat, ale to wydarzenie opatrznościowe, bo to człowiek na nasze czasy - mówią siostry kanoniczki Ducha Świętego de Saxia z Krakowa, duchowe córki nowego błogosławionego - Gwidona z Montpellier, założyciela Zakonu Ducha Świętego.

Gwidon urodził się w drugiej połowie XII wieku we francuskim mieście Montpellier w zamożnej rodzinie. Przed rokiem 1190 zaczął służyć ubogim i potrzebującym, zakładając dla nich dom, szpital na obrzeżach Montpellier. Od samego początku to dzieło powierzył Duchowi Świętemu. W krótkim czasie znalazł wielu naśladowców, którzy zainspirowali się jego przykładem i zapragnęli służyć ubogim i potrzebującym. I w ten sposób narodziła się wspólnota, której członkami byli mężczyźni i kobiety, ludzie świeccy i duchowni.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję