Reklama

Kościół nad Odrą i Bałtykiem

Rekolekcje w obrazie

Te doświadczenia, które zbieramy, zmieniają nas i to też przenosi się na to, jak odgrywamy misterium – mówi Bartłomiej Przybył jeden z bohaterów inscenizacji.

Tłumy witają Jezusa

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Po 3-letniej przerwie spowodowanej pandemią COVID-19 powróciła inscenizacja misterium Męki Pańskiej na teren ruin XIV-wiecznego klasztoru augustiańskiego przy kościele Świętych Apostołów Piotra i Pawła w Policach-Jasienicy. Misterium w reżyserii Doroty Piekarskiej w tym roku obyło się po raz ósmy. Oprawa muzyczna została opracowana przez Piotra Brodę. Pieśni biblijne wykonane zostały przez Bractwo Śpiewaczy z Tanowa.

Przygotuj duszę

W dobie nowelizacji, dostępu do wszystkiego, na porządku dziennym człowiek poszukuje czegoś głębszego przygotowując się do Wielkiej Nocy. Organizatorzy proponują wiernym nie tylko z terenu Polic, ale także z całego województwa zachodniopomorskiego udział w inscenizacji Męki Pańskiej, która jest aktem niematerialnym, ale przede wszystkim dającym wewnętrzne przygotowanie swojej duszy. Misterium z pewnością wprowadziło organizatorów, aktorów grających oraz przybyłych widzów w czas Wielkiego Tygodnia.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

To najważniejsze momenty w wierze katolickiej. I właśnie w tym czasie, w tym świecie, który coraz bardziej się laicyzuje, który niszczy wartości, symbole, autorytety, potrzeba powrotu do najwyższego autorytetu, jakim jest tajemnica Boga, który stał się człowiekiem.

Bohaterowie

W misterium zagrało ok. stu osób. Istotnym jest podkreślanie głównego bohatera – Jezusa – w którego wcielił się po raz piąty Bartłomiej Przybył. – Za każdym razem to jest inne przeżycie. Każdy z nas zbiera jakiś bagaż doświadczenia życiowego i z roku na rok staje się innym człowiekiem. Te doświadczenia, które zbieramy, nas zmieniają. I to też przenosi się na to jak odgrywamy misterium. Mentalnie zacząłem się przygotowywać jakieś 2 miesiące temu, a jeżeli chodzi o odtworzenie sobie kwestii, które mówię, to trwało to kilka tygodni – wspomina Bartłomiej Przybył.

Postać Kajfasza zagrał Paweł Sadowski, Piłata – Cezary Arciszewski, natomiast w Maryję wcieliła się Anna Hasior. Osoby grające w misterium są różnych profesji i w różnym wieku. Pięknym widokiem była obecność całych rodzin: dziadkowie, rodzice, dzieci, wnuki.

Reklama

Czas refleksji

Dla przybyłych słuchaczy to czas refleksji i sposób na duchowe przygotowanie do najważniejszych dla chrześcijan świąt. Przybyli wierni oczekują tych rekolekcji w obrazie, chcą je rokrocznie przeżywać, stąd też bardzo duże zainteresowanie. Ogromnym zaskoczeniem, jako dla uczestniczki po raz pierwszy w takim wydarzeniu, był moment, gdy Rzymianie idą w tłum – tłum wiernych, którzy przyszli zobaczyć inscenizację w poszukiwaniu Szymona Cyrenejczyka. Według relacji ewangelicznych był to przypadkowy przechodzień, którego żołnierze rzymscy zmusili do pomocy Jezusowi w niesieniu krzyża i tak też było tutaj. Całość zakończyła się Bożym błogosławieństwem abp. Andrzeja Dzięgi metropolity szczecińsko-kamieńskiego.

W wydarzeniu wzięli udział także: wojewoda zachodniopomorski Zbigniew Bogucki, starosta policki Andrzej Bednarek, burmistrz Polic Władysław Diakun i zastępca burmistrz Maciej Greinert.

Organizatorami misterium byli: parafia Świętych Apostołów Piotra i Pawła, Szkoła Podstawowa nr 6 w Policach, MOK w Policach i Bractwo Śpiewacze z Tanowa. Wydarzenie wsparli: gmina i powiat Police.

2023-04-19 08:28

Oceń: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Organy, gospel, Vivaldi

Tegoroczne Polickie Dni Muzyki odbywały się pod honorowym patronatem metropolity szczecińsko-kamieńskiego abp. Andrzeja Dzięgi, a ich program był bogatszy niż w latach ubiegłych i niezwykle urozmaicony

Inauguracja imprezy 19 października miała miejsce jak zwykle w kościele pw. św. Kazimierza. Sprawujący kierownictwo artystyczne „Dni” Paweł Osuchowski powitał organizatorów, sponsorów, gości z Niemiec i wszystkich słuchaczy, po czym burmistrz Polic Władysław Diakun w krótkim przemówieniu oficjalnie otworzył imprezę. Bohaterem inaugurującego koncertu był wybitny organista, profesor krakowskiej Akademii Muzycznej Andrzej Białko, który swą sztukę wykonawczą zaprezentował w ośmiopunktowym programie rozpoczętym słynną Toccata d-moll Bacha, po której nastąpiły utwory Francka, Liszta, Surzyńskiego, Vierne’a, Widora, Boveta i Merkela. Niezawodna technika gry, interesująca rejestracja wykorzystująca dyspozycję 55-głosowego instrumentu produkcji szwajcarskiego organmistrza Metzlera, trafne uchwycenie stylu poszczególnych pozycji programu cechowały występ artysty. Kapitalnym pomysłem była jego wizualizacja - projekcja obrazu na ścianie absydy pozwalała słuchaczom obserwować grę solisty na trzech manuałach i na pedale, widzieć jego twarz pełną skupienia i pogody, a także instrument - nie tylko zewnętrzny prospekt, lecz również „wnętrze” organów. W ostatniej pozycji programu - Sonacie organowej Merkela na cztery ręce (i cztery nogi) - do mistrza dołączył się jego syn Michał Białko. Wypełniający ławy świątyni liczni słuchacze długotrwałym aplauzem dziękowali artystom, w odpowiedzi na co Andrzej Białko zdecydował się bisować.

CZYTAJ DALEJ

Dziś nasze myśli kierujemy ku Eucharystii

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Karol Porwich/Niedziela

Rozważania do Ewangelii Mk 14, 12-16. 22-26.

Czwartek, 30 maja. Uroczystość Najświętszego Ciała i Krwi Chrystusa

CZYTAJ DALEJ

Łódź: Weekendowe spotkanie z folklorem

2024-05-29 18:00

[ TEMATY ]

archidiecezja łódzka

Piotr Drzewiecki

Akademicki Zespół Pieśni i Tańca Uniwersytetu Łódzkiego „Kujon” zaprezentował znane tańce ludowe podczas występu w Parku im. Adama Mickiewicza w Łodzi.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję