Reklama

Kościół

Świeccy w obronie kapłanów

„Jedno upadające drzewo czyni więcej hałasu niż las, który rośnie. Dziękujemy za wierną posługę”. Na początku maja mieszkańcy Torunia ujrzą na ulicach miasta kilka wielkich billboardów, stanowiących element kampanii społecznej, której celem jest obrona dobrego imienia polskich księży.

2024-04-23 12:03

Niedziela Ogólnopolska 17/2024, str. 14-16

[ TEMATY ]

kapłan

kapłan

Archiwum organizatorów

"Dziękuję księżom za ich posługę". Plakaty z takim napisem można spotkać w wielu hiszpańskich miastach

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Pomysł został zaczerpnięty z Hiszpanii. Narodził się wśród świeckich działaczy Asociación Católica de Propagandistas – stowarzyszenia zajmującego się krzewieniem wiary na Półwyspie Iberyjskim. „Tą kampanią chcemy uczcić codzienną pracę dla Boga i innych ponad 15,6 tys. hiszpańskich księży. Dziękujemy wam wszystkim za zaangażowanie i lojalność w trudnym czasie, przy nieprzychylnej opinii publicznej, która kładzie nacisk na skandale nielicznych, a nie na codzienne i ciche poświęcenie większości” – czytamy na stronie internetowej ACdP.

Do plakatów dołączony jest film ukazujący rzeczywistość poświęcenia się Bogu i braciom, jakiej doświadcza się w hiszpańskich parafiach. Film pokazuje codzienne życie księdza – sprawowanie Eucharystii, spowiadanie, opiekę nad potrzebującymi, posługę na rzecz chorych – i docenia jego pracę. „Dziękuję, że jesteście wierni, nawet jeśli inni budzą w was zwątpienie w wasze powołanie. Dziękuję, że jesteście drugim Chrystusem na ziemi. Dziękuję, bo jesteście narzędziem Chrystusa do działania w sakramentach; dziękuję, że towarzyszycie tym, których inni porzucili” – mówi w filmie narrator.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Tym samym tropem idą organizatorzy kampanii w Polsce – Rycerze Kolumba, Związek Diecezjalny Dzieła Kolpinga Diecezji Pelplińskiej oraz członkowie tamtejszej Akcji Katolickiej wspomagani przez diecezjalne Radio Głos, a także Fundację Pro Futuro Theologiae, działającą na Wydziale Teologicznym Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Kierują nimi z jednej strony wdzięczność, a z drugiej – sprzeciw. Dziękują Bogu za kapłanów jako tych, którzy sprawują Eucharystię, bo przez to mamy możliwość bezpośredniego, osobowego spotkania z Chrystusem. Dziękują za codzienną posługę kapłanów spełnianą bez rozgłosu, po cichu. Ich wkład w naszą codzienność zauważamy dopiero wtedy, gdy ich brakuje. Jednocześnie świeccy wyrażają w kampanii zdecydowany sprzeciw wobec dyskredytowania ogółu polskich księży dokonywanego pod pozorem walki ze złem (prawda, że w skrajnych, skrzętnie nagłaśnianych przypadkach wręcz wołających o pomstę do nieba) czynionym przez pojedynczych duchownych.

Reklama

Uchwycić właściwe proporcje

Tu chodzi o nieuczciwość proporcji. Jeżeli środki masowego przekazu demaskują zło popełnione przez księdza, to należy temu tylko przyklasnąć. Trudno jednak pogodzić się z budowanym od lat negatywnym stereotypem kapłanów i ich posługi, co w przypadku niektórych mediów stanowi wręcz część ich misji. Uczciwość nakazywałaby przedstawiać rzeczywiste proporcje między „lasem” a pojedynczymi upadającymi „drzewami”, tymczasem zwycięża „klikalność” (bo trąbienie o skandalach przekłada się na większe zasięgi), a przede wszystkim chęć realnego zaszkodzenia Kościołowi. Z medialnych przekazów wyłania się obraz duchownych jako osób chciwych, żądnych władzy i lekceważących ludzi, który przez wielu jest bezkrytycznie przyjmowany.

Coraz częściej swój kapitał na walce z Kościołem, wiarą, kapłanami i ludźmi wierzącymi usiłują zbić też polscy politycy (choć dla uczciwości dodajmy, że nie brakuje również zjawiska odwrotnego: interesownego manifestowania przywiązania do Kościoła w celu pozyskania przychylności wyborców). Przekreślanie sensu pracy wszystkich kapłanów, budzenie w społeczeństwie nieufności, niechęci, pogardy czy wręcz nienawiści do nich po to, by ubić polityczny interes, to coś, na co nie wolno się zgodzić.

Nagonka na kapłanów skutkuje wręcz patologicznym przeczuleniem na ich postawy i zachowania. Oskarżenie księdza, zanim sprawa zostanie zbadana i zweryfikowana, zazwyczaj oznacza dla niego „śmierć cywilną”. Tu nie ma mowy o domniemaniu niewinności. Oskarżony ksiądz z góry jest postrzegany przez opinię publiczną jako winny; zostaje odsunięty przez biskupa od normalnej pracy duszpasterskiej i czeka (niekiedy latami) na sądowe rozstrzygnięcie sprawy.

Reklama

Wdzięczność i sprzeciw

Organizatorzy kampanii chcą zdemaskować tę niegodziwą i nierzetelną dysproporcję w przekazach medialnych i pokazać rzesze księży pokornych, ciężko pracujących, obecnych w najważniejszych, a niekiedy w najtrudniejszych chwilach naszego życia. Trzeba ukazywać prawdziwe oblicze Kościoła – z rysami, ranami, ale również z jego świętością – a wszystko to w odpowiadających rzeczywistości proporcjach.

Jakimi motywami się kierują?

– W swoim życiu doznałam od kapłanów tak wiele dobra, że chcę się odwdzięczyć – mówi Janina Kłosowska, przewodnicząca Akcji Katolickiej w diecezji pelplińskiej. – Tak naprawdę mało kto wspiera kapłanów, gdy są brutalnie i niesprawiedliwie atakowani przez media. Chyba żadnej innej grupie w Polsce nie można tak pogardliwie i kłamliwie zarzucić wszystkiego, co najgorsze.

– Tylko kapłani mogą sprawować Eucharystię, przez co mamy dostęp do Chrystusa – podkreśla Krzysztof Sietczyński, reprezentujący męską wspólnotę Rycerzy Kolumba. – Już samo to powoduje, że kapłaństwo zasługuje na szacunek. A co dopiero mówić, gdy widzimy rzesze kapłanów, którzy rzetelnie wypełniają swoje obowiązki duszpasterskie, więcej – często inicjują działania, którymi wyręczają niesprawne państwo na polu charytatywnym, kulturalnym czy w zakresie obrony życia.

Toruń to dopiero początek

Jedno miasto, kilka billboardów, spot filmowy i promocja w mediach (patronat nad projektem objęła Niedziela) – to dopiero zaczątek akcji – jej inicjatorzy chcą w ten sposób rozpocząć ogólnopolską kampanię. Bardzo dobrze, że zostanie ona zainicjowana, bo księża nie mogą czuć się obywatelami drugiej kategorii. To, że są wśród nich „zgniłe jabłka”, nie upoważnia nikogo do przekreślania dobra czynionego przez zdecydowaną większość z nich. Kapłani, spotykający się powszechnie z hejtem i nierzetelną krytyką, rzeczywiście potrzebują wyraźnego wsparcia ze strony wiernych świeckich. Oby toruńskie billboardy znalazły naśladowców w innych miastach. Przede wszystkim jednak – oby dokonała się przemiana w nastawieniu do kapłanów. Oby dziennikarze przestali żerować na sensacjach; oby nauczyli się „łapać” rzeczywiste proporcje między walącymi się z hukiem „drzewami” a rosnącym bez hałasu ogromnym „lasem”. I wreszcie – obyśmy my, odbiorcy medialnych przekazów, nauczyli się umiejętnie z nich korzystać – oddzielać ziarna od plew. Zamiast czytać sensacyjne doniesienia otwórzmy lepiej szeroko oczy i sprawdźmy sami, jacy naprawdę są żyjący i posługujący wśród nas księża. Jeżeli robią coś nie tak, miejmy odwagę upomnieć ich prosto w oczy; jeśli są ofiarni, okazujmy im wdzięczność i brońmy ich przed negatywnymi stereotypami, kłamstwami i pomówieniami.

Więcej informacji pod adresem: pft.umk@gmail.com .

Film można zobaczyć na: youtu.be/7bvRvRJow84

Ocena: +12 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Święci wołają o świętość

W ferworze kanonizacji dwóch wielkich papieży łatwo pod płaszczykiem uczuć i powierzchowności zatracić jej właściwe przesłanie: „«Święci nie przemijają». Święci wołają o świętość” (Jan Paweł II, homilia kanonizacyjna św. Kingi, Stary Sącz, 16 czerwca 1999 r.). W świetle ostatnich chwil chwały Kościoła nie sposób nie zapytać, parafrazując przy tym samego świętego Papieża: Co nam dała ta kanonizacja?

CZYTAJ DALEJ

Twórca pierwszej reguły

Niedziela Ogólnopolska 19/2023, str. 20

[ TEMATY ]

Św. Pachomiusz Starszy

commons.wikimedia.org

Św. Pachomiusz Starszy

Św. Pachomiusz Starszy

Ojciec Pustyni, ojciec monastycyzmu.

Urodził się w Esneh, w Górnym Egipcie. Jego rodzice byli poganami. Kiedy miał 20 lat, został wzięty do wojska i musiał służyć w legionach rzymskich w pobliżu Teb. Z biegiem czasu zapoznał się jednak z nauką Chrystusa. Modlił się też do Boga chrześcijan, by go uwolnił od okrutnej służby. Po zwolnieniu ze służby wojskowej przyjął chrzest. Udał się na pustynię, gdzie podjął życie w surowej ascezie u św. Polemona. Potem w miejscowości Tabenna prowadził samotne życie, jednak zaczęli przyłączać się do niego uczniowie. Tak oto powstał duży klasztor. W następnych latach Pachomiusz założył jeszcze osiem podobnych monasterów. Po pewnym czasie zarząd nad klasztorem powierzył swojemu uczniowi św. Teodorowi, a sam przeniósł się do Phboou, skąd zarządzał wszystkimi klasztorami-eremami. Pachomiusz napisał pierwszą regułę zakonną, którą wprowadził zasady życia w klasztorach. Zobowiązywał mnichów do prowadzenia życia wspólnotowego i wykonywania prac ręcznych związanych z utrzymaniem zakonu. Każdy mnich mieszkał w oddzielnym szałasie, a zbierano się wspólnie jedynie na posiłek i pacierze. Reguła ta wywarła istotny wpływ na reguły zakonne w Europie, m.in. na regułę św. Benedykta. Regułę Pachomiusza św. Hieronim w 402 r. przełożył na język łaciński (Pachomiana latina). Koptyjski oryginał zachował się jedynie we fragmentach.

CZYTAJ DALEJ

Dzień Europy: Europa w wizji Jana Pawła II

2024-05-09 10:39

[ TEMATY ]

św. Jan Paweł II

dzień europy

Karol Porwich/Niedziela

9 maja przypada Dzień Europy. Stanowi to doskonała okazję dla przypomnienia myśli europejskiej Jana Pawła II. Europa była dlań ważną przestrzenią kulturową, w której budowę chrześcijaństwo nie tylko wniosło wielki wkład, ale nadal może być cennym czynnikiem inspiracji na przyszłość. Jednocześnie od początku swego pontyfikatu - doceniając "wschodnie płuco" Europy - zabiegał o reintegrację kontynentu, co zostało zwieńczone włączeniem do europejskich struktur krajów Europy środkowej w 2004. Dokonania Jana Pawła II w tym zakresie predestynują do zaliczenia go w poczet "Ojców zjednoczonej Europy". Przypominamy analityczny tekst na ten temat.

Europa dla Jana Pawła II była nie tylko pojęciem geograficznym lecz przestrzenią kulturową, w której myśl starożytna (grecko-rzymska) spoiła się z religijną tradycją judeochrześcijańską. Formułował więc wizję zjednoczonej Europy w nawiązaniu do jej bogatego kulturowego i religijnego dziedzictwa, podkreślając dziejową rolę chrześcijaństwa. Nieustannie apelował o wierność tym korzeniom i uwzględnienie ich we współczesnych działaniach związanych z integracją kontynentu. A polskość w integralny sposób wiązał z europejskością.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję