Reklama

Wiara

Teolog odpowiada

Co oznacza ubóstwo Boga?

Niedziela Ogólnopolska 47/2023, str. 20

[ TEMATY ]

wiara

Teolog odpowiada

Karol Porwich/Niedziela

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Pytanie czytelnika: Co oznacza ubóstwo Boga?

Jezus Chrystus pokazuje całym swoim życiem prawdziwą twarz Boga. Chodzi o oblicze przez nikogo niezakłamane, niemające również nic wspólnego z fałszywymi wyobrażeniami Boga. Jezus pokazuje wiele Jego przymiotów. Bóg jest pełen miłości, miłosierny, pokorny, ubogi... Wiele już powiedziano o objawieniu w Synu Bożym miłości, którą jest Bóg. Święty Jan napisał: „Bóg jest miłością” (1 J 4, 8), i nie mamy wątpliwości co do tego, że Jezus Chrystus całym swoim życiem tę miłość objawia. Najdobitniej pokazał ją, gdy umierał na krzyżu. Doskonały Bóg nie może raz kochać bardziej, a innym razem mniej. On nie może być raz miłością bardziej, a innym razem mniej. On jest miłością.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Skoro Syn Boży swoim ziemskim życiem ukazuje oblicze Ojca, czyni to również przez przeżywane przez siebie ubóstwo. Na kartach Ewangelii Jezus jawi nam się jako ubogi. To ubóstwo widzimy już w okolicznościach Jego narodzin. Nie inaczej jest w opisywanych w Ewangeliach wydarzeniach związanych z Jego publiczną działalnością, a kulminacją owego ubóstwa jest doświadczenie krzyża. Warto również podkreślić, że Jezus w swojej programowej mowie, która stała się zarazem Jego autoprezentacją, zwraca się do ubogich, z których czyni swoich uczniów: „Błogosławieni ubodzy w duchu, albowiem do nich należy królestwo niebieskie” (Mt 5, 3).

Reklama

Czy Bóg, który wszystko stwarza, może być ubogi? Trzeba tutaj zaznaczyć, że Biblia, mówiąc o ludzkim ubóstwie, wskazuje nie tylko na sytuację ekonomiczną lub socjalną, ale też na wewnętrzną dyspozycję czy też postawę duchową. Już w Starym Testamencie prawdziwe ubóstwo sprowadzane było do pewnej postawy duchowej, którą określano hebrajskim terminem anawim. Słowo to tłumaczone jest jako „ubodzy w duchu” oraz „pokorni” czy też „uniżeni”. Stąd właśnie błogosławieństwo wypowiadane przez Jezusa pod adresem ubogich: „Błogosławieni ubodzy w duchu”, czyli błogosławieni owi anawim, tzn. ci, których życie jest uwarunkowane nie tym, co mają i ile mają, lecz postawą, którą wobec tego wszystkiego przyjmują. Ubogi w duchu może coś mieć, ale pozostaje wobec tej sytuacji uniżony przed Bogiem, ponieważ wszystko należy do Boga. Może też nic nie mieć, ale pozostaje wtedy wobec Stworzyciela w postawie ogromnego zaufania.

Ubóstwo Boga należy rozumieć jako przyjmowaną przez Niego postawę wobec tego wszystkiego, co jest w Nim i co On może. On jest miłością i z tej miłości wszystko stwarza i podtrzymuje. Nie pozostaje egoistą. Ubóstwo Boga wyraża się w ciągłym uniżaniu się. Bóg stał się jednym z nas, by nas przemienić w siebie. Owo uniżenie jest tajemnicą, która przez wieki świętowana jest przez wierzących – to Boże Narodzenie. To święto, które nie bez przyczyny jest kojarzone z wychodzeniem do ubogich, z myślą o samotnych. Tajemnica Wcielenia to czczenie Boga ubogiego – Boga, w którym jest wszystko i który jest wszechmogący, lecz przyjmuje postawę ubogiego. Takiej postawy chce od swoich uczniów Jezus Chrystus.

2023-11-14 13:52

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Nie teraz. To kiedy?!

Nie teraz!. Żeby to nasze „nie” nie było takie ostre i jednoznaczne, dodajemy do niego „teraz”. I od razu brzmi lepiej, prawda? Nie teraz, czyli może kiedyś. Kiedyś to posprzątam, muszę tylko chwilę odpocząć; kiedyś zrobię to, o co mnie prosisz; zafascynowany jakąś historią zmienię kiedyś swoje życie; kiedyś cię odwiedzę, jak tylko załatwię parę spraw. Nie teraz, w wolnej chwili, jak tylko zmienią się okoliczności.

CZYTAJ DALEJ

Franciszek: dzisiejszy świat potrzebuje nadziei

2024-05-08 09:30

[ TEMATY ]

Franciszek

PAP

O teologalnej cnocie nadziei, której tak bardzo potrzebuje dzisiejszy świat, cechującej ludzi, których serce jest młode mówił papież podczas dzisiejszej audiencji ogólnej.

Ojciec Święty przytoczył definicję nadziei zawartą w Katechizmie Kościoła Katolickiego, wskazującą, że dzięki niej „pragniemy jako naszego szczęścia Królestwa niebieskiego i życia wiecznego”. Zaznaczył, że odpowiada ona na najważniejsze pytania o sens naszego życia oraz pozwala żyć w teraźniejszości. Dodał, że chrześcijanin posiada nadzieję nie z powodu własnych zasług, lecz ze względu na Chrystusa, który umarł, zmartwychwstał i dał nam swojego Ducha. Jest ona darem, który pochodzi wprost od Boga.

CZYTAJ DALEJ

Lednica i Festiwal Życia w Kokotku – dwa największe w Polsce wydarzenia katolickie dla młodzieży łączą siły

„Wracaj do domu” - to wspólne hasło, które towarzyszyć będzie dwom największym wydarzeniom katolickim organizowanym dla młodzieży w Polsce - Spotkaniu Lednica 2000 oraz Festiwalowi Życia w Kokotku. Dom to nie tylko ściany ale i relacje. To właśnie odkrywanie i budowanie relacji oraz doświadczanie Kościoła, jako domu, do którego można wracać - będzie tematem spotkań zaplanowanych 1 czerwca oraz od 8 do 14 lipca br. O idei i szczegółach programu tegorocznej „Lednicy” mówili uczestnicy konferencji prasowej, która odbyła się dziś w Sekretariacie KEP w Warszawie.

28. Ogólnopolskie Spotkanie Młodych LEDNICA 2000 organizowane przez Dominikańską Fundację Lednica 2000 odbędzie się 1 czerwca br. na Polach Lednickich. Od 8 do 14 lipca br. trwać będzie z kolei Festiwal Życia, organizowany przez Oblackie Duszpasterstwo Młodzieży NINIWA. Jak wyjaśnił bp Grzegorz Suchodolski, przewodniczący Rady KEP ds. Duszpasterstwa Młodzieży, zarówno o. Tomasz Nowak OP, duszpasterz Lednicy, jak i o. Tomasz Maniura OMI, odpowiedzialny za Oblackie Centrum Młodzieży NINIWA współpracują w ramach tej Rady, która łączy różne inicjatywy i osoby zaangażowane na rzecz młodych. - Widzimy, że razem możemy zrobić więcej i skuteczniej - podkreślił.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję