Reklama

Kościół

Lednica i Festiwal Życia w Kokotku – dwa największe w Polsce wydarzenia katolickie dla młodzieży łączą siły

„Wracaj do domu” - to wspólne hasło, które towarzyszyć będzie dwom największym wydarzeniom katolickim organizowanym dla młodzieży w Polsce - Spotkaniu Lednica 2000 oraz Festiwalowi Życia w Kokotku. Dom to nie tylko ściany ale i relacje. To właśnie odkrywanie i budowanie relacji oraz doświadczanie Kościoła, jako domu, do którego można wracać - będzie tematem spotkań zaplanowanych 1 czerwca oraz od 8 do 14 lipca br. O idei i szczegółach programu tegorocznej „Lednicy” mówili uczestnicy konferencji prasowej, która odbyła się dziś w Sekretariacie KEP w Warszawie.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

28. Ogólnopolskie Spotkanie Młodych LEDNICA 2000 organizowane przez Dominikańską Fundację Lednica 2000 odbędzie się 1 czerwca br. na Polach Lednickich. Od 8 do 14 lipca br. trwać będzie z kolei Festiwal Życia, organizowany przez Oblackie Duszpasterstwo Młodzieży NINIWA. Jak wyjaśnił bp Grzegorz Suchodolski, przewodniczący Rady KEP ds. Duszpasterstwa Młodzieży, zarówno o. Tomasz Nowak OP, duszpasterz Lednicy, jak i o. Tomasz Maniura OMI, odpowiedzialny za Oblackie Centrum Młodzieży NINIWA współpracują w ramach tej Rady, która łączy różne inicjatywy i osoby zaangażowane na rzecz młodych. - Widzimy, że razem możemy zrobić więcej i skuteczniej - podkreślił.

Zwrócił też uwagę, że spotkania są różne ale ich adresatem jest ta sama młodzież. W tym kontekście przywołał też raport nt. młodzieży przygotowany ostatnio przez Radę KEP ds. Duszpasterstwa Młodzieży w odpowiedzi na prośbę Rady Konferencji Episkopatów Europy (CCEE). Wyłania się z niego obraz młodzieży doświadczającej przyspieszonych procesów laicyzacyjnych, nacisków kultury medialnej, przeżywającej młodość w kulturze tymczasowości. Bp Suchodolski zaznaczył, że młode pokolenie jest nie tyle wrogie wobec Kościoła i wiary, co obojętne, niezainteresowane. Celem takich inicjatyw, jak Lednica, czy Festiwal Życia w Kokotku jest właśnie przebić się przez tę obojętność i stworzyć możliwość otwarcia na doświadczenie religijne.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Jak w praktyce doszło do bliskiej współpracy między „Lednicą” i „Kokotkiem”? Opowiedział o tym o. Tomasz Maniura OMI. Jak podkreślił, wszystko opiera się na ludziach i relacjach. S. Łucja Redo OP, duszpasterka Lednicy zaczęła przyjeżdżać na Festiwal Życia z młodzieżą, jako uczestniczka i zachwyciła się tym wydarzeniem. Zainteresowała nim o. Tomasza Nowaka OP, który również pojawił się w Kokotku. - Spotkaliśmy się, zapoznaliśmy. Zaczęliśmy współpracować. Jest to naturalne, gdyż nasze przedsięwzięcia bardzo wiele łączy - stwierdził. Duszpasterstwo NINIWA, znane z niezwykłych wypraw rowerowych, organizuje inicjatywę „Rowerem nad Lednicę”. - Uczestnicy naszych wypraw wyruszą nad Lednicę z 4 stron Polski - z Warszawy, Gdańska, Wrocławia i Kokotka. Wszyscy dotrą do Gniezna, w przeddzień lednickiego spotkania i stamtąd już razem wyruszą nad Lednicę - zapowiedział.

Reklama

Episkopat News

Ramowy program lednickiego spotkania przedstawił koordynator wydarzenia, Przemysław Duda. Zaprosił też do zaangażowania się w wolnotariat i zapowiedział, że w okolicach 18 maja (gdy przypadają urodziny św. Jana Pawła II) w całej Polsce odbędą się „fishmoby”- taneczna promocja "Lednicy".

1 czerwca Pola Lednickie otwarte będą na przyjęcie pielgrzymów już od godz. 8 rano. O godz. 12 odbędzie się modlitwa Anioł Pański a o godz. 15 - Koronka do Miłosierdzia Bożego. W międzyczasie zaplanowane są konferencje.

Oficjalne rozpoczęcie spotkania nastąpi o godz. 17. Część pierwsza koncentrować się będzie na rozważaniu tematu powrotu syna marnotrawnego. Poprowadzi ją o. Tomasz Nowak OP i Grzegorz Czerwicki, były więzień, który opowie o swoim doświadczeniu. Część druga związana będzie z odnowieniem przyrzeczeń chrzcielnych. - Zachęcamy młodych do przywiezienia ze sobą białych szat i wypisania na nich swoich imion oraz daty chrztu - powiedział o. Tomasz Nowak OP.

Po Mszy św. o godz. 20 młodzi będą mogli wysłuchać przesłania papieża Franciszka. O godz. 22.15 rozpocznie się część trzecia - modlitewna. Modlitwę wstawienniczą w intencji relacji prowadzić będzie kard. Grzegorz Ryś. Potem zaplanowana jest Adoracja Najświętszego Sakramentu, w ciszy.

O północy tradycyjnie nastąpi akt wyboru Chrystusa i przejście przez Bramę Rybę.

Młodzi nad Lednicą będą mogli uczestniczyć w kilkunastu ogólnorozwojowych warsztatach, m.in. o duchowości, o ewangelizacji o korzystaniu z internetu i telefonów, o liturgii ale też w warsztatach rękodzieła, czy pracy z ciałem. Poprowadzą je m.in. Daniel Wojda, Tomasz Samołyk, Marcin Zieliński, czy o. Cordian Szwarc a także siostry dominikanki. Opowiedziała o tym s. Łucja Redo. Zachęciła też do uczestnictwa w spotkaniu młodych małżonków, zapowiadając, że na Lednicy zorganizowana zostanie specjalna „strefa dziecka”, prowadzona przez siostry służebniczki. - Dzieci będą „zaopiekowane” a rodzice będą mogli znaleźć czas na modlitwę, spowiedź czy wysłuchanie konferencji - podkreśliła.

Reklama

W ramach lednickiego spotkania otwarte zostanie Pole Słuchania - przestrzeń na rozmowę. Każdy uczestnik będzie mógł tam swobodnie i na dowolny temat porozmawiać z księdzem, siostrą zakonną czy osobą świecką a w razie potrzeby również z psychologiem.

Będzie również jak co roku Pole Spowiedzi, gdzie z sakramentu pokuty korzysta zwykle bardzo wielu młodych a księża spowiadają po kilkanaście godzin.

Uczestnicy konferencji zachęcili wszystkich do zapisywania się na spotkanie i zaangażowania się w wolontariat. Poprosili również o wsparcie materialne. Wszystkie informacje dostępne są na stronie internetowej www.spotkanielednica2000.pl.

Oceń: +2 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Zakończył się Festiwal Życia w Kokotku

[ TEMATY ]

Festiwal Życia

Grzegorz Szpak

Ponad tysiąc osób na polu namiotowym przez cały tydzień, kolejne tysiące na koncertach, młodzi ludzie spowiadający się o różnych porach dnia i w różnych miejscach, niekończące się kolejki do Komunii, głębokie rozmowy, majestatyczne wschody słońca nad stawem i szalona zabawa na parkiecie – tak wyglądał zakończony w niedzielę Festiwal Życia w Kokotku. W skrócie: życie, radość, Bóg.

Rzuciły pracę w Anglii, przyjechały na Festiwal Życia

CZYTAJ DALEJ

Św. Joanna d´Arc

[ TEMATY ]

Joanna d'Arc

pl.wikipedia.org

Drodzy bracia i siostry,
Chciałbym wam dzisiaj opowiedzieć o Joannie d´Arc, młodej świętej, żyjącej u schyłku Średniowiecza, która zmarła w wieku 19 lat w 1431 roku. Ta młoda francuska święta, cytowana wielokrotnie przez Katechizm Kościoła Katolickiego, jest szczególnie bliska św. Katarzynie ze Sieny, patronce Włoch i Europy, o której mówiłem w jednej z niedawnych katechez. Są to bowiem dwie młode kobiety pochodzące z ludu, świeckie i dziewice konsekrowane; dwie mistyczki zaangażowane nie w klasztorze, lecz pośród najbardziej dramatycznych wydarzeń Kościoła i świata swoich czasów. Są to być może najbardziej charakterystyczne postacie owych „kobiet mężnych”, które pod koniec średniowiecza niosły nieustraszenie wielkie światło Ewangelii w złożonych wydarzeniach dziejów. Moglibyśmy je porównać do świętych kobiet, które pozostały na Kalwarii, blisko ukrzyżowanego Jezusa i Maryi, Jego Matki, podczas gdy apostołowie uciekli, a sam Piotr trzykrotnie się Go zaparł. Kościół w owym czasie przeżywał głęboki, niemal 40-letni kryzys Wielkiej Schizmy Zachodniej. Kiedy w 1380 roku umierała Katarzyna ze Sieny, mamy papieża i jednego antypapieża. Natomiast kiedy w 1412 urodziła się Joanna, byli jeden papież i dwaj antypapieże. Obok tego rozdarcia w łonie Kościoła toczyły się też ciągłe bratobójcze wojny między chrześcijańskimi narodami Europy, z których najbardziej dramatyczną była niekończąca się Wojna Stulenia między Francją a Anglią.
Joanna d´Arc nie umiała czytań ani pisać. Można jednak poznać głębiej jej duszę dzięki dwóm źródłom o niezwykłej wartości historycznej: protokołom z dwóch dotyczących jej Procesów. Pierwszy zbiór „Proces potępiający” (PCon) zawiera opis długich i licznych przesłuchań Joanny z ostatnich miesięcy jej życia ( luty-marzec 1431) i przytacza słowa świętej. Drugi - Proces Unieważnienia Potępienia, czyli "rehabilitacji" (PNul) zawiera zeznania około 120 naocznych świadków wszystkich okresów jej życia (por. Procès de Condamnation de Jeanne d´Arc, 3 vol. i Procès en Nullité de la Condamnation de Jeanne d´Arc, 5 vol., wyd. Klincksieck, Paris l960-1989).
Joanna urodziła się w Domremy - małej wiosce na pograniczu Francji i Lotaryngii. Jej rodzice byli zamożnymi chłopami. Wszyscy znali ich jako wspaniałych chrześcijan. Otrzymała od nich dobre wychowanie religijne, z wyraźnym wpływem duchowości Imienia Jezus, nauczanej przez św. Bernardyna ze Sieny i szerzonej w Europie przez franciszkanów. Z Imieniem Jezus zawsze łączone jest Imię Maryi i w ten sposób na podłożu pobożności ludowej duchowość Joanny stała się głęboko chrystocentryczna i maryjna. Od dzieciństwa, w dramatycznym kontekście wojny okazuje ona wielką miłość i współczucie dla najuboższych, chorych i wszystkich cierpiących.
Z jej własnych słów dowiadujemy się, że życie religijne Joanny dojrzewa jako doświadczenie mistyczne, począwszy od 13. roku życia (PCon, I, p. 47-48). Dzięki "głosowi" św. Michała Archanioła Joanna czuje się wezwana przez Boga, by wzmóc swe życie chrześcijańskie i aby zaangażować się osobiście w wyzwolenie swojego ludu. Jej natychmiastową odpowiedzią, jej „tak” jest ślub dziewictwa wraz z nowym zaangażowaniem w życie sakramentalne i modlitwę: codzienny udział we Mszy św., częsta spowiedź i Komunia św., długie chwile cichej modlitwy prze Krucyfiksem lub obrazem Matki Bożej. Współczucie i zaangażowanie młodej francuskiej wieśniaczki w obliczu cierpienia jej ludu stały się jeszcze intensywniejsze ze względu na jej mistyczny związek z Bogiem. Jednym z najbardziej oryginalnych aspektów świętości tej młodej dziewczyny jest właśnie owa więź między doświadczeniem mistycznym a misją polityczną. Po latach życia ukrytego i dojrzewania wewnętrznego nastąpiły krótkie, lecz intensywne dwulecie jej życia publicznego: rok działania i rok męki.
Na początku roku 1429 Joanna rozpoczęła swoje dzieło wyzwolenia. Liczne świadectwa ukazują nam tę młodą, zaledwie 17-letnią kobietę jako osobę bardzo mocną i zdecydowaną, zdolną do przekonania ludzi niepewnych i zniechęconych. Przezwyciężywszy wszystkie przeszkody spotyka następcę tronu francuskiego, przyszłego króla Karola VII, który w Poitiers poddaje ją badaniom przeprowadzanym przez niektórych teologów Uniwersytetu. Ich ocena jest pozytywna: nie dostrzegają w niej nic złego, lecz jedynie dobrą chrześcijankę.
22 marca 1429 Joanna dyktuje ważny list do króla Anglii i jego ludzi, oblegających Orlean (tamże, s. 221-22). Proponuje w nim prawdziwy, sprawiedliwy pokój między dwoma narodami chrześcijańskimi, w świetle imion Jezusa i Maryi, ale jej propozycja zostaje odrzucona i Joanna musi angażować się w walkę o wyzwolenie miasta, co nastąpiło 8 maja. Innym kulminacyjnym momentem jej działań politycznych jest koronacja Karola VII w Reims 17 lipca 1429 r. Przez cały rok Joanna żyje między żołnierzami, pełniąc wśród nich prawdziwą misję ewangelizacyjną. Istnieje wiele ich świadectw o jej dobroci, męstwie i niezwykłej czystości. Wszyscy, łącznie z nią samą, mówią o niej „la pulzella” - czyli dziewica.

Męka Joanny zaczęła się 23 maja 1430, gdy jako jeniec wpada w ręce swych wrogów. 23 grudnia zostaje przewieziona pod strażą do miasta Rouen. To tam odbywa się długi i dramatyczny Proces Potępienia, rozpoczęty w lutym 1431 r. a zakończony 30 maja skazaniem na stos. Był to proces wielki i uroczysty, któremu przewodniczyli dwaj sędziowie kościelni: biskup Pierre Cauchon i inkwizytor Jean le Maistre. W rzeczywistości kierowała nim całkowicie duża grupa teologów słynnego Uniwersytetu w Paryżu, którzy uczestniczyli w nim jako asesorzy.

Podziel się cytatem

CZYTAJ DALEJ

Najświętsza Panno Gidelska, módl się za nami...

2024-05-29 20:50

[ TEMATY ]

Rozważania majowe

Wołam Twoje Imię, Matko…

Michał Janik

Cudowna Figurka z Gidel, została ukoronowana 15 sierpnia 1921 roku. Matka Boża w Gidlach cieszy się sławą Uzdrowicielki chorych. Krążą wśród wiernych opinie, że Matka Najświętsza z Jasnej Góry jest głównie lekarką dusz (nawrócenia), a z Gidel – lekarką ciał.

Rozważanie 30

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję